• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HANZS: pokles se opravdu nekoná. Pravda, v některých zemích se v červenci zvedly ceny Tesel, nebo končily dotační programy, takže třeba od června lze sledovat pokles, ale tím hlavním důvodem je to, že v červnu byly mimořádné počty registrací. Trend je jinak stále jasný
    A co se týká ceny za km, průměrná cena za 1 kWh elektřiny se pohybuje kolem 6 Kč. Elektromobil spotřebuje zhruba 15 kWh na 100 km. V takovém případě vás ujetí 100 km vyjde na cca 90 Kč, při nabíjení doma. V případě když máš soláry a domácí baterii, tak se dostaneš skoro na nulový provoz.
    V případě rychlonabíječek je to o něco dražší, ale stále se pohybujeme pod cenou nákladů u spalováků.

    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HANZS: a kolik vyjde cena na těch rychlo nabíječkách, když jsi členem jejich sítě?
    Trochu to na mě působí jako nekoukat se na průměrnou cenu benzínu, ale na cenu za litr na D1, kde tankují lidi, kteří cenu benzínu neřeší. Stejné to bude s těmi rychlo nabíječkami, tak mě zajímá jaká je standardní cena.

    Já mam trochu jinou teorii k tomu, proč se BEV teď tolik neprodávají a to je aktuální zlom v technologiích a změny v cenách, v poslední době ceny hodně klesly a lidi očekávají nástupy nových modelů a další pokles.
    Jinak jde o to co Gartner popisuje jako "hype křivku" ve vedlejším audítku už to proběhlo. Tady je k tomu článek - https://kpc-group.cz/blog/metodika/hype-krivka

    HANZS
    HANZS --- ---
    NECROMAN: Trochu se pleteš - v evropě poněkud nastal obrat a čisté elektromobily se prostě prodávají míň - určitě je to vlivem snížení dotací v německu, ale i tím jak se mění nálada, takže automobilky zrušili své cíle ohledně elektrifikace. I Volvo zrušilo, že od 2030 bude plně elektrické.
    Dále při ceně 28Kč/kWh - tě kilometr nevyjde lépe na EV - což je cena na rychlonabíjčče v ČR, pokud nejsi členem jejich sítě nabíječek.

    Ale závěrem máš pravdu - povede to k zavírání a ztrátě možná milionů pracovních míst v EU.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HANZS: EV se prodávají čím dál tím více - trend růstu je prakticky ve všech zemích, a cena na km vyjde u EV na polovinu i méně, než u spalováků. To, že klasické automobilky v porovnání s Čínou zasypaly, je smutné, ale je to podobné, jako když měla monopol Nokia a najednou přišel iPhone. Některé automobily zkrátka nemusí přežít.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: za deset let budeme číst že fotovoltaika ročně vyrábí 5x jádro :)
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: To je opravdu průšvih. Protože Evropa se chytla do vlastní pasti. Tím myslím pokutu pro automobilku za prekročení limitu emisí (95gCO2/km).
    Protože se EV neprodávají (imho z důvodu debilní nespolehlivé sítě dobijení + vysoká cena za dobíjení) tak aktuálně mají automobilky emisní průměr – v gramech na kilometr – u Toyoty činí 105; koncern Stellantis má 113; BMW 106. Nejhůř si stojí asi automobilka Ford se 125. A znovu opět VW, se 123.

    Takže pro VW je pokuta v řádech jednotek miliard EUR.
    No v pohodě je Tesla i Toyota (bude platit jen málo) a překvapivě BMW, které docela EV prodává.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    World now has five times more PV than nuclear power – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/09/19/world-has-now-five-times-more-pv-than-nuclear-power/
    PES
    PES --- ---
    Prodeje elektroaut v EU se v srpnu propadly, v Německu o 69 procent - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/prodeje-auta-registrace-eu-acea-elektromobil.A240919_104946_automoto_fdv
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    PES: Hele asi máš rozbitý detektor humoru. Sprav si to, vypadáš jak blb.
    PES
    PES --- ---
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: a zaplatíme to v elektřině...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    SPIKE411: Budou dodávat služebáky pro obchodníky?
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    ČEZ naváže strategické partnerství s firmou Rolls-Royce | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/cez-navaze-strategicke-partnerstvi-s-firmou-rolls-royce-budou-se-podilet-na_2409181804_ano
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Mozna, ze jo, mozna, ze ne.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Ok, pisu si, nekupovat ani cinske ICE :)
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: jak se to dostane k CPU a na CAN-bus (což dostane), tak je přístup prakticky ke všemu co může ovládat palubní jednotka (=ke všemu)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Když máš (adaptivní) tempomat, počítač ti ovládá plyn, brzdy…
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    SHEFIK: Tak třeba můžeš vzdáleně nastartovat, pustit topení/klimatizaci (používají tuším v severských zemích)…
    https://www.motorwerksbmw.com/manufacturer-information/bmw-remote-start-a-users-guide/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SPIKE411: a je to propojeny az na uroven brzd, motoru, nebo nadrze?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    SHEFIK: tak proto si snad nekupujem čínské BEV, ne?

    Jinak pokud bys chtěl, tak to snadno nastavíš i u těch benzíňáků...., proto Neffovi to přirovnání kulhá na obě nohy - ty pagery byly upraveny Mossadem a ne výrobcem. Takže každej otevřeli, dali do něj výbušninu a napojili to na komunikaci, což pak (díky vlastnosti celého komunikačního systému pagerů - signál dorazí všem najednou) odpálili.

    Takže z principu se tohle může stát reálně u každého zařízení, takže to reálně platí i pro ICE a tu plnou nádrž benzínu - kde by ten výbuch mohl být klidně i horší...
    Jinak daleko strašnější by mi to teda přišlo na mobilech, kdy v kombinaci se zavoláním by to asi bylo fatální. Proč Neff nerozjíždí paniku na mobily? (řečnická)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    (Auta se spalovacími motory jsou dneska taky samozřejmě připojená a vzdáleně aktualizovaná.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KUTAS: u benzinaku jde ale o to, ze to nenabouras dalkove, musis mit fyzicky kontakt, abys neco upravil. On neni ani problem ten elektromobil samotny, ale to dalkove spojeni a (potencialni moznost ovlivnit) veskere digitalni rizeni baterky/auta
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam