• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    PIZI
    PIZI --- ---
    ARGANNAH: Nedivil. Myslím, že obě skupiny (puristi i nepusristi) jsou dost velké, ale nakladatelé se ohání většinou jen tou jednou.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    BOUCHI: "kdyz se rozhodnu zivit se prodejem rucne vyrezavanych drevaku a nenajdu dost lidi kteri je ode me budou kupovat, tak se tim holt neuzivim."

    Relevantní srovnání je to jen tehdy, když se svou činností nemůžeš uživit i přesto, že lidé nemají totožnou alternativu zdarma. Pak je chyba jednoznačně v tom, že o tvůj produkt buď není zájem vůbec anebo není zájem za danou cenu. Argumentovat ale tím, že výrobek není konkurenceschopný vůči gratis variantě, to už by bylo trochu přes míru, ne? Vůči gratis variantě totiž není konkurenceschopný žádný výrobek.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    dobry nastroj, kdyz potrebujete pouzit nejaky dilo do svyho. Trebas hudebni podklad. Vhodnou fotku na plakat. Obrazek na sperk...* :
    CC Search
    http://search.creativecommons.org/

    *: jako prakticky priklad to davam studentum, pze vim, kolik holek resi, ze chcou delat sperky, kde je zality nejaky obrazek. A ktery mohou pouzit? Z CC kazdy, co povoluje komercni uziti a modifikaci dila
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    PIZI: To by ses divil, kolika lidem (kteří často sami píšou jak prasata) vadí i drobná chybička někde na blogu, kde to opravdu nikdo neopravuje.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    BOUCHI: se soucasnym AZ? Ne, nejsou, aspon co si pamatuju. Ta hysterie s dodatkama k AZ loni (?), ze to omezi CC, tu byla, ale Gruber pak i rozebiral, jak jsou strachy zbytecne a ze tato licence, co AZ rozsiruje, neni v rozporu.
    (zkusim dohledat, neco asi urco bude na http://www.creativecommons.cz a neco najdu asi v emailovy konferenci)

    Jak by to mohlo byt v rozporu, kdyby se zavedla ACTA, nevim, ale predpokladam, ze plati to stejny.

    IMO do diskuse o AZ v 21.stileti todle patri na prvni misto:-) a ja osobne vidim se timto smerem ubirat.
    Jasne, pro lidi s komousskyma touhama mit vse zdarma to nebude (kdyz autor rekne NE, ma to byti brano v potaz), ale pro autory i recipienty je to velice prinosne a natendence "ani chudak autor si nemuzu rozhodnout sam" odpovida;-)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    FIN: No, já třeba o svých typických chybách (hlavně mě/mně a ji/jí) samozřejmě vím a jsem vděčná za korektorskou práci, která to vypleje. Na druhou stranu, jde mi hypoteticky o situaci, kdy se jako čtenář chci dostat k nějakému textu za minimální cenu - tohle je přece dobrá alternativa. Je to jako nízkonákladové aerolinky, kde ti nenalejou ani kafe, letuška má na sobě vytahané triko s logem společnosti a odbavit se musíš sám, ale základní požadavek je splněn - převezou tě z místa A do místa B.

    Existuje obrovská spousta literatury, kde prostě pár chyb nehraje roli a žádný "zážitek" neruší. Hlavně literatura odborná - a ta stejně tvoří většinu prodeje. Podle mně je každému čtenáři srdečně ukradené, jestli v kuchařce nebo nějakém technickém manuálu jsou dvě jazykové chyby na stránce. A hlavně, pokud mu to opravdu vadí, má šanci zaplatit si opravenou verzi.

    Imho by to fungovalo.
    PIZI
    PIZI --- ---
    WITTGENSTEIN: Blbé je když pak tvrdíte, že to děláte kvůli nám a máme vám to platit.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ROGGY: Anebo jinak - kdyz dotycni pracujou za pevnou castku zahrnutou v cene knihy, a jsou smireni s tim ze za vypujcky z knihoven nedostanou na rozdil od autora nic (a po te novele jim z toho nakladatel taky tezko neco vyplati, jak by to rozuctoval kdyz prachy dostane souhrnne za vic vydanych knih z ruznych let?), co je tak _spatneho_ na tom, kdyz se krom toho fanousek rozhodne dobrovolne odmenit autora jeste dalsim prispevkem?

    MOUNTBATTEN: Mam dojem ze jsou tyhle licence se soucasnym AZ mirne v konfliktu, ale musel bych se zeptat specialistu na CC.

    FIN: No v tomhle ma pravdu - kdyz se rozhodnu zivit se prodejem rucne vyrezavanych drevaku a nenajdu dost lidi kteri je ode me budou kupovat, tak se tim holt neuzivim.
    FIN
    FIN --- ---
    ARGANNAH: i velice dobrý a zručný pisatel dělá chyby. každý je dělá, ještě jsem neviděl nikoho, kdo by neudělal nikdy žádnou. a navíc platí, že své "typické/vzorové" chyby prostě neuvidíš - proto zůstávají tvými. velice dobří pisatelé naopak vědí, jak moc svého dobrého korektora a redaktora potřebují.

    no právo mu pouštět ven polotovar mu nikdo neupírá. já se jen zeptal na právo nepouštět.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    Vite, co by mne zajimalo?
    Mame tu uz 630 prispevku a vubec zadna zminka o CREATIVE COMMONS!
    Proc?

    Prekvapuje mne to, nebot kdyz ctu [ PANTARIL @ Autorské právo v 21. století ] , tak si rikam, ze mnohe prece JIZ EXISTUJICI(i v CR) CClicence resi!
    Vsechno to Autorsky zakon omezuje jeden ze zasadnich zpusobu tvorby noveho dila - odvozeni od dila jiz existujiciho, nebo "zli vydridusti nakladatele odiraji nas i autory, autor sam by mel rozhodovat, zda mam za to zaplatit, ci to smim sirit" atp., nejak resi.

    Minimalne rozsiruje platny AZ o vlastni rozhodovani autora a prenechava moznost nechat lidi nakladat volne.

    Nebo je CC ignorovano, ze vlastne to stejne neznamena "vsecko muzu mit zadarmo, kdyz chci JA"?
    FIN
    FIN --- ---
    OJIRIO: "To teda nikdo nema pravo se uzivit tim co si vymysli."

    co prosím???
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ROGGY: Vzdyt jsem o tom psal - ne kazdy chce dat dve stovky za papirovou knizku, kterou nechce mit trvale doma (jo, muze ji venovat), ne kazdemu prijdou dve stovky za jednorazovku jako adekvatni (u me cena za jednorazove cteni - ktere si nekupuju ale pucuju v knihovne - konci cca na dvacce, dvacku bych za ten zazitek autorovi poslal, stovku (kdyz odectu pulku kterou sezere distribuce) uz asi ne).
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    FIN:

    a) Samozřejmě tady by byl ve výhodě autor, který je schopen psát aspoň trochu čitelně, takže redaktor/korektor mu stejně opraví jednu/dvě chyby na stránku. Což je hustota, kterou běžný čtenář nějak přežije. Aspoň si ten čtenář o to lépe uvědomí, jak důležitá je redakce a korektura a začne si jich vážit natolik, že třeba za ně bude ochoten příště zaplatit.

    b) Autor by samozřejmě měl mít právo rozhodnout, jestli půjde na trh i s elektronickou "horší" verzí. Konečně tohle by obrovsky zvýhodnilo začínající autory, kteří by v tomhle ohledu měli jistě menší zábrany, než ti zavedení, co si nechtějí kazit dobré jméno.
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    FIN: To teda nikdo nema pravo se uzivit tim co si vymysli.
    Clovek samozrejme ma pravo prodat fyzickou i digitalni vec, ale je to na nem jaky vztah si smlouvou s druhou stranou utvori, jenze jejich smlouva uz neplati na 3. osobu, ktera ji neuzavrela. To je vsechno o co mi jde. Je mi jedno jestli nekdo jiny dela pro prachy nebo ne, ale kdyz si prectu/uvidim/uslysim/zaziji neco dobreho tak at po me nikdo nechce abych se zjistoval kdo je vsechno toho autor, a jestli to muzu nejak zaznamenat a sirit dal... ani prirozene to proste neni

    PATISLAV: Podle me by zakony nemeli byt o tom co by jsme chteli, ale o tom co je z pohledu drtive vetsiny lidi legitimni. Kultura a spolecnost at se tvaruje a meni svojimi vlastnimi (dobrovolnymi) metodami. // =>obed
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    OJIRIO: je pravda, že třeba takoví členové kapely Neurosis mají klasická civilní povolání a na koncertní šňůru či natáčení desky si najdou čas vždy tak měsíc až dva v roce. Má to ale za následek to, že už 4 roky žádnou desku nenatočili a jejich koncerty jsou tak vzácné zboží, že se za nimi často jezdí přes půl kontinentu. To je stav, ke kterému bychom podle tebe měli směřovat?

    Umění nemusí nutně být byznys. Pokud ale má mít nějakou úroveň, musí mít umělec dost času, zdrojů i síly k tvorbě. A ten čas a síla se po celodenní šichtě v kolbence nebo kanceláři zatraceně těžko hledá. Takové překládání je pak práce jako každá jiná, ale ty bys byl zřejmě pro, aby se překlady crowdsourceovaly, ne? To by mělo jediný důsledek - do češtiny by byly překládány jen populární díla. Opět, je tohle stav, ke kterému bychom měli směřovat?

    Pak tady máme umění, které má horentní náklady. A tím je film. Kdyby nebylo umění byznys, zřejmě bych přišel o naprostou většinu svých oblíbených snímků, protože si nedovedu představit, jak by je někdo mohl vytvořit na koleně a s armádou dobrovolníků.
    FIN
    FIN --- ---
    ARGANNAH: a co když se autor, ten mizera, navíc ještě rozhodne, že si nechce nechat kazit dobré jméno, takže, maprchant jeden, toho korektora a redaktora a všechnu tu úpravu chce? což je taky pochopitelné?
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    WITTGENSTEIN: Ale když to vezmeme hodně flexibilně, tak jako dá se to v podstatě přirovnat k situaci po vynálezu knihtisku. To si taky spousta lidí stěžovala, že knihy už nebudou zdaleka tak krásné a originální, a skutečně taky od té doby (až na minimální výjimky) nebyly - ale je to možná cesta, kudy se na to kreativně dívat. Za pár šupů/zadarmo si stáhnout polotovar (což už dneska jde např. na serverech typu Písmák, i tam jsou někteří celkem kvalitní autoři) anebo zaplatit za kvalitní produkt.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PIZI: Sorry, my profíci máme prostě vysoké nároky. Cíl je jasný: vychytat nulu. Je to ideál, který je mnohdy nedostižný, ale slevit z něj nemůžeme a mongolům se přizpůsobovat nehodláme.
    ROGGY
    ROGGY --- ---
    BOUCHI: no jasně, dostávají pevnou částku, která se pak promítá v cílové ceně knihy. V čem je teda problém? Proč nezaplatit tuhle částku rovnou, kde už je to zaúčtované? Jaký je pro čtenáře rozdíl zaplatit férově knížku a poslat platbu autorovi, kterej to pak bude přeposílat ostatním?
    PIZI
    PIZI --- ---
    MOUNTBATTEN: Ne, já bych pravděpodobně neplatil. Ale výmluva, že to musí být tak drahé, protože grafik, korektor, atd... není pravda. Nemusí. Paperbacky byly ukázkou, že kniha nemusí být vázaná v kůži.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam