• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    IV0: Nemam LFP a jestli správně chápu ty též ne?

    Na dlouhé cesty nabijim 80%, 2* jsem nabil 90%, potřeboval jsem dojet o kousek dál, aby to vyšlo bez mezinabíjení.

    Na ježdění kolem komína nabijím 60%.

    Co se rychlosti nabíjení týká - doma nabijim 11kW ze 3 fázi, klasika. Na cestách preferuji Tesla Supercharger.

    Křivka opotřebení baterie při nabíjení různých procent je křivka bez nějakého zlomového místa. Ideál je 50%, čím dále od 50% tím hůře. Pohledej, teď tu na mobilu nemám prostor bohužel. Pozor, ten graf bude bohužel obecný, ne pro Tvoji baterii.

    Co se rychlosti nabíjení vs opotřebení týká, hledal jsem, nenašel jsem.

    Co se doby týká, měl bys minimalizovat dobu kdy to je výrazně nabitý nebo vybitý, ale hlavně z pohledu nenechat to někde 3 měsíce stát s 0% nebo 100%. Řády hodin nejspíš výrazně nerozhodují. Bohužel, toto jsem též nenašel jako nějaký test.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    IV0: Zcela obecně v bodech, doufám, že mě tady nikdo nebude dusit na detailech:
    Rychlost nabíjení:
    Nejnovějším BEV (kam EV6 určitě patří) je více méně jedno jak rychle je nabíjíš (samozřemě když budeš nabíjet výhradně na UFC nabíječkách, bude opotřebení vyšší, ale nic extrémního), dříve baterky skutečně trpěly rychlým DC nabíjením, ale bylo to zejména kvůli zahřívání a absenci thermal managementu. Takže nabíjet do 80% na UFC a zbytek na AC jedině z ekonomického hlediska, více níže.

    Ztráty:
    Čím pomalejší nabíjení, tím větší ztráty (=> je to dražší), takže pokud si můžeš vybrat jestli 1f 2kw/3,6kw nebo 3f 6kw/11kw, zvol vyšší možnost, nejlépe 11kw.
    - Samozřejmě existují výjimky, třeba když máš přebytky jen 1kw, tak to prostě cpi do auta, než abys to pouštěl do sítě.


    Stav nabití (SOC):
    Pro baterku je nejideálnější udržovat ji 40-60%, tzn. pokud víš, že každý den vyjedeš 20%, ráno vyjížděj se 60% a večer zase do 60% nabij. Jedná se ale o naprosto nejideálnější typ používání, není to žádná modla, které se člověk musí držet. Pokud bys jezdil 20%-80% a nabíjel jednou za čtyři dny, sice baterku opotřebíš víc, ale nebude to nijak dramatické a téměř jistě baterka vůz přežije.
    Když víš, že pojedeš dálku, nastav ať se auto začne nabíjet tak, aby mělo 100% v dobu kdy cca vyjíždíš a víc neřeš.

    Na cestě nabíjej dle potřeby (rozumu, abys nečučel na nabíječce, zkoušel jsem to nováčkům/budoucím kupujícím přiblížit tady: [NIKDAS @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌], zejména toto: "jsou aplikace, který ti tohle přesně vypočítaj a stane se ti, že na některý nabíječce zastavíš při 30%, strávíš tam 10 min abys dojel k jiný s 5% a tam nabíjel dlouho." jedna z těch appek je "a better routeplanner".

    Video popisující degradaci baterky je hezky zpracovaný tady pro NMC (což by měl být tvůj případ).
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U


    a tady pro LFP
    How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    IV0: celkom dobre info k degradaci baterie mal nedavno Vaculik

    Martin Vaculík zjišťoval, jak dlouho vydrží baterka elektromobilu!
    https://www.youtube.com/watch?v=BNURfxbJtjs
    ADAM
    ADAM --- ---
    IV0: Hele, tu baterku ničí když ji dlouhodobě skladujes na 100%. Takže pokud to před delší cestou nabije s na 100 a vyjedeš, nezničí ji téměř vůbec. Pokud bys ji v tom stavu dlouhodobě skladoval, začne ti odcházet rychle.

    Čili nabíjet vždy na 80 a před delší cestou se rozhodne 100vky nebát.
    IV0
    IV0 --- ---
    Koupil jsem své první EV Ioniq 6 a jak se s tím učím, tak se mi nedaří najít nějaké pořádné vysvětlení, proč, jak, kdy a jak často můžu nabíjet na 100%, 90%, 80% atd. Internet je plný obecných keců typu "může rapidně snížit kapacitu". Prosím o odkaz na nějaký pořádný text, kde se to ideálně měřilo. Kde se třeba dozvím, jestli nižší výkony (třeba 3,6 kW vs 11 kW) mají menší vliv, jaký vliv má okolní teplota, jestli když jedu daleko, tak si mám nabít 11kW do 80% a posledních 20% tam strčit těsně před odjezdem pomalým nabíjením nebo nám radši nabíjet do 80% i doma apod. Je mi jasné, že když pojedu daleko, tak na DC rychlo-nabíječce budu vždy nabíjet do 80%, ale zajímá mě spíš, jak se k tomu chovat, když je auto doma.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    velký počet levných bazarovek se objeví jakmile vyjde Juniper. Už teď to slezlo od léta o 2.000 €

    Dovoz Tesly z Rakouského bazaru
    https://youtu.be/uBWVY65txl8
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Miroslav Ryba on LinkedIn: Představení vozu Tesla Y veřejnosti. Město Tábor pořádá veřejné… | 24 comments
    https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7263176746076667904/

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: máš šanci! https://www.skoda-kariera.cz/tech
    Možná, že jsem se nenakazil, ale čím víc dělám v oboru, tím víc si uvědomuju, jak je to složité. Před šesti lety jsem měl pocit, že je to přeci easy a v automobilkách jsou naprostí tupci. Po šesti letech vím jen to, že tupec jsem já.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: mimochodem, ta auta se vůbec nemusí prodávat tady. Úplně klidně se objeví na zahraničním trhu. U skončených operativních leasingů je to naprosto běžná záležitost.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    R_U_SIRIOUS: pristi rok konci hodne 5ti letých leasingů. Údajně jen KB bude příští rok na trh ojetin dávat vyssi stovky enyaqu.. to by mohlo ceny vseho docela srazit
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    RSZ: spis bych cekal, ze budou mit na jednom modulu vsechny frekvence, at nemusi premyslet, ktere auto umi jezdit kde.
    RSZ
    RSZ --- ---
    Btw takhle to vypadá v Tesle. Takový větší notebookový LTE modul.
    Mimochodem nemá smysl to mít jako modul i kvůli regionálním rozdílům?

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Vypinaji to operatori, ale jsou k tomu padne duvody:
    1. Pouzitelnych frekvenci neni nekonecno, takze k tomu jsou (i) nuceni úřady
    2. Udržovat v provozu siť pro par pomatencu, co nebyli schopni držet krok s dobou nedava ekonomicky smysl.

    Pokud někdo v roce 2016 instaloval do aut NEVYMĚNITELNÉ 2g a 3g moduly, tak to dělal buď proto, že chtěl ušetřit bez ohledu na nasledky, nebo proto, že planoval zastaravani, oboji je mamažerske selhani.

    Jinak už jsem si dřív všiml, že ses nakazil přístupem legacy automobilek: "1000 důvodů proč to nejde".
    Jenže on pak přijde někdo, komu to jde a všichni se hrozně diví, jakej je to pruser.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Proč se chystá vypínání starších sítí ti řeknu přesně.

    Je omezené spektrum frekvenčních pásem pro komunikaci a dává smysl ho zaplnit modernějšími a rychlejšími místo zastaralých a všichni díky tomu máme rychlejší internet.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Ceny náhradních dílů nejsou tajné, ale veřejné v objednávkovém systému (i pro neautorizované) servisy.

    Teď to vypadá, že tu cenu nevíš, a přesto se jí snažíš se obhajovat nefér praktiky.

    Ani to nic nemění na tom, že upgradovaný díl není dostupný vůbec.
    RSZ
    RSZ --- ---
    JYRKA: to je 100% chyba těch automobilek a Tesla ukazuje, že navíc nebyla nezbytná, jsou to prostě idioti, zaříznout konektivitu u 5y auta není možný - pokud teda nechceš časem zkrachovat
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: error nevyhodí - stačí zajet do země, která nemá konektivitu.
    Jinak zůstatkovou hodnotu podle mého daleko víc ovlivní to, že auto nemá Car Play / Android Auto. Vestavěnou navigaci používá málokdo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MESTREY_, JYRKA: To jsem zvědav, co to udělá se zůstatkovou cenou postižených vozidel, když jim pořádně nebude fungovat ani navigace…

    Je taky otázkou, jak se ta auta budou chovat ve chvíli, kdy budou trvale offline - nevyhodí error…?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: sorry, ale cenu fakt nemůžu trousit ven. Že to Tesla prodává za 4k taky znamená, že může mít jinou konstrukci a nemusí prodávat celou OCU

    MESTREY_: ano, jde.

    NIKDAS: ty sítě nevypínají automobilky, ale mobilní operátoři. Jdi za nima a prober s nima, proč se už teď chystá vypínání 4G a jak se to projeví na zařízeních, které nemají 5G
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: Nejede pres ty sluzby i traffic info ve vestavenych navigacich?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    MINER: CERMI_FOX: planned obsolescence
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    JYRKA: jakoze je levnejsi koupit cele nove auto nez kolik by stala ta jednotka? Zajimava cenotvorba :-)
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: A kolik to stojí? Tak jak to, že Tesla to prodává za 4k?
    Třeba u Citroënu si lze dokoupit onboard data modul i s WiFi hotspotem za 15k.

    Neni problém, že je to dražší než u Tesla. Je problém, že prodávaj něco, co přestane fungovat za 5 let, přestože průměrný auto jezdí 15 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Je to cela komunikacni jednotka. Tu by bezny clovek z ulice nezaplatil ani za naklady.
    Nemluve o tom, ze konektivni funkce u techto aut pouziva zlomek zakazniku
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam