• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to, co od toho čekám (aspoň na úrovni tohoto vzorečku). - ehm. Protoze mluvis o AR, predpokladam ze mluvis o verzi vzorce, ve kterem je to AR pouzite. Coz je shodou okolnosti ten samy vzorec, o kterem jsi napsal "nedohledal jsem, co v tom vzorečku znamená to "b"".

    Jestli to chapu spravne, tak vyvozujes zavery na zaklade vzorce, u ktereho ani nevis co znamenaji vsechny jeho soucasti. Neni to trochu... predcasne?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ve vzorečku není "předpoklad", samozřejmě.

    spíš ten, kdo podle vzorečku bude konstruovat letadlo, musí předpokládat, že pro menší vztlak musí být přiměřeně lehčí. pokud pro poloviční vztlak bude vážit polovinu, můžou všechna ostatní čísla zůstat stejná - a nebo, pokud navíc ještě snížíš čelní odpor na polovinu, tak si ovšem vystačíš i s polovinou výkonu. aspoň takhle to chápu.

    s tím klesáním hustoty vzduchu to ale není až tak pěkné: vysunutí teleskopických konců křídel by ale ve stratosféře mělo dělat zhruba to, co od toho čekám (aspoň na úrovni tohoto vzorečku). protože ale čelní odpor se ale zvětší zhruba tolikrát, kolikrát se zvětší AR, tak jsem vlastně pořád tam kde jsem byl... což se mi nijak extra nelíbí...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW, doplnil jsem Grobo Strato na wiki do tabulky rekordů:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_altitude_record#Fixed-wing_aircraft
    .. tak uvidíme, co se stane teď. jestli to nikdo neopraví/neupřesní, tak asi přestanu wiki věřit, když jsou na ní teď čísla, které jsem dohledal.. ehm... jinde na wiki :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ano, dělám tu to co jsem ostatním zakázal - ja ti nevim. Tobe to prijde normalni? Nechat si zalozit extra klub, banovat z nej nepohodlny lidi a drsne se chlubit tim, ze sam porusujes pravidla ktery vynucujes po ostatnich?

    opravdu to čtu, jako že si myslíš, že i "náhodně vybrané výsledky budou lepší než moje" - v tom pripade to ctes velmi spatne a zjevne bys udelal lip, kdybys cetl to, co se tam pise, ne to, co si myslis nebo prejes aby se tam psalo.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: hmotnost je tam taky umocněna ty 3/2, takže se jaksi předpokládá, že letadlo s menším čelním odporem a menším vztlakem bude také vážit méně - uhmmm... ne. Zadny takovy predpoklad z toho neplyne. Vsechno co to rika je, ze potrebny vykon roste s sqrt(m^3), zadny predpoklad ze letadlo bude lehci tam neni. Coz btw je dalsi dost spatna zprava pro tvoje "extrapolace".

    jako skutečně jsem se zmýlil v první interpretaci, - no, skoda ze jsme ztratili pul roku nez jsi to nahledl 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tvoje náhodná vize se nicméně změní pokaždé... a pokud bych vysledoval rozpětí, v jakém se ta čísla mění, tak bych ti i mohl říct, s jakou pravděpodobností je to špatně (a protože stačí, aby jediné číslo bylo špatně, tak ta pravděpodobnost chyby se u tvé random matice limitně blíží 100% případů.. což lze pro tvoje náhodná čísla dokázat kupodivu lépe, než pro jakákoliv jiná čísla, která někdo střelí od boku :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, dělám tu to co jsem ostatním zakázal :-) ty si rafinovaně obešel mojí podmínku účasti v diskuzi odkazem na generátor náhodných čísel, čím jsi splnil podmínky "výběrového řízení" tak vychcaně, že by sice bylo trapné tě zabanovat, ale na oplátku jsem pro si udělil vyjímku z omezení nekomentovat osobní vlastnosti :-) opravdu to čtu, jako že si myslíš, že i "náhodně vybrané výsledky budou lepší než moje". což si já teda nemyslím, no.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tvoje náhodná čísla jsou špatná: právě mi to předpovědělo pro větroň ve 12 km 1 km/h - sorry, to koukas na spatny cisla, od ty doby se moje vize zmenila.

    nicméně tvoje silné tvrzení "i náhodný výsledek bude přesnější než xChaosův", - a opet, ocenil bych kdyby ses vyhybal strawman fallacy. Nic takoveho jsem nikde netvrdil a netvrdim. Jestli je neco hezkou ilustraci debaty, tak spis to, jak podsouvas ostatnim neco co nikdy nerekli 8)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v podstatě, na tomhle asi něco je. ale je to logické: hmotnost je tam taky umocněna ty 3/2, takže se jaksi předpokládá, že letadlo s menším čelním odporem a menším vztlakem bude také vážit méně, tak v absolutních číslech ta potřebná energie pořád bude nižší tolikrát, kolikrát nižší bude ten čelní odpor (?)

    jako skutečně jsem se zmýlil v první interpretaci, že nižší ρ (hustota vzduchu) mi samo o sobě sníží energii potřebnou k udržení se v dané výšce: ve skutečnosti, pokud neměníme Aspect Ratio (štíhlost křídla), tak při stoupání do výšky spotřebováváme větší a větší část dostupného výkonu jen na to, abychom se udrželi ve stejné výšce. Ve skutečnosti tohle jde proti mě - a u letadla s fixní štíhlostí (AR) křídla mě prostě ve větší výšce jen zbývá méně energie na dopředný let (jak jsem toto hned od začátku intuitivně navrhl řešit u chaosoplánu, to si tady asi někteří vybavují - tam AR není konstanta, ale za letu se mění, což se opravdu ukazuje jako jediná cesta, jak ten zádrhel s klesajícím ρ řešit, pokud nemám čím "šlápnout na plyn")
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mám určité podezření, že tvůj názor by se nezměnil, ani kdyby se časem prokázalo, že můj prvotní odhad +/- seděl: pro tebe je prostě rozhodující to, že jsem k němu dospěl "špatnými" prostředky, a tudíž i kdybych se trefil, je to jen "zavrženíhodná náhoda. - ehm. "tvuj nazor by se nezmenil", "pro tebe je rozhodujici"... zda se mi to, nebo zase rozebiras osobni vlastnosti druhych, cili delas _PRESNE_ to, co jsi rikal ze sem nepatri? Jak to je? Patri sem rozjimani o tom, co si kdo mysli, nebo jestli by zmenil nazor, nebo nepatri? Pokud nepatri, nemel by ses zabanovat?

    Nicmene, dovol abych odpovedel: ano, je pro me rozhodujici jakymi prostredly kdokoliv (ty, ja, Burt Rutan...) dospel k nejakemu vysledku. Protoze pokud k nim dospel nahodou, spatnymi prostredky, je to k nicemu. Nelze cekat ze to zopakuje, neni duvod priznavat nejake zasluhy. Proste mel kliku protoze mu padly samy sestky. To je k nicemu. Idiot, ktery nahodou uhadne nejake cislo, neni vizionar, ale idiot co mel stesti (Disclaimer: Any resemblance to real persons, living or dead, is purely coincidental. 8)) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tvoje náhodná čísla jsou špatná: právě mi to předpovědělo pro větroň ve 12 km 1 km/h, což je evidentě fail :-) nicméně tvoje silné tvrzení "i náhodný výsledek bude přesnější než xChaosův", je hezkou ilustrací toho, jak moc vážně tuto debatu bereš a jak konstruktivně se do ní chceš zapojit. super.

    KEYMASTER: jako takhle nějak jsem si to představoval. zajímavé je, že čekáš, že to u hladiny moře poletí nejrychleji to by odpovídalo tomu, že tou hustotou pod odmocninou se dělí... a že čím menším číslem dělíme, tím větší je náš výsledek, hmm :-)

    skutečně je možné, že v tom vzorečku [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] hustota vzduchu nehraje zrovna tu roli, kterou bych potřeboval :-/ resp. na samotné udržení se na stejné hladině v řidším vzduchu je třeba s klesající hustotou výrazně měnit Aspect Ratio (ta se udává jako zlomek, např. 1/30, takže pro štíhlejší křídlo je to nižší zlomek)

    předpokládám, že počítáš s tolerancí 100%, protože známé číslo pro solární vzducholoď je 65-70 km/h (a to i celkem odpovídá dostupným propočtům).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    takže moje 3x3 odhady dle [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ]

    1. větroň: 200 / 300 / 500
    2. solární letoun: 100 / 150 / 250
    3. solární vzducholoď: 70 / 100 / 200

    přesnost tohohle odhadu je tak +/- 20%. "chaosoplán" jsem v téhle debatě ještě mimochodem neprezentoval, ani nevím, jestli to někoho bude zajímat, ale obávám se, že vylosovaná čísla nejsou platná, a já ani žádná neuvádím :-) (asi by bylo divné, pokud by byla lepší než ta, která uvádím pro obecné solární letadlo... berte to tak, že jsem svůj odhad prostě "zmírnil"... a ani netvrdím, že těch rekordů dosáhne pokaždé stejný typ letadla či vzducholodi... prostě jsou to "čísla, kterým jsem ochoten věřit".)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ach jo. No dobre, podrobuju se natlaku. Jen pripominam ze jsi pripustil ze lze i strilet od boku a ze neni podminkou zduvodneni jak jsem k tem cislum dosel.

    Predesilam, ze moje cisla jsou jen strileni od boku, nedoporucuju na jejich zaklade stavet letadla 8) Protoze predpokladam ze je budu prubezne upravovat tak, jak se bude debata vyvijet, tak je sem nebudu psat natvrdo ale pres tenhle link na moji analytickou stranku. Pro jistotu, je to shora dolu je to kluzak, solarni letdlo, solarni vzducholod, zleva doprava 0, 12 a 20km.

    Je mi lito pokud te to zklame, ale s tak spatnym zadanim proste nemuzu psat cokoliv zavaznejsiho 8)

    Mno... a ted kdyz mas tech devet cisel, myslis ze bys mohl prosim odpovedet na par z mych minulych zprav?

    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    ok, moje odhady:
    1. 120 99 104
    2. 97 111 115
    3. 32 115 109
    A ještě přidám bonusový odhad pro xchaosplán zdarma: 114 100 105
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: poslední varování: plácni svých devět čísel, nebo jsi v téhle debatě offtopic. nechci po tobě žádné supervýpočty - je ale jasné, že něčí odhad je možné kritizovat pouze, pokud vyslovíš svůj vlastní odhad: kritika cizího odhadu znamená, že máš nějaký jiný vlastní odhad, ale odmítáš ho sedělit.

    mám určité podezření, že tvůj názor by se nezměnil, ani kdyby se časem prokázalo, že můj prvotní odhad +/- seděl: pro tebe je prostě rozhodující to, že jsem k němu dospěl "špatnými" prostředky, a tudíž i kdybych se trefil, je to jen "zavrženíhodná náhoda. Já ale v téhle debatě nechci dál tento typ lidí - a nebo jim nechci dávat tolik prostoru, kolik si ho nárokují.

    Svůj odhad vyslovím v příštím příspěvku. Pak jsi na řadě ty, a jestli tu výzvu odmítáš, tak už pak mlč pořád.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: maximální rychlostí je myšlená "airspeed", nikoliv tedy na danou vzdálenost, na okruhu. relativní rychlost vůči prostředí, samozřejmě. - coze? To nejak nedava smysl. "nikoliv tedy na danou vzdálenost, na okruhu" - nechtel jsi rict "nikoliv tedy na danou vzdálenost, ALE na okruhu"? Coz moc nedava smysl, protoze okruh je taky dana vzdalenost... takze jsi chtel rict "ne na vzdalenost, ale OKAMZITOU rychlost"?

    na velikosti opravdu nezáleží - to neni pravda. Male letadlo muze mit (pomerne) MNOHEM lehci konstrukci nez velke. A o vlivu hmotnosti na rychlost se nemusime bavit, ze ne?

    pokud chceš napadnout něčí jiný odhad, tak to automaticky znamená, že máš k dispozici nějaký vlastní odhad, - nepravda. Viz priklad s teplotou slunce.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kteří mají odvahu nějaká taková čísla vyslovit - co je odvazneho na tom placnout devet nahodnych cisel? Jaky smysl ta cisla maji, v cem ti pomuzou? Krome toho, ze ti daji do ruky banhammer umoznujici zbavit se kazdeho, kdo nehraje podle tvych pravidel, ze 8)

    další debata s lidmi, kteří tyto odhady nejsou ochotni vyslovit, pro mě nemá velký smysl. - no, nevim. Me by pro debatu prislo mnohem smysluplnejsi, kdybys misto sberu nahodnych cisel odpovedel na tech nekolik podrobnych a faktickych zprav vcetne konkretnich otazek ktere jsem ti tady napsal. Ale YMMV, samozrejme 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: maximální rychlostí je myšlená "airspeed", nikoliv tedy na danou vzdálenost, na okruhu. relativní rychlost vůči prostředí, samozřejmě.

    na velikosti opravdu nezáleží - zvlášť ne u vzducholodi - ale samozřejmě, pokud u toho chceš dodat nějaký dodatečný odhad... je třeba jasné, že ty větroně se mezi sebou liší, většina jich nelétá ve výškách 12 a 20 km ... ale přeci jen, nějaká čísla známe (pro nízko létající větroně a solární letadla) - tak nevidím jako takový problém zkusit nějaká čísla odhadnout.

    pokud chceš napadnout něčí jiný odhad, tak to automaticky znamená, že máš k dispozici nějaký vlastní odhad, který lze srovnat s tím napadeným odhadem. a nechci ti dovolit, abys jen tak napadl cizí odhady, aniž bys vyslovil ten vlastní - je to prostě podmíněné pokračování v debatě.

    solární letadla předvedla dostup do výšky 30 km. větroně zatím bohužel ne, ale nemají k tomu daleko, a lze očekávat, že let větroně ve výšce 20 km je možný.

    nikoho nezabanuju za to, že tato čísla vysloví chybně: zabanuju ale každého, kdo se odváží napadnout cizí odhad těchto parametrů, aniž by sám nějaký vyslovil.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: jistě - je to _maximální_ výkon. pokud si něco přečteš o teorii létání (nebo pokud s tím, co si přečteš, budeš skutečně nějak dál pracovat), tak zjistíš, že spousta leteckých motorů má parametry (např. chlazení, apod.) dimenzované tak, že na maximální výkon běží několik málo minut během rozjedu a startu. pak následuje aspoň mírné stažení výkonu - i během následného stoupání. výkon během vodorovného letu se pak (dle typu a požadované rychlosti) pohybuje v rozmezí cca 20-60% maximálního výhodu (typické nastavení může být např. 1/2 max. výkonu)

    lze docela oprávněně očekávat, že ani přeplňovaný motor nebude ve výšce 24km schopen dosáhnout svého maximálního výkonu: jaký zlomek výkonu motoru je v této výšce dispozici, to je samozřejmě číslo, které bych se dozvěděl velmi rád - stejně jako to, jestli v této výšce stroj letěl s tímto maximálním dosažitelným výkonem, nebo jestli bylo nutné se řídit podobnými konstrukčními omezeními, jako u stroje U2 (ten v nejvyšší letové hladině prý nemohl letět na plný výkon motoru, protože by byla konstrukce letadla při příslušné rychlosti už vystavena nedovolenému namáhání)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, rád bych se v této lidi bavil s lidmi, kteří mají odvahu nějaká taková čísla vyslovit - s plným vědomím, že jsou to odhady, a že další debata může směřovat k tomu, že ty svoje odhady změní.

    další debata s lidmi, kteří tyto odhady nejsou ochotni vyslovit, pro mě nemá velký smysl.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: a proč v těch číslech nepokračovat, zvlášť těmi 300kW na jeden motor...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam