• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: jo jenže to chteji do Tesly jen lidi co Teslu nemají :)
    LAUNCHER: on je i problém v tom jak k cenam pristupuje legacy kdy delaji dealy na 2+ let ale za ty dva roky spadne cena klidne na 50% , to se pak blbe zlevnuje pokud revidujes kontraky jednou za 2 roky v takhle rychle se vyvíjejcím se prostředí
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Souhlasím, že časem, až klesne cena baterií, bych to pak klidně viděl tak jak píšeš.

    Ale aktuální kapacity a ceny baterii toto IMHO zatím neumožňují... Už jen ty nákladní auta a dodávky, bez kterých město nefunguje.

    Každopádně na nezakouřená města se těším nejvíce, co se EV týká. Viz Norsko.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Stát by měl motivovat k rychlejší obnově vozového parku, především směrem k bezemisním vozidlům. V rámci EU patříme mezi tři nejhorší země. Bezemisní auta tvoří jen asi 9 % z celkového počtu. Proto momentálně nevidím důvod zavádět daň za ujetý kilometr nebo spotřební daň z elektřiny při nabíjení.
    Pokud se bude tento podíl výrazně zvyšovat, pak se o tom dá uvažovat. Ale současně by měly být více znevýhodněny spalovací motory a jejich vjezd do měst by měl být omezen nebo zakázán.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: Fajn, ale v tom případě to pojďme počítat z míry zatížení, kdy auto s 3t zatěžuje/poškozuje silnici tuším cca 16x víc, než auto s 1t a autobus cca 10000x víc…
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DIM_: dřív nebo později to přijít muselo. Ta částka je šíleně velká optikou EV, ale vlastně u spalováků je to ještě více (spotřebka + dph ze spotřebky), takže to asi smysl dává. Stát si přeci nenechá jen tak vzít zdroj příjmů, to by byl velmi nebezpečný precedens, když to vezmu velmi idealisticky, tak z něčeho je třeba tu infrastrukturu udržovat.

    Lidi autama jezdit nepřestanou, ne kvuli ani ne koruně za km, zvlášť když kvůli té koruně nepřestali jezdit s ICE autama. Jen je to víc vidět, což beru pozitivně - ať jsou všechny daně (a v ČR prostředí odvody) vidět na první pohled, třeba se lidi začnou více zamýšlet, jestli je takové současné daňové zatížení v pořádku vzhledem k poskytovaným službám.

    Jestli to bude vybírat domácí stát nebo stát, ve kterém jedeš, je už technikálie, dost možná se to odečte s opačným případem, kdy polák pojede po české silnici. V nejhorším případě se pak zavedou krabičky pro každou zemi :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Všichni chceme z něčeho stavět a udržovat silniční a dálniční síť.

    Spočítano částečně i z nájezdu mi to asi smysl dává, ale tohle bych radši přenechal expertům na dopravu.

    Tím myslím například absolventa Fakulty dopravní, který pracuje v oboru posledních 10let+. Určitě ne "taky expertku", která o tom akorát přečetla fantazijní knížku.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    JIMIQ: To uz tu bylo…
    [SPEEDY @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]

    A tyjo mne to moc slysl nedava.. ja si dokonce myslel, ze tomu clanku nerozumim, protoze to zni jako velka konina i na UK:))

    Vcera sem jezdil po Polsku a bral kwh za 18 Kc a jezdil po PL silnicich. Proc by z toho melo Cesko neco mit?

    Co kdyz lidi pomalu prestanou jezdit autama, tak kde bude ‘muset stat brat’?

    Atd atd atd. Mnohem vic otazek nez odpovedi.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Velká Británie nová daň na elektromobily - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/spravedlivy-system-pro-vsechny-ridice-na-elektromobilisty-ce/r~b1853e82c09b11f0a065ac1f6b220ee8/?

    v principu souhlasím, stát si peníze někde vzít musí, ale tvl 50 halířů na kilák? 25 by mi připadalo jako horní hranice, 10 realistických. Ať se to klidně zvyšuje s inflací
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SEJDA: PHEV battery is the new Catalytic converter...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Dalsi duvod proc jsou PHEV nesmysl .. baterie uz je dost draha, aby se vyplatila ukradnout, a pritom jeste i dost lehka, aby se dala odnest

    Policajti hlásia zvýšený počet krádeží autobatérií z áut v bratislavských uliciach | Aktuality.sk
    https://www.aktuality.sk/clanok/kYzJ57K/v-bratislave-sa-rozmohli-kradeze-autobaterii-z-aut-konkretnej-znacky-policia-po-zlodejoch-patra/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé!

    Tesla could launch CarPlay support 'in the coming months', per report - 9to5Mac
    https://9to5mac.com/2025/11/13/tesla-carplay-support-launch/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Automakers' share of China NEV market in Oct: BYD leads with 23.1%, Tesla drops out of top 10 - CnEVPost
    https://cnevpost.com/2025/11/12/automakers-share-china-nev-market-oct-2025/

    Tesla's October retail sales in China came in at 26,006 units, marking its lowest level since November 2022, according to data released by the CPCA on November 10.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Je to tak.

    1) Ta váha u toho moderního EV/ICE/autobusu/tramvaje tam ale není ze srandy.

    2) Dnešní komunikace se staví a rekonstruují úměrně těžším vozidlům a rostoucí intenzitě dopravy.

    3) Samořiditelná sdílená EV to posunou. Létající auta to posunou. Dynamické linky samorizenych EV busů to posunou. Sdílená kola to posunula, proč ne, i já jsem za ně rád a využiji kde mi to dává smysl. Atd.

    4) Hele já mám paniku rád, ale trust the engineering. Mobilita obyvatel je dneska úplně jinde než před pár lety a to i v našem skanzenu. Díky za to.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    LAUNCHER: Zastánci spalováků si často neuvědomují, že jejich vysněný Kodiaq nebo Superb Combi 4×4 TDI váží téměř 1,9 tuny.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Moje 2t SUV opotřebovává silnici cca 16x více než 1t. Je to smutné, ale taková je prostě fyzika.

    18t autobus pak opotřebovává silnici cca 2000x více. A tramvaj, ač jede po kolejích, poníci silnici cca 1000x více. Navíc umí otřesy poničit i domy okolo.

    Nic z veřejné dopravy tedy samozřejmě neodveze tolik lidí jako osobní automobil, přepočteno na kilometry a poničení vozovky. Jistě se tedy shodneme, že autobusy a tramvaje, měřeno prísnou optikou poničení silnice a ničím jiným, zatížit maximální možnou daní, ne-li zakázat.

    Navíc, z vlastní empirické zkušenosti, ty silnice měla nejvíc zničené levice. Tak tu zakázat rovnou. Oni vymýšlí různé jednostranné krávoviny a intenzivně nepracují, tudíž na ty krávoviny mají spoustu casu. Ale pak není ani ta opravená silnice, no.

    Po které by mělo jezdit vše výše uvedené, pouze hlídat nepretizenost nápravy a případně provedení těch kolejí (tramvaj).

    TLDR: Cyklofašisti a netáhla všeho druhu zpět do svých boards, tady za to bude lítat ban hammer. Díkec.
    MAGE
    MAGE --- ---
    SUMAC: Ideálně počet ujetých km (míra užití) * váha (míra opotřebení vozovky) * emise (míra znečišťování prostředí)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SPEEDY: tak cestě z asfaltu je celkem jedno kdo po ní jedzí, pokud to má dvě tuny tak se to opotřebovává stejně.

    Co zavedeno Norsko tuším a co je potřeba všude je prostě danit osobní mobilitu od kilometrů pro všechny stejně plus na to ještě daň za CO2.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já na to nekoukal na celý, ale standard v zacházení s novinářským autem je trochu jinde než u auta půjčeného “od někoho”. Ale furt se samozřejmě vyhýbáme čemukoliv, co to auto může doopravdy poškodit - nicméně jet s tím po rozbitý okresce na plnej knedlík je normální a nezbytný.

    A větší pořady/kanály si můžou dovolit jiny level. My plebejci s půjčeným Bentley mame strach z každého obrubníku, TopGear ho muže vzít na polňačku a jezdit tam kilo pade.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    DZODZO: To je jeho dlouholetá image a je v tom konzistentní. Dříve teda hodně do videí cpal business model toho carwow jako agregátor dealerů. To naštěstí vymizelo.

    Ale ta jeho vtipnost už je po letech trochu ohraná.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NTR23: myslis to ako sa k tym autam chova? spomina tam ze su to novinarske verzie a ze tie su presne na to, mozno by vedel ID BOBASH potvrdit, ze sa testuje aj odolnost
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam