• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    R_U_SIRIOUS: prostě ty analýzy lze brát těžko historicky.
    To je jako koukejte na moji analýzu nákupů bitcoinu v roce 2016. To prostě nejde aplikovat na rok 2024.
    Přitom si okamžitě řekneš že je to přece nesmysl, ale u energetických zdrojů je to defacto úplně stejné. V momentě kdy nemáš zafixované ceny, denní průběh cen, legislativní zásahy atd. na příštích deset let dopředu tak tu návratnost těžko odhadneš.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    R_U_SIRIOUS: to že budoucnost je v diverzifikaci si.myslim taky. Tlačit jednu cestu vždycky znamená že poptávka převýší nabídku a konkurence neexistuje tedy nejhorší možný ekonomický scénář
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PAN_SPRCHA: Ty jsi mi vytýkal, že neuvažuju ekonomicky, zatímco když jsem ti nabídnul konkrétní minulá data i s analýzou, tak mi zase vyčítáš, že je to vlastně spekulace, protože to nejde aplikovat na tady a teď.

    To vím ale taky, že v žádné oblasti prostě nejde vzít minulá data a protáhnout jenom přímku do budoucna. Budoucnost je neurčitá a vypočítat ekonomicky nejde. Dá se spekulovat s pravděpodobností.
    Pro příklad u návratnosti bioplynové stanice si developer spočítal návratnost za 5 let pro žádost o dotaci, kdy byla krize a cena plynu vysoko. Než mohl získat dotaci, uběhl aspoň rok a návratnost se mu protáhla minimálně o dvacet let, protože cena zemního plynu zase klesla.

    A jak sám píšeš v první reakci, stát časem přestane dotovat elektromobily i jinak zvýhodňovat, protože jich na trhu bude dostatek a cena poklesne.

    Nakonec na tom vydělají všichni, protože s přibývající elektromobilitou poklesnou i provozní náklady spalovacích motorů za benzín a naftu, takže se to vyrovná. Vydělají na tom všichni prostě protože zdrojů energie bude více a různých druhů včetně lokálních a těch druhů mobility bude taky víc k dispozici. Celkově bude nabídka rozmanitější.

    Jak na tom ale bude těžký průmysl a jak si poradíme se změnou klimatu, to netuším. Tady sehraje roli buď více jádra nebo ta zázračná slibovaná fúze, ale tohle je na desítky let.

    Nejhorší možná varianta je nedělat nic. :-)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    R_U_SIRIOUS: nějak to v tom odhadu budoucnosti chybí to že jakmile začne státu chybět citelněji spotřební daň z paliv tak začne řešit jak zdanit jízdu elektromobilů.
    Vezmi si že dneska se vybírá spotřební daň za kterou se udržují silnice a staví nové silnice a dálnice platí spalováky, elektromobily se v tom vozí zdarma, jak bude vyšší podíl začne být ze strany vlád poptávka po "spravedlivé" části platby.
    Píšeš že uvažuješ prakticky a pak napíšeš že v budoucnu to bude jak s naftou.
    Takže vlastně i ty uvažuješ že elektromobil bude praktický v budoucnu a to ti tady nikdo nerozporuje.


    R_U_SIRIOUS: nemáš opačné informace jen si musíš trochu opravit okrajové podmínky výpočtu.

    Vstupní cena za výkonově podobný systém jako je právě ten o kterém píše v blogu mi různé kalkulátory ukazovaly 150-200tis. Po oslovení firem a konkrétním rozpočtu se vším všudy byly ceny najednou 250-350tis. a to jsem to zkoušel i přes známé v oboru.

    On píše že reálná návratnost je 8 let na základě dat z let 22,23 kdy byla cena elektřiny na vyspekulovaném maximu, ceny práce, materiálů a úrokové sazby z roku 2021.
    To je sice pravdivý výpočet ale totálně nerelevantní pro rok 2024 kdy jsou všechna čísla úplně někde jinde.
    Teď to prostě nevychází. Potřeboval bys aby ti soláry ušetřily 40tis. Ročně aby se zaplatily za deset let při ceně 300tis. za instalaci a úroku třeba 4,5%.
    Jenže ti při současných cenách vydělají polovinu.

    Nemůžeš vzít výpočet někoho jiného který měl úplně jiné podmínky a aplikovat ho na tady a teď
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: Psal jsem o kombinaci s FVE, když se chceš vrátit k energetice.

    S ohledem na nestabilitu dosavadních oze zdrojů bude cena hodně kolísat, ale v delším čase bude dražší od dodavatelů. Ti budou levně nakupovat přetoky do sítě, ale draze prodávat distribuci.

    Takže.se to vyplatí ukládat a spotřebovávat lokálně.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PAN_SPRCHA:
    Třeba FVE jsem řešil reálně a po obdržení konkrétních nabídek jsem docela k názoru že návratnost není pesimisticky a dokonce ani optimisticky 8-12 let ale prostě nikdy.

    Mám opačné informace, tady to je na datech za dva roky:

    Střípky solárního barona 04 - Vyhodnocení návratnosti - Root.cz
    https://blog.root.cz/greatlama/fve-vyhodnoceni-navratnosti/
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Pujde nahoru cena elektriny, proto je logicke koupit si elektromobil. Mas v tom trochu zmatek, ale to nevadi, fantazii se meze nekladou. Nyni pristupme k dalsi diskusi o energetice.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PAN_SPRCHA: Právě protože uvažuju prakticky, tak přejdu na elektřinu.

    Bude to stejný jako s tehdejšími diesely. Nafta byla o půlku levnější, zatímco pořizovací cena byla mnohem výš než tehdy u benzínů. Jak se zvedla poptávka po naftě, rostla cena nafty. Zatímco se nasytil trh diesely a jejich cena klesla.

    Stejně to bude u elektřiny. Půjde nahoru cena elektřiny, zatímco cena aut a baterií půjde dolů.

    Elektromobily jsou teď drahý, protože je jich na trhu málo a poptávka roste.

    Konečně, auto ani FVE neprodukuje peníze, ale jedno produkuje elektřinu a druhý ji může uložit a využít. Peníze jsou koneckonců relativní hodnota.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    R_U_SIRIOUS: hele je rozdíl o něčem teoretizovat a přijít trochu k praxi.

    Třeba FVE jsem řešil reálně a po obdržení konkrétních nabídek jsem docela k názoru že návratnost není pesimisticky a dokonce ani optimisticky 8-12 let ale prostě nikdy.
    To samé když jsem si kupoval nové auto, a to mi dojezd vůbec nevadí jsem volil benzín, protože ten rozdíl je velmi pro něj.

    Až ty peníze budeš mít nebudeš je chtít vyhodit z okna a začneš uvažovat trochu ekonomicky.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: Co to? Jakej chleba? Nepotřebuju chleba. Potřebuju elektromobil. :-)

    Víš, kolik km už jsem najezdil ve spalováku celkem? Nevíš.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Tyjovka, ty to vedes. Chleba je v akci, misto 20 korun stoji 10, tak mi jich dejte rovnou 50, at usetrkm 500 korun!
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PAN_SPRCHA:
    MAKROUSEK:

    Elektromobil je normální auto a provoz je desetkrát levnější než spalováky. Já nejsem normální, protože já nemám úspory ani na ten ojetej spalovák.

    Moje další ojetý auto ale bude elektrické, většinu jízd mám denně do 150 km, takže ani nepotřebuju ten dojezd na jedno nabití.

    Na FVE si budu muset půjčit, ale návratnost je i pesimisticky před horizontem životnosti fve (8 - 12 let), takže to utáhnu z úspory za elektřinu.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Tak ekonomicky to stále nedává smysl, ale to se počítám během pár let otočí. Respektive automobilky ještě čínská auta donutí jít s cenou dolů....

    Já bych chtěl zkusit nastoupit do vlaku kolem roku 2026 - 2027, nejdřív pořídit FVE a pak začít 2. autem v domácnosti (i když to taky zvažuju jestli to nebude vlastně rovnou i alternativa k prvnímu.... ale cenově bych rád něco do 0,5mio a teda neplánuji kupovat nic nového.

    Jinak [Elektromobily 🚗🔋]
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    R_U_SIRIOUS: takže všichni by si měli pořídit elektromobil..... protože je to normální.,.......ale ty ho nemáš.

    Ne vážně elektromobil je z hlediska ekonomiky provozu prostě pořád o dost horší než spalovací motor. Kupují si ho lidé kvůli dotacím, umělým výhodám a z čirého fanouškovství. Když si srovnám ty verze vozů s benzínem a s baterkou tak třeba Kona vyjde s benzínem na 560 tis. a s baterkou na 900 tis.......jako to nemůžeš nikdy dohnat i s vlastním solárem.

    Lidi počítat umí, proto třeba v Norsku kde byly elektromobily levnější díky dotacím než spalovací se prodalo 3/4 elektromobilů.

    Těch kecálků co melou jak je elektro špatný je tak 10%, 85% se rozhoduje poměrem cena/výkon a 5% by si koupilo elektro jen proto že je elektro.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Jo tak, takze jenom mas nazor, nikoli podlozeny fakty. Tak to jo.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PAN_SPRCHA: je to 10.5 vs. 4.2 pro plně elektrický auta.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: Střádám, pane Pařízek, střádám, ale jde to pomalu. :-)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    JIMIQ: no to nerozlišuje BEV a PHEV. PHEV je standardní benzínový auto co s sebou tahá baterku kvůli přístupu na parkoviště v centrech měst.
    Teda alespoň lidí co znám to v životě do zásuvky nedali.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Number of new cars sold, by type - Our World in Data
    https://ourworldindata.org/grapher/car-sales

    Tenhle grafik se mi libi :)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Jak nedoslo? Za 100 tisic kilometru usetri 180 tisic korun, to prece musi byt jasne kazdemu! Takze kazdy normalni clovek ma dle tveho nazoru vlastni fotovoltaiku? A ty mas ten elektromobil?
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK: Těm lidem to ještě asi nedošlo, ale těch, co jim to už došlo, bude přibývat, protože normálně si to lidi mezi sebou řeknou. :-)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: A proc si ho tedy nekoupi, vzdyt by usetrili!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam