• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    Forum o spisovatele Ayn Rand a jeji filozofie Objectivismus. Hodne dulezita a zajimava tema, bohuzel skoro vubec neznami v Cechach. Knihy the Fountainhead (Zdroj), Atlas Shrugged, Anthem, We the Living, The Virtue of Selfishness atd. http://cs.wikipedia.org/wiki/Objektivismus http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand (neni clanek v cestine...tsk tsk)
    rozbalit záhlaví
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: oka, skvělé, tak to jsem rád, že to tak není. Tak co další body, které jsem znímil, co k nim máš? Zatím jsi vypíchnul jeden marginální bod, který se Ti hodil do krámu. Zvlášť "slepé emoce" mi příjdou obzvláště... vtipné... víte třeba jak funguje rozhodování u zvířat?

    GENERALLZ: láska je hodnocením na základě preferencí? :O
    Emoce nejsou produktem myšlení, to je naprostý nepochopení principu fungování živých organismů... Přečti si nějakou odbornou literaturu na dané téma, v tomhle spolu souhlasí biologie, psychologie, neurologie.

    _BENNY: taky nesouhlasím, ekonomika totiž ovlivňuje politiku.. především ;)
    GENERALLZ:, GENERALLZ: svými příspěvky se bohužel usvědčuješ z naprosté neznalosti jak základních vývojových psychologických principů, tak historie (starověcí astronomové, stejně jako středověcí věděli, že Země je kulatá, dokonce znali i její obvod a průměr ;) a dalších a dalších oboru. Je fakt hezký zdůrazňovat racionalitu, ale když nemáš vědomosti, který rozum přirozeně doplňují, tak se budeš furt dokola plácat ve blbosetech okolo nezávislosti a obochodu.

    SCHWEPZ: to je hustý, že? Pán si myslí, že je nezvávislý, možná by si mohl ucpat nos, zalepit pusu a pokud možno i řiť, to by sme viděli, jak dlouho vydrží být nezávislý. Zajímavá by mohla být i longitidunální studie: vyvézt jej bez ničeho do lesa a nechat jej proklamovat svoji nezávislost.
    Jj, maminka s ním má totiž obchodní plány, prodá jej do USA, až pořádně doroste a bude mít dostatečně tučný malíček ;)
    _BENNY: no právě, tak jak pak můžeš stavět na takových randovských předpokladech, když jsou vlastně nereálný...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY:
    GENERALLZ: myslím, že tyhle teze hlavně vznikaly před tím, než měla Evropa a Amerika pořádně nastudovaný východoasijské společnosti, které podle mě dodnes plně nechápeme.

    nemusíme pořád chodit pro příklad jen k démonické komunisto-kapitalistické Číně, na kterou nevíme, jaký by měla Ayn Rand názor - protože zemřela v roce 1982, kdy čínské pro-tržní reformy ještě stěží mohly být čitelné pro vnější svět. ale co takový Singapur - mě přijde "socialistický" až dost: ano, formálně jsou tam lidi rozdělení na "chudé" a "bohaté" - ale v praxi, svoboda těch bohatých je společností občas překvapivě omezována: bohatství se omezuje na "jistoty" (skoro jako u Paroubka). Východní Asie prostě příliš nemá pochopení pro západní individualismus.

    Ale prvků kolektivního, stádního uvažování najdeme v tzv. "kapitalismu" daleko více: a to i tam, kde bychom to nečekali. Jestliže anarchisti kritizovali větev reálného socialismu, která vzešla ze stalinismu, jako "státní kapitalismus" - tak já v "davové individualitě" Západu spatřuju taky docela nečekané prvky. Vezměme si třeba takový automobilismus: zdánlivě je individualistický, zvlášť třeba v Americe - ale v praxi jde o nesmírně stádní, davové chování: lidé jsou nuceni jezdit autem prostě proto, že žádná jiná alternativa neexistuje: víceméně, je zde daná nějaká iluze individualismu (asi hlavně tím, že člověk se nemusí unavovat sociální interakcí, když je zabalený v plechiu a ve skle) - ale reálně jde o davové chování (dopravní zácpy), velice determinované a nenabízející svobodu volby (sice kroutím volantem: ale mám většinou jedinou možnost, jak se v daný časový okamžik podřídit diktátu davu) a "socialistické" v tom smyslu, že se "veřejnému zájmu" (stavbě městských a jiných dálnic, tunelů, apod.) podřizuje naprosto všechno a nikdo si tento veřejný zájem netroufá zpochybňovat.

    Takže individualismus samozřejmě beru - ale dnešní společnost je davová, a jsme otroci konzumu (a to nejen vlastního). Individualistické hodnoty dnes jdou překvapivě docela "proti proudu".
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    GENERALLZ: není možné oddělovat politiku a ekonomii. politika přímo ovlivňuje ekonomiku.

    s timto zase nesouhlasim ja, ale predpokladam ze jsem v mensine a kde kdo by me jiste rad poslal zpatky nekam do 19tyho stoleti :) ekonomie se da rozdelit na ekonomii pozitivni a na ekonomii normativni. u te druhe je zrejme ze se jedna o politiku (odpoved na otazku "zaslouzi si duchodci vyssi duchody?" nemuze byt nikdy vyresena, kazdy si o tom bude myslet neco jineho, je to politicka zalezitost), do te prvni ale nepatri. zadny vzdelany ekonom nedovede na politickou otazku odpovedet fundovaneji nez obycejny volic s IQ 100.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: smíšená ekonomika samozřjemě vede k socialismu. přečti si Misese.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: nesouhlasím. socialismus je samozřejmě ekonomicko-politickým systémem. stejně jako čistý kapitalismus. není možné oddělovat politiku a ekonomii. politika přímo ovlivňuje ekonomiku.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: Veřejný existuje vedle soukromého, protože řeší alokaci vzácných zdrojů

    tim ze jimi plytva

    a sanuje selhání soukromého sektoru (selhání konkurence,

    a to dela tak, ze vytvari nekonkurenceschopne monopoly

    neefektivnost

    kterou vyresi jeste vetsi neefektivnosti

    negativní exeternality

    ty nema resit jakysi "verejny sektor", ale justice. ostatne, verejny sektor produkuje externality stejne jako soukromy.

    tržní nespravedlnost (kterou v současnosti nejvíce kompenzují paretovská řešení)

    trzni nespravedlnost je politikum a paretovske reseni neexistuje. na svete sice neexistuje konecne mnozstvi statku (a proto neplati, ze aby jeden vydelal, musi druhy prodelat, mohou vydelavat oba stejne), ale existuje konecne mnozstvi penez, ktere se prerozdeluji. pomoct jednomu ve verejnem sektoru znamena okrast druheho.

    nestabilita

    vyreseno opet jeste vetsi nestabilitou. viz polostatni hypotecni agentury v USA.

    Smíšená ekonomika vznikla po selhání tržní ekonomiky, která existovala jen v období počátků průmyslové revoluce.

    a tak podobne. holt sediva je teorie a zeleny strom zivota. nebo je to v tomto pripade obracene? :-)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ:
    "je pravda, že smíšená ekonomika není protikladem kapitalismu - tím je samozřejmě socialismus. smíšená ekonomika je třetí systém, se svými vlastními charakteristikami. jednou z jeho charakteristik je, že nevyhnutelně směřuje ke skutečnému socialismu. "


    Socialismus není opakem kapitalismu. Socialismus je politický systém, nikoliv ekonomický. Ekonomickým systémem může být třeba socialistické hospodářství, nebo socialistická politická ekonomie, ne ale socialismus. Nemel hrušky a jablka dohromady.

    Navíc - smíšená ekonomika není třetí systém, ani třetí cesta, ani nic takovýho. Smíšená ekonomika je taková ekonomika, kde vedle sebe funguje veřejný a soukromý sektor. Smíšená ekonomika nevede k socialismu. Ani od něj neodvádí. Je to jen stav dvou vedle sebe jsoucích sektorů - veřejného a soukromého. Veřejný existuje vedle soukromého, protože řeší alokaci vzácných zdrojů a sanuje selhání soukromého sektoru (selhání konkurence, neefektivnost, negativní exeternality, tržní nespravedlnost (kterou v současnosti nejvíce kompenzují paretovská řešení), nestabilita, aj.). Smíšená ekonomika vznikla po selhání tržní ekonomiky, která existovala jen v období počátků průmyslové revoluce.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: anebo naopak: zakazme tem chudym pracovat, at maji jeste min! ;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    _BENNY: jojo "Nechme chudé zbohatnout". Už jsem četl. Jen ať děti makají!!!
    GENERALLZ: no jo, a co jsou pro tebe "kapitalistické státy", že, když všude vidíš "nadbytečné zásahy".
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: dobrý článek.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: myslíš "dětské otroky", kteří jsou zneužíváni v nekapitalistických státech Asie, Jižní Ameriky a Afriky? Co mají společného s touto debatou?
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ: "tak kapitalismus je především systém, v němž jsou absolutně respektována práva jednotlivce"

    ...a už jsi to říkal dětským otrokům v Asii, Jižní Americe a Africe?
    ...nebo máš na mysli kapitalismus, tak jak si ho možná představuješ - nějakou hypostazovanou utopii, kde je stát nulový a trh zcela bezzásahový?
    KAREN
    KAREN --- ---
    GENERALLZ: a tys byl nekdy zamilovanej?.)))
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: tak kapitalismus je především systém, v němž jsou absolutně respektována práva jednotlivce. směna hodnot je až jaksi v druhém plánu.


    je pravda, že smíšená ekonomika není protikladem kapitalismu - tím je samozřejmě socialismus. smíšená ekonomika je třetí systém, se svými vlastními charakteristikami. jednou z jeho charakteristik je, že nevyhnutelně směřuje ke skutečnému socialismu.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: nepoužívejme, prosím, slovo "randista", "randisté", nebo "randismus".
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    AXTHEB: co v ní nedává logický smysl??

    jestli je v marasmu i matematika nebo fyzika? nevím. nejsem matematik ani fyzik, nezabývám se těmito vědami. ovšem, protože jde o vědy exaktní a logické, kde nelze realitu jen tak přehlížet, je možné předpokládat, že tyto vědy jsou v daleko lepším stavu, než vědy společenské.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    AXTHEB: ano, ustupuje "často" do pozadí. pokud si člověk zvolí nemyslet, pak nemyslí. pokud si zvolí jednat pod vlivem okolí, pak tak jedná. pokud si zvolí odvrhnout svou racionální schopnost, odvrhne ji.

    nedostatek informací je něco jiného: množství informací není něco, na čem by závisela racionální schopnost. člověk, který například o autě, které kupuje, naprosto všechno (protože je třeba odborník), se rozhoduje naprosto stejně racionálně jako laik. pouze kontext rozhodování je jiný - metoda stejná: racionalita.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    DARJEEL: mám jinou definici: láska je nejvyšší možné ohodnocení jedné osoby druhou, na základě jejích preferencí a hodnotové a morální hierarchie.

    na tvé definici nesouhlasím zejména s tím emočním propojením. samozřejmě, že tam jsou a musí být emoce, ale ty jsou až teprve produktem toho, co jsem napsal výše. láska nestojí na slepých emocích, ale na volním projevu, na vyjádření hodnoty, bez níž by následná emoce nebyla možná.

    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ:
    Kapitalismus nelze redukovat na směnu hodnot. Kapitalismus totiž nestojí na směně hodnot, ale směně zboží. To je hodně důležité, ba přímo klíčové. Zbožní výroba je totiž právě charakteristická pouze pro kapitalistickou výrobu. Smíšená ekonomika, o které se Generalzz tady v klubu zmiňuje, není protikladem kapitalismu - jak se snaží naznačit, když tvrdí, že nežijeme v kapitalismu. Smíšená ekonomika je taková ekonomika, kde hraje roli veřejný (stát, veřejné služby (knihovna, zdravotnictví...), nevládní neziskovky, aj.) i soukromý sektor. Není tomu tedy tak, že kapitalismus stojí proti smíšené ekonomice. Je velmi pružný, jak dokazuje ostatně existence kapitalismu v zemích bez soukromého sektoru (nebo s minimálním podílem soukromého sektoru).
    Jelikož ale kapitalismus ke své existenci potřebuje zbožní výrobu, potřebuje vytvářet nerovnost. Nerovnost je přitom vytvářena samotným omezením přístupu lidí k výrobním prostředkům, čiliže hospodářskými vztahy ve společnosti. Omezením přístupu k výrobním prostředkům je zvýhodněn majitel výrobních prostředků před tím, kdo mu prodává "jen" svou (produktivní) práci. Tento systém proto vytvářením nerovnosti vede k ekonomickému zotročování těch, kteří mohou prodávat jen svou práci. Jsou připoutáni k majiteli výrobních prostředků, protože od něj získávají mzdu na svou obživu. Což znamená jediné: kapitalismus nevytváří svobodu, ani svobodné prostředí. Dopřává sice rozvoj tomu, kdo vlastní výrobní prostředky, ale nikoliv tomu, kdo má "jen" práci. Proto je taky tvrzení, že kapitalismus respektuje práva jednotlivce nesmysl. O tom, jak moc velký nesmysl to je, svědčí například drancování zemí třetího světa a postupná ekonomická likvidace hospodářských periférií na které jsou přenášena veškerá rizika, ale zisky z periférií jsou odčerpávány do centrály.
    A člověk samozřejmě není autonomní. Jeho autonomita je značným způsobem omezena společností a společenskými normami. Člověk nikdy není jen pro sebe. Co se rozhodovacího procesu týče, tak na to tady už reagovali naprosto správně jiní. Tvoje vidění světa je dost úzkoprsý.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: to ale neznamena ze je z interakci vnejsi prostredi zcela vylouceno. objektivismus snad neni solipsismus. ten citat rika, ze clovek neni absolutni loutkou osudu, je obdaren rozumem a na zaklade nej je schopen jednat a svuj osud menit.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: "Člověk je reálnou autonomní bytostí, jednotou těla a vědomí. Je strůjcem svého charakteru a osudu. Má volní schopnost a je plně odpovědný za svůj život a důsledky svého jednání. Ani ve svém myšlení, ani ve svém jednání není bezmocnou loutkou neznámých vnějších sil, společenského prostředí, historických trendů či nevysvětlitelných vnitřních pudů."

    wiki
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam