Prvním dnem půstu je Popeleční středa.
Popeleční středa se vypočítává 40dní od Velikonoc. Velikonoce jsou závislé na prvním jarním úplňku, který je po prvním jarním dnu 21. března. Popeleční středa má tedy posuvný datum.
Letos je to 22.2. kdy nás čeká několik důležitých úkonů, abychom se dobře tento rok pomněli.
V mnoha krajích byl tento den půstem velkým nebo přísným, kdy se nejedlo prakticky vůbec. Jinde se dodržoval a dodržuje přísný půst od masa a tzv. půst újmy, což znamená, že se můžeme najíst do syta jen jednou za den.
Je to den, kdy se spalují svěcené větvičky jívy, kočičky nebo chcete-li ratolesti, z předešlých Velikonoc. Kočičky se s úctou, láskou a poděkováním jívě trhali ráno na Květnou neděli a nechávali se světit po mši svaté. Pak si je lidé odnesli domů, dali je křížem za svatý obrázek a větvičky je ochraňovali celý rok před zlem i neúrodou. Větvičky nemusí být svěcené, aby ochraňovaly, ale svěcené mají jistě lepší účinek. Ty se tedy o popeleční středě s úctou a poděkováním pálí. Dříve je pálil farář a potom všem věřícím dělal na čele křížek popelem, to je tzv. popelec, se slovy: "Pamatuj, člověče, že jsi prach a v prach se obrátíš!" a dělá se to tak stále i dnes.
Popelem vše končí, aby nové z něho mohlo povstat. Půst byl od toho aby, se lidé při rozjímání zamysleli, čím mohou být lepší Bohu, bližním a sami sobě, aby na sobě mohli zapracovat.
Na popeleční středu by se nemělo prát prádlo. Říká se, že prádlo bude pak celý rok špinavé.
Ten kdo tento den bude péci chléb, tomu tento den při pečení pomáhá sám Pán Bůh se všemi svatými.
Ten kdo se tento den napije svěcené vody, bude celý rok ochráněn před komáry. Četla jsem, že k tomuto účelu se prý v jiných krajích pila pálenka, ale tady mi nějak není jasné, jak se to slučovalo s půstem.
Zvykem na Ledečsku bylo Hledání Masopustu. Jeden člověk se směšně oblékl a s rozsvícenou lucernou chodil po staveních a hledal Masopust. Ze stavení odešel, až když dostal nějaký zbytek z Masopustu.
Na Přeloučsku to bylo Praní zástěr. To ženské vzaly ráno kbelík s mýdlovou vodou, chodily po vsi a hledaly muže, kteří ještě dospávali po masopustu a obličej jim mazaly mýdlem. Ti co se nechtěli dát namazat, museli se vykoupit mincí.