ALMAD: no, ne úplně "fyzikální". jde o kompromis v debatě o fyzice - odhad, který bude pro všechny přijatelný: evidentně, různé motory a různé vrtule mají různou účinnost. počítat se 100% účinností vede k přehnaně optimistickým závěrům, na druhou stranu - počítat s 0% účinností (a přesně na tohle číslo by tu evidentně řada lidí ledacos viděla strašně rádo, aby se zaokrouhlovalo)
Strašně dlouho se debata točila kolem účinnosti FV panelů, kterou jsem pracovně začal počítat jako 20% - i když dosahované maximum u křemíku je už dnes 33%. Tím, že počítám s 20%, jsem prostě vyjádřil, že Slunce nebude prakticky nikdy svítit na křídla letadla kolmo zezhora: je to tedy taky "kompromisní odhad".
Např. valivý odpor pneumatik se u aut uvádí "asi tak třetina všech třecích sil": samozřejmě, bude se to lišit typ od typu, u různých pneumatik i aut. Ale evidentně je jasné, že počítat s tím, že buď valivý odpor neexistuje nebo odpor vzduchu neexistuje, by vedlo k zjevně chybným výsledkům: přesná čísla lze změřit pro jeden konkrétní existující typ, ale pokud uvažujeme obecné auto (např. sestavené z dosud neexistujících součástek - ne jen poskládání něčeho ze součástek ze známými vlastnostmi), tak evidentně budeme počítat s "kompromisní hodnotou", která bude např. zprůměrování hodnot naměřených u několika obdobných typů.
V podstatě si myslím, že odhadnout některé parametry a na základě nich dopočítat zbylé je obvyklý postup. Navrhoval jsem, že to udělám i jako skript: kde by šlo na vstupu iterovat přes různé odhadované hodnoty (typu ta účinnost, apod.) a dopočítávat ostatní hodnoty.