• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: možná tady si na mobilu. https://youtu.be/RdkaRn5H1Hc
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a kluci jak vidíte to deidovo function flow glow, nějaké komentáře?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    zkusím svůj pohled - výchozí bod je dojem, že něco chybí / touha překonat nějaký omezení

    za chvilku do toho vstoupí pud sebezáchovy (taková trochu protiváha rozvoje)

    ať už se ten pud sebezáchovy identifikuje s konečným (zdraví, vztahy, já, běžné lidské cíle), nebo s nekonečným (JÁ, ..), tak může odmítat nějaký aspekty (nebudem se bavit ó tom, že umřeme. x nebudem se bavit ó tom, že soulozim neurotický studentky), což vede na pohodlný kout, ale vlastně motivovano původní touhou překročit nějaký limity se zapevnujou jiný

    a každej volí dle své osobnosti zda se mu lépe slouží božstvu prakrti nebo purusha
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SLAUGHTER: asi nemam problem chapat esenci jogy a terapie jako totoznou, ale chapu, terapie to nemusi mit takto deklarovane, a skutecne vetsinou spise nema, protoze je v tech cilech flexibilnejsi, prizpusobuje se danemu cloveku spise nez naopak.

    spis to ale beru obracene - co si jogovy prostredi muze vzit z toho terapeutickyho, aniz by ztracelo to cileni, jak rikas. me asi neprijde problematicky chapat jogu i terapii v ramci nejakyho kontinua prohlubovani zdravi. dokonce mi to prijde zdravy :) v tom smyslu, ze to cini problematickym rikat neco jako 'hele cejtis se blbe, to nevadi, joga neni o zdravi a citeni se dobre', 'nas vztah je posramocenej a ja se chovam jako povysenej debil, ale na tom nezalezi, protoze mame vysoky transpersonalni cileni', atp., tj. cini to problematickym preskakovat ty prizemni, osobni, rodinny, atp. zalezitosti (spiritual bypassing). treba i nekdy ma bypassing smysl, pokud ho clovek potrebuje :)

    sam mam takovou pomucku pro praxi, shrnuju si to jako 'precerpavat dal' - pokud ze samadh, spojeni s esenci, plyne neco dobryho, pak je treba to precerpavat dal, do zivota, do systemu rodiny, atd. takze co je pak cilem a prostredkem? .)
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    TADEAS: Veškerá lidská činnost má stejný motiv a tak se můžeme bavit o tom, že je terapie jógou. Ale to vypovídá mnohem více o tobě a tvé praxi, nežli o systému samotném. Narozdíl od terapie je u jógy ten cíl popsaný dost nekompromisně různými jmény, či stavy. Třeba takové "jóga je samadhi" nedává moc navybranou. Ale třeba se to obrousí i u toho Pataňdžaliho :-).

    Obor terapie se stále vyvíjí a historicky se tento pojem se pojí s uzdravováním - tedy s podporou zdaví. Jestliže vede k odhalení JÁ pak je jógou. Avšak u terapie je mnoho směrů a rozdílných cílů (o tom by něco mohl říct Honza).

    Opakuji, že nepopírám terapeutický potenciál jógy. Jediné co tvrdím je, že cílem jógy je Puruša, nikoli Prakrti. A že Prakrti je tu proto, by sloužila Purušovi, nikoli by Puruša sloužil Prakrti. Tím "vyhrocením" pouze poukazuji na fakt, že dochází k tomu, že se ze systému vyňaly praxe za účelem dosažení určitého cíle (obvykle je to spjato se zdravím, či pocity libosti). Což je podobné jako ulpívání na siddhis, které není ničím jiným nežli projevenou silou. Cílem jógy však není primárně zdraví. Zdraví je prostředkem, nikoli cílem. Vždyť není trvale udržitelné. Zemřeme. Je stejně jako siddhis vedlejším efektem. Který opět nepopírám. Celou dobu hovořím o cílení, nikoli o procesu jako takovém.

    Jógové prostředí mi připomíná prostředí nemocniční. Obvykle jej nevyhledávají lidé z důvodu seberealizace, ale z důvodu potřeby terapeutické. Pak to s učiteli a jejich žáky vypadá jak to vypadá.

    K poslednímu odstavci - ve své podstatě cituješ Gítu - kdokoli obrací někoho na svoji víru/cestu, bere na svá bedra odpovědnost za jeho vývoj...
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SLAUGHTER: joga vs. terapie muze byt velky tema, muzeme ho dal resit :) asi jsem to driv chapal bliz tomu jak o tom pises, ale ted mam bliz k tomu nevidet v tom takovou propast jakou predestiras. podle me charakterizovat jejich vztah jako 'pranic spolecneho' a podobne formulace je celkem zbytecne vyhroceny. ale v pohode, treba se to obrousi .]

    ... z pohledu prodejce ci performera jogy je samozrejme nutne se vymezit, aby bylo jasne, ze delam jogu a ne jen tak ledajakou terapii nevedouci k rozpohybovani skloubeni konecneho-nekonecneho, tedy je nutne prezentovat a byt viden jako prezentujici jogu, sam ze sebe, charismaticky, jak to pise ten remski. a pak mi prave prijde, ze tema silnejma tvrzenima a charismatem, 'transmisi', -muze- byt oduvodnovano, proc napr. na takoveho daneho cloveka se nevztahuji standardni mezilidska omezeni nebo zasady slusneho chovani ve vztahu k lidem, kteri si odehravaji/leci napr. nejakou normalni, lidskou, pozemskou, inkarnovanou nedosycenost zakladnich potreb, diky cemuz jsou zranitelnejsi, otevrenejsi, vyuzitelnejsi a tak.

    ... to cele nechce rict, ze je neco spatne s charismaticnosti a kultivaci velmi intimniho, esencialniho vztahu. spis pokud se rekne, ze to prave je o tomhle, ne o nejake specificke metode, tak jedine co snad muzeme a musime resit, a co je naprosto verejne, je -jak- se toto bude realizovat a ze kdokoliv, kdo takto pusobi, by mel byt zodpovedny za to, jak toto jeho vztahovani pusobi. takto chapu toho remskiho.
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    DARJEEL: Ano, jógické praxe mají skutečně terapeutický potenciál. Jak jsem psal "Problém tkví v tom, že si lidé jógu zaměňují s terapií, k čemuž využívají její jednotlivé techniky.." Stejně tak jsem psal i o zaměňování jógického cílení. Stačí užít selský rozum. Slovo jóga je odvozeno od spojení. Čeho a s čím? Jednou mi kdosi řekl, že těla a psychiky (což je blbost). Ty od sebe ani nejde oddělit, vždyť se jedná o psychosomatickou strukturu.

    Jógická terapie však nemá s jógou pranic společného. Jógický cíl je jasný. Je jím realizace toho, koho bhakti nazývá Bohem, džňána zřícím, dle Pataňdžaliho o dosáhnutí stavu čitta vrtti nirodha, dle Vjásy o dosažení samadhi, dle Gíty o stavu, kdy činíme bez ulpívání na příjemném a odporu k nepříjemnému. Právě to cílení je zásadní. Jeho směšování s terapií je jako degradovat buddhistické poklony na pouhé zdravotní cvičení. Ale cílem poklon není fyzické zdraví (což je paralela k praxi ásan, ale netýká se pouze jich). Cílem jógy je dosáhnutí toho co je věčné a neměnné. Cíl je stále stejný, dochází jen ke zaměňování jména s tvarem. Dnešní "prodej" zboží zvaného jóga je obvykle velmi pokřivený. S jógou, tak jak se obvykle prodává, je to podobné, jako když někdo prodává jedno kolo o němž tvrdí, že je automobilem.

    K definici toho co je jóga stačí prostudovat její teoretický základ - Sánkhju. Viz Mahábhárata, která praví "Moudrý ten, kdo sánkhju a jógu vidí jako jedno." Sánkja učí, že svět vznikl spojením Puruši a Prakrti, chceš-li užít jiné tantricky laděné terminologie tak Šíva a Šakti. V naší tradici tomu odpovídají termíny duchovní a světské. Cokoli se zabývá duchem je duchovní, cokoli se zabývá energií, která tvoří svět, je světské (týká jak těla, tak psychiky).
    Slovo terapie značí léčit, tedy tvrdit zdraví. A zdraví je projevem životní síly, kterážto není tím, co zveme JÁ. Jejich smyslem je co nejvíce zpříjemnit prožívání, či prodloužit dobu, kterou na světě strávíme. Pak tedy nemůže být jógou. Existuje fyzioterapie, psychoterapie a užijeme-li selský rozum, pak seznáme, že se týká sily tvořící tento svět - tedy Šakti, či Prakrti. Užijme-li však její praxe ke studiu toho co zveme JÁ (Puruša, Šíva), to je jiná písnička. Celé je to o cílení. Pokud užijeme terapii k tomuto cíli, pak může být jógou. V podstatě je jógou cokoli, co vede ke studiu naší skutečné podstaty. Všem nám jde v jádru o to jisté, jen obvykle směšujeme životní sílu s JÁ, což je zdrojem utrpení. Pokud síla slouží realizaci ducha, máme šanci býti džíva mukti (osvobozeni za živa), pokud je tomu naopak stáváme se otroky pomíjivého a žijeme v iluzorním světě máji. Není to ani tak o systémech a praxích, jako o jednotlivcích.

    Cílem těch co učí by mělo být pomoci žákovi a cestě jeho sebe-realizace bez ohledu na jejich vzájemný vztah. Cokoli dalšího nemá s jógou nic společného.

    DARJEEL: Ano, u skutečného učitele stačí pouhý pobyt v jeho blízkosti. Transmise udělá své. Systémy si vymění informace.

    Tou tantrickou jógou máš na mysli hathajógové praxe a transformaci životní síly v ódžas, či praxe spjaté s milostným životem?
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    SLAUGHTER: ta prenosova dynamika muze byt napomocna a zakovi pomoci vyrust v celistvejsi bytost, vetsinou staci, kdyz ucitel moc a zbytecne nezvani a nenecha se zatahnout mimo nastaveny ramec lekci.
    Jak je to u tantricke jogy nevim, mam ale tuseni, ze tohle delat dobre musi byt fakt kumst...
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    SLAUGHTER: ja bych asi jen doplnil, ze ta prenosova dynamika je nevyhnutelna, lide ji vesmes odehravaji nevedome. K tomu je v tradicnich naukach, stejne jako psychoterapii, eticky kodex a sada pravidel... ty moderni hnuti to ale casto opomiji nebo ruzne posouvaji. Myslim, ze by pro zacatek stacilo, kdyz by ucitele nemeli eroticke a sexualni vztahy se svymi zaky, to by vyresilo imho 90% prusvihu...

    Prenos neni jen idealizacni, je jich vic druhu... a jogovy ucitele vesmes nejsou skoleni v tom je rozpoznavat nebo s nimi pracovat. Coz nutne nevadi... smim li citovat klasika soucasne psychoanalyzy: "kdyz nevime, co se ve vztahu (ucitel a zak) deje, je dobre zachovat selsky rozum a zaklady slusneho chovani." Ona ta abstinence (v analytickem smyslu) neni od veci...

    Ad joga neni terapie - to by jsme si asi museli zadefinovat co je to terapie. Joga ma mnoho blahodarnych ucinku na telo, mysl i emoce, takze mozna ve svem (puvodnim!!) cily neni terapie, ale terapeuticka rozhodne je. Navic spousta modernich systemu se explicitne tvari jako terapeuticke - hormonalni joga, jogova terapie,... navic - kdo sleduje ten puvodni cil? Pro spoustu lidi je to neco mezi stres managementem a zivotnim stylem.
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    TADEAS: Je naprosto běžné, že když se vytvoří příjemná atmosféra, tak si ji člověk spojí s tím, kdo atmosféru tvoří a pak si ho idealizuje. Je to podobné zamilovanosti, kdy člověk prožívá svoji představu o druhém. Teprve s časem příchází vystřízlivění.

    Problém tkví v tom, že si lidé jógu zaměňují s terapií, k čemuž využívají její jednotlivé techniky, které se ale také stávají vyplňováním volného času, úniky, či náhražkami toho, čemu v životě člověk nechce čelit. Jinými slovy to co se zve jóga je ve skutečnosti bhóga. A tam je zdroj problému. Bude-li jóga jógou, pak by nemělo k těmto tématům spjatými s přenosy a protipřenosy dojít.

    Ve vztahu učitel/žák (rozuměj externí učitel) se namísto toho, by byl učitel tím, kdo napomáhá žákovi se seberealizací obvykle dochází k náhradnímu naplňování potřeb který imho souvisí se vztahem rodič/dítě a to z obou stran. Dítě pak hledá rodiče, stejně jako rodič hledá dítě a tak si navzájem naplňují své nenaplněné potřeby, které tímto způsobem naplněny být nemohou. Tyto potřeby jsou neukojitelné.
    Kamarád to komentoval, že kdo má pořešený vztah s rodiči, má pořešený celý vesmír :-)...
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    HAKUBJOZAK: ad tvuj link - remski hodne resi tu etiku vztahu ucitel-zak v joze a sexualni vztahy s tim spojeny. tohohle typka nekde taky resil, uplne podrobne jsem
    to nesledoval. ale prijde mi, ze dobre sije do a zviditelnuje spoustu relevantnich zalezitosti. myslim, ze treba od terapeuticky profese se ma tenhle svet hodne co naucit co se tyce skupinovejch dynamik a etiky vztahu.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    HAKUBJOZAK: fb skupina "yoga and movement research community".
    HAKUBJOZAK
    HAKUBJOZAK --- ---
    TADEAS: zajimavy, odkud to presne je? Remskiho jsem neznal a na prvni pohled jsem nasel http://www.cameronshayne.com/news/2016/2/18/matthew-remski-is-so-his-asshole - prikladam, protoze to pobavilo.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Because nobody has been able to say exactly what yoga is, because its definition is a site of market competition, because it exists in the crack between premodern and postmodern cultures and the gulf between Sanskrit and mostly-English, because it is no longer solely Indian, nor does it really belong anywhere else, because there’s no college system nor regulatory body nor UN for teachers...

    ...the primary currency of a yoga teacher's legitimacy has been charisma.

    To be a yogi is to be seen doing, and producing, something one can plausibly call "yoga". But the message has always been subservient to the medium.

    So when Mark Whitwell and others assert that yoga instruction is synonymous with a relational magic that is difficult to describe, they're really onto something. And when Donna Farhi asserts that the ethics of that relationship are foundational, it's a slam dunk. If the culture will never agree on the "what" of yoga practice, it can certainly work on the "how".

    M. Remski
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    Chtěl bych Vás požádat o pomoc s takovým mým malým projektem týkající se muder a bandh... Konkrétně by mě zajímaly vaše osobní, tedy subjektivní postřehy ohledně praxí moola bandha, uddijana bandha, uddijana krija a džaladhara bandha.
    Podotýkám, že mě nezajímají naučené fráze jejich působení, představy, či výroky typu můj Gurudži říkal to a to. Jde mi výhradně o subjektivní prožívání toho co se u vás během jejich provádění (zejména pak ve vztahu k dýchání).
    Klidně i pošta.
    Díkec
    JAZZ
    JAZZ --- ---
    Ps zrovna ta svicka na stitnou žlázu by mne zajímala, jak přesně to má jako fungovat?:)
    JAZZ
    JAZZ --- ---
    Já se těším na každý nový díl, dekuji
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SLAUGHTER: "na co je dobré třeba takové bhrúmadhja drišti, či je libo moola bandha"
    pálení žáhy?
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    KUATO: Jak už jsem řekl, některé praxe jsou ne nepodobné šamanismu a tak nedovedu posoudit zda jsou jemu příbuzná témata off topic. Nutno však zvážit, že lidé máme sklon k provádění prázdných rituálů a racionalizování toho čemu nerozumíme. Veškeré doporučení je nutno zvažovat v souvislostí s dobou a časem v kterém vznikaly. Některé jsou nadčasové, jiné ne. Najdeš mnoho příkladů napříč kulturami (například obřízka, či nepojmutí masa obsahující krev).
    Velkou roli zde sehrálo i původní obřadnictví (upanišády). U hathajógy to jsou praxe směrem do konkrétních světových stran. Podložka pod zadkem. Zauzlené pozice. Pataňdžali nic takového nezmiňuje. Zase záleží na tradici.
    Provádění prázdných rituálů si můžeš klidně otestovat a zeptat se lidí například na význam konkrétních ásan, muder, kumbhak, či jakýchkoli jiných praxí a garantuji ti, že většina dotazovaných (i praktikujících) ti odříká poučky z knih, nikoli vlastní zkušenost. Viz tak často omýlané působení svíčky na štítnou žlázu lidé omýlají bez toho by měli vlastní zkušenost. Užívání pravé ruky u nádi šuddhi spojují někteřé s jakousi polaritou. U dýchání každý hovoří o bránici aniž by ji vnímal atd. Lidi mají rádi duchovní mlhu. A čím je hustší a záhadnější, tím lepší.
    No schválně na co je dobré třeba takové bhrúmadhja drišti, či je libo moola bandha?
    KUATO
    KUATO --- ---
    SLAUGHTER: kdyby byl hlavni duvod tygri kuze jeji pach (coz by mohlo davat smysl), pak by nedoporucovali toho jelena, kteryzto by naopak dravce mohl pritahovat.. s dvojim pohledem (sutricky/tantricky) souhlasim. o funkcnosti talismanu a sigil a vubec vselijakych podobnych veci bych se tady bavit nechtel, pac je to obsahle tema mimo ramec klubu :o).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam