• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: Jako "Hype křivka" je dle mého mnohem blíže realitě, než S-křivka, kterou tu obhajoval Necroman a rádí jí používají i další EV vizionáři. I podle mě EV jednoho dne převáží i v Evropě - ale aktuálně k tomu nejsou dostatečné podmínky.
    Zatím se ta penetrace výrazně omezuje na uživatele, kteří mohou v klidu nabíjet doma/ v práci.

    Jinak nechci se moc handrkovat o tom co má menší spotřebu, dalo by se na to koukat z různých úhlů, ale na dálnici při rychlosti 130km/h a použití dálniční rychlonabíječky, vyjde cena lépe pro nafťák. (nějakých 6,7x32kč vs. 20x16kč (nabíjení 16kč, když jsem členem sítě).
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    KUTAS: U nas se za hlavni duvod propadu prodeju EV povazuje hlavne fakt, ze maji smysl pouze pro nekoho kdo ma doma vyreseny nabijeni. Lidi ktery bydlej v najmech casto tuhle moznost nemaji, a jakmile musej pokazdy triangulovat kdy, kde a na jak dlouho musej k nejaky nabijecce, pozbyva to pro ne smysl.

    To je treba i duvod proc si ted moje pritelkyne koupila auto na benzin - nejdriv si zjistovala jak by to s nabijeckou mela doma, ale jeji pronajimatel se nemel k tomu ji tu nabijecku nechat udelat, tak se na to vykaslala.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: To jiste taky, ale hlavne je to o penezich. EV se vyplati jenom kdyz ma jeden fotovoltaiku. Jinak za dvakrat tolik penez vstupni investice jezdi na km za stejne penize jako benzin nebo diesel. Kdybyby zaregulovali nabijecky, jako v Cine, hned by se elektromobily prodavaly jako houska na krame.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HANZS: a kolik vyjde cena na těch rychlo nabíječkách, když jsi členem jejich sítě?
    Trochu to na mě působí jako nekoukat se na průměrnou cenu benzínu, ale na cenu za litr na D1, kde tankují lidi, kteří cenu benzínu neřeší. Stejné to bude s těmi rychlo nabíječkami, tak mě zajímá jaká je standardní cena.

    Já mam trochu jinou teorii k tomu, proč se BEV teď tolik neprodávají a to je aktuální zlom v technologiích a změny v cenách, v poslední době ceny hodně klesly a lidi očekávají nástupy nových modelů a další pokles.
    Jinak jde o to co Gartner popisuje jako "hype křivku" ve vedlejším audítku už to proběhlo. Tady je k tomu článek - https://kpc-group.cz/blog/metodika/hype-krivka

    HANZS
    HANZS --- ---
    NECROMAN: Trochu se pleteš - v evropě poněkud nastal obrat a čisté elektromobily se prostě prodávají míň - určitě je to vlivem snížení dotací v německu, ale i tím jak se mění nálada, takže automobilky zrušili své cíle ohledně elektrifikace. I Volvo zrušilo, že od 2030 bude plně elektrické.
    Dále při ceně 28Kč/kWh - tě kilometr nevyjde lépe na EV - což je cena na rychlonabíjčče v ČR, pokud nejsi členem jejich sítě nabíječek.

    Ale závěrem máš pravdu - povede to k zavírání a ztrátě možná milionů pracovních míst v EU.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HANZS: EV se prodávají čím dál tím více - trend růstu je prakticky ve všech zemích, a cena na km vyjde u EV na polovinu i méně, než u spalováků. To, že klasické automobilky v porovnání s Čínou zasypaly, je smutné, ale je to podobné, jako když měla monopol Nokia a najednou přišel iPhone. Některé automobily zkrátka nemusí přežít.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: za deset let budeme číst že fotovoltaika ročně vyrábí 5x jádro :)
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: To je opravdu průšvih. Protože Evropa se chytla do vlastní pasti. Tím myslím pokutu pro automobilku za prekročení limitu emisí (95gCO2/km).
    Protože se EV neprodávají (imho z důvodu debilní nespolehlivé sítě dobijení + vysoká cena za dobíjení) tak aktuálně mají automobilky emisní průměr – v gramech na kilometr – u Toyoty činí 105; koncern Stellantis má 113; BMW 106. Nejhůř si stojí asi automobilka Ford se 125. A znovu opět VW, se 123.

    Takže pro VW je pokuta v řádech jednotek miliard EUR.
    No v pohodě je Tesla i Toyota (bude platit jen málo) a překvapivě BMW, které docela EV prodává.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    World now has five times more PV than nuclear power – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/09/19/world-has-now-five-times-more-pv-than-nuclear-power/
    PES
    PES --- ---
    Prodeje elektroaut v EU se v srpnu propadly, v Německu o 69 procent - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/prodeje-auta-registrace-eu-acea-elektromobil.A240919_104946_automoto_fdv
    PES
    PES --- ---
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: a zaplatíme to v elektřině...
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    ČEZ naváže strategické partnerství s firmou Rolls-Royce | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/cez-navaze-strategicke-partnerstvi-s-firmou-rolls-royce-budou-se-podilet-na_2409181804_ano
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Mozna, ze jo, mozna, ze ne.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Ok, pisu si, nekupovat ani cinske ICE :)
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: jak se to dostane k CPU a na CAN-bus (což dostane), tak je přístup prakticky ke všemu co může ovládat palubní jednotka (=ke všemu)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Když máš (adaptivní) tempomat, počítač ti ovládá plyn, brzdy…
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    SHEFIK: Tak třeba můžeš vzdáleně nastartovat, pustit topení/klimatizaci (používají tuším v severských zemích)…
    https://www.motorwerksbmw.com/manufacturer-information/bmw-remote-start-a-users-guide/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SPIKE411: a je to propojeny az na uroven brzd, motoru, nebo nadrze?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    SHEFIK: tak proto si snad nekupujem čínské BEV, ne?

    Jinak pokud bys chtěl, tak to snadno nastavíš i u těch benzíňáků...., proto Neffovi to přirovnání kulhá na obě nohy - ty pagery byly upraveny Mossadem a ne výrobcem. Takže každej otevřeli, dali do něj výbušninu a napojili to na komunikaci, což pak (díky vlastnosti celého komunikačního systému pagerů - signál dorazí všem najednou) odpálili.

    Takže z principu se tohle může stát reálně u každého zařízení, takže to reálně platí i pro ICE a tu plnou nádrž benzínu - kde by ten výbuch mohl být klidně i horší...
    Jinak daleko strašnější by mi to teda přišlo na mobilech, kdy v kombinaci se zavoláním by to asi bylo fatální. Proč Neff nerozjíždí paniku na mobily? (řečnická)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    (Auta se spalovacími motory jsou dneska taky samozřejmě připojená a vzdáleně aktualizovaná.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KUTAS: u benzinaku jde ale o to, ze to nenabouras dalkove, musis mit fyzicky kontakt, abys neco upravil. On neni ani problem ten elektromobil samotny, ale to dalkove spojeni a (potencialni moznost ovlivnit) veskere digitalni rizeni baterky/auta
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: ok, když opominem to, že v těch pagerech byla výbušnina, tak je určitě násobně bezpečnější mít auto s 60l benzínu... (facepalm).

    Neff je boomer, kterej je totálně mimo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam