• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    PIZI
    PIZI --- ---
    Když bez sazečů a korektorů nelze číst, tak jak to že to tady na nyxu čteme?
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PATISLAV: No, s Radiohead je to složitější:

    In October 2008, a report from Warner Chappell revealed that although most people paid nothing for the download, pre-release sales were more profitable than the total money from sales of Hail to the Thief. The report also stated that the discbox sold 100,000 copies.

    Taky to bylo od začátku koncipováno jako jednorázový experiment. Chlapci z kapely na tom rozhodně škodní nebyli.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    BOUCHI+ROGGY: sice manualy nikdo necte (a radsi pise sve teorie jedinecne funkcni:-)) ), ale tohle by rozhodne bylo vyborny!!
    REINITA
    REINITA --- ---
    ROGGY: a nemůže na to existovat nějaký systém, aby to nemuseli dělat ručně? smluvně by se dohodli, že řekněme šestina platby půjde redaktorovi a šestina korektorovi (nebo čtvrtina a čtvrtina, to je fuk) a dalo by se to nějak nastavit?
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    PATISLAV: a jen pro ujasnění, undergroundovou kapelou mám na mysli takovou, která má na last.fm až 50 tisíc posluchačů.
    ROGGY
    ROGGY --- ---
    BOUCHI: jdi do toho. Tip na zlepšení: oslov autory, ať každej přispěje nějakým svým postřehem. Pro lepší objektivonost nejlépe napříč žánry, aby se to nedalo zobecnit třeba jenom na scifárny. Tohle je totiž věc, která bude mít tisckrát větší smysl než tisíc příspěvků v téhle diskuzi :-)
    ROGGY
    ROGGY --- ---
    REINITA: k tomu poplatku za stažení. Aby to bylo férové, ta mikroplatba by nešla jen autorovi, ale museli by se z toho zaplati i ti ostatní, kteří se na výrobě knihy podíleli. Autor tedy přijme tisíc mikroplateb, ale místo psaní stráví veškerý čas rozúčtováním mezi redaktory, korektory atd. Na druhou stranu, při koupi knihy (nebo e-knihy) je tohle všechno už zohledněno. Je to časově mnohem jednodušší a i průhlednější a nedělá to zlou krev. A žádný z vydavatelů, které znám, se nesnaží čtenáře okrást, většina jede nadoraz tak, aby všechno zaplatili a neprodělali na tom.... ovšem to je věc, kterou "obyčejní" čtenáři nevidí (nebo nechtějí vidět), protože "náklady na výrobu knihy jsou minimální".
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    MOUNTBATTEN: Jestli o tom jeste nikdo nenapsal nejaky clanek, tak se asi vyhecuju a sepisu ho sam, protoze vysvetlovat to furt dokola me nebavi. (Draft samozrejme nahodim ke konzultacim.)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    REINITA: Tak on to nebyl propadák v tom smyslu, že by si nepřišli na své. Ale zaplatilo podstatně méně lidí, než se čekalo. Naprostá většina dala nulu. Ve výsledku z toho kapela měla o něco více peněz než z prodeje minulé desky Hail to the Thief, ale vezme-li se v potaz, jak hrozně medializovaná celá akce byla, je jasné, že dlouhodobě by takový model vedl k nižším ziskům.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    OJIRIO: tenhle pohled, na knihy, je velice velice naivni a az hloupy. Vlastne se jemu divim, tady uz Xkrat psali nakladatele i sami "vykoristovani" autori, proc neni tak snadny si vydat knihu sam.
    Nechapu, proc i tak porad lidi pisi sve svetoobjevne teorie o tom, jak je jakykoliv meziclanek mezi autor-recipient zbytecny!?
    To neumite cist realny zazitky lidi, ktere si berete do pusy?
    (a jedna vlastovka jaro nedela, Cimrman taky umel vsechno!:-) )
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALDARION: U elektronicke verze na druhe strane nemusis resit parchanty (coz je leckdy mor), protoze nemas fixni velikost zobrazene stranky.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    OJIRIO: Zklamu tě, ale většina alternativních, undergroundových kapel jezdí turné tak, že uhradí tak akorát náklady. Stabilní příjem z koncertů je velmi dobrý vtip. To funguje tak možná u hvězd z rádií a televizí nebo u hodně vyhypeovaných internetových hvězdiček.

    Knihy mající minimální náklady mají taky minimální kvalitu, pokud autor není zrovna génius. U naprosté většiny knih je druhý pohled (redaktorův a korektorův) naprostá nutnost. A to už vůbec nemluvím o knihách překladových, kde náklady narůstají ještě více. Hodně mizerně placený překlad průměrně dlouhé knihy tě přijde na 50 tisíc korun. Redakce s korekturou na dalších minimálně 15 tisíc. Autorská práva k originálu se budou určitě taky pohybovat v řádu desetitisíců. I kdyby každý druhý čtenář dal stovku (což je hodně mimózně optimistický předpoklad), tak by se takový náklad vrátil při nějakých 1500 - 2000 čtenářích. Letmý pohled do statistik čtenosti ti napoví, že s takovým systémem lze očekávat problémy...
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    OJIRIO: Takový sazeč - reprodukční grafik mi stále přijde jako někdo, kdo docela přispívá ke kvalitě knihy. A jako normální řemeslo, které je potřeba umět a jehož provedení zabere čas... (A jako něco, co spoustě elektronických publikací, obzvlášť těch samizdatových, dost chybí. Dokonce bych se odvážil tvrdit, že vysázet elektronickou verzi knihy je větší výzva, než u papíru, protože musíš počítat s různými formáty zobrazení.)

    Jistě můžou existovat drsňáci, co nepotřebují redakci ani korekturu, protože jejich jazyk je dokonalý (ale spíš bych řekl, že mají hodné kamarády, kteří tuhle práci odvedou zdarma;)) a jsou nejen skvělí spisovatelé, ale i grafici a distributoři. Ale moc takových není... ;)
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    OJIRIO: Ve srovnání s filmem možná, ale zas tak minimální ty náklady nejsou, pokud to má být udělané profesionálně. Např. u překladových knih musíš zaplatit práva, překladatele, redaktora, korektora, výtvarníka a sazeče + tisk, pokud se jedná o papírovou knihu, což u průměrného románu vychází tak na 100,000 (fixní náklady). Polovinu ceny prodané knihy spolkne distribuce, dalších 14 procent DPH.
    REINITA
    REINITA --- ---
    PATISLAV: ale vlastně jsme sklouzli od toho diskutabilně funkčního modelu "zaplať, kolik chceš" ke koncertům, které už jsou něco jiného než písně/alba.
    upřímně mě překvapilo, že ten projekt Radio Head byl propadák. nevíš, čím to bylo? lidi očekávali, že "ti ostatní" něco dají?
    kdyby ten projekt nestál na "zaplať, kolik chceš", ale "zaplať 1 euro", myslíš, že by to fungovalo?
    REINITA
    REINITA --- ---
    MAGUMI: to mi sice přijde adekvátní, na druhou stranu je tu samozřejmě otázka, zda je to v téhle době digitální distribuce vůbec potřeba.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    OJIRIO: "Knihy maji naprosto minimalni naklady a dnes vsechny tyto role zvladne udelat clovek sam" S tim souhlasit nemuzu, protoze napriklad kvalitni redakci sam autor uz z principu udelat nemuze - nema od sveho dila odstatecny odstup.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    REINITA: já přivážím zahraniční kapely, které většinou jedou na náklady, a i tak stojí minimálně 150 Eur, většinou mezi těmi 200-300. S klubem, zvukařem, večeří, cateringem a ubytováním se většinou pod 10 000,- Kč nedostanem. To dobrovolným vstupným fakt nezaplatíme.

    Koncert vlastní kapely jsem s dobrovolným vstupným nebo zdarma samozřejmě dělal taky.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    REINITA: Pokud vím, Dilie má ze správy práv přibližně 10-15%, což mi připadá celkem adekvátní vzhledem k té administrativě, která s tím je. A členství je samozřejmě dobrovolné.
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    PATISLAV: No prave koncerty, diskusnimi turne apod jsem myslel ty jine zpusoby, kterymi si opatrit stabilnejsi prijem. Tam s piratstvim snad nikdo krome totalnich magoru v RIAA apod. nevidi problem, video z koncertu/akce totiz je radove jinde nez prima ucast, moznost prime interakce...

    Knihy maji naprosto minimalni naklady a dnes vsechny tyto role zvladne udelat clovek sam, pokud chce, a existuji autori (z pameti napr. Cory Doctorow) kteri to tak delaji, a napriklad i vydavaji knihu zdarma digitalne. Tistena verze existuje paralelne, nekdy delana dodatecne, a svete div se - prodava se.

    Co se tyce kvality, tak ta mnohem vice trpi soustredenim umelcu na komercni uspech - coz v pripade kdy opravdu maji co rict a delaji to ve svem volnem case je mnohem vyssi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam