• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, v praxi to nebude tak zhave. Tady hosi provozuji Enyaq jako taxi, jezdi s nim na 3 smeny a nabijeji ho temer vylucne na DC a 100%. Po 280.000 km ma baterie kapacitu 78%.

    Skoda ENYAQ with 300'000km as taxi - a honest review incl. comparison with Model Y & Diesel car
    https://youtu.be/cHN9vCxdLK4?si=3tQf8Zu95Zwgq4d5
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIKDAS: vzhledem k vysokému průměrnému stáří aut v ČR se klidně vsadím, že ICE nebudou okrajovou záležitosti ani za 10 let :-)
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    IV0: Neni to moc slozite? Auto ma slouzit tobe. Muj pristup:
    1) obvykle drzim nabiti v rozmezi 30 - 80%, dle doporuceni vyrobce;
    2) v noci pred dlouhou cestou dobiju na 100%, at nemusim hned stavet. Je jedno, jestli se auto takto dobije v 1 ci 9 hodin rano, neublizi mu to;
    3) na ceste se snazim dobijet 10 - 90 nebo 100%, jak to vyjde. Zjistil jsem, ze mi vice vyhovuji delsi pauzy nez to brat “na Bjørna” ala 1000 km challenge. Projdu psa, uvarim si kafe atd.;
    4) nenechavam stat delsi dobu (jakoze vice nez nekolik dni) s < 30% ci > 80%.
    IV0
    IV0 --- ---
    ADAM COMODOR_FALKON: Jojo, beru to tak. Ale když už budu nastavovat v appce před-topení nebo před-chlazení, tak můžu nastavit i do-nabití. Dobití ze 70% na 100% jsou cca dvě hodiny a kousek na domácí 11 kW nabíječce. 400km výlety plánuju s větším předstihem...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    IV0: Jedna důležitá věc tu myslím nezazněla:
    Tohle je "best practice" - ale hraje se tu o to, jestli baterka vydrží 500k km nebo 700k km, což je obojí zpravidla za horizontem životnosti vozu jako celku…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Kamil Jaššo: Pokud porovnáme vozidla důkladně a spravedlivě, je téměř nemožné, aby byl elektromobil v České republice méně ekologický než konvenční automobily | Centrum dopravního výzkumu, v. v. i....
    https://www.cistadoprava.cz/odborne-clanky-konference-rozhovory/kamil-jasso-pokud-porovname-vozidla-dukladne-spravedlive-je-temer-nemozne-aby-byl-elektromobil-v-ceske-republice-mene-ekologicky-nez-konvencni-automobily/

    Rozhovor s autorem téhle studie MAGE:, je vidět kam až může frustrace nad lidskou hloupostí zajít :D
    Já osobně už nikomu nic ohledně BEV nevysvětluju, jakmile začnou blekotat o hoření, výfuku v elektrárnách apod. zeptám se, jesli se chtějí vsadit, že do 10 let bude ICE okrajová záležitost, většinou tím debata končí a zatím se se mnou nikdo nevsadil :D
    MINER
    MINER --- ---
    PEPAZZ: tam není žádný stěr, ale jen pindání bez argumentů.

    Je to stejný pindání, jako Elmo pindá o tom co slibuje, aby si získal pozornost. Nulová informační hodnota.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Škoda, že šéf CATLu neukázal ty důvody i nám...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Elon dostal stěr od CATLu

    CEO of CATL says Tesla’s 4680 battery cell is DOOMED to fail

    “We had a very big debate, and I showed him,” Zeng said. “He was silent. He doesn’t know how to make a battery. It’s about electrochemistry. He’s good for the chips, the software, the hardware, the mechanical things.”
    Tesla's 4680 battery cell will 'never be successful': CATL chairman
    https://www.teslarati.com/tesla-4680-battery-cell-catl/
    ADAM
    ADAM --- ---
    IV0: Naopak než píše launcher. 100% je v pohodě, nabytí na 90 byses omezil dojezd.
    A naopak bych neřešil až tak co nejkratší čas toho nabití ta degradace nastává v rámci měsíců, nějakych pár hodin nehraje roli, takže přesně časování bych nehortil a klidně to nabil třeba den předem (např když nejsi doma)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    IV0: Pokud můžeš, nabíjel bych to i před dlouhou cestou na 90% max. Já jsem jen 2x nabil nad 80%, ale mě to na moje cesty stačí. Dřív Tesla varovala nad 90% i pro long trip.
    IV0
    IV0 --- ---
    Díky všem za info, všechno jsem si přečetl a shlédnul. Ioniq 6 má NMC. Když shrnu, co píšou:
    1. Při denním používání (což je můj případ) to budu jakoby "před-dobíjet" někam k 60% v létě a k 70% v zimě.
    2. Jestli je lepší 3,6kW nebo 11kW není úplně jisté, takže budu používat 11kW (což je stejně nezbytné vzhledem k mým nájezdůma frekvenci používání).
    3. Nebudu to nechávat úplně prázdné.
    4. Před cestou, která to vybije aspoň na hodnoty z bodu 1., to můžu ještě před odjezdem dobít na 100%, na 100% by to mělo být co nejkratší dobu. V appce Hyundai Bluelink si nastavím čas odjezdu + novou úroveň AC dobití + teplotu interiéru na přesný čas - uvidím, jak mě to bude bavit.
    5. Když nejezdím, tak to nechávat na 50%.

    * Na DC to stejně má smysl dobíjet někam k 80%, protože
    - Se platí za čas u nabíječky.
    - DC nabíjení je nad 80% už pomalé (říkají, zatím jsem nezkoušel) a většinou chci stejně odjet co nejdřív.
    - Klidně můžu dobít na 100%, když hned pojedu tak, abych to vybil na hodnoty z bodu 1.

    A je to spíš takový doporučený postup.

    A ať taky něčím (snad hodnotným) přispěju pro zájemce o dojezd 77kWh 4x4 Ioniqa 6, dva motory s výkonem celkem 239kW: Dnes (+5°C, déšť) ve dvou lidech, po lehce frekventované dálnici (každých cca 5-10 km bylo potřeba zpomalit a zase se rozjet), na tempomat, na Eco:
    * Ustálená rychlost 132km/h dle tempotatu = 130 km/h dle GPS - průměrná spotřeba cca 19,5 kW/100km (trasa 150 km víceméně po rovině, celkové převýšení +160m).
    * Ustálená rychlost 163 km/h dle tempotatu = 160 km/h dle GPS - průměrná spotřeba cca 24,5 kW/100km (trasa 180 km víceméně po rovině, celkové převýšení -21m).
    * Ustálená rychlost 180 km/h dle tempotatu = 177 km/h dle GPS - spotřeba cca 30 kW/100km (trasa 60 km víceméně po rovině, celkové převýšení +7m).
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Koupili jsme levnou Teslu jako vyřazený taxík
    https://youtu.be/vcLKrBwasDc?si=EMhfzBF40yKeqDRN
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Je to virtualni nula i 100 %. Prave z techto duvodu
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Velmi zajímavé!

    Auto do chlaďáku!

    Jen mě překvapuje, že jim podle toho nevadí bejt na nule, což se většinou říká, že jo.
    Někdy se to popisuje jako hluboké vybití. Je možný, že ty baterky se dobrovolně tak moc vybít nenechaj a je to nějaká virtuální nula…
    MINER
    MINER --- ---
    NIKDAS: Nebylo to spíš tim, že porovnávali nějakej starej systém?

    Mně to právě moc smysl nedává.

    Rychlejší generuje víc tepla. O tolik lustší kabely, aby to vykompenzoval tim asi zase mít nebude, páč u hodně rychlejch už musej bejt fakt tlustý.

    Ledaže by fakt porovnávali nějakej starej systém, kde to teče dvoulinkou:) (nadsázka…)

    PS: Gemini tvrdí opak. Měli bychom je pustit od sebe, ať si to dohodnou:)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Tesla přišla s vylepšenou verzí V4 stojanu, kterej by měl zvládat až 500kw. Pokud by přišli s Juniperem na 800V architektuře tak se TMY udrží jako nejprodávanější auto :)

    x.com
    x.com
    x.com
    https://x.com/TeslaCharging/status/1857133110930063398

    MINER: Bohužel zdroj k tomu jsem nedohledal bylo to už celkem dávno, nicméně nedávno se to řešilo na nějaky skupině na fb, kde si počítali ztráty při nabíjení a více méně všem vyšlo pomalý=ztratový. Někdo tam k tomu psal, že je to dost ovlivněno tím, že při nabíjení musí být v autě spuštěná elektronika, která něco málo sežere (třeba 100w?) a je rozdíl, když se 50kwh nabíjí 25 hodin, nebo když 4,5h. Což mi zní jako rozumná teorie, ale je to na úrovni jedna paní povídala, takže se tím moc nechci prezentovat :)



    Chat gpt k tomu tvrdí, že 1f2kw je efektivnější než 3f11kw, ale kdo ví jestli se mu dá věřit...

    Každopádně pokud někdo najde zdroj, který by to uvedl na pravou míru, budu rád. Poslední co bych chtěl je tady pouštět dezinfo:)
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: zajímavý. Linkneš zdroj plz?
    MINER
    MINER --- ---
    NIKDAS: jsi si jist, že pomalejší nabíjení jsou větší ztráty?

    Proč?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam