• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    Restartováno :)
    O cestách, technikách, prostředcích, projektech, hnutích, myšlenkách velkých i malých, co pomáhají člověku osvobozovat se a naplňovat svůj potenciál, a skupinám, místům, ekosystémům, uzdravovat se z nemoci civilizace.
    Společným jmenovatelem témat je uzdravení, obnovení rovnováhy, návrat k přirozenosti, nalézání cesty, která je v souladu se životem.

    Ráda bych, aby klub byl o sdílení informací, nápadů a zdrojů - spíše než o diskusích a rozebírání, jestli je nějaké téma dobré-špatné, reálné-nereálné, apod ;) (na tento druh vyžití tu máme klubů dostatek :)

    organnic.blogspot.com (Conti)
    rozbalit záhlaví
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    YMLADRIS: chapu a souhlasim, ale abych te uvedl do obrazu - mame chatu u Tabora a segra s pritelem to tu fakt vytunili a i rajcata, angrest a rakytnik mame. nechapala ale, proc chci veskere sve prebytecne zdroje smerovat do projektu skupiny statku s "cizimi lidmi". obecne jsem ji popsal kam svet kraci a proc musim zvolit meritko mene pohodlne, ale s potencialem dosazeni i technologicke autonomie. a proc jsou mi nyni v urcite rovine uvazovani jini lide mene cizi nez ona. nechci uz nikomu nic vysvetlovat. bud to sam davno tusil a hned si rozumime a nebo jeste neni pripraven a musis jen napovidat tak, aby svou "pravdu" nasel sam. v kazdem jazyce zni pravda jinak a kazdy mame trochu jiny jazyk pro popis sveta a ja je vsechny nikdy nebudu znat i kdyz se snazim volit ten nejobecnejsi. uz nechci lidem sdelovat svou verzi, protoze ji nemusi rozumet. chci zasadit seminko-mem a nechat ho vyrust.

    a ten, kdo si svoji zahradku uz nekde buduje se nemusi stehovat k dostatecne velke parte hipiku, protoze maj sanci se zavislosti na systemu zbavit uplne. nemusi trpet tim, ze by se mel vzdat casti sveho ja (ktere beztak formoval umirajici system, takze uplne bezbolestne to nebude). muze byt dalsi bunkou paralelniho systemu - majakem ve svem okoli a to je snad vychodisko jak pro me pribuzne, tak treba pro broskeffa a mnoho dalsich, kteri uz svym zpusobem zacali a moje meritko jim sedet nemusi. ja totiz hledam to nejvetsi a presto kmenove funkcni meritko a kam ho zasadit ;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JAZZZ: jestli se ptas doopravdy a ne recnicky, tak moje odpoved je: aby nekdo naslouchal tvoji pravde, 1) musite mit sdilene urcite vychodisko 2) musis mit (demonstrovat svym zivotem) neco, co ho zajima, co mu pripada prinosny.

    Neznam zivot tvoji sestry, ale kdyz bych byla tvoje sestra a ty bys do mne hucel, tak 1) musela bych mit pocit ze rozumis memu zivotu, moji perspektive, co povazuju za dulezity, co resim... nemohl bys byt moc radikalne nekde uplne jinde (davat najevo jak jsem zcela blba atd). Dejme tomu ona resi ze decko nechce psat domaci ukoly, ty ji na to reknes ze ho ma vzdelavat sama doma a pripravovat na apokalypsu - rada uplne mimo, protoze v jeji realite je to nerealizovatelne. Nerozumis jejimu zivotu a nevis co je nejaky dalsi krok kterej by mohla nejak aplikovat. Takhle pusobi kazatele neceho ("obratte se, bude soudny den, zachranit vas muze jen Jezis!!"); vetsina lidi je ignoruje jako mimoně.

    Za druhe, dejme tomu ze jsi schopen se priblizit k realite tvoji sestry tak aby to pro ni bylo pobratelne. Pak, proc by mela tvym nazorum verit - jedine kdyz dokazes nejakyma cinama skutecne delat neco, co ji pripada jako prinosne; pak bude ochotna menit svou inercii (coz je naaarocne a bolestne) a neco nejak menit kvuli prinosu budoucimu. Dejme tomu chces aby zila mene zavisle na produktovodech - pak sam musis mit zahradku a ukazat ji cos letos vypestoval a ze to jde a je to fajn atd atd. Aby to nebyl jen ideal jakysi, ale neco, co je realne a co ona muze chtit aplikovat, aby decka mely cerstva rajcata.

    Takto funguje osmoticke sireni hodnotoveho systemu z meho pohledu. Muzu donekonecna lidem rikat ze maji meditovat a byt na sebe hodni, ale stejne to zaujme jen toho, komu to podam pro nej nejak proveditelne a kdo vidi nejake konkretni benefity (na mne treba...)

    Kdyz nekoho nemuzes presvedcit o sve pravde, neni to problem. Pravd je hodne, cest je hodne, stejne te bude slyset jen ten, kdo ma s tebou urcity spojeni. Neni tvuj ukol zlomit kazdeho, ale proste jen hlasat co se ti zjevilo jako uzitecny. Pro toho, pro koho to je taky uzitecny, to pujde slyset - zejmena kdyz rozvines svuj ucici skill.

    Jsem srozumitelna?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    YMLADRIS: sam nevim, jestli jsem ve fazi bargaining nebo acceptance. depression jsem si vyresil behem jedne dost narocne psychedelicke zlusenosti a ted se citim tak, jako bych ve svem mozku vytvoril pozitivni zpetnou vazbu.
    ta myslenka, ze energii vlozenou do celku, jehoz se citis byt soucasti (proste ty lidi mas rad), vkladas sam do sebe (a proto ti nechybi) je strasne silna, ale musi tvym vedomim skutecne prorust.

    kazdopadne popis bargainera jako cloveka, ktery nici vanocni vecirky tematy jako : kdy cekate menovou reformu, mate na chate vlastni studnu nebo vite jak vznikaji penize, me donutil chytit se za nos :) kazit sestre jeji iluzi budoucnosti pro me bylo dost bolestive, ale co jineho mam delat? dejte mi prosim navod jak lidem spravne napovidat :)

    jenomze ja vim, ze sam nedokazu zmenit nic tak velkeho, aby si i neprobuzeni vsimli nove cesty a nebyt dalsich probuzenych v mem okoli, treba bych tu depresi tak rychle nezaplasil.
    system mi vtisknul analyticky pristup k reseni problemu a to nemel delat. spolu s minimalni znalosti teorie chaosu a teorie rizeni to cloveku dava jazyk pro obecny popis mechanismu v nemz zijeme, ale i tech alternativnich a jeden z nich pripomina bunky a z nich slozeny organismus. ten musi byt ten spravny:)
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    BROZKEFF: pro zacatek staci zrusit uroky.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CONTINUITY: jo, to je opravdu vystizne. Odpovedelo mi to proc mne tak stvou lidi ve fazi Anger, Bargaining a Depression: misto aby kurnja neco konstruktivniho delali, furt jen donekonecna resi, jak je svet spatny, jak je vsechno nahovno atd., jak jim kazdej lze, zidozednarske spiknuti, ucitelky ve skole, hruza des. Ano chapu, asi je to nejaka faze nutna.
    CHRONOS
    CHRONOS --- ---
    Zajímavý článek v Respektu: 6. 5. 2012
    K otázkám dluhu, životního prostředí a ekonomického (ne)růstu
    Spor o ekonomický růst | Eseje - RESPEKT.IHNED.CZ
    http://respekt.ihned.cz/c1-55710060-spor-o-ekonomicky-rust
    V tomhle číslo bylo vůbe dobrý počtení, bohužel jak vidím, většina dostupná jen pro předplatitele...
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    5 Stages of the Awakening « Just Wondering – Alternative News and Opinions
    http://www.zengardner.com/5-stages-of-the-awakening/

    Výstižný IMHO.
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    "Víte, na začátku, když jsme
    to vymýšleli, tak jsme tam ty peníze
    měli, lokální měnu atd., ale ono to po-
    řád bylo jenom o egu a o jeho zisku.
    Takže jsme si jednoho dne prostě
    řekli: OK, buďme odvážní a ty peníze
    eliminujme. Uznávám, je to odvážné
    a může to znít utopicky. Ale je to, jako
    by někdo ve starém Římě řekl, že
    chce zrušit otroky. Asi by se na něj
    také netvářili."
    (Libor Malý o plánované platformě pro bezpeněžní ekonomiku - z rozhovoru v časopise Forbes :-))
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Jeden pěknej citátek k tématu:
    --------------
    System Dependence is the Name of the Game

    That’s the trouble with the “system”, it teaches dependency, hierarchy, and rote knowledge, where your choices are carefully narrowed down to “acceptable” alternatives within carefully confined parameters.

    That’s why people feel like fish out of water when they wake up. They never learned how to truly think freely, nor did they have the knowledge tools. Instead, most everything was reversed, scrambled, confused and filed away in seeming useless obscurity.
    -------------------------
    by Zen Gardener
    So You've Woken Up - Now What? | Alternative
    http://beforeitsnews.com/alternative/2012/07/so-youve-woken-up-now-what-2344986.html
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    ENKIE: problem je, ze nezijeme v "ciste trzni ekonomice" a jiste sis vsimnul, ze globalni dluhova ekonomika spise pripomina pyramidove hry. optimalizovat k vetsi distribuovanosti je mozne jen tehdy, kdyz soucasny stav je silou tlacen k vetsi centralizovanosti a zavislosti na "financnich skupinach" cti "legalnich mafiich". ty skrze struktury direktivniho rizeni (politici,policie,banky) system ohybaji a o funkcnim trhu v nasem zkorumpovanem kocourkove nemuzeme zvlast u statnich zakazek vubec mluvit. logickym vyustenim ja "krize" o niz nas presvedcuji ze "se s ni musi bojovat" - rozumej penize obcanu nebo dluh se naliji do nesmyslnych zkorumpovanych projektu a soukoli trhu se zas o maly kouse pootoci, ale pisek, ktery do nej porad pada nikdo nema zajem vymest.

    spravne jsi napsal, ze homo economicus je iluze a lez a rostouci pocet exekuci to jen dokazuje. lide jsou motivovani se spise vzajemne okradat, nez spolupracovat ze stabilnejsich duvodu, nez jsou penize a odnaseji to zpravidla ti, co neco opravdu tvori a kormidelnici statu si zatim vetsinou ani neuvedomuji, ze si rezou vetev pod zadkem. vyrok soudu o neuznavani premrstenych nahrad pravnikum za exekuce na stokoruny je jen zacatek dlouhe cesty k naprave.

    nebudu te o nicem presvedcovat a necham te nabit si usta. kmenova synergie jako reseni zminenych problemu je zatim vysadou pokrocilych uzivatelu planety a pro me bylo uz tak dost narocne to vysvetlit sve rodine. trvalo to radu hodin a s prominutim to jsou lide na kterych mi na rozil od tebe opravdu zalezi, protoze zatim do stejneho kmene nepatris ;) nebylo by hezke mit kolem sebe 100 kterym dela radost ti pomahat? bylo, ale s timhle pristupem si je muzes tak maximalne najmout za zdanene penize, jejichz tvorbu a distribuci ridi tvi vladci. good luck aby se na tebe nevykaslali po menove reforme ktera nas ceka ;)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YMLADRIS: Pionýr jsem neměla na mysli, to bylo podle mně něco dost radikálně odlišného od té původní ideje společného zálesáctví.

    Co se týče "hippie přístupu", to je podle mně ale opět to samé, ten problém, o kterém mluvíš, kdy se většina lidí aktivně neúčastní, není obvykle produktem nějaké "alternativní výchovy", ale přesně naopak. Ti lidé byli vychováni v systému, kde se od nich očekává, že budou plnit úkoly v nějaké hierarchické struktuře, a ve svém "volném čase", kdy se po nich nic nechce, se budou flákat a konzumovat. A často jsou taky z celotýdenního nebo celoročního snažení v systému velice unavení. Přijde mi naprosto pochopitelné, že když se takový člověk dostává do svobodnějšího prostředí, tak zpočátku nic moc nedělá, protože
    1) prostě si potřebuje odpočinout a zotavit se. chuť něco dělat se obnoví postupně, až přejde vyčerpání a otupělost z neustálého tlaku
    2) příslušné návyky a přirozené principy v sobě prostě nemá, nikdo ho to nenaučil, viz. výše, vnímá to, že pokud není "v práci", normální je nic nedělat. opět, tohle se u mnoha lidí postupně lepší, jak se dívají kolem sebe a vidí jiné lidi jednat jinak. podle mně chuť zapojit se, být součástí a přispět je přirozená lidská věc, nechtít, je nepřirozené, a je to důsledek života v podivné společnosti
    3) neví moc, jak do toho, i by se zapojil, ale stydí se, bojí se, nevěří si. je zvyklý, že svět se dělí na "odborníky", kteří něco dělají, a "konzumenty", kteří přijímají a platí, a že není jen tak přejít z jednoho tábora do druhého. nevěří svým schopnostem a mnoho z nich nemá rozvinutých, přijde mu, že "nic neumí", že by se ztrapnil, atd, zkrátka nedochází mu, že je to úplně jednoduché, prostě udělat cokoliv, na co stačí

    Tohle všechno píšu z osobní zkušenosti, u mně proběhlo naprogramování systémem úplně do extrému, a už léta zažívám to postupné probírání se z toho, a takhle to prostě je. A navenek to třeba vypadá, že to člověku je jedno, že nemá zájem, atd.
    Podle mně je úžasnej zázrak, kolik lidí už se z toho samo probudilo (nebo se dokonce ani naprogramovat nenechali) a dělají spoustu věcí a inspirujou tím ostatní. A je výzva, jak napomoct tomu, aby se to dělo víc.
    A myslím si, že děti, které se odmala učí přirozeným způsobem, to v sobě budou mít rovnou, a žádní flákači, co nechají někoho něco oddřít, z nich nebudou. Samozřejmě, každej je jinej, někdo bude aktivní víc, někdo míň, a každej svým způsobem, ale podle mně princip normální spolupráce se dá naučit, a kdo se ho učil od začátku, ten to prostě chápe.
    PIZI
    PIZI --- ---
    ENKIE: Dlouhodobe optimalni uroven. No dlouhodobe jsme vsichni mrtvi.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CONTINUITY: jako jasny, nemam prehled o te scene alternaitvnich skol, ani nemam decka, takze ciste teoretizuju.. mas jinej nazor, ok.

    ve skautu (pionyru) samozrejme hodnoceni bylo, snazis se aby tvoje druzinka na tabore dostala nejvic bodu v celotaborove hre a vyhrala, neasi :). co se tyce rainbow, to neznam, zda je tam mozna nejaka produktivni spoluprace za nejakym netirivialnim cilem, ale znam prave tzv. "hippie pristup", kdy je strasne tezky zorganizovat jakoukoliv akci s lidma, kteri jsou moc ... nevim, asi zasadne proti plneni zadani, organizaci, strukture atd. Pak to vzdy oddre jeden clovek, ten co ma nejmekci svedomi.

    chtela jsem rict to, ze jednoduchym zrusenim znamkovani (hodnoceni) se nic nevyresi a jeste to muze prinest dalsi potize, protoze decko se nenauci princip hodnoceni (srovnavani vykonu s nejakym etalonem) a tudiz ani neni motivovany lepsiho hodnoceni (dosahovani nejakeho nesnadneho cile, ...) dosahovat, kdyz ho to zrovna treba nebavi.

    klic ke zmene skoly vidim spis v osobnosti ucitele, aby veril ze ucenim decka rozsiruji svoje moznosti, ucil je tak, a svuj pristup dovedl prenaset na ne - inspiroval je k vedeni, snazeni atd
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    JAZZZ: Problem je v tom, ze v ciste trzni ekonomice je ta rovnovaha mezi centralnim planovanim a distribuovanosti dlouhodobe na optimalni urovni, a zadny magicky mechanismus, ktery by ji mohl optimalizovat smerem k jeste vetsi distribuovanosti neexistuje.

    Ty direktivni struktury existuji z nejakych logickych a objektivnich pricin - jakoze treba prumerny clovek je prilis hloupy na to aby dokazal ziskove investovat a sam ridit svou ekonomickou aktivitu v dnesnim velmi komplexnim trznim prostredi, dale pak zde mame ruzne investicni celky, ktere svou povahou vyzaduji centralni planovani - jako je treba zeleznice nebo nemocnice, nebo ruzne vyrobni postupy, kde je treba velmi specializovane prace a nevyplati se, aby napriklad padesat metaru se ucilo ekonomii a dohadovalo se pak o rizeni podniku atd.

    Jedine, co je skutecne a vzdy a dlouhodobe preorganizovane a prilis centralne planovane, je stat. To je ale nutne pro to, aby mohl stat vykonavat svou roli altruistickeho boha a neustale srazet ty chytrejsi a uspesnejsi dolu a odvadet je od co nejefektivnejsiho vyuzivani zdroju - treba najmuti si najemneho vraha pro reseni problemu s pohledavkou atp.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    CONTINUITY: ono by bylo ideální, kdyby to děti učila rodina i škola.
    a samozřejmě některé rodiny vědomých lidí už je to učí a učit budou.
    ale ještě nějakou chvíli tu nejspíš bude situace, kdy mnoho rodičů to děti učit nebude, protože se to sami od nikoho nenaučili, a protože nemají sílu a čas, a tak je posadí k té televizi.....a proto si myslím, že je důležité, aby takové základy života postupně čím dál víc mohly najít ve škole
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YMLADRIS:
    YMLADRIS:

    Je zajímavé, že nepřítomnost známek pro tebe znamená "rezignují na morálně volní výchovu".

