• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    MEDVED007: Bože, já šla do ZŠ před 35 lety a do 20 napočítat uměli všichni - neb všichni byli ve školce a tam nás to naučili (no a pak byly ještě zvláštní školy...)

    Sčítat do 5 byl taky standardní požadavek testující školní zralost. Kua, 6r dítě si snad má umět koupit to lízátko samo, a použít u něho peníze - a taky je znát. Uměli jsme to my, umí to moje děti, žádná vysoká matika to není.

    Syn uměl písmena, používal to třeba u PC aby naťukal dle diktátu do vyhledávání co chtěl (nespojoval to). Předevčírem přišel za mnou, ať ho naučím číst (v září jde do školy). Tak jsme si sedli, ukázala jsem mu jak se spojují písmena do slov, za hodinu slabikoval své knížky. Nepošlu ho někam, že ho to budou učit za půl roku, když CHCE. No a teď chce "číst" několikrát za den (ještě to dělá se mnou, pod dozorem)


    MARKYSHA: Připravovala třeba s tou výslovností - šel v 5r k logopedovi a cvičili jsme dle příkazů (pomohlo). Nešla bych, neuměl by, BYLA BY TO MOJE VINA. Že ovšem patlá tvůj ani 3r - že? - si neber, ono se kdeco musí dovyvinout.
    A jinak jsem kupovala takové ty knížky pro předškoláky - protože je to ZÁBAVA, taky - no a tam jsou ty věci co musí umět, jako říci co je větší/menší, co je hladké, drsné, co má tvar kruhu a že střecha je jako trojuhelník. Nic, co je nějak náročné - a dá to i IQ 85, mezi náma.
    Dále se oplatí malovat s dětma - to aby se cvičila jemná motorika rukou - to jim pomůže správně psát. Ideální jsou velké papíry přilepené na dveře, po kterých maluje a pracuje celou rukou - a hlavne rozpohybuje zápěstí. Toto se samozřejmě hodí i mimo školu a psaní, cvičit jemnou motoriku :-)


    ZEMINO: Zajímavé, já necvičila s dětma před zrcadlem... ale dostali třeba úkol dělat pohyby jazykem (cvičit sval, příliš líně ležel na dně pusy...)
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    ZEMINO: aha, tak to je asi nějaký jiný přístup... my chodíme k logopedce tak jednou za 3 týdny, ona zkontroluje, jak jsme cvičili, jestli se dítě zlepšilo, pak s ním udělá další cvičení, ukáže mi, jak na ně, případně dodá pomůcky, dostanu pracovní listy a zas jdem.
    ZEMINO
    ZEMINO --- ---
    MADIETTA: právě,že mi neřekla vlastně vůbec nic,co cvičit .. přečetla si zprávu,od logopedky,co došla jednou do školky,zhodnotila,že se to moc nezlepšilo,že to bude běh na dlouhou trať,že pokud logo ve školce,co má s učitelkou,se bude odlišovat od jejích představ,tak si budu muset vybrat buď ji nebo školková učitelka,ale nezadala vlastně vůbec nic a objednala za měsíc :(
    největši průser u malého je,ale udržet pozornost před zrcadlem,když cvičíme ..
    no doufam,že to zvládneme,protože odklad bych opravdu nerada.. protože vše ostatní zvládá.
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    ZEMINO: termín jednou za 14 dní - měsíc není nic neobvyklého, protože u odborného logopeda je hlavní gro práce na rodičích, logoped ti ukáže, jak to s ním cvičit, ale důležitý je pak to fakt dělat, i kdyby 3 minutky denně.
    ZEMINO
    ZEMINO --- ---
    MADIETTA: na logopedii chodí ve školce,k učitelce jednou týdně,.. teď jsme začali chodit i k odborné logopedce,ale ta nám další termín dala za měsic,tak nevím jak moc nám pomůže.. přemýšlíme,že bysme ho "dali" ještě k sousedce,která je učitelkou v logopedické školce. Ale má toho hodně,co špatně vyslovuje a hlavně strká jazyk pořád mezi zuby..
    Máme dokonce i ve školce logopedickou třídu,ale tam jsem ho odmítla teď,když se uvolnilo místo,dát,protože konečně se začal ve své třídě s někým bavit a on je takový ciťa,že by to mohl brát jako trest,navíc tam nechodí děti jen s logopedickou vadou.Tak uvidíme,pokud se nezlepší do prázdnin,tak ho tam dám od září-to jdou totiž ti jeho kamáradi do školy.
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    MARKYSHA: Tchýně, učitelka ve školce, mého muže kdysi připravovala, uměl hromadu básniček a písniček, krásně kreslil a jánevímco ještě, ale na zápise se zasek a jediný, co jim řekl, byl počet lidí v místnosti, jinak z něj nevyrazili ani slovo - a vzali ho ;-) Po zkušenosti s 3letou prohlídkou čekám něco podobného i s naší nejstarší, takže ji nijak speciálně připravovat nehodlám, v jejím případě to vidím na zbytečně vynaloženou energii :-)
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    ZEMINO: v 5 letech je tak akorát čas začít s logopedií, pokud dítě špatně mluví, a pokud nebudeš mít takové dřevo jako já, které tam setrvalo až do 8 let, tak většině dětí, co znám, že chodily na logopedii, ten rok před školou stačil.
    ZEMINO
    ZEMINO --- ---
    A to já budu nejspíš řešit opačný problém.. že Maty odklad nejspíš dostane,protože mluvení mu nejde pořádně ani ted ve 4,5letech a já bych chtěla,aby šel v 6-ti letech,které bude mít v červenci. Už teď je vyšší než vrstevníci a nedovedu/nechci si představit,jak by vyčníval v 7-mi letech.
    EDERA
    EDERA --- ---
    MARKYSHA: Cíleně nepřipravovala, neb jsem stejně netušila, co po nich budou chtít. Ve školce to pančelky s dětma probíraly od podzimu, což mi přišlo jako postačující. Vlastně jsem jen u Jr. zkontrolovala, že umí nějakou básničku (dodnes si pamatuju, že smlouval, jestli by radši nemohl vyjmenovat planety sluneční soustavy nebo stupnici tvrdosti nerostů:-) a u Kebiny, že si pamatuje adresu, kam se budeme stěhovat, aby prokázala, že je "spádová".
    Ostatně si myslím, že pro uvažování odklad ano/ne není ani tak podstatný výkon dítěte u zápisu, ale to, jak se den za dnem projevuje ve školce. Na odhad učitelek, které vídají dítě dnes a denně dlouhé měsíce, bych dala mnohem víc než na názor někoho, kdo dítě viděl jednou pár desítek minut (v lepším případě) u zápisu.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: osobně bych ohledně zápisu dřela hlavně tu logopedii....to je častý důvod pro to, že dítěti nedoporučí první třídu....že se neumí podepsat, z toho nikdo kovbojku nedělá....

    na zápise u obou dcer chtěli podobné věci....jak se jmenuje, kde bydlí, jak se jmenuje máma, táta, sourozenci, tvary, barvy, čísla do deseti a mladší teď četla nějaká písmena...učitelka se jí zeptala, jestli nějaká zná a ona jí přečetla z fleku celou stránku , kde byla asi prakticky celá abeceda, včetně X...to učitelku překvapilo, že ho taky umí :-) no a říct nějakou básničku....klasika
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    No a když už jsme u toho, připravovaly jste nějak cíleně děti na zápis? A je to vhodné? Myslím jestli to nechat tomu přirozenému zájmu nebo ne. Protože pokud se o to dítě nezajímá, ale jinak je připravené, tak by pak ten odklad byl vina rodičů, ne? Ptám se hypoteticky, protože u Tondy je ten odklad stejně pravděpodobný, je narozený v květnu a mám obavu, že bude mít problémy s výslovností.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    Valentino....co jsem teď dohledala, tak celá debata začla tímhle příspěvkem
    "mě tenhle trend přijde šílený, ale co mi říkala kamarádka, jejíž dcera dělala loni "přímačky" na základku (Brno), tak tam po ní opravdu chtěli, aby z hromádky písmenek složila své jméno (tudíž minimálně znala abecedu) a zkoušeli jí zda zvládne sčítání do 5 a umí napočítat do 20...
    jsem si vědoma toho, že to samozřejmě spousta dětí dnes opravdu již před nástupem do školy umí, ale přijde mi na hlavu postavené to brát jako normu a když je dítě ve vývoji naprosto normální (a bude se tyto věci opravdu učit až ve škole, jak tomu po mnoho let bylo) tak to brát jako jeho handicap a dávat mu odklad."

    a to třeba mě přijde jako standard....
    EDERA
    EDERA --- ---
    MEDVED007: Poznat velká tiskací písmena asi uměly prakticky všechny děti. To se fakt dělá poslední rok ve školce (a dělalo už před 11-12 lety, kdy chodil poslední rok do školky náš Jr., co si tak pamatuju).
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    MEDVED007: ježiš, o tom snad nebyla řeč, ne? já si pod tím, co jste psaly představila, že děti čtou-tzn. jsou samy schopné si přečíst jednoduché věty, případně sčítají a odčítají. To, že poznají písmena a počítají do dvaceti, to nepočítám jako čtení a počítání.
    PEPSSI
    PEPSSI --- ---
    MEDVED007: a to tady psal kdo?
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    EDERA:
    VALENTINA: tak ono je čtení a čtení....fakt výborných čtenářů bylo pár, ale myslím, že byl mrak dětí, které poznaly většinu písmenek a to bylo právě to, co jim pomohlo, že se v tom začátku neztratily....pokud tam dítě nastoupilo s tím, že se pomalu ani neumí podepsat a nezná jediné písmeno, tak mělo problém...vím o jedné takové holčičce a vím, že měla dost honičku.....ale tady se furt mluvilo o tom, že dítě nemá umět před nástupem do školy ani písmenko a netušit co jsou čísla.....což je podle mě špatně
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    TIMA: jo školka mu hrozně prospěla v socializaci, je tam nejmladší, tak za tu dobu hrozně poposkočil. Uvidíme příští rok, až bude mazák. Ale občas tam na chvilku dávají patnáctiměsíční holčičku a o tu se prý hrozně dojemně stará. On teda si s vrstevníky moc nehraje, s mladšími nebo staršími, když na něj mají náladu, někdy je mi ho líto, snad najde nějakého kamaráda, se kterým si sedne.
    TIMA
    TIMA --- ---
    MARKYSHA: Tonda je frajer :)
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    EDERA: opravdu si nemyslím, že by to, že dítě čte a počítá, než jde do školy, bylo pravidlem. Možná máte vesměs hodně chytré děti, ale na naší úplně normální základce to neuměla ani třetina. Moje dcera taky ne a se čtením problémy nemá, nejsou pozadu a přijde mi, že nároky na ně paní učitelka má docela slušné. Po velmi pohodové první a druhé třídě mi ta třetí přijde docela náročná, co se množství informací týče.
    EDERA
    EDERA --- ---
    MARKYSHA: Já myslím, že je to dané nestandardním vzorkem populace, který tady je. Holt tady skoro všechny děti četly před nástupem do školy, ale běžné to fakt není. Jak říkám - u dcery ve škole jsou to dvě děti z dvaadvaceti a pančelka to zvládá v pohodě. Což teda není umění dané všem učitelkám. Přítelova dcera školu v pololetí měnila a mám silné podezření, že její původní pančelka si za půl roku ani nevšimla, že to dítě už dávno čte.:-(
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Včera zrovna na pískovišti se dvě mámy přečůrávaly, co jejich batole umí a teď je tam zkoušely. Pak je vypustily a ten jeden genius mlátil ostatní balonkem po hlavě a ten druhý se bavil tím, že se pletl ostatním pod nohy a když do něj někdo vrazil, řval:Au mami, on/ona mě strčil. Když to udělal Tondovi,co si v klidu hrál na restauraci tak odvětil: Pardon, já nerad, dostaneš slevu:D
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    EDERA: tak když jí nedovolí se flákat, tak je super. Omlouvám se, jestli jsem tím někoho urazila. Já mám právě zkušenost se sestrou a pak se synem kamarádky, který byl v nějaký podobný do 5.třídy, od 6. je v klasické ZŠ a platí mu doučování. A taky mě naprdlo to, že pokud dítě v předškolním věku nečte, nemůže do klasické ZŠ. Kromě toho my, co máme děti ze silného ročníku, budeme rádi, že někam dítě umístíme, jak to tak vypadá.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam