• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TIGU: ina skodovka (nie skoda auto, ale ta co vyraba tramvaje) tiez pouziva este nejaku nesupportovanu databazu z roku 2003 ci kolko, myslim ze do konca 2025 chcu prejst na nejaky novy system, tak vela stastia v takom korporate :)
    MAGE
    MAGE --- ---
    PEPAZZ: Ted jsem koukal na video a typek rikal ze u enyaqu maji zadokolky CATL a 4x4 LG
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Podle toho která. Myslim ze kombinace CATL a LG.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DOCKINEZ: ví se od koho ty baterky v elroq budou jestli CATL nebo samsung SDI? tj pouch vs cylindrical?
    TIGU
    TIGU --- ---
    DOCKINEZ: Tesla Model Y je na úkor Modelu 3. Taky stejná platforma. Zaznělo tu, že z Enyaqu mají nadprůměrnou marži. Tak s Elroqu bude lehce podprůměrná? Recyklace platforem je za mne dobrá věc. Jen musí vést tam, kam má - ke snížení nákladů.

    ŠA brutální korporát. Neskutečně zkostnatělá. Nastupuješ v roce 2023 a podepisuješ, že nebudeš měnit konfiguraci Internet Exploreru. Když Microsoft ukončil nejen distribuci, ale i podporu IE 15. června 2022 (tedy rok před tím). Jako největší IT úspěch berou to, že ti přístupové údaje umí vyresetovat libovolný vrátný v Bolce ...

    Ty auta nejsou špatný. Po stránce jízdních vlastností a kvality jsou fakt dobrý. Problém je, že je tam neskutečně brutální pyramida managementu a nejpopulárnější termín je "je třeba si plechovat prdele" ... nikdo nesmí být za nic zodpovědný. Prostě smrádeček, ale teploučko. Když zmíníš konkurenci (klíčové slovo "Tesla"), tak tě vynesou v zubech a je jedno, jestli je to konstruktivní, nebo ne.

    Směřování není špatné - jen prostě ... management. Příliš mnoho klacků. Mrzí mne to. Opravdu jo. Jenže tohle se nevyřeší ani ve ŠA, ani ve VW zavíráním továren. Tohle jde vyřešit jen brutálním řezem managementu. A to se nestane. Korporát má strašnou setrvačnost. "Tohle jsme dělali posledních 50 let a fungovalo to, tak to budeme dělat dál" ... ale svět se mění.
    MINER
    MINER --- ---
    DOCKINEZ: „If you don't cannibalize yourself, someone else will“
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    TIGU: no uvidíme

    Teď se podle strategie najede nový model Elroq, cena se stáhla na minimum (podle konfigurátoru Škoda Auto začíná cena na 799 tisících korun, pozn.red.), je to stejná platforma jako Enyaq, jen o něco kratší auto. Nelze si tu dovolit stejnou cenu, když se uchytí, bude to na úkor Enyaqu, je otázka, jestli to není kanibalismus.

    Je to krize jako hrom, říká šéf odborů Škody Auto k dění v koncernu - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-je-to-krize-jako-hrom-rika-sef-odboru-skody-auto-k-deni-v-koncernu-40495420
    TIGU
    TIGU --- ---
    BOBASH: Bylo by fajn, kdyby VW nestáhlo Škodu s sebou, až se bude topit (což dost pravděpodobně nebude tak dlouho trvat)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Nejake slevicky pred komcem roku

    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Jo vida, ja si spojil ten brekot s prichodem 2026 s tim, ze nevydelavaji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Škoda před nějakou dobou tvrdila, že na Enyaqu mají největší marži ze všech svých aut. A net margin mají tuším 8% (včetně spalováků, ofc), což od tý Tesly není tak daleko.
    MINER
    MINER --- ---
    KUTAS: většina v zisku je MINER:
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Tyhle grafiky mám rád... škoda, že evropské automobilky nezačali s BEV stejně jako Tesla, už mohly být v zisku taky.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RATTKIN: Přibrzdit do zatáčky uměl už Superb před asi pěti lety. Reálně v českých podmínkách to tý Škodovce funguje líp než tý Tesle (zkoušeno na aktuální TMY, žádná stará vykopávka).

    JYRKA: Jo, to jsem četl, je to jedna z věcí ze kterých jsem vycházel ve svým hodnocení FSD, nebo spíš který to potvrdily – někde byl ještě nějaký "exaktnější" test kde právě vyšlo těch 20 km.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    RATTKIN: Ha, potrebuji to naopak, zkusim zapnout. Diky.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    LAUNCHER: nemáš Asistent zakřivení? Ten občas v zatáčkách zpomalí.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    LELI: FSD podle navigace umí docela dobře sjet z dálnice a obvykle při tom sníží odpovídajícím způsobem rychlost podle prudkosti zatáčky.
    200k bych za to ale taky nedal, mám to z bazaru.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    CATL CEO Robin Zeng regarding European battery production challenges
    on the podcast "In Good Company with Nicolai Tangen":

    “When I talk to many European battery maker CEOs, I see they cannot make a good product.
    It’s because they have, first, the wrong design,
    second, the wrong process,
    and third, the wrong equipment.
    When they try to scale up, they face utilization problems, followed by reliability issues, and two or three years later, safety problems emerge.
    All these mistakes compound together”
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Skvelej článek doporučuji všem přečíst pokud vas zajimaji ojete ev případně servis aut. Velmi nedoporučuji cokoliv od stellantisu


    Which used EV to buy? A Beginner’s Guide! – EV Clinic
    https://evclinic.eu/2024/11/03/which-used-ev-to-buy-a-beginners-guide/
    TIGU
    TIGU --- ---
    Když jsme u toho FSD u nás … Tesla zatím přidává český hlas do navigace :D (Settings -> Display -> Voice navigation language)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Jinak na FSD mi vubec nevadi schopnosti, s temi jsem smiren a treba me by to naprosto stacilo uz ve stavajicim stavu na nejmene 80% z meho rocniho najezdu. Vadi mi cena 200k CZK / $8000 na auto, nikoliv na ridice. Kdyby to bylo na ridice, tak to pochopim. Na auto je to na me moc, zvlast kdyz to auto kdykoliv muze byt totalka, nevite presne jak dlouho si ho budete chtit nechat atp.

    Zaroven uz ted mi staci i autopilot, takze ten priplatek 200k CZK je jen za "upgrade" jednoho konkretniho auta z autopilotu na FSD. Kdybych musel zacit nejak hodne jezdit, tak bych si spis zaplatil to FSD jako mesicni predplatne, jestli se tu tez bude nabizet az FSD do EU prijde. I to je drahy, ale alespon ne tak brutal jednorazova investice do jednoho konkretniho auta.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KUTAS: Na vetsine trasy nejen po dalnici to uz funguje ted i s autopilotem. CZ + TMYP. S FSD by to bylo lepsi, ale v EU kdovi kdy a kdovi jestli: LAUNCHER.

    Nefunguje to nijak zvlast dobre, ale je to pro me mnohem pohodlnejsi nez bez toho. I si obcas podle toho upravuji trasy, aby to spis fungovalo. Nefunguje to na silnicich bez cary uprostred a nema to rado prudke zatacky. Napr kdyz jedu na Lipno, tak jedu spis pres CB nez rovne po silnickach.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: To ti právě FSD nevyřeší, protože se Tesla odmítá zabývat Levelem 3 nebo 4. Naopak ti to vyřeší tradiční automobilky, který už systémy schopný alespoň částečně řídit na dálnici (Level 2.5 nebo 3) mají v reálným provozu a Level 3 nebo 4 (tedy zapnu a koukám na film nebo spím až do cíle) bude v horizontu pár let.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Ja bych teda FSD uvital nejvic na dalnici pri 300+ km cestach, spis nez z hospody.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Abych byl aspoň trochu v rámci tématu, tak (kromě toho že prostě chodím z hospody pozdě), pokud bydlíš za městem a jsi závislej na ridesharing službách jako Uber nebo Bolt se cenama podle poptávky, bývá výrazně výhodnější jet ve tři než kolem půlnoci, kdy chtějí jet všichni.

    Což by se týkalo i Cybercabů, nebude jich dost na to, aby mohly všechny vyrazit o půlnoci. Ne teda že by to takovýmu Cybercabu pomohlo, tma a kluzko bude furt stejně.
    OOHN
    OOHN --- ---
    OOHN: * nazývat
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: z hospody o 3. rano? tak pozde to uz ta doma necaka ani nahnevana zena s valeckom na testo :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MAGE: Jak jsem už psal níž, v Americe (kde FSD funguje o notnej kus líp než tady, resp. je odvážnější, což zase nemusí být nutně dobře) to nějak dlouhodobě testovali a vyšlo jim to na interval 20 kilometrů mezi nutností zasahovat.

    Přičemž se většina testerů shoduje, že ty chyby, který je nutný korigovat zásahem, přicházejí obvykle naprosto nečekaně a jsou to totální WTF věci – a bez varování.

    Takže místo toho aby ti to pomáhalo usnadnit jízdu jako normální asistenty, to funguje v podstatě jako kdybys dělal instruktora autoškoly zfetovanýmu alienovi, kterej dělá úplně random chyby a ty musíš bejt furt ve střehu.

    A to se týká pořád situací, kdy se lidi vůbec odváží FSD zapnout. Pak je spousta situací, který by třeba Cybercab musel zvládat bezchybně, ale který lidi s FSD ani nezkusej. Třeba moje typická trasa taxíkem je z centra Prahy na vesnici asi 30 km za městem, kde konec trasy je po mizerně značenejch úzkejch okreskách (teď je upgrade že namalovali na některý z nich čáry na krajnici). A z tý hospody budu jezdit i v lednu až bude sněžit a mrznout, a budu z ní stále jezdit ve tři ráno.

    Že by stávající FSD s nějakým evolučním zlepšením softwaru zvládlo řídit v noci za hustýho sněžení po zakroucený zasněžený a namrzlý okresce z kopce a nehrozilo by, že bude potřebovat můj zásah, protože za prvé budu v tom auta chrápat úplně ožralej a za druhý tam stejně nebude volant, to je naprosto absurdní představa.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERBERUS: Pro EU bude FSD nejdrive od Q1 25.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam