RUTHAN:
1) ve Windows ma typicky ovladac pro cokoliv krome casti, co cpe bajty do z a hardwaru taky grafickou nadstavbu s klikacimi wizardy a rozsahlym helpem typu "kliknutim na OK davate najevo souhlas s akci" pro kazdy jednotlivy prvek zvlast, casto krome toho jeste nejaky system pro integrovane reklamy, vyhledavaci toolbary a spoustu dalsiho bloatware
v Linuxu typicky ovladac z jedny strany cpe bajty do HW a z druhe strany ma virtualni soubor v /dev, nebo tak neco. Dokumentace jde zvlast a popisuje jen to dulezite a graficka nadstavba nad tim je mozna soucasti molocha typu KDE a je rozhodne nepovinna.
2) Podle voleb se da nejen nastavit architektura {x86, amd, arm, ...), ale i optimalizace prave pro ty SSE4 a tak - pravda je, ze distribuce to vetsinou udelaji obecne, aby to chodilo od Sumavy k Tatram, ale to ti nebrani si to nechat zoptimalizovat presne na miru sveho stroje (s tim, ze na jinem to nemusi ani nabehnout) - fakt jsem to zkousel
3) Windows se snazi udelat megastroj, co dela vse od louskani orechu a zasivani knofliku az po cestve kafe a venceni psa v jednom, s tim, ze na vsechno mas extra cudlik a na co ho nemas, to proste neudelas.
Linux se snazi byt dilnou plnou specializovanych nastroju, co delaji jednu vec dokonale a je na tobe, zda budes louskat orechy klestema, kladivem, nebo si postavis stroj, co je bude louskat po vagonech ...
V dusledku toho muzes v linuxu sahnout i do kernelu a prestavet si ho k obrazu svemu a graficke rozhrani je zcela jina vec, ktera je naprosto volitelna a je jich vic na vyber.