• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    Hledání konsensu o možné nové podobě autorského zákona držícího krok s realitou 21. století
    rozbalit záhlaví
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    WITTGENSTEIN: a ten zazitek me stoji stejne jako plna moznost nakladani s papirovou knihou? Dekuju pekne... Vis jak, ja beru kopirovani jako realitu. A doufam, ze to dojde k tomu, ze se kopirovaci nauci autorum za jejich praci zaplatit, i kdyby nejakym takovym osklivym zpusobem, jako ze jim poslou bura kliknutim na cudlik vedle linku ke stazeni/ na fb strance autora/co ja vim. Treba ne hned ale casem, az vyrostou a budou mit vic penez a uvedomi si cenu prace ostatnich a do te doby budou autora treba jen chvalit a delat mu reklamu. Ja vim, neni to koser. Ale stejne tak neni koser pristup - tady mas za plnou cenu COSI, hezky si to uzij a hlavne s tim nic nedelej, ono je to sice tvoje ale at te ani nenapadne chtit s tim nejak nakladat...

    Naposled jsme prodavali nejaky knizky na aukru a zas tak tristni to nebylo.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    SHINIGAMI: Kupuješ si zážitek. BTw, kdy ses naposledy pokoušel prodat knih v antikvariátu? Já jen aby tě načekalo nepříjemné překvapení...
    NYX
    NYX --- ---
    WITTGENSTEIN: Takze si otevres zlatnictvi v nejtemnejsi ulicce v okoli a pak se budes dozadovat nonstop policejni ochranky + kontrolnich stanovist na kazde krizovatce, kde budou nahodne sacovat kolemjdouci? Nebylo by lepsi zmenit misto podnikani, obor nebo obchodni model? :)
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    SIRLOON: nekdo proste o plastovy kotoucky nestoji a legalne si koupit ke stazeni filmy a serialy snad u nas ani nejde
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PIZI: No a právě od toho máme stát, aby udržoval bezpečnost v parcích a potíral patentové piráty.
    PIZI
    PIZI --- ---
    WITTGENSTEIN: Ano, předpokládám, že moudrá žena uváží nebezpečí v parku a nepůjde tam. Netvrdím nic o tom co je správně, upozorňuji na nutnost při svém plánování počítat s realitou jaká je, ne s realitou jaká by měla být. Nejde o to zkoumat kdo za co může (můžou si za to samy), jde o to upozornit na to, že realita se našim představám nepřizpůsobí. My se musíme přizpůsobit realitě.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    WITTGENSTEIN: o tom prece nemluvim. Kdyz si koupim P-book, tak obehne rodinu, obcas kamarady a casem treba skonci v bazaru. Kdyz si koupim E-book, tak ho mam nafurt a muzu s nim delat lautr.... Pujcka (u ebooku efektivne tady mas kopii, precti si to a smaz) je protizakonna, prodat to nemuzu. Ze si to prevedu na jinej format to uz nespasi.
    REINITA
    REINITA --- ---
    SIRLOON: máš pravdu, povědomí veřejnosti v tomhle před 7 - 10 lety pokulhávalo a stále pokulhává.
    jenomže to je problém i nepružnosti našeho zábavního průmyslu: co si nahrávací společnosti myslely, že se stane, když se 10 let v ČR prodávaly MP3 přehrávače, ale ani jediná MP3? Lidi si zvykli stahovat - bylo to i jednodušší než to převádět z audio CD. Čimž si ČR vychovala piráty - a teď je chce perzekuovat.
    To je ten už zmiňovaný problém dostupnosti.

    TRISMEGISTOS: děkuji, náčelníku, že ses mě zastal. :o)
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    SHINIGAMI: Jeden plugin v Calibre a můžeš s tím manipulovat, jak se ti zachce. Já příznivcem tvrdého DRM rozhodně nejsem.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PIZI: Jasně, a za znásilnění si holky taky můžou taky. Co měly co dělat samy (!) v parku (!!) po setmění (!!!) a v krátké sukni (!!!!). Měly s tím počítat, děvky jedny.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    WITTGENSTEIN: a za co ze to vlastne autorovi platim stejne jako za papirovou knihu? Muzu to prodat? Nemuzu. Muzu to pujcit? Nemuzu. V ramci debat kolem ACTA se mluvi i o kriminalizaci toho pujcit nekomu svou ctecku! A je to jak pise BOUCHI, kdyz pujdu do knihovny, dostane autor 0.5kc, kdyz stahnu, jednou si to prectu a prispeju mu dvacku, dostane radove vic. Rozhodne na tom neprodela, ale je to spatne. Spravne si mam "koupit" cosi, s cim efektivne nesmim nakladat.
    PIZI
    PIZI --- ---
    SIRLOON: Když na to nemám obchodní model, tak to prostě nevyrábím. Proč SONY vyrábí PS, když nutně ví, že se to bude kopírovat? Obojí je popření reality a pak křik, že to není jak by to ideálně mělo být. Kdo očekává, že to ideální bude, dělá ve své rozvaze chybu. Když si otevíráte fyzický obchod, počítáte s tím, že vám tam občas budou krást. Je to hnus, ale taková je prostě realita. Neznamená to, že s tím máte souhlasit, ale máte s tím počítat. Realita na výčitky a prosby nereaguje.
    SIRLOON
    SIRLOON --- ---
    Taky prispeju svoji troskou
    Pred x lety jsem delal na helpdesku sony, kam mi mimo jine volali i pirati (prevazne severomoravsky region), kterym vubec ale vubec nepripadalo divne ze si volaji o pomoc na oficialni helpdesk s kradenou hrou. Pro jejich mentalitu bylo zcela zrejme, ze kdyz nemam na originalni hry, tak je proste ukradnu... Snazil sem se jim vysvetlit, ze kdyz nemaji na hry, proc si teda kupuji playstation, vzdyt kdyz nebudou mit na benzin tak si taky nekoupi auto s primarnim zamerem krast benzin sousedum. Podle nich to bylo neco jineho ze dvou duvodu, benzin se nekrade tak snadno a auto prej k zivotu potrebuji. Kdo ale kurva potrebuje k zivotu playstation, filmy a hudbu? Kdyz na to kurva nemam, tak si to proste nekoupim a nebudu tim argumentovat az me vyhmatne nekdo ze kradu
    A druha myslenka, pred cca 7 - 10 lety se kradly filmova dvd a stahovaly jak o zivot. Argumentovalo se tim, ze sou moc draha. Ted sou dvd za 50 kacek a kradou se dal. Penize nejsou argument, to jen ta debilni mentalita, ze kdyz neco chci, tak si to vezmu a kdyz o tom nikdo nevi, tak to nevadi
    PIZI
    PIZI --- ---
    TRISMEGISTOS: vžij se do situace že jsi třeba vědec, vynálezce. Věnuješ polovinu života výzkumům, investuješ do toho všechny finanční prostředky, zadlužíš se, obětuješ osobní život abys lidstvu přinesl svůj vynález. Podaří se ti to. Jsi na dně, všechno si do toho vrazil a teď by se ti to mělo začít vracet. Jenže jakmile svůj vynález ukážeš lidem, ihned ho někdo, v podstatě bez námahy a mnohem mnohem levněji, (nebo třeba i zadarmo) okopíruje do posledního šroubku. A ty nemáš nic. Kromě možná hřejivýho pocitu že jsi svojí prací obohatil svět. Z toho se ale nenajíš. Ani tvoje rodina. A teď mi řekni, je to správně?

    Není to správně. Správně jsi na to měl myslet před tím, než jsi začal vynalézat. Vlastním rozhodnutím a vlastním konáním ses dostal do situace. Takže z ní nemůžeš vinit ostatní a požadovat po nich aby ji řešili. Žiješ ve světě kde je kopírování snadné, počítej s tím. Je nesmysl vynalézat s očekáváním, že svět takový není. Pokud se chováš jako bys žil v jiném světě než je ten reálný, děláš chybu.
    PIZI
    PIZI --- ---
    FIN: Aby to byla krádež musí to mít ještě další znaky, nestačí si jen vzít bez dovolení. Viz třeba vezmu si ze země na ulici pětikorunu. Takže tě to nenaučili celé. Ostatně doma mě naučili není argumentem, který by rozhodoval o definicích pojmů.
    PIZI
    PIZI --- ---
    FIN: Takto vychované obyvatelstvo původně neměli nikde. Museli ho vychovat a to nelze bez toho aby obyvatelstvo dostalo možnost dobrovolně přispívat. Pokud čekáš až obyvatelstvo bude vychované, nedočkáš se. Samozřejmě chápu, že máš legitimní volbu nechat vychovávání na někomu druhém a počkat si.
    PIZI
    PIZI --- ---
    BORGDOG: Tam platí stejná odpověď "má smůlu", jako je odpověď autorům na jejich dotaz kdo jim pak zaplatí, když nebude copyright. Na knihu nemáš nějaký nárok, který by opravňoval si ji sehnat jakkoliv.
    PIZI
    PIZI --- ---
    Copyright exstuje jen asi 300 let Jak jsme bez něj mohli tak dlouho před tím žít? Ten temný svět bez textů, písní, soch, obrazů. Vždyť kdo by dělal umění bez copyrightu.

    History of copyright law - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_copyright_law
    FIN
    FIN --- ---
    BORGDOG: bod a) [ REINITA @ Autorské právo v 21. století ]
    bod b) lpěním na předpokladu "absolutní škody" každého staženého souboru ve výši jeho ceny "v papíru." - kde? můžeš mi to ukázat? (hint: nenajdeš. to sis právě vycucal z prstu. enjoy:-)
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    BORGDOG: 'Přesto lpíš na nereálném modelu a zdůvodňuješ to "svým právem."' Prosimte bud mi nalinkuj, kde neco takoveho tvrdim, nebo mi prestan vkladat do klavesnice neco co jsem nenapsal. Uz me to nebavi.

    "napiš knihu (vím, že JSI autor - schopnosti na to máš)" To si me s nekym mpletes, me "autorstvi" (z pohedu AZ) spociva v prekladu cca deseti gamebooku na sklonku minuleho tisiciletia v sepsani nekolika desitek uvodniku pro Dech draka (coz bzlo vzdycky docela peklo). Jo a jeste asi tri clanku. Na napsani beletrie nemam schopnosti ani nahodou, na napsani neceho odborneho mozna jo, ale bylo by to tak nezazivne, ze by to malokdo docetl.

    WITTGENSTEIN: Knizky hraji momentalne takovou roli, ze je nestiham cist, koupene ani pujcene. Ale jinak by me fakt zajimalo, jak dokazes z poctu knih rocne vypujcenych odvodit pocet knih koupenych. To mi prije jako jeste vetsi vesteni z kristalove koule nez kdyz CPU odhaduje skodu podle poctu stazeni filmu.

    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    A ještě dle mého důležitá věc tu nezazněla, a sice otázka dostupnosti produktu. Ačkoliv se u nás e-knihy legálně prodávají, jejich nabídka tvoří jen zlomek v porovnání s "papírovou produkcí" - a co s lidmi, kteří prostě chtějí KUPOVAT knihy, ale nechtějí je mít v papíru? Prostě proto, že je třeba nemají kam dávat a knihovna je daleko. Pokud si knihu, kterou by chtěli elektronicky koupit NEMOHOU, lze myslím dobře pochopit, že si ji stáhnou. FIN tu stále operuje se stahováním proto, že někdo nechce zaplatit. Ale co když zaplatit chce, ale prostě NEMŮŽE - poněvadž nemá komu a tu knihu nikdo elektronicky neprodává? Jaká je potom škoda z "upirátěného" výtisku a kdo ji způsobil - ten, co knihu stáhl, anebo nakladatel, který mu ji nedokázal nabídnout ke koupi?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam