• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISKontaktní rodičovství - attachment parenting
    aktuálně: sdilime tipy a triky a rozšiřujeme nástěnku

    téma: bonding - těhotenství, porod, šestinedělí

    rozbalit záhlaví
    LYDI
    LYDI --- ---
    TAPINA: neni to tak jednoduche jak pises. neni to dobre (ala skolni) vzdelavani = vyberes si praci. treba kdyz clovek je vede k tomu, ze at do praci tomu co ho bavi a at se neboji moc, tak treba si bude vybudovat neco vlastniho (coz v nasem svete dnes podle me neni vubec vyjimka, spis naopak. kdo dnes maka pod stejnem sefem 10 let...?)
    tak prijmat v nizsem veku nemusi vubec neznam, ze nekdy to clovek hodnoti. muze ale nemusi byt. proto bych i nejmensi dite "ucila" nejen ze sou zdroje, ale ze je dulezite odkud sou atd (tim myslim treba i takove veci jako- ne "nehodi se jidlo po pokoji" ale "ja nechci abys hazela, protoze se to jidlo pak musi vyhodit a nechci zbytecne uklizet". tim podle me dite hned ma moznost i ten zdroj hodnotit ...
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TAPINA: Jenze ja si nemyslim, ze je dobry prijmat nekriticky. Ja bych rada diteti predala, ze boj s kravou ucou je zbytecne vynalozena energie, ze je lepsi to misto toho vyuzit k zdokonalovani se ve vychazeni s blbcema - imho potrebna dovednost.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: Ovšem šéfa si bude moct vybírat pouze za předpokladu, že školní docházku nestráví soustředěným bojem s krávou účou, ale kvalitním vzděláváním, které vyústí ve vznik kvalifikovaného pracovníka. Protože jen takoví si práci vybírají. A jsme zase u toho, co jsem psala předtím - vyplatí se v nižším věku spíše přijímat zdroje z okolí a až posléze je zhodnotit, přebrat a využít k sebeprosazení.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: ja tomu verim, sama jsem chodila na opery a balety v predskolnim veku a bavilo me to. Babicka nebyla zadna aldort, ale hudbu milovala a ja s ni.

    Ad autority: ja s nima mela problem vzdycky, moje mama taky a tezko predam diteti neco jinyho, kdyz o tom sama nejsem presvedcena. Je tezky se nedobrovolne podrizovat blbovi. Mozna snad podporu, aby tu kravu ucu vydrzelo, ze sefa v praci uz si vybere samo.
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: a v 11 letech jeji kluci pisou skladby pro orchestr nebo neco takoveho, takze clovek to fakt muze brat trochu "s rezervou". ale to je co se mi taky hodne libi - ze podporuje v nich co "miluji" a nerekne "hele s hudbou stejne zadne prachy nevydelas..." treba (:
    jinak .. treba respektovaci vychova, s laskou a duverou (!!!) mozna je naivni ale pro me (a ja sem casto naivni protoze sem utopista :p) to ideal jak si to predstavim, jak si to preju, jak bych se prala byt "brana" jako dite. ze i kdyz teda spis hlavne i protoze sem mala docela nemohouci, ze rodice mi pomuzou, poslouchaji co chci rict atd. je mi jasny, ze v zasade to tu mame asi hodne lidi ... (; taky se nekdy bojim, aby z dite vyroslo respektujici jedinec (kdyz nebude drilovan disciplinou) ale kdyz ja budu respektujici, tak snad bude taky (;
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste k te filharmonii (sorry ze pisu po kouskach jak se k tomu dostanu, su matka :-))

    - mozna ti aldrtojc geniove meli 3 roky, nee 2 roky, pro korektonost, uz fakt nevim. Dvoulety syn dokazal vydrzet cely telefonat hodinovy ze si hral u jejich nohou kde mel hracky a pamlsky (ona pracovavala jako terapeut pres telefon)

    - aldort zudraznuje, ze koncertu predchazelo obdobi kdy kluci meli zajem o hudbu, orchestr, meli naposlouchane ty skladby a kdyz do jejich zapadakova prijela filharmonie, tak tam CHTELI jit, chapali oc jde a pripravovali se na to (jak na nejakej cirkus rekla bych). Takze byli motivovani ze CHTEJI zkusit hrat hru na ticho. Oproti nasemu beznemu jednani, kdy decka bereme nekam, vlacime je pasivne, oni v tom nemaji zadne rozhodnuti ani to moc nechapou a jenom slysi sed, nesahej, nervi, nedychej, neexistuj! (v nakupaku treba)

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: mne se to co pises libi, pokracuj. Co se tyce kacirskosti, nevim. KOntaktni rodicovstvi chapu neco jako pristup k detem kterej se snazi co nejvice vyuzit stadnost/savectvi Homo sapiens, tj ze kdyz ma decko pevnou bezpecnou vazbu ke svym lidem, tak mu to haze stav, ve kterem se muze nejlepe a s minimem prekazek rozvijet. Praktiky, ktere bezpecnou vazbu narusuji (separace od matky/rodicu, chaby fyzicky kontakt, odpirani prijeti jako vychovny trik, ...), decka nuti spoustu energie vynakladat na nekonecne shaneni ujisteni o bezpeci a o lasce (mama mne ma rada nebot dnes jsem dostatecne dobry), kterou by mohly vynalozit efektivneji.

    Kacirska myslenka vuci kontaktnimu rodicovstvi by teda byla janevim ze konkretni dite fakt nechce chodit do konkretniho kolektivu, place po mame, zvraci pred odchodem do skoly, takneco, ale rodice mu to vnuti silou, resp. dite vi ze kdyz nebude "hodne", tak riskuje vylouceni z lasky rodicu, coz je pro nej totalne hruzostrasna predstava, takze se radeji prizpusobuje cemukoliv, protoze lepsi je zatnout zuby. Vylouceni ze smecky = smrt.

    Druha vec je jake zivotni postoje konkretni rodice pojali jako nejlepsi a snazi se je predat. Tobe to vychazi neco "moc si nevyskakuj, spis se uc a pozoruj a az budes velkej, zkusis si to po svem" (jo?), nekomu jinemu vychazi neco jineho. Ale kazdej den zivotni postoj se da predavat laskyplne / bez narusovani te vazby, nebo silove "bude to tak protoze jsem to rekla!! ty demente!!!".

    ---

    a jinak ano, ja taky peclive zkoumam jestli ty lidi co ted razi / zkousi alternativy, tak jestli nejsou podmineni do moc "anti" postoje, tj. proti systemu, proti civilizace, proti skole, proti vsem... to mi pro nas zivotne neprijde. My mame evropskou kulturu moc radi. Nicmene bezne ceske skolstvi mi fakt pripada pro chudy. (duchem, zejmena.)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Já si ještě dovolím na zdejší poměry úplně kacířskou myšlenku: Přijde mi, že k tomu životnímu postoji, kdy se člověk kriticky staví k autoritám, nepřijímá automaticky vzory a dělá si věci po svém, by měl každý dospět věkem a zkušenostmi, a to někdy nejdříve ve věku kolem třicítky, protože to už má dost životních zkušeností a nabraných informací, aby měl z čeho kriticky hodnotit. V mladé generaci se objevují osmnáctiletí životní začátečníci, když to tak nazvu, se sebevědomím ředitelů zeměkoule, kteří se diví, že je nikdo nechce zaměstnat. No aby ne, když dávají svým postojem předem najevo, že všemu nejlíp rozumí a nic se od starších nehodlají učit. Vědí kulové, ale to vidí ti starší a oni sami to pochopí za deset let.
    A instalovat do tohohle stavu rovnou už malé děti mi přijde jako cesta, jak vytvořit člověka, který buď bude velmi výjimečný, takže se dokáže od začátku živit samostatně, nebo bude nepoužitelný. Hodláte těm dětem při rozvoji kritického myšlení také vnuknout myšlenku, že sice ano, musí věřit především sobě a stavět se kriticky k tomu, co říkají druzí, ale chtějí-li v životě zaujmout nějaké solidní místo, POTŘEBUJÍ si tedy dobrovolně najít učitele, od kterého budou přejímat zkušenosti a kterého budou respektovat? Protože to prostě potřebují. Už dnes je internet plný samostatně uvažujících lidí, kteří nevěří jako ovce všemu, co se kde napíše, ani tomu, co je naučili ve škole, takže nemají základní znalosti a podléhají nesmyslným konspiračním teoriím a jako ovce věří zas něčemu jinému.

    Když jsem přijímala zaměstnance, přišel mi taky jeden životopis od člověka, u kterého jsem si říkala, jak je možné, že s těmihle schopnostmi, které prezentuje, není dnes špičkovým chirurgem na prestižní klinice, nebo dokonce nějakou takovou kliniku nevlastní. Hotový poklad pro každé pracoviště. Realita - pět let na pracáku bez jediného kontaktu s oborem. Nechala jsem poklad někomu dalšímu :o)
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    NABUKHADNEZAR: Protože takhe to děláme vice mene jako nasi praprarodiče :-)

    Když totiž budu slovickarit, nase babicky byly válečné a poválečné a nasi rodiče masirovani politikou, oni vychovavali, vařili, zili jinak, ted se vracíme do historie kdy decko melo v okolí vždy někoho kdo si s nim povídal a nebylo vyčleněno ze života rodiny, ale naopak se na nem aktivně podilelo
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    NABUKHADNEZAR: Obecný směr je sice k tomu méně, ale až se dojde k nejméně, jak bude možno, tak se zase nabere směr k více (tenhle slalomářský způsob posunu hodnot lidstvo provozuje v každičké oblasti svého konání a nejspíš to tak vždycky bude). Tím bych se zas tolik neznepokojovala :o)
    NABUKHADNEZAR
    NABUKHADNEZAR --- ---
    TAPINA: je to škála. Takže bych spíš řekl, že různé společnosti v různých fázích fungovaly více hierarchicky nebo méně hierarchicky. S tim, že obecný směr je snad k tomu méně (nevím. historický optimismus). Moje hodnotové založení a preference je málo hierarchizovaná a podle ní mám i touhu doprovázet k dospělosti svoje děcko. Uvidíme.

    Jinak, co je a není utopie, je myslím subjektivní a přesahuje tohle fórum. Ale.. není celý kontaktní rodičovstvi vlastně utopický? Svým způsobem? S otevřeným koncem? Proč to vlastně chceme dělat jinak než naši rodiče, když pořádně nevíme, jak to dopadne?

    S posloucháním šéfa v mém životě. Daří se mi vydělávat na chleba tak, že na těch pár šéfů jsem měl dost štěstí (poslouchal jsem je), částečně freelancováním a částečně rūznýma pokusama o pseudodružstevní/málo hierarchický podniky. Dělám to tak zcela vědomě. S tím bouráním celý lidský historie to nebude tak horký.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Lidská společnost ovšem odnepaměti hierarchizovaným způsobem funguje. Došlo se k tomu vzájemným konsenzem, přičemž ti, kteří mají nejméně svobody, mají také nejméně odpovědnosti (což jim mnohdy pravda uniká), a nevidím na tom nic až tak strašného, aby bylo nutno tvořit záměrně generaci, která to celé rozbourá (a nahradí čím? Utopickým systémem, v němž všichni budou dělat to nejlepší, co dovedou, protože jsou si vědomi, že je to třeba? Ehm...)
    NABUKHADNEZAR
    NABUKHADNEZAR --- ---
    YMLADRIS: což je dobrý příklad toho, že nechuť k hierarchizovanýmu prostředí neznamená odpor k autoritě jako takové. Přijatá autorita (učitelka klavíru) holt musí počítat s tím, že je hodnocená, kritizovatelná a odmítnutelná zespoda. Nebo si zvyknout. Některým se zvykat si moc nechce. /konec utopismu/

    Jinak soulad. To změkčování mocenskýho vztahu (děti se přece domluvily) je sporný. Nevím jestli špatný. Jakože mít jenom buď svobodnou školu nebo klasickou, kde se to sekýrování, hodnocení a srovnávání blbě skrývá? A nic mezi tím? Hm hm, těžký otázky, taky se na ně netěším.
    NABUKHADNEZAR
    NABUKHADNEZAR --- ---
    TAPINA: ano, pravda, šéfa. Na toho jsem zapomněl.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NABUKHADNEZAR: doplnim zas nazor te Aldort, ona to vidi tak, ze ucitele je v poradku poslouchat, protoze mezi zakem a ucitelem je svobodne zvoleny vztah (zak chce po uciteli aby mu neco predal), takze kdyz decko chce na ty hodiny klaviru, je treba aby bylo srovnane s tim, ze tamejsi ucitel se posloucha.
    ALE! kdyz se rozhodne ze toho ucitele poslouchat/nasledovat nechce, kdykoliv s tim muze prastit.

    Coz je ten zasadni rozdil oproti vztahu s Hancou K. kterou mu pridelili
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    NABUKHADNEZAR: A šéfa v práci neposloucháš, nebo žádného nemáš?
    NABUKHADNEZAR
    NABUKHADNEZAR --- ---
    YMLADRIS: "Budeme poslouchat učitele." A pak manžela, pana policistu, pana domácího, pana faráře, pana prezidenta a vůbec všechny Vůdce, kteří vám kdy přijdou do cesty. Pěkně poslušně a neskákat do řeči.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    YMLADRIS: Dovedu si klidně představit, že si to tam (samozřejmě ve spolupráci s učitelem) dali dohromady jako skupinový brainstorming, a to včetně hledání kladných věcí.
    No a že školní třída je kolektiv, kde se mohou ostatní navzájem respektovat, ale jednoho nadřízeného musí poslouchat, to taky není žádné drama, protože to se jim po škole zopakuje ještě v práci.
    SARGO
    SARGO --- ---
    YMLADRIS: Není moje, i když ti naši mají něco podobného. Jen mě zaujalo, že vcelku rozumně formulovaná pravidla soužití v divoké tlupě tě tak iritovala, a nedošlo mi, že spíše forma než obsah :-) Ale asi chápu, co máš na mysli, i když úplně nevím, jakým směrem to vylepšit. (Určitě bych se ale nechtěla pouštět do debaty, jestli je existence pravidel pro děti dobrá nebo ne :-)) A taky nemám problém s představou, že by děti měly poslouchat učitele :-D Pravda, měli jsme na ně zatím hodně štěstí, takže to bylo zatím vždycky opravdu o poslouchání, ne vynucované podlehnutí autoritě.
    Ale musím ze zkušenosti říci, že to ti naši šmoulové berou víc za své, když si to "podepíšou". Protože co se podepisuje, to si napřed vysvětlíme, uzná to (zatím cokoli podobného bez problémů) a není to jeden z mnoha pokynů, ale je to něco speciálního. Na podepsané věci se lze snadněji odvolat a rozličné průšvihy na ně napasovat. Prostě to funguje v dobrém. Myslím, že ty děti v tom mají vcelku jasno :-)
    (Mimochodem, zrovna "hledat kladné věci" je obrat, který mi připadá dosti autentický - oni už mají dneska hodně načteno a naposloucháno už od malička... :-))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SARGO: jestli je to tvoje trida, tak se fakt omluvam, uvedomuju si ze v tomto jsem ja mimo normu, spis nez ta trida.

    kdyz se snazim uchopit co mi teda vadi, tak je to neco jako "hra na partnerstvi", jako ze driv se deckam porucilo co maji poslouchat a mocenske karty byly jasne rozdane. Ted to ale jsou Pravidla tridy, je to napsane tim detskym rukopisem jako by to vymyslely a formulovaly ty decka, kolem toho podpisy na stvrzeni ze jako jo... pripada mi krajne neverohodne ze nejake dite by reklo Hledat na vsem kladne veci, treba. Proc? "kladne veci??" a pokud to nejake sprtky fakt tak reknou tak tim hur, pac mi prijde ze maji uz vymyte mozky svetem dospelych, chudiny (jako ja jsem mela :-)). "Hanca K." (u tretiho pravidla vpravo), vyzraly rukopis, to je asi ta ucitelka kamoska?

    Respektovat nazory ostatnich, ovsem krome ucitele, toho poslouchat.

    Ja to chapu ze to jinak nejde, kaslete na mne :) ja se nejak vyrovnam s realitou
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    TAPINA: Všeobecně se bere jako vhodnější mít pravidla třídy formulovaná pozitivně, tedy např. "Zeptám se, když si chci něco půjčit" místo "Neberu si bez ptaní". On ten tón udělá hodně, pokud pravidla jen nevisí na zdi, jsou často citována.
    Já preferuju formulace v 1. osobě, ale to je detail. Jsou tam některá zbytečná pravidla, která v podstatě ošetřuje školní řád (pravidla třídy řeší spíš společné fungování), ale třeba to v daném případě bylo potřeba, kdo ví. Nevím, jak staré byly děti, ale něco je na mě trochu kostrbaté a je otázka, co si představí pod respektováním názorů ostatních - to je v realitě prvního stupně dost vágní. Ale jestli si ty pravidla stanovovali společně, asi si to nějak vysvětlili a nějakou představu pod tím mají...
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    me ty pravidla baopak prijdou super, zadne negativum v tom neni, normalne vedene k slusnym lidem
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam