• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    PEPAZZ: Nemit uz to, co mam, tak bych do takoveho klidne sel. Za ty prachy vyborny otloukanek do mesta. I ten slonovy polep bych mu nechal.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MESTREY_: model Y zatím fakt ne ty jsou stale drahe jak cyp i na bazarech , 2019 m3 dejme tomu :)
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Tak omezit emise z brzd a pneu zrovna smysl dává, pokud to nechceš dýchat. Koukni se na to, jak jsou od nich za chvíli špinavý kola a to samý je v centru na barácích. Já sem teda rád, že ty PM mikročástice budu dýchat míň.
    Navíc budou až od následující Euro 7, takže nemůžou za současnou neefektivitu.

    A platí pro všechny, takže i pro Teslu, která tu chce prodávat, a tu z neefektivity (zdá se) neobviňujeme.

    Mně teda zrovna v automotive většina regulací smysl dává. Je to největší zdroj znečištění s dopady na zdraví nejvíc lidí i nejvíc přímých zabití jednoho konkrétního produktu.

    Zbytek je stejný, jako u ostatních firem. Jo, ceny energií a zbytnělý odbory a délka stavebního řízení jsou náš velkej problém. Ale pro všechny firmy, nejen automobilky.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KUTAS: Ty automobilky existují v nějakém prostředí:

    Nároky administrativy, daňová zátěž, ceny energií, ceny materiálu, třeba v CZ špatná infrastruktura a nedostatek pracovní síly, odbory, délka stavebního řízení a obecně razítko na cokoliv, absurdní nároky vykazování na stát, nestabilita právního prostředí.

    Vyžadujeme řešit u eletroaut emise brzd a pneumatik, do toho zakazujeme propouštět nevhodné spektrum zaměstnanců a k tomu budeme křičet, že automobilky jsou neefektivní?

    No jsou, ale kdo je do té neefektivity desítky let nutí 😞
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    Model 3/Y ex-taxi z Nemecka is new Skoda Favorit. Change my mind.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: tesla to ma podobne :)

    Vyřazená taxi Tesla - kde bude reznout a jak moc je hliníková
    https://www.youtube.com/watch?v=wo8fhjrKsko
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KUTAS: jsou to 2 roky, kdy špatný elektromobil Opel Mokka e stál přes 1 mil. Kč.
    Tady se bavíme o rozdílu cca 250 tis. proti NEJLEVNĚJŠÍ benzínové verzi (to auto stojí s motorem 1.0 v základní verzi a manuálu 499 tis.), přičemž ten elektrický model má silnější motor a je výrazně lépe vybavený. Mně to zas tak moc nepohoršuje.
    Druhá věc je ta, že k cenové paritě u levných aut prostě brzy nedojde.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Mě by vážně zajímala ta ziskovat na BEV, protože ty ceny mi pořád přijdou šílené. Jak se pohybuje cena baterek, všude člověk čte o poklesech, ale na cenách aut se to projevuje velmi pozvolna (kromě Číny). Protože kromě baterky to auto musí být na výrobu z principu kurevsky levnější než ICE...
    Chápu, že v Číně stát zaplatil vývoj těch aut, ale jestli si automobilky stěžují, že není odbyt, tak nechápu na co čekaj? Prostě tyhle (JYRKA) auta přeci nemůžou stát víc než 500k CZK. A s tím, jak rozšíří auta, tak se vyřeší i problém s nabíječkami.

    Možná je to jen můj pocit, ale přijde mi, že si automobilky zvykly brečet o dotace a proto tlačí ty ceny nahoru a křičí o záchranu. Už bych jim nedal ani korunu a soustředil se na dobudování infrastruktury (nejen nabíječek, ale i kapacit sítí a rozvoje FVE).

    Přehlížím něco nebo to vnímám nějak špatně?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jestli spravne pocitam, tak je to 5. elektricka platforma Fordu

    Nový Ford Puma Gen-E poprvé naživo: Elektrická verze je tu! Známe i české ceny | Auto.cz
    https://www.auto.cz/novy-ford-puma-gen-e-poprve-nazivo-elektricka-verze-je-tu-zname-i-ceske-ceny-154917
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Renault 5 už má českej ceník, s 300km WLTP a 120koňmi začíná na 675k kč, což pro auto velikosti fabie v česku asi více méně neprodejné.
    Pro srovnání fabka ceníkově začíná na 370k kč- pravda, je tam 5stupňový manuál s 80 koňmi, ale člověk co kouká na cenu, případně jako druhé auto do rodiny, tohle asi až tak řešit nebude.

    Verze a ceny – Renault 5 E-Tech elektrický
    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/renault5/verze-a-ceny.html?gradeCode=ENS_MDL2P1SERIELIM1
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm neviem ci je to zrovna novinka, lebo tu deku som videl v akcii na videach uz par rokov dozadu, kazdopadne ak to znamena, ze sa k nej dostane viac hasicskych jednotiek, tak iba dobre, aby to ochranilo zasahujucich hasicov od neprijemnych prekvapeni

    Hořící elektromobil? Pomůže protipožární deka
    https://www.hybrid.cz/protipozarni-deka-wurth-pomaha-hasit-pozary-elektromobilu/
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: SAP je 3. nejhodnotnější EU firma a úplně nejhodnotnější technická.
    To, že ti to přijde složitý, neznamená, že to nedělaj dobře.

    Jde o účel, na který je to stavěné a proč.

    SAP neni péhápko, ve kterym nějakej študák splichtí webísek za víkend.
    Je to systém na kterým jedou miliardový byznysy, kde výpadek v minutách znamená milionové ztráty.
    Kámoš to implementuje, tak vim ty story, jak se kvůli sw glitchi začnou hromadit piva:) Na první pohled sen skladníka, na druhý obří ztráty just-in-time výroby:)
    Ten systém není dělanej na snadnost implementace, ale bezchybnost a robustnost provozu. Má to svojí cenu v UX i složitosti, kvůli který to neni pro každýho, ale z nějakého důvodu jsou jednička ‚by a lot‘:)

    Nevim, jak dělaj engineering sw aut, ale ani SAP ani ten suspension concept obrázek nejsou dobré příklady, protože neukazují, jaký má ten design důvod, a že důvod má.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Takovi ti lide, co jeste dnes jezdi s Tesla Roadster 1 - vzdy kdyz jsem o tom slysel, tak jsem si rikal, co to je za aktivisty. Ale aha, ono se to upgradovat na 80 kWh baterii. Takze ma clovek Lotus (s tim dobrym i s tim spatnym), ac teda s "tezkym batohem" v podobe baterie navic a male svizne jezditko.

    Tesla Roadster - Living with the Original!
    https://www.youtube.com/watch?v=8wP_tiO-xYM
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: A nebo kdyz se potkas s nemeckym pristupem k software v autech, ktery je stejny.
    Z bezneho zivota to muzete videt na systemu SAP, ktery je vyvijeny podle stejnych principu
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Poučné je to, až když si uvědomíme, jaký to má vliv na komfort a jízdní vlastnosti.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Tohle je takové srovnání-nesrovnání.
    Chápu, že tam chtěli auta "podobných charakteristik", ale dávat tam I-pace je nefér vůči ostatním automobilkám a hlavně vůči zákazníkům, protože Jaguar s ním od faceliftu v roce 2019 neprovedl zhola nic (vyměnil přední masku, a v roce 2019), ale jinak fakt lautr nic, zato cenovku nechali stejnou.

    Kdyby to srovnávali s Taycanem nebo jiným autem u kterýho je fakt vidět investice do vývoje, dopadlo by to o dost jinak resp. on ten novej Ipace taky vyhrál, ale ne o moc. Plus by měli přidat testy, protože testovat zrychlení+maximálku, časovku na slalom a rychlost nabíjení mi přijde z pohledu zákazníka, až na rychlost nabíjení (kde vybrali jedno z nejpomalejších BEV - Ipace ma maximalku nějak 115kw) vcelku nezajímavé a HLAVNĚ rapidní vývoj BEV nespočívá v handling a maximálce, ale v aerodynamice/fuel efficiency, rychlosti nabíjení, rychlost AC nabíjení, hustotě baterií atp.

    Možná by to nevypadalo tak blbě, kdyby srovnali starý S s novým S, tam by jim ale lidi zase omlátili o hlavu, že S nemá "žádnej" vývoj.

    Jinak nebaví mě vám to tady mazat, ale slovem "poučné" si vlastní input nepředstavuju :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    taky poučné

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Poučné

    Are Used Electric Cars Much Worse Than New Ones? [Episode 3] | 4K
    https://youtube.com/watch?v=X7Ubex4KJrs
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: Spíš čaj:) Při 80° C je nejlepší zelený.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER:
    NIMBUS:

    To je skoro stejne jako u ICE aut. 1 L nafty vyprodukuje o trosku vic jak 1 L vody.
    MAGE
    MAGE --- ---
    MINER: Nebo zabudovat soda stream a vyrábět limonádu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam