Já si ještě dovolím na zdejší poměry úplně kacířskou myšlenku: Přijde mi, že k tomu životnímu postoji, kdy se člověk kriticky staví k autoritám, nepřijímá automaticky vzory a dělá si věci po svém, by měl každý dospět věkem a zkušenostmi, a to někdy nejdříve ve věku kolem třicítky, protože to už má dost životních zkušeností a nabraných informací, aby měl z čeho kriticky hodnotit. V mladé generaci se objevují osmnáctiletí životní začátečníci, když to tak nazvu, se sebevědomím ředitelů zeměkoule, kteří se diví, že je nikdo nechce zaměstnat. No aby ne, když dávají svým postojem předem najevo, že všemu nejlíp rozumí a nic se od starších nehodlají učit. Vědí kulové, ale to vidí ti starší a oni sami to pochopí za deset let.
A instalovat do tohohle stavu rovnou už malé děti mi přijde jako cesta, jak vytvořit člověka, který buď bude velmi výjimečný, takže se dokáže od začátku živit samostatně, nebo bude nepoužitelný. Hodláte těm dětem při rozvoji kritického myšlení také vnuknout myšlenku, že sice ano, musí věřit především sobě a stavět se kriticky k tomu, co říkají druzí, ale chtějí-li v životě zaujmout nějaké solidní místo, POTŘEBUJÍ si tedy dobrovolně najít učitele, od kterého budou přejímat zkušenosti a kterého budou respektovat? Protože to prostě potřebují. Už dnes je internet plný samostatně uvažujících lidí, kteří nevěří jako ovce všemu, co se kde napíše, ani tomu, co je naučili ve škole, takže nemají základní znalosti a podléhají nesmyslným konspiračním teoriím a jako ovce věří zas něčemu jinému.
Když jsem přijímala zaměstnance, přišel mi taky jeden životopis od člověka, u kterého jsem si říkala, jak je možné, že s těmihle schopnostmi, které prezentuje, není dnes špičkovým chirurgem na prestižní klinice, nebo dokonce nějakou takovou kliniku nevlastní. Hotový poklad pro každé pracoviště. Realita - pět let na pracáku bez jediného kontaktu s oborem. Nechala jsem poklad někomu dalšímu :o)