JOSEFDRUHY: Mnoho dobrých, významných fyziků skutečně přednáší výkladem bez matematiky, jenže to slouží k hrubému informování. Pokud nějakou fyziku budete skutečně potřebovat, musíte sáhnout po učebnici, kde ta matematika prostě je. Není pravdou, že fyziku můžete jen okecat. Ona totiž ta matematika je skutečně jazyk, prostředek komunikace, který je nastavený tak, aby se v něm dobře mluvilo o přírodě. Neslouží jen k počítání čísel, slouží k vyjádření zákonitostí a vztahů.
Je to něco jako schody vytesané do skály. Můžete jít po nich, nebo se pokoušet tu skálu zlézt jen tak horolezecky. Jde to, proč si ztěžovat život. Stejně tak ve fyzice mnoho věcí jde říct slovně, ale kdybychom měli být korektní a úplní, museli bychom místo dvou rovnic napsat čtyři stránky textu. Přednášky známých fyziků bych přirovnal k informaci, že auto jezdí tak, že do něj nalejete benzín, ten shoří a uvolněná energie pohání kola. Jenže to vám neřekne nic o tom, JAK to hoří, co se uvnitř točí, pohání, zahřívá, jaké převody to realizují apod. A pokud chcete přijít s revolučním automobilem, který jezdí místo benzínu na pudink, nemůžete ho jen nalít do nádrže a říct, že to pojede. Musíte skutečně podrobně na tom motoru ukázat, že to pojede (teorie je skutečně zasazená do současného rámce a má nějaké rozumné předpovědi) a nakonec to auto samozřejmě rozjet (ukázat, že předpovědi teorie se shodují s realitou, to je ale běh na delší trať). Zatím jsme ve fázi, kdy ani nevíme, co do té nádrže vlastně chcete nalít nového, protože jste si to nové palivo sice pojmenoval a máte pro něj navrhnuté logo, ale nejste nám schopen říct, čím se liší od benzínu. Doufám, že je to přirovnání jasné.
K těm klubíčkům dimenzí - víte, co je to dimenze? Kolik dimenzí má třeba kulička? Co kdybych vám řekl, že v závislosti na tom, jak se na ni díváte, může mít jednu, dvě, tři, šest, devět (určitě bychom přišli na mnoho dalších čísel) nebo nekonečně mnoho dimenzí? Co znamená to, že je nějaká dimenze zamotaná? Kdybych měl nabídnout příklad, pokud kuličku beru jako dvourozměrný objekt (sférické souřadnice, tedy zeměpisná délka a šířka), můžu obě dimenze označit jako zakřivené, protože v třírozměrném prostředí mají nenulový poloměr křivosti a třírozměrný prostor ospravedlňuji tak, že pokud se po té kuličce budu pohybovat, bude na mě působit podivná odstředivá síla, která se řídí právě tou "trojrozměrnou křivostí". Pokud ale žiju v dvourozměrném světě kuličky a žádná síla či jiná záhada mě nevedou k tomu, že bych měl hledat nějaké zakřivení, pak si nemůžu vymýšlet nějaké zakřivení! Vy jste tu několikrát položil otázku "proč ne?". Napříč vědními obory, pokaždé když objevíte něco nového, musíte VY přesvědčit ostatní, proč ano.