• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MEDWYN: Většina elektromobilů ty brzdy občas použije i když nepotřebuje, právě aby nerezly.

    NIGHTHUNTER: Rozdíl je, že EV váží dvě tuny i když je to normální rodinnej crossover jako třeba Enyaq. Plus má běžně 300 koní nebo víc, a navíc ten výkon má dostupnej okamžitě, takže zrychlení je agresivnější. Proto většinou zejména zadní gumy mizej docela rychle.

    Jinak ano, není to zásadní rozdíl proti spalováku co má třeba 400+ koní (což už je podobná dynamika), ale lidi co si kupujou Ford Mustang obvykle nebejvaj překvapený, že jim žere gumy :)
    MINER
    MINER --- ---
    MEDWYN: Business case se láme od 180 kkm – to na fosilu začínaj odcházet ty správný věci…

    KURE: Nevim, kdo to dělá, ale jinej nástroj než vynutit si prohlídku po roce nemaj, ne? Takže tě donutěj dojet do autorizáku, když nechceš, max jednou, ne?

    Pokud si teda nekoupíš nějakou prodlouženou záruku, k čemu jsem dost skeptickej, protože buď se chyba projeví během těch dvou let, nebo to pak začne odcházet až od těch 180k…
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MEDWYN: Nezreznou, protoze si to z nich odbrzduje vodu / zahriva je to, jako kazde soudobe pricetne auto. V ramci te kontroly se take provadi lubrikace a cisteni. Argumenty ktere popisujes nezaznely ode me, ale pripominam pravidlo #3, jsou na Nyxu vhodnejsi mista k diskuzi o servisu jinych vozu nez EV.

    Take prosim o dodrzovani pravidla #5. Fakt tu nepotrebujeme cist postupne po jednom 700 ruznych ID Nyxu, proc si to jeste nekoupi. Diky za pochopeni 👍
    KURE
    KURE --- ---
    MEDWYN: navic, snad s výjimkou tesly, automobilky se snaží zařídit abys s EV platil stejnou pravidelnou servisni kontrolu jako s ICE.
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    LAUNCHER: Tak brzdy ti zase zreznou, protoze se moc nepouzivaji. ;-) Jen jsem tim chtel rict, ze argumenty s "neustalym servisovamim" ICE mi prijdou vetsinou prestreleny. Ja sam jsem aspirant na EV, ale zatim pozoruju z povzdali, vzdelavam se (mimo jiné i zde) a vyckavam, az soucasny auto zestarne a bude mi to davat ekonomicky vetsi smysl. A az vznikne lepsi mainstream trh s ojetinami. Najezdim malo km, treba do 15k rocne, hlavne kolem komina. Mam kde parkovat a urcite poridim FVE kvuli nabijeni (a taky mam cely novy dum na elektriku vcetne TC a bude se mi hodit backup kvuli vetsi samostatnosti). Jen zrovna servis nevidim jako prekazku v pouzivani spalovaku, a urcite ne jako business case, na kterym se da ten nakup postavit. Potejtou-potatou.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MEDWYN: Brzdy na T je dobre kontrolovat v 24m cyklu, ale tou kontrolou ty vydaje konci. Pokud nejezdis okruh a nebrzdis doopravdy. Jinak brzdis v 90% jen rekuperaci a viz predchozi. Nahradni sterace a nabijeni mam v garazi, vodu do ostrikovace ve frunk. Jednou za 2 roky se meni HEPA filter, coz si udelas sam. Ma to relativne citlive senzory na pneu, dal jsem dusik a na rohu mam sprateleny pneuservis, kteri by mi to kdyztak dofoukli zdarma.

    Jeste to taky budes muset jednou za cas umyt :-)

    Neresis CZ dálniční známku, protoze EV.

    Havarijko je v CZ o fous nizsi, nez ten samy ICE, nazory na duvody se ruzni.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Jde prepnout do privacy modu, pak nehlasi polohu
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    CERMI_FOX: Zrovna u EV, tj. tabletu na kolečkách bych čekal, že krádeže budou řádově menší trabl než např. u spalováku s fyz. klíčema, kde nepotřebuješ appku, abys s autem odjel.

    (Ale jasně, možná to funguje tak, že ti EV prostě naloží a odvezou na podvalníku appka neappka, to neumím posoudit)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    IV0: ID7. Udajne velmi povedene auto
    IV0
    IV0 --- ---
    Byl jsem okolnostmi donucen urychleně koupit nové auto. Nestihl jsem dotace na elektroauta, tak kupuju předváděčku. Mám na výběr téměř nového Ioniqa 6 4x4 Style Premium (prakticky maximální výbava) a rok starou Kiu EV 6 4x4 GT-line. Obě v ceně cca 1,05 mil vč DPH. Mně se víc líbí Ioniq, protože je hezky aerodynamický (jezdím často trasu Plzeň-Praha), nemám moc rád SUVčka. Je ještě nějaký jiný aerodynamický sedan, na který bych se měl podívat v podobné ceně? Teslu nechci. Díky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Pokud máš EV s rozumným dojezdem a možnost nabíjení doma, tak naopak řešíš dojezd míň často než u spalováku. Každý ráno vyjedeš s dojezdem +- třeba 500 km, kterej 99% dní neprojedeš ani z půlky.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    MEDWYN: EV udajne mene opotrebovava brzdy, nebot vice brzdi rekuperaci. A doufam, ze u noveho nebo zanovniho auta se zavady na tom zbytku soucastek, co EV ma, budou projevovat mene casto.
    A gumy se dneska umi delat i celorocni. Jasne, muzu udelat retrofit i do staryho auta, ale uz se to asi nevyplati. Stejne jako by se mi velmi hodilo tazny, ale retrofit by byl zbytecne drahy.

    Samozrejme neni vse ruzovy a nove Ev ma i zasadni nevyhody - zlodeje a havarijko.

    Ja vim, beru to silne subjektivne :-)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    STETKINS: tal ty ses ten jeden t mala co muze nabijet doma, to např ja nejsem, ale uz sem si vyhledl pekne ACčko kousek od bydliště za 8kc/kwh ;) 1x tejdne se tam holt otočím a projdu se ...
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    MEDWYN: A jo, jednou za rok mi za pul dne udelaji nějaky servis, jasne. Asi meni i olej. At jsem korektnejsi.
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    CERMI_FOX: YMMV (thx Launcher), ale v mem kosmiru maji i EVs sterace a brzdy. A STK. A taky se jim musi menit pneu na leto a zimu. Tim nechci prudit, jen nabidnout kontext. Ja jezdim 5 let starym Karoqem a krome 5 minut za 14 dni na pumpe neresim vubec nic.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DOCKINEZ: je to subjektivní . Mám barák s parkplatzem a garáží, kde jednou bude snad i volno pro auto, příští rok plánuju FVE, takže nabíjet chci doma z 99%.
    Spalovák má maintenance pro mě komplikovanější v tom, že nabíjet zvládnu sám, ale spalováku se furt něco rozbíjí - letos to byl altík a pumpa stěračů a brzdy - taky potřebuje pravidelně měnit olej a tak. A to si sám neudělám (tedy strikně řečeno, olej bych asi zvládl vyměnit sám, ale stejně do toho servisu musím kvůli stk (a odmítám se s stk hádat sám, na to si přijdu už moc starý) nebo nějakou jinou maintenance, co sám nezvládnu)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    DOCKINEZ: Jak říkáš, je to o možnostech, ale já mám auto s reálným dojezdem 250km a nabíjím ho obvykle jednou za tři dny. V létě ho budu dávat asi každý den na nabíječku ať sosá přebytky. Nabíjení mě vůbec neprudí, páč mi to zabere opravdu jen pár sekund (otevřít víčko a zastrčit pistoli). Naopak mě nebetyčně sere, když zjistím, že ve fosilu nemám naftu a musím se někde zastavit na pumpě :-D
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    CERMI_FOX: No to je právě otázka: ta „menší maintenance“ je zas vyvážena tím, že okolo auta o to víc skáčeš a furt řešíš, kolik máš šťávy, ne? To neberu jako argument proti EV, počítám, že majitelé jsou s tím srovnaní a neřeší to (i třeba proto, že mají nabíjení v práci a/nebo doma), ale furt je to něco za něco.

    Až budu EV nabíjet jednou za tři týdny, tak už nebude vůbec o čem a spalovák může být nadobro zapomenut :)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER: mě auto nepřínáší radost, ale spíš starost - a to je moje hlavní motivace k EV - menší maintenance. Radost mi přináší jen zprostředkovaně tím ,že mě doveze za zážitkama :) A to zatíím zvládá i moje plnoletý ICE auto
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: CERMI_FOX: Ceny budou klesat porad, technologie se budou zlepsovat porad, ty uz mladsi nebudes. Me usporne ja radi "pockej", moje krize stredniho veku radi "vcera bylo pozde si udelat radost 500HP+ EVckem". #YOLO
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    PEPAZZ: tuhle otázku si kladu už druhým rokem, vždycky když se na současném autu něco rozbije :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: otazka za milion, dufam, ze ju niekto zodpovie, lebo ja mozno budem musiet kupovat ojetinu uz driv nez pozdeji, lebo moje sucasne auto uz dodychava ohoblovanu prevodovku :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    spekulativní okénko: má cenu pořizovat ojetinu do konce roku nebo je to blblost a lepsi počkat po novém roce na pokles cen?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    hele třeba když uviděj ty prodeje v číně tak do toho pujdou taky, to by byla kazdopadně celkem legrace :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam