• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    ROGGY
    ROGGY --- ---
    BOUCHI: no jasně, dostávají pevnou částku, která se pak promítá v cílové ceně knihy. V čem je teda problém? Proč nezaplatit tuhle částku rovnou, kde už je to zaúčtované? Jaký je pro čtenáře rozdíl zaplatit férově knížku a poslat platbu autorovi, kterej to pak bude přeposílat ostatním?
    PIZI
    PIZI --- ---
    MOUNTBATTEN: Ne, já bych pravděpodobně neplatil. Ale výmluva, že to musí být tak drahé, protože grafik, korektor, atd... není pravda. Nemusí. Paperbacky byly ukázkou, že kniha nemusí být vázaná v kůži.
    FIN
    FIN --- ---
    OJIRIO: a to právě není. ta ochrana má zabránit tomu, aby byl okrádán ten, kdo se rozhodne, že za to ty peníze chce. vždyť je to pořád dokola:

    nikdo ti nebrání psát a nebo muzícírovat zdarma a vydělávat si na to. to se dá zařídit jednoduše. prostě si na to vyděláš, zaplatíš náklady anebo pořídíš mecenáše a jdeš a oblažíš lidstvo zdarma.

    jenže někdo nechce. někdo se tím třeba živí - a to je jeho právo. někdo se rozhodne, že to prodá - a to je jeho právo. no tak choď na ty zadarmo, když chceš, a ty, co prodávají, neokrádej. easy.

    jasně, píšeš pro zábavu. já taky. ale tato stránka věci přece nemá s dobrým řemeslem co dělat. i kdybys byl oijiro-strýček-skrblík a psal čistě s leskem dolárků v očích, tak by to bylo z hlediska uživatelů/kozumentů naprosto irelevantní, protože relevantní je něco jiného: dodal oijiro-strýček-skrblík dobrou a čtivou věc nebo nedodal?

    zkrátka, jestli je něco mírně logicky nepodařeného, je to představa, že by tvořit pro peníze bylo hanebné a nepřijatelné (není), že by to byl rozhodující faktor (není, rozhodující je, zda je dílo dobré a chceš ho strávit) a že by "správný autor měl tvořit pro radost" - proboha proč? zajímá nás přece, jestli tvoří tak *dobře*, abychom to chtěli, ne?
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    PIZI: hahaha, uz vidim, kdyby knihy vychazely dle vasich prani: bez korektury, cehokoliv, primo od autora s tim, ze mu pak zaplatite, kdyz e vam to bude libit.
    Ale protoze tam bude (a ze BUDE!) mit preklepy, obcas hrubku...., tak to budu super vejmluva, ze za takovejdle shit rozhodne nedam ani floka
    :-)))))
    PIZI
    PIZI --- ---
    MOUNTBATTEN: Pro mnohé lidi to znamená zdražení produktu kvůli vlastnosti, kterou nepožadují.
    PIZI
    PIZI --- ---
    WITTGENSTEIN: A také nároky různých lidí jsou různé.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    PIZI: nekdy spis lustime (ale prece proto ti napr. korektori jsou, abys vysledek mel bez chyb, co by ti hazely prekazky pro recepci dila, a abys tak zaplatil za neco, co je v nejvetsi mozny mire proste "cisty"!)
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    Jenze vy vychazite z toho, ze umeni je bussiness. Pro me, kdyz neco na umeni vydelam tak je to bonus a uz vubec to nemuzu povazovat za spolehlivy zpusob obzivy, ani to tak nechci a uz vubec ne aby kvuli tomu nekdo nicil legislativu zakony ktere nemaji masivni podporu verejnosti.
    Mejme si praci na kontrakt, mejme si mecenase, mejme si placene koncerty, diskusni akce... klidne si tak zaridte zivobyti, kdyz to zvladnete, ale pravni ochrana "vynalezu" vzoru (textoveho, grafickeho, hudebniho...) je silenost a konzervativni "bylo to tak do ted, tak by melo byt dal" me nezajima.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PIZI: Protože nároky na kvalitu textu na diskuzáku a v knize jsou diametrálně odlišné.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ROGGY: Ale prece ten poplatek za knihovni vypujcky jde taky jenom autorovi. A v navrhu novely by se mel svednout na korunu a delit se mezi autora a nakladatele, nikoho dalsiho. To by si holt musel osetrit autor/nakladatel sam. Ostatne redaktor, korektor, sazec, autor obalky prece AFAIK dostavaji pevnou castku, ne procenta z prodeje (jako autor) a pri prubeznych dotiscich nic dalsiho navic.

    PIZI: A cetli bychom kdybychom za to museli zdejsim prispevatelum platit? :-)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    WITTGENSTEIN: viz má odpověď výše... pozor ale - discbox obsahoval celé jedno CD navíc, které je imho kvalitnější než původní album.
    PIZI
    PIZI --- ---
    Když bez sazečů a korektorů nelze číst, tak jak to že to tady na nyxu čteme?
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PATISLAV: No, s Radiohead je to složitější:

    In October 2008, a report from Warner Chappell revealed that although most people paid nothing for the download, pre-release sales were more profitable than the total money from sales of Hail to the Thief. The report also stated that the discbox sold 100,000 copies.

    Taky to bylo od začátku koncipováno jako jednorázový experiment. Chlapci z kapely na tom rozhodně škodní nebyli.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    BOUCHI+ROGGY: sice manualy nikdo necte (a radsi pise sve teorie jedinecne funkcni:-)) ), ale tohle by rozhodne bylo vyborny!!
    REINITA
    REINITA --- ---
    ROGGY: a nemůže na to existovat nějaký systém, aby to nemuseli dělat ručně? smluvně by se dohodli, že řekněme šestina platby půjde redaktorovi a šestina korektorovi (nebo čtvrtina a čtvrtina, to je fuk) a dalo by se to nějak nastavit?
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    PATISLAV: a jen pro ujasnění, undergroundovou kapelou mám na mysli takovou, která má na last.fm až 50 tisíc posluchačů.
    ROGGY
    ROGGY --- ---
    BOUCHI: jdi do toho. Tip na zlepšení: oslov autory, ať každej přispěje nějakým svým postřehem. Pro lepší objektivonost nejlépe napříč žánry, aby se to nedalo zobecnit třeba jenom na scifárny. Tohle je totiž věc, která bude mít tisckrát větší smysl než tisíc příspěvků v téhle diskuzi :-)
    ROGGY
    ROGGY --- ---
    REINITA: k tomu poplatku za stažení. Aby to bylo férové, ta mikroplatba by nešla jen autorovi, ale museli by se z toho zaplati i ti ostatní, kteří se na výrobě knihy podíleli. Autor tedy přijme tisíc mikroplateb, ale místo psaní stráví veškerý čas rozúčtováním mezi redaktory, korektory atd. Na druhou stranu, při koupi knihy (nebo e-knihy) je tohle všechno už zohledněno. Je to časově mnohem jednodušší a i průhlednější a nedělá to zlou krev. A žádný z vydavatelů, které znám, se nesnaží čtenáře okrást, většina jede nadoraz tak, aby všechno zaplatili a neprodělali na tom.... ovšem to je věc, kterou "obyčejní" čtenáři nevidí (nebo nechtějí vidět), protože "náklady na výrobu knihy jsou minimální".
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    MOUNTBATTEN: Jestli o tom jeste nikdo nenapsal nejaky clanek, tak se asi vyhecuju a sepisu ho sam, protoze vysvetlovat to furt dokola me nebavi. (Draft samozrejme nahodim ke konzultacim.)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    REINITA: Tak on to nebyl propadák v tom smyslu, že by si nepřišli na své. Ale zaplatilo podstatně méně lidí, než se čekalo. Naprostá většina dala nulu. Ve výsledku z toho kapela měla o něco více peněz než z prodeje minulé desky Hail to the Thief, ale vezme-li se v potaz, jak hrozně medializovaná celá akce byla, je jasné, že dlouhodobě by takový model vedl k nižším ziskům.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam