• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    XCHAOS: Naznačovals dost masivní utlumení kritickýho myšlení, to beru jako formu vymývání mozku.

    Ad diplomky na dvojplošníky: tvé google-fu je slabé:
    https://www.google.de/search?q=diplomov%C3%A1+pr%C3%A1ce+dvojplo%C5%A1n%C3%ADk&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:cs:official&client=firefox-a
    Tato diplomová práce je zamena na získání podklad pro realizaci nosných ploch
    ultralehké repliky dvouplošníku letounu Avia BH534
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že ty budou zmíněny tak maximálně jako kuriozita v rámci jedné přednášky - oukej, ja vim ze bych nemel mluvit o osobnostech druhych, ze to mas povoleny jen ty, ale co na tobe fakt obdivuju je uzasna schopnost vymyslet si a fabulovat dalsi a dalsi "argumenty" pro tvoje teorie, aniz bys je mel jakkoliv podlozene. Konstrukteri jsou zbabelci co ze strachu o praci jedou jen ve vyjetejch kolejich, o dvojplonsnikach se nic neuci... to je proste uzasny, co vsechno jsi ochoten si vymyslet jen abys ziskal nejake argumenty.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEYMASTER: nemluvil jsem o vymývání mozků, ale spíš o tom, že předpokládám, že se typicky výpočtům a modelování chování jednoplošníků věnuje větší pozornost, než tomu samému u dvojplošníků - že ty budou zmíněny tak maximálně jako kuriozita v rámci jedné přednášky.

    fakt by mi zajímalo, jestli někdo v posledních letech kdekoliv ve světě dělal třeba nějakou diplomku na téma dvouplošníky, apod. - podle mě je toto desítky let uzavřené téma a pokud se tím zabývají amatérští letečtí stavitelé, tak pouze z nostalgických důvodu, nebo protože chtějí létat na stroji, který přiláká pozornost, apod. (určitou vyjímkou můžou být letadla pro leteckou akrobacii, ale i tam se pokud vím létá spíš na replikách historických typů)

    (já fakt nevím, proč máte pořád tendenci mi podsouvat ty demagogické formulace, když je prostě nepoužívám... nic o "vymývání mozků" apod. jsem neřekl... a fakt nevím, proč bych se měl chtít bavit s lidma, který prostě protivníkovi v debatě vkládají do úst to, co by je bavilo, kdyby řekl, i když on to říct nechce... to je trochu jak nějaký výslech inkvizice... nebo politické procesy, kde bylo předem pod tlakem vynucené, k čemu se obžalovaný má "doznat" ... fakt se "nedoznávám" k tomu, že bych takovéto věci řekl nebo si je myslel... trvám jen na tom, že trénink specialistů podléhá ve většině oborů určité zpětné vazbě z praxe a na řešení zcela abstraktních teoretických problémů si častěji ulétávají spíš přírodovědci, než technici...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja se ptal taky REGUYe, a ne tebe. u tebe vim, ze netusis.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: hmm, možná pod dojmem pozorování tohoto vynáleze se lord Kelvin vyjádřil v neprospěch létání těžšího než vzduch :-) já osobně věřím, že jakékoliv komparativní výhody víceplošníků (a to pouze ve vybraných disciplínách) končí u dvouplošníků. a že to bylo známé už krátce po 1. světové válce, toto...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: takové lidi byste ale určitě našli, kdybyste je hledali. Existuje např. tým, který se chce pokusit o remake stroje HP.42 (protože se do dnešních dob exemplář žádný nedochoval - za války asi takové množství duralu prostě šlo "do šrotu" a bylo recyklováno do modernějších letadel - tak jako v Německu dural z velkých zeppelínů)

    (není to můj případe - já celá léta uvažoval o solárních vzducholodích a pak nějaký čas byl fascinován solárními letadly - a vůbec mi nejdřív nenapadlo, že řešením by mohl být dvouplošník... a dokonce mám pocit, že dvouplošníky jako řešení rostoucího požadovaného rozpětí křídla do té původní debaty před časem jako první vnesl někdo jiný, než já....)
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: myslite ze tohle by xchosovi vyhovovalo? "Použitý profil si nechal patentovat v roce 1891 britský průkopník vědecky pojímané aerodynamiky Horatio Phillips, mj. autor dvacetiplošníku zalétaného skokem o délce 15 m, který znáte z černobílé střihové sekvence ve filmu Báječní muži na létajících strojích."

    jako na jednu stranu je to design z roku 1891 (fuuuuuuuuuuuu), ale na druhou stranu zase autor dvacetiplosniku (ooooooooooooo) :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: a na něm bych pak rád měl možnost testovat desítky a stovky různých kombinací parametrů - tak proc jsi jeste nedosel na ten Strahovat a neulovil si tam nejakyho hladovyho strojare, kterej by ti za kus zvance pocital co potrebujes?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nevím, zkus něco navrhnout. já pouze vysvětlil, že nebudu nikomu nic slibovat a nebudu netransparentně vybírat peníze sobě do kapsy - pokud jasně předem neprohlásím, co s nimi udělám, když se jich vybere dost a naopak že je do koruny vrátím, když se jich nevybere dost.

    transparentní účet je k dispozici zde: https://www.fio.cz/scgi-bin/hermes/dz-transparent.cgi?ID_ucet=2900242944

    kdybych sehnali člověka, který jasně řekne "to a to nakreslím/udělám/spočítám za tolik a tolik", tak se dá na to použít můj účet (nebo tomu člověku můžete zaplatit jakkoliv jinak). já z toho vlastně chci hlavně vytěžit pro mě zajímavou (a dále volně použitelnou) informaci (tedy omezení je takové, že přes můj účet nepůjdou peníze někomu, kdo předtím nedá jasné čestné slovo, že to, na čem bude pracovat, si nepatentuje ve svůj prospěch, apod. - což by snad mělo být ověřitelné... možná bych chtěl podepsat nějakou "disclosure agreement" či "transparency agreement" tedy opak "non-disclosure agreement" :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: dovedeš např. pochopit, že každý takovýhle design je v podstatě parametrizovatelný? že na něm jde zkoušet desítky různých odhadů různých vstupních parametrů - rozpětí po metrech, tloušťky materiálů po milimetrech - a prohnat to nějakými výpočty v počítači, které dopočítají zbylé hodnoty?

    problém je, že já tady netrvám na velkém množství zcela konkrétních parametrů: rád bych obecný model stroje toho tvaru, který jsem navrhl - a na něm bych pak rád měl možnost testovat desítky a stovky různých kombinací parametrů. a pro tyto vstupní parametry pak získal dopočítané další hodnoty (jako třeba užitečné zatížení, dostup, cestovní rychlost, apod.)

    tedy místo velmi jednoduchých vzorečků potřebuju spíš cosi jako "velmi složitý vzorec" (který by zohledňoval i mechanické konstrukční vlastnosti, a třeba jasně řekl, kolik to pro dané rozpětí musí dvoukřídlo minimálně vážit) - a tenhle vzorec je pak možné nechat tisíckrát iterovat pro tisíce kombinací vstupních parametrů. výstup by mělo být možné zakreslit i do křivek (např. max. užitečné zatížení v závislosti na rozpětí, max. rychlost v závislosti na dostupu).

    i kdyby se moje konkrétní odhadované parametry do ničeho zajímavého netrefily, tak jsem potom schopen říct "potřeboval bych to jen postavit o tunu lehčí, nebo jen zvětší rozpětí o 10m, nebo jen mít o kousek účinější baterie či FV" - nejde o to nějak vyvěštit to z křišťálové koule na metr přesně (i když pořád si myslím, že by to nebyla žádná ostuda, kdybych se náhodou trefil, a že takový odhad nemusí být nutně špatný jen proto, že není postaven na výpočtu - pokud se po nějakém ověření ukáže jako správný, pochopitelně, dokud není ověřený, tak je to prostě jen odhad)

    prostě nemám pohromadě dost teorie na to, abych takový komplexní vzorec sestavil: ale každý, kdo myslí to vyvrácení mého odhadu vážně, a nechce jen povýšeně pokřikovat, tak by mohl zkusit zapátrat v paměti po nějaké dílčí zákonitosti, kterou by mohlo jít začlenit do souhrného vzorce.

    např. určitě pro ten středový příhradový nosník existuje pro daný materiál a dané zatížení nějaký vzorec, který nám řekne, kolik musí ten nosník vážit, aby unesl sám sebe a ještě to požadované zatížení. je nesmysl se hádat "mě to od oka přijde ok", "mě to od oka přijde jako ne-ok" - je potřeba to rozložit na tak základní nezpochybnitelné výpočty, které prostě půjde provést. pak dopočítat nějaké další zjevně vyplývající hodnoty - a pak nějaký konkrétní model prohnat třeba tou podrobnou aerodynamickou simulací.

    můj přístup je "mělo by to jít", "měl by to být rozhodnutelný problém" - svým číslům na jednu stranu věřím, na druhou stranu i kdyby bylo potřeba něčím pohnout +/- 10m a nebo postavit to +/- 1t lehčí či či mít tam +/- 1t jinak baterií - pořád lze asi vysledovat nějaký moment, kdy by to ještě bylo "podobné" a kdy by to už začalo být úplně jiné letadlo, ne?

    (mám tedy příště dodávat vždy nějaká rozpětí těch odhadovaných parametrů, třeba? protože ono je skutečně těžké odlišit "koncept" od "konstrukčního výkresu"... stejně tak by to určitě jasně chtělo odlišit požadované, odhadnuté a dopočítané parametry - ty dopočítané jsou myšlené dopočítané s kombinace požadovaných a odhadnutých - v podstatě jediné, co je na tom pro mě zajímavé je to, jestli ty parametry vůbec jsem schopen odhadnout tak, aby to celé dávalo smysl... to "dopočítání" chápu, že je nutné udělat, ale samozřejmě... každý model který na to naroubuju, je okamžitě označen za příliš zjednodušený, navíc neznám podstatné koeficienty pro mnou zvolený tvar - navíc já se vůbec nebráním tomu upravit např. tvar trupu tak, aby měl odpor co nejmenší, a netvrdím, že takový tvar jsem schopen načrtnout od ruky.. je to dost začarovaný kruh)
    BURAN
    BURAN --- ---
    KEYMASTER: aby ses nedivil, hele, treba by ti rek: "No, vis, ja chtel vzdycky delat dvojplosniky, ale v praci nemam tu moznost."
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    BURAN: No, na overeni ciste jen toho extremne svetleho dvojplosniku s obrovskym rozpetim? Par tisic pro rozpeti dva, tri metry. Kridla z tohohle :http://www.houska-modelar.cz/shop/product_info.php?products_id=10248 , motor, pro zacatek ignorovat fotovoltaiku, napajet to z baterky a merit vykony.
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    XCHAOS: No když vypustíme psychiatra, tak si představ, že bych šel za nějakým leteckým konstruktorem, a řekl mu:

    "hele, tady na internetu je jeden člověk, co navrhuje letadla. Sice si o tom ještě nic pořádnýho nepřečetl, protože knížka, co si chtěl ukrást, nebyla na torrentech, ale už ví, že to děláte všechno blbě, protože vám vymejou mozky už na škole nějakýma nesmyslama o jednoplošníkách"

    Chtěl bych vidět ten ksicht, co by dotyčnej udělal ;)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: dokud mi jde jen o to simulovat chování toho designu v počítači Nedostal jsi v teorii xchaosu nahodou i podrobne instrukce o tom, kde najit cloveka schopneho ti aspon cast designu spocitat? Proc sis na ten Strahov nezasel a nekoho tam nenasel?
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: tak vzdyt vas tu je par lidi co stavej a litaj s letadylkama, ne?
    pro zajimavost, kolik muze byt rozpocet na takovy demonstrator?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: popravdě, docela věřím, že pokud je prostě cílem najít si nějakou dobře placenou práci a vůbec si sáhnout na nějaké letadlo, která má reálnou šanci být zafinancováno a postaveno aspoň do fáze prototypu - tak se fakt v takovém oboru většina lidí drží při zemi - protože kdyby to nezafungovalo dle zadání (a tím zadáním asi zřídka bývají velká solární letadla, že), tak už druhou šanci dostat nemusí. - coz je samozrejme hloupost. Staci se podivat jake ruzne bizarni prototypy letadel existuji, ostatne, spoustu jsi jich sam linkoval.

    Sam jsi tvrdil, ze demo xchaosoplanu lze postavit garazovou technologii. Demonstrator konceptu v mensim meritku by melo byt mozne postavit za bez problemu dosazitelne penize. A po funkcnim demonstratoru, podlozenem patricnymi vypocty, by nebyl problem mit penize na prototyp ve skutecne velikosti.

    Ne, ani tahle vymluva, mimochodem extremne urazliva pro vscechny skutecne konstruktery letadel, nedava smysl.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no... min. v současné fázi nejsem svázaný omezeními typu "jestli bych na to sehnal sponzory", "jestli by mi to někdo certifikoval jako letuschopné", "jestli bych s tím mohl letět i do jiných zemí"... v nějaký moment bych toto asi řešit musel, ale dokud mi jde jen o to simulovat chování toho designu v počítači, tak to řešit nemusím.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEYMASTER: případ pro psychiatra by to byl jen kdybych tvrdil, že mám úžasnou vizi, kterou ale nemůžu zveřejnit, protože by to ukradla CIA (či kdo) a hned potom by mě oddělali. já ale v tomhle směru nejsem paranoidní a zveřejňuju všechny odhady docela ochotně...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: neřekl jsem přímo "boje o práci" - ale ano, víceméně se na školách často učí to, co pak po nástupu do praxe někdo poptává. ve všech oborech. a nevidím nic špatného na tom to konstatovat a ne - není to "debilní názor".

    když tenhle projekt nějakému leteckému konstruktérovi ukážu, tak to stejně nezačne po výpočetní stránce - nejdřív se začne hádat "tohle by přece nikdo nekoupil" - to ale není jeho starost - jeho starost je podle mě spočítat, jestli by to létalo, a jestli ano, tak jak dobře :-)

    jak říkám, já mám velký zájem o nějakou simulaci - zatím chybí člověk, ochotný mnou navrhovaná data převést dostatečně přesně do modelu, který by do nějakého simulátoru šlo poslat. lidi tuší, že takové simulátory existují.... ale není zcela jasné, v jakém formátu by se ty specifikace simulovaného letadla musely dodat... není to tak, že bych vůbec nechtěl spolupracovat a nezajímalo mě, jak by skutečně _moje čísla_ (tedy ne "něčí jiná čísla vydávaná za to, jak si kdo vyložil moje čísla") obstála v nějaké simulaci.
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    Škoda, že nemám žádný známý v branži (piloti, letečtí konstruktéři, psychiatři), který bych tímhle mohl pobavit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nebudu vybírat peníze, dokud nemám jasno, jak bych s nimi naložil (stěží seknu s 20 lety programování a začnu se učit nějakou modelařinu, že jo...)

    (resp. transparentní účet kam je možné příspěvky zasílat jsem zveřejnil přesto, že nemám jasno, jak bych s nimi naložil: ale aspoň by bylo jasné, že na tom účtě jsou, a pokud by někdo vyhlásil třeba "za 10 000 to postavím podle tvého návrhu", tak by bylo jasné, že zbývá třeba už jen 9900, apod. :-) ale zatím stejně nepřišlo nic... toto staví celou rétoriku "nabízeli jsme ti peníze" do dost jiného světla, protože jsem jasně uvedl, kam by je bylo možné vložit - s tím, že bych mohl nabídnout i vrácení dílčích vložených prostředků, pokud se cílové částky nakonec nepodaří dosáhnout, prostě jsem připravený předvést, že umím fungovat fér)

    pro mě je asi popravdě dost podstatné, aby někdo něco postavil/nasimuloval přesně podle mnou autorizovaného projektu: víceméně, současný stav je, že jsou tu pokusy o 3D modely, které se mým vizím dost vzdálily (což je diskutabilně i moje chyba, protože jsem nebyl včas schopen dodat dost přesné 2D nákresy) a už u těchto 3D modelů (které samy o sobě nic nedokazovaly ani nevyvracely: byly prostě jen "hezké na koukání", teda aspoň pro mě, pro ostatní byly asi "směšné na koukání", ale nic víc) jsme se dostali k tomu, že vlastně to, že rozměry nebyly přesně, byla od začátku moje chyba, apod. (tomuto by mohlo předejít např. nějaké lepší verzování/označení)

    v podstatě co bych se určitě měl naučit, je pracovat s Blenderem, a přiznávám jako určitý fail, že jsem zatím neměl trpělivost ty tutorialy dokoukat a pochopit.

    co si naopak nenechám vyčítat, že jsem se sám, bez jakékoliv odborné asistence, ještě nevrhl na leteckou modelařinu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jak kteří :-) popravdě, docela věřím, že pokud je prostě cílem najít si nějakou dobře placenou práci a vůbec si sáhnout na nějaké letadlo, která má reálnou šanci být zafinancováno a postaveno aspoň do fáze prototypu - tak se fakt v takovém oboru většina lidí drží při zemi - protože kdyby to nezafungovalo dle zadání (a tím zadáním asi zřídka bývají velká solární letadla, že), tak už druhou šanci dostat nemusí.

    toto není nějaká kritika či obecné hospodské nadávání: toto je obecné konstatování situace ve většině oborů jakéhokoliv podnikání: experimentální designy dostávají šanci spíše tak na vysokých školách, méně už v běžném provozu.

    Firem jako Scaled Composites nebo Pipistrel není tolik, a i tyto firmy se kromě několika pokusů o vítězství v jasně forumulovaných soutěžích (X-prize, NASA soutěže...) či jednorázových zakázek pro exoty (Steve Fosset, např.) musí věnovat konkrétní poptávce trhu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam