• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vyzera ze v pripade elektromobilov doslovne plati "pomaly dalej zajdes" :))) ale ID.7 sa zrovna tento tyzden kolegovi pokazil, detaily neviem ale musim zistit co mu tam odislo

    Úsporně, ale zoufale pomalu. Volkswagen ID.7 zvládl 941 km na jedno nabití - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-volkswagen-id-7-zvladl-941-km-na-jedno-nabiti-40504823
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    MG Cyberster je v prodeji a vyzývá na souboj spalovací konkurenty | Novinky | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/mg-cyberster-je-v-prodeji-a-vyzyva-spalovaci-konkurenty-na-souboj/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR: tak prej se to dobíjí přes DC-DC měnič. HW auta fakt nerozumím, takže jsem docela snadno za vola
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: To asi ne :-) Ja si delal prcu.
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: No pockej, a jak se teda 12V nabiji? U trakcaku je 12V altik?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR: ale to bys to zařízení musel mít. Navrhnout, vysoutěžit... :D
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: Jsem ponekud zmaten DC-DC menic 400->12 V neni nic svetoborneho. Leaf urcite 12V baterku nabiji DC-DC menicem, jen kdyz trakcni baterka klesne pod nejakou uroven, stopne to.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: já nevím, jestli to Tesla má. Moje 2020 určitě ne. Dokonce ani nevím, kdo to vlastně dělá - problém to trochu je, potřebuješ převádět 400 V na 12
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MESTREY_: Primárně to, že většina zařízení a palubních systémů je pořád totožná jako u ICE modelů a tam je často ta 12V baterka jediný zdroj.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: Ja to nechapu. Ta auta maji v sobe shitload of energy v trakcnim akumulatoru ale spolehaji na 12V batercicky, ktere si ani neumi udrzovat nabite (myslim, ze Skoda dobiji 12V jen za jizdy).

    Co jim v tom brani? Prece na to konstrukteri museli myslet, ne?
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: a je takový problém udělat nějaké dobíjení té 12V baterie, jako to má Tesla? Zaujalo mě to právě v tom videu o policejní Tesle Y v Táboře, že tam nemuseli řešit žádnou další přídavnou baterii pro vysílačku, majáky atd., což se jinak standardně dělá, protože Tesla právě dobíjí tu malou 12V baterku z velké baterky auta.
    Resp. teda ona Tesla přešla už někdy v roce 2021 z klasické olověné 12V baterky na Li-ion s napětím asi 15.5V, která už se nemusí po 4 letech měnit, ale měla by vydržet "doživotně" a teď se snaží o přechod na 48V, jako už to má Cybertruck.
    Chápu, že v případě koncernu není tenhle přechod tak rychlý - jednak kvůli platformám a taky nasmlouvaným dodávkám od odběratelů, ale tak trochu by se snad opisovat dalo, ne? ;-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jen takové zamyšlení, jak konstrukce auta a strachy konstruktérů ovlivňují uživatelský zážitek.
    Příklad 1: Ford Mustang Mach e.
    Pokud chceš natáhnout upgrade, tak jedině za jízdy. Auto stahuje software jedině s běžícím motorem, protože se konstruktéři bojí vybití baterky 12V. Výsledkem je, že když jezdíš krátké trasy, tak si nic nestáhne. A to, že je auto doma na nabíječce v dosahu wifi, nepomůže (na rozdíl od Tesly, například).

    Příklad 2: Koncern VW
    Protože se konstruktéři bojí vybití 12V baterie, tak auto během parkování není trvale připojeno k internetu. Pokud tedy chcete zjistit jeho polohu, zatroubit nebo zatopit, tak mobilní aplikace pinkne na backend, ten pošle tzv. wake-up SMS, ta probudí auto, to teprve pinkne na server, aby se zeptalo, vo co jako de. Takže to otravné zpoždění souvisí právě s technologií SMS.

    Příklad 3: zas Mustang
    Protože se konstruktéři bojí vybití 12V baterie, tak je omezen počet požadavků na auto. Výsledkem je, že si zatopíte, auto topí 5 minut a pak topení vypne (protože šetří baterku, samozřejmě). Jenomže manželka je ještě v koupelně. Ok, pustíte topení znova. To se povede, ale co čert nechtěl, žena je ještě před zrcadlem a auto po 5 minutách zas chladne. No a pak už to nepustíte, protože máte příliš velký počet požadavků :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DOCKINEZ: v Německu taky neboj
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DOCKINEZ: mě teda v tom jejich konfigurátoru CZ vychází levnějc, základní konfigurace je v NL 32k€ (800kKč) a v CZ 750kKč. Cena od ID PEPAZZ je se zašrtlýma dotacema, které jsme v podobné výši pro některé lidi měli tady taky
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    Btw, tušíte někdo, proč se tu neprodává Polestar, když na silnicích v Praze je skoro každé druhé auto Volvo?
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    DOCKINEZ: Za to může přece malá kupní síla :))
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    U nás základ skoro o 200k dráž.

    Inu, specifický trh, český zákazník si rád připlatí nebo tak něco...

    Test elektromobilu MG4: Dojezd, objem kufru, infotainment, cena
    https://www.garaz.cz/clanek/testy-nova-auta-technicka-spicka-sve-tridy-mozna-neni-uplne-dokonala-pomer-cena-uzitek-ma-vsak-mg4-solidni-par-veci-nas-ale-pozlobilo-21012284
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    ale koukam ze to asi sražej dotace ... je tam 6.000eur vyhoda a 2,500 bonus za nulove emise. otazka na co je to vázané.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    mg4 konfigurator, Holandsko!

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam