OK, omlouvám se za pravděpodobně příliš nejasnou formulaci.
Osobně jsem považoval za klíčové
patřící konkrétně jednomu, pro danou zeměpisnou oblast a národ velmi typickému, zvířeti , tedy zvíře vyskytující se pouze v oblasti, o které píši.
Druhou klíčovou oblast jsem definoval úzkým spojením s náboženstvím (a narážkou na jeho různé verze).
Uznávám, že bez klíče byly možnosti až příliš široké, ale alespoň vedly k živé debatě :)
A jednalo se o
nágy, tvory s charakteristikami kobra indické - čili
FIN: blízko - tvory spojené s budhismem a jeho jednotlivými formami, na rozdíl od většiny vyjmenovaných tvorů (kteří patří do kategorií zvířat, důchů, démonů) byly považovány za polobožské. A tam, kde kitsune byly tak trochu taškáři a šprýmaři a stejnou měrou uctívány jako obávány (a navíc spíše přírodní duchové), kde totemová zvířata byla (ve stručnosti) inteligencí nadaní avataři svého druhu, sfingy se svým "Uhodni, nebo tě sežeru!" (u Řeků), a gryf, pravda, má s rolí strážce nebes a posla bohů k zadání asi zdaleka nejblíž, nágové opravdu až na jednu či dvě vyjímky střežili a ochraňovali, zejména bodhisatvy, byli tak daleko na cestě k osvícení, jak jim jen jejich zvířecí část dovolovovala. Jeden příběh popisuje bodhisatvu, který několik dní meditoval be jediného pohybu - poté začal déšť, a tehdy se objevil nága, který sedmi závity bodhisatvu ovinul, roztáhl nad ním svou kápy a chránil jej před nečasem. Tento příběh je oblíbeným motivem při zobrazování nágů.