    Pro mně to vůbec není to samé. Podle mně lidi se rozhodně mohou učit spolupracovat a plnit zadání, aniž by byli známkováni a vystaveni tlaku vzájemné konkurence a "výkonu" v dnešní podobě.
    Napadá mně jako příklad třeba Skaut a podobné spolky. Děti na táborech se učí všem možným dovednostem a rozhodně u toho musí spolupracovat, a rozhodně se u toho mohou učit morálním hodnotám, pokud to tak mají hozeni jejich vedoucí a organizace celá, a přitom za to nedostávají známky.
    Přijde mi, že zájem učit se tam vzniká přirozeně, z kontextu, je zřejmé, že člověk potřebuje umět určité dovednosti, aby mohl být platným členem společenství, určité základní aby si vůbec poradil, další aby byl užitečný a mohl se realizovat, a pokud projevuje opravdu hodně schopností a užitečných vlastností, tak může vést ostatní...
    Zároveň si ale může do určité míry vybrat, nemusí vynikat úplně ve všem, může se zaměřit na to, co ho baví, a to ostatní ovládat na základní úrovni a přenechat jiným. A může průběžně objevovat nové talenty, které by měl rozvíjet.

    To samé vidím v jakékoli volné, neorganizované skupině, která se společně věnuje určitým svobodně zvoleným činnostem...jako je třeba psytrance nebo Rainbow. Potřebuje to fungovat na určitých základních řekněme morálních principech soužití, některé jsou nezbytné u všech (třeba tolerance a respekt k ostatním), některé jsou "upgrade", který umožní člověku vyšší úroveň zapojení a seberealizace. Když člověk něco umí, a chce dělat, může se realizovat. Když ještě něco neumí, může se to učit, sám a tím že se zapojí, a časem to umět a realizovat se v tom.....
    atd

    10 let v organizované škole mě z tohohle nenaučilo naprosto nula nic. A to jsem to tam zvládala dobře a uměla v poho surfovat ten systém a mít bez velké námahy dobré známky. Rodina mě to taky naučit nemohla.
    A teď už se to léta pomalu učím, a některé věci mi dochází třeba až teď, jak to vlastně v normální lidské spolupráci funguje.

    Podle mě tohle by lidem měla dát škola. Teoreticky jim to může dát i školský systém se známkami, pokud budou mít osvícené učitele :) Ale myslím si, že k tomu nutný není, a častěji je spíš překážkou. To, co hledáš a nenacházíš u svých kolegů, se nenaučili, protože jim to nedala ani rodina ani škola, protože u počítače a televize se to nenaučí, a ve škole, kde si to odsedí a nadrtí se na známku, taky ne. Nemyslím, že by naše dnešní školy byly příliš svobodné. Jak se někdo má učit spoulpracovat, když sedí jak pecka a kouká dopředu? Podle mě úkoly a aktivity, které tyhle schopnosti rozvíjejí, jsou pořád malou částí. Protože systém, na kterém je založeno současné školství, nechtěl abychom spolupracovali, chtěl ovladatelné jednotlivce-individualisty, přesně takové jak popisuješ, nedospělé a přitom s velkým egem. Trošku to možná přehnal, takže už se nehodí do té práce....zase pravděpodobně jsou takhle lepšími konzumenty. Jsou produktem tohohle systému, ne nějakých alternativ.

    Myslím si, že z přirozené školy nevyjdou takovýhle lidé, právě naopak. Že i v dnešních experimentálních přirozenějších školách už se děti naučí alespoň do nějaké míry právě těm vlastnostem, co bys u svých kolegů ráda viděla, protože o tom to je.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    PAULMUADDIB: jj nejlepsi bude vest boj na obou frontach zaroven ;)
    PAULMUADDIB
    PAULMUADDIB --- ---
    JAZZZ: Pokud chceš hodit miláška prstýnek do ohňové hory, musíš ho napřed získat. Je to sice hloupé, protože to hodně omezuje možnost změny, ale nevzdával bych to.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    PIZI: presne tak. to je ta druha a lepsi moznost jak se zbavit nefunkcnich ridicich struktur, protoze (jak uz jsme se jinde shodli) dostatecne kompexni systemy neni mozne efektivne ridit direktivne, ale jen distribuovane. takove rizeni vyzaduje rozdelit system na tak velke bloky, aby kazda soucast takoveho bloku dokazala vnimat (milovat) vsechny ostatni soucasti daneho bloku. a obloukem se zas vracime k moderni kmenove strukture.
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    PIZI: o.k. :-)
    PIZI
    PIZI --- ---
    INK_FLO: Nerozumím. Musím jezdit v autě abych mohl mít názor na to co má vliv na spotřebu? Nebo ti jde o to, že já sám svět nijak neměním a nežiju mimo něj? No nežiju. Ale nemyslím, že by to mělo vliv na případnou pravdivost mého výroku.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam