DARJEEL: Ano, jógické praxe mají skutečně terapeutický potenciál. Jak jsem psal "Problém tkví v tom, že si lidé jógu zaměňují s terapií, k čemuž využívají její jednotlivé techniky.." Stejně tak jsem psal i o zaměňování jógického cílení. Stačí užít selský rozum. Slovo jóga je odvozeno od spojení. Čeho a s čím? Jednou mi kdosi řekl, že těla a psychiky (což je blbost). Ty od sebe ani nejde oddělit, vždyť se jedná o psychosomatickou strukturu.
Jógická terapie však nemá s jógou pranic společného. Jógický cíl je jasný. Je jím realizace toho, koho bhakti nazývá Bohem, džňána zřícím, dle Pataňdžaliho o dosáhnutí stavu čitta vrtti nirodha, dle Vjásy o dosažení samadhi, dle Gíty o stavu, kdy činíme bez ulpívání na příjemném a odporu k nepříjemnému. Právě to cílení je zásadní. Jeho směšování s terapií je jako degradovat buddhistické poklony na pouhé zdravotní cvičení. Ale cílem poklon není fyzické zdraví (což je paralela k praxi ásan, ale netýká se pouze jich). Cílem jógy je dosáhnutí toho co je věčné a neměnné. Cíl je stále stejný, dochází jen ke zaměňování jména s tvarem. Dnešní "prodej" zboží zvaného jóga je obvykle velmi pokřivený. S jógou, tak jak se obvykle prodává, je to podobné, jako když někdo prodává jedno kolo o němž tvrdí, že je automobilem.
K definici toho co je jóga stačí prostudovat její teoretický základ - Sánkhju. Viz Mahábhárata, která praví "Moudrý ten, kdo sánkhju a jógu vidí jako jedno." Sánkja učí, že svět vznikl spojením Puruši a Prakrti, chceš-li užít jiné tantricky laděné terminologie tak Šíva a Šakti. V naší tradici tomu odpovídají termíny duchovní a světské. Cokoli se zabývá duchem je duchovní, cokoli se zabývá energií, která tvoří svět, je světské (týká jak těla, tak psychiky).
Slovo terapie značí léčit, tedy tvrdit zdraví. A zdraví je projevem životní síly, kterážto není tím, co zveme JÁ. Jejich smyslem je co nejvíce zpříjemnit prožívání, či prodloužit dobu, kterou na světě strávíme. Pak tedy nemůže být jógou. Existuje fyzioterapie, psychoterapie a užijeme-li selský rozum, pak seznáme, že se týká sily tvořící tento svět - tedy Šakti, či Prakrti. Užijme-li však její praxe ke studiu toho co zveme JÁ (Puruša, Šíva), to je jiná písnička. Celé je to o cílení. Pokud užijeme terapii k tomuto cíli, pak může být jógou. V podstatě je jógou cokoli, co vede ke studiu naší skutečné podstaty. Všem nám jde v jádru o to jisté, jen obvykle směšujeme životní sílu s JÁ, což je zdrojem utrpení. Pokud síla slouží realizaci ducha, máme šanci býti džíva mukti (osvobozeni za živa), pokud je tomu naopak stáváme se otroky pomíjivého a žijeme v iluzorním světě máji. Není to ani tak o systémech a praxích, jako o jednotlivcích.
Cílem těch co učí by mělo být pomoci žákovi a cestě jeho sebe-realizace bez ohledu na jejich vzájemný vztah. Cokoli dalšího nemá s jógou nic společného.
DARJEEL: Ano, u skutečného učitele stačí pouhý pobyt v jeho blízkosti. Transmise udělá své. Systémy si vymění informace.
Tou tantrickou jógou máš na mysli hathajógové praxe a transformaci životní síly v ódžas, či praxe spjaté s milostným životem?