• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    GAARQ:

    Tak ona je otazka (a bez urazky, mirim tim i na sebe), jestli je vetsi "spolecenska uzitecnost" zednika nebo prirodovedce.
    HARRY_RADAR
    HARRY_RADAR --- ---
    *ti pujci vsichni
    HARRY_RADAR
    HARRY_RADAR --- ---
    GAARQ: V britskem systemu ti vsichni. Protoze studentsky "dluh" neni opravdovym dluhem. Je to pouze neco jako zvysena dan, kterou platis do te doby, nez takhle statu odvedes penize za "skolne" a zitovni naklady, ktere sis napujcoval. Asi pred rokem jsem obehal vsechny banky ve meste, ktere mi to potvrdily.

    Studentka statni pujcka te totiz nemuze zbankrotovat, nemuze ti misto penez sebrat majetek, nemas presne nastavenou hodnotu, kterou musis kazdy mesic odvest. Vsechno se jednoduse odviji od tveho prijmu v ten dany mesic.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    IVANA_ANAVI: tomu nerozumím. budu mít nezanedbatelné dluhy ze školného a ještě mi dovolí se zadlužit hypotékou? to je skvělé ;) a který trouba to udělá? mně stačí v našich ekonomických podmínkách bohatě jen ta hypotéka, abychom s našimi příjmy vyšli tak tak. kdejaký zedník vydělá, co já i bez školného.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    BOBR: Existují systémy (např. britský), kde je toto eliminováno. Půjčka, pokud se nemýlím, nijak neeliminuje tvé šance na hypotéku. Každopádně o americkém systému toho tolik nevím.
    BOBR
    BOBR --- ---
    http://nacba.org/Portals/0/Documents/Student%20Loan%20Debt/020712%20NACBA%20student%20loan%20debt%20report.pdf

    With rising debt comes increased risk, both to borrowers and to the economy in general. Even in the best
    of economic times when jobs are plentiful, young people with considerable debt burdens end up delaying
    life-cycle events such as buying a car, purchasing a home, getting married and having children. Piling up
    student loans in middle age is even more troublesome. Aside from the simple truth that there is less time
    to earn back the money, it also means facing retirement years still deeply in debt. And, parents who take
    out loans for children or co-sign loans will find those loans more difficult to pay as they stop working and
    their incomes decline.

    Proč by se to nemohlo stát u nás?
    SVA
    SVA --- ---
    Mgr. Josef Dobeš (VV) je ministrem školství, mládeže a tělovýchovy ve vládě Petra Nečase. Po vystudování filozofické fakulty na Masarykově univerzitě v Brně, kde napsal svoji - dle odborníků nedostatečnou a nekvalitní - diplomovou práci, začal pracovat jako psycholog ve Vazební věznici Praha - Pankrác. Později zaujímal post personálního manažera v bezpečnostní agentuře ABL, a.s.Spoluzakládal politickou stranu Věci veřejné (VV), jejímž byl místopředsedou.

    Petice za odvolání ministra školství Josefa Dobeše - Petice24.com
    Petice za odvolání ministra školství Josefa Dobeše - Petice24.com
    http://www.petice24.com/petice_za_odvolani_ministra_kolstvi_josefa_dobee
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    CRAZY_IVAN: a kdyz zamestnam nejakeho brigadnika, ktery mi nabizi sve sluzby, tak je to jak? Ano, ja si kupuju sluzbu, ale tu sluzbu prece nekdo konkretni provadi/poskytuje. Nejde to od sebe tak nejak "oddelit". Dobre, mozna "zamestnavatel" neni nejvhodnejsi vyraz, protoze klasicky zamestnavatel nejsem ani v pripade toho studenta. Nicmene on se zavazuje k tomu, ze mi za nejake penize bude dodavat nejake sluzby za nejakych podminek - a podle toho k nemu nasledne pristupuju. A nezavaze-li se napriklad k dodrzovani terminu, proc bych ho mel vubec chtit najimat?
    "Placeni"skrze dane bych ted uplne vynechal, to uz se dostavame nekam jinam a ja chtel vychazet predevsim ze srovnani s nejakym tim skolenim (ktere pouzil autor onoho clanku).

    Na VS to tedy nemuze dost dobre fungovat stejne jako na onom zminovanem kurzu, protoze "lektoru" je tam cela rada. A pochopitelne je hloupost chtit ukoncovat "kurz" (a nechat si vratit penize) ktereho se ucastnim uz nekolik tydnu (mozna i mesicu, klidne na VS muzes narazit na nekoho problemoveho az v druhem semestru) pouze kvuli tomu, ze jeden nebo dva z nich jsou silne problematicti. Muj cas ma take nejakou cenu... Leda bys to rozdelil podle predmetu a zrusil uplne ty povinne - nevyhovuje mi kvalita, zapisu si nejaky jiny. To by teoreticky slo. :)

    Proste pokud bys jednou rekl, ze ja platim za nejakou kvalitu a za sve penize bych tedy na ty silne problematicke "lektory" nejakou paku mit mel (jedna se o poruseni podminek smlouvy, dodavatel neplni to k cemu se zavazal, ne vlastni vinnou se dostavam do problemu, casovych skluzu atd.), tak halt budes muset i vymyslet jak presne to prevest do praxe. A to prave si nejak na VS nedokazu predstavit, protoze byt to v ramci businessu, tak je dodavatelska firma bude muset bud nahradit nekym jinym (schopnejsim) i kdyby jen docasne (najme se na par tydnu nekdo dalsi, pouze kvuli me zakazce) a nebo halt nest nasledky (platit smluvni pokuty) atd. Ja kazdopadne nebudu kvuli jednomu-dvema neschopnym lidem hned rusit cely rozdelany projekt a zadavat ho nasledne znovu nekomu uplne jinemu, to by se take nemusel dodelat nikdy. :) To je az uplne nejkrajnejsi reseni a rozhodne by to neskoncilo jen tim, ze bych si nechal vratit penize...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CYBER_GEORGE: hodil jsem to sem jako další pohled, když jsem si tohodle auditka všiml, já s tim nesouhlasim na 100 %, ale už teď, když jsi na soukromé škole, tak uzavíráš smlouvu atp.

    jde jen o vymezení pojmů a hranic

    a s tim vztahem Student (zaměstnavatel) x Vyučující (zaměstnanec) nemáš pravdu, ty si kupuješ službu - to je jako bys řekl, že lidi nemaj respekt k policii, protože jsou to jejich zaměstnanci (platí si je daněma) - jde o vymezení vztahu ve smlouvě, povinností a dalších

    neviděl bych to zase tak černě, přece existuje vážně spousta školení, na který je člověk donucen jít a na který jde z vlastní vůle a díky osobnímu doporučení a očekává nějakej výsledek (certifikát a další)

    prostě neviděl bych to zase tak černě, sám jsem chodil na soukromou školu (střední) a rozhodně jsem nepociťoval nějaký pocity, že bych si mohl na učitele vyskakovat, protože jsem od nich něco chtěl a to jsem si platil a tak dále

    ale už nevim co tu proběhlo za debatu, je toho tu tuna, tak bych nerad případně pitval něco, co už se řešilo
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CRAZY_IVAN: Já bych uvítal stav, kdy si občan sám objedná vzdělání, sám nakoupí vzdělání a sám zaplatí vzdělání. Všechno ostatní se řídí dohodou smluvních stran. Například právem od smlouvy odstoupit, pokud předávané plnění neodpovídá smlouvě, nebo pokud se vyskytnou na straně zákazníka překážky takové, že plnit nelze.

    chtěl bych vidět tu smlouvu, která by zajišťovala, že vzdělavatel bude moci odstoupit od smlouvy, když se zjistí, že objednatel na to nemá, aby absorboval vzdělání, jež si zakoupil, anžto žádná zkouška dopředu neodhalí plnou šíři objednatelových schopností. a silně pochybuju se objednatel cudně sklopí hlavu, řekne "jsem zkrátka blbej" a odstoupí od smlouvy. a jak objednatel pozná, že dostal či nedostal vzdělání, jež požaduje? neskončí to prodejem titulů? to by bylo nejjednodušší. protože kontrolní orgán, který bude kontrolovat rovné podmínky, těžko bude nestátní.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    CRAZY_IVAN: nemuzu si pomoct, ale tak jak ten pan pise by to na fakultach podle me proste fungovat nemelo. "Predavane plneni neodpovida smlouve", nu uz to zive vidim v praxi.. :(

    Ja osobne jsem studoval na VS, kde byla naprosto vynikajici atmosfera. Nikdy driv jsem se nikde necitil tak dobre. Profesori se nam venovali i o vikendech, jezdili jsme neustale do terenu, vykalo se jen tem starsim (kvuli velkemu vekovemu rozdilu). Pri nejlepsi vuli si nedokazu predstavit, ze by mezi nami mel byt vztah typu "platici klient - poskytovatel sluzby". Kdo by treba stanovil o cem vsem mam za sve penize pravo rozhodovat, do ceho mam pravo mluvit, co mam pravo po prednasejicich vyzadovat (a jak by vubec ono "vyzadovani" melo fungovat v praxi) atd.? Proste me to k VS vubec nesedi a ani me nenapada, jaka pozitiva by to mohlo prinest.

    Ted kdyz si napr. najmu nejakeho brigadnika (aby pro nas neco udelal), tak za svoje penize neco ocekavam. Takze ho prubezne kontroluju. Musi dodrzovat dohodnute terminy. Musi prepracovat vsechno s cim nejsem spokojen. Pokud se mu to nelibi, muze si najit jineho zamestnavatele. Oproti tomu hypoteticky "obchodni vztah" mezi studentem a profesory na VS by byl z meho uhlu pohledu uplny kockopes. Profesor ma pro me byt mnohem spis autoritou, nez mym podrizenym. To jako kdyz se mi nebude libit jeho pristup, to jak prednasi, jak latku vysvetluje atd. tak proste prijdu na studijni oddeleni a tam mi uznaji, ze z toho predmetu nemusim delat zkousku, protoze pan profesor ho prokazatelne neuci dobre a ja jsem prece "platici zakaznik"? To je cele postavene na hlavu...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Vzdělání není zboží? A co to tedy je?
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012022901
    BORDIGA
    BORDIGA --- ---
    Vysoké školství terčem útoku
    http://www.blisty.cz/art/62518.html
    BORDIGA
    BORDIGA --- ---
    studenti v Barceloně dnes byli podstatně drsnější než v Praze

    University of Barcelona student riots Feb 29 2012 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=g-2vUjmvOIM
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: Ale politici se za sve jednani nejakym zpusobem zodpovidaji volicum, akademicti cinitele se momentalne nezodpovidaji nikomu, prestoze utraceji spolecne penize vsech danovych poplatniku.

    jakým způsobem se politici zodpovídají svým voličům? napadá mě něco šíleného, že by tím mohly být myšleny volby politiků :D

    a podle mustru volby = zodpovědnost voličům, tedy stejně jako jsou politici zodpovědní svým voličům, tak i akademici jsou zodpovědní vládě, která je platí: učíme jen podle orgánem vlády (akreditační komise) schválených akreditací, peníze na výzkum bereme převážně pomocí soutěží vládou kontrolovaných grantových agentur (GA ČR je například "organizační složkou státu"). každé dva až pět let mají akademičtí pracovníci konkurz, neboť jejich smlouvy jsou na dobu určitou. formálně a ze zákona jsou zodpovědné obě skupiny stejně.

    to, že mohou být oba systémy špatné ještě neznamená, že politici nějakou zodpovědnost mají a akademici nikoliv ;)
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    NIZBORSKY: Soukromé vysoké školy existují, ale o konkurenci se vzhledem k jejich mizerné kvalitě mluvit nedá. Co se týče toho zápisného, povede to akorát k tomu, že se studium znepřístupní jedincům ze sociálně slabšího prostředí (nevšimla jsem si, že by se hovořilo o nějakých úlevách pro ně). Koneckonců, na soukromých školách se platí nemalé školné, ale o studenty kupodivu nouzi nemají.

    NIZBORSKY: Souhlas.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    GAARQ:

    "na nezávislém vzdělání svých občanů by měl mít stát stejný zájem, stejně jako na nezávislém soudnictví."

    Ja si myslim, ze tento ucel plni zakladni a stredni skolstvi. Nikoliv vysoke skolstvi, kde studuje nebo by mela alespon studovat pouze vyrazna mensina obcanu. Dale se nedomnivam, ze zakladni nebo stredni skoly by mely byt nezavisle. A kdyz nejsou nezavisle zakladni a stredni skoly, proc by mely byt univerzity?

    Na zbytek ted z casovych duvodu uz nebudu reagovat. Snad pozdeji.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    MINGHAO:

    Multidisciplinarita ve vede je opravdu zadouci. Nicmene se domnivam, ze clovek, ktery jiz vi, na pomezi kterych dvou oboru se chce pohybovat, se nemusi nutne snazit ziskat plnohodnotne (otitulovane) vzdelani v obou oborech. Muze studovat jeden obor a vzdelani v tom druhem si doplnit systematickym samostudiem, navstevovanim jednotlivych kurzu, multidisciplinarni diplomovou praci atp.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    BOBR:

    Ad SZ. Jestli Vam neprijde jako naproste politicke znemozneni, kdyz se strana nejdrive podili na zruseni progresivni dane z prijmu FO a jeji ministr skolstvi se podepise pod dokument, ktery doporucuje zavest skolne, aby pak ten samy clovek ve funkci predsedy strany o 4 roky pozdeji rikal, ze nechce skolne a chce zavest progresivni dan z prijmu, tak je to Vase vec. Koneckoncu, mame tu demokracii.

    Ad kvalita VS. Moje zkusenosti nejsou uplne male, ale samozrejme dost subjektivni. Ja si myslim, ze VS skolstvi je na tom u nas velmi velmi spatne. Jsem z toho vice nez unaveny, ale tim, ze se o tom nebude mluvit, se ten problem nevyresi. Nerikam, ze na tom nemaji svuj podil politici. Maji. Ale politici se za sve jednani nejakym zpusobem zodpovidaji volicum, akademicti cinitele se momentalne nezodpovidaji nikomu, prestoze utraceji spolecne penize vsech danovych poplatniku.

    Ad skolne. Co treba Svycarsko? Osobne si myslim, ze skolne rozhodne neni samospasitelne, jak tvrdi nekteri jeho zastanci. Drive jsem byl spise odpurcem skolneho, dnes jsem spise zastancem nizkeho, symbolickeho, skolneho. Je jasne, ze je momentalne spolecensky neunosne, aby bylo skolne tak vysoke, aby cisty vynos z jeho zavedeni nejak vytrhl financovani vysokych skol. Na druhou stranu zavedeni nizkeho skolneho muze mit urcitou funkci v odstraneji cernych dusi i jisty psychologicky efekt, ktery vsak neprecenuji. Zavedeni skolneho/zapisneho v nejake male vysi muze take napomoci tomu, ze by zde mohly vzniknou soukrome skoly, ktere by konkurovaly verejnym skolam kvalitou vzdelani.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam