DANYSEK: no tak když odečteš letišní poplatky (já si od tichého bezemisního stroje s velmi nízkou pádovou rychlostí a tedy velmi krátkou rozjezdovou a přistávací dráhou slibuju např. možnost využívat nějaká malá levná regionální letiště...), tak je to jednoduché: pořizovací náklady / počet dní životnosti / (počet cestujících * průměrná obsazenost jednoho letu).
už dříve jsem psal, že 3x pomalejší letadlo pro 10x méně lidí by asi mělo být 30x levnější. typický tryskáč pro 400+ cestujících dnes stojí podle dostupných informací více než miliardu Kč: pokud bych svůj design (nebo někdo jiný jakýokoliv jiný, o podobné rychlosti, a podobné kapacitě) dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný (neby by konkurenceschopní měli být dopravci, kteří na to vsadí).
(_maloobchodní_ cena 1000 m2 tenkých křemíkových FV plátků je něco přes milión).
háček je v tom, že zatím nám to vychází spíše tak 10x pomalejší, než 3x pomalejší...