• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já si od tichého bezemisního stroje s velmi nízkou pádovou rychlostí a tedy velmi krátkou rozjezdovou a přistávací dráhou slibuju např. možnost využívat nějaká malá levná regionální letiště. - proc myslis, ze by letistni poplatky na "malem regionalnim letisti" byly nejak zasadne mensi nez na velkem? Povaz ze velke letiste odbavi mnohem, mnohem, mnohem vic lidi, takze ma velky uspory z rozsahu. Zatimco "male regionalni letiste", na kterem za den pristanou dva, tri xchaosoplany s celkem rekneme stovkou lidi na palube, ktere jsou ovsem stejne velke jako normalni letadla... hmmm. Nevim nevim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: co když se jednoduše už nechci s některými lidmi dál bavit? to není dostatečný důvod?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, tohle je tak bizarni tvrzeni, ze jsem ti to radsi namaloval:


    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ach jo, ja to uz zase nechapu 8( Za co jsem dostal ban tentokrat? Za to, ze jsem napsal ze lzes? V prvnim pripade ("jedina relevantni chyba na wiki") je to pravda a muzu ti to dokazat. V druhem pripade ("Redguy se priznal ze bude ignorovat co se mu nelibi") to dost dobre dokazat nemuzu (nejde dokazat ze jsem neco nerekl), ale pozadal jsem te at ukazas zpravu ktera te k tomu zaveru vedla. To zes to odmitl myslim mluvi za vse. Cili, za tohle jsem byl zabanovan? Za to, ze jsem napsal prokazatelne pravdive opravil tve chvastani, nebo za to, ze jsem se ohradil proti tvemu krivemu narceni? To snad ne. Prece nechces rict, ze ty ostatni muzes urazet, ale kdyz se to obrati proti tobe a citis se urazen (navic nepravem), tak reagujes banem?

    Nebo to bylo za to, ze jsem chtel abys vysvetil k cemu je vlastne podle tebe dobrej ten "gravitacni vykon"? To je prece naprosto k tematu, ne?

    Proste, jsem zmaten. Myslis ze bys do budoucna mohl vzdycky kdyz nekho zabanujes napsat taky proc? Neco jako "Protoze v off-topic debate, do ktere jsem se sam siroce zapojil, zacali vychazet najevo veci, ktere se mi nelibi a potrebuju ji utnout", "Protoze v on-topic kterou vedes debate se mluvi o vecech, ktere rozbijeji moji vizi" nebo "Protoze me proste tak nejak seres"? Urcite by to bylo prospesny nejen pro zabanovaneho, ze by vedel na co si dat pozor, ale i pro ostatni, aby vedeli co vsechno je v tve risi povoleno a co zakazano. Nebo aspon co je povoleno a co zakazno zrovna v tom konrektnim okamziku 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DANYSEK: jo... a to letadlo, ciste pro dokresleni... melo taky tri kola (PAC750XL)... :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: no tak se pojdme chvili bavit o tom, kolik by to letadlo stalo, a kolik startu by vydrzelo :) vzdyt o tom se da tlachat stejne jako o stihlosti kridla.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no treba v Moste sice zpevnena draha je (byt zatravnena, je to tam staveny s tim, ze se to treba nekdy vyasfaltuje), ale vim ze brblali i u letadla s hrubou vahou 3,3tuny, kdyz predtim trosku vic zaprselo... staci to pro "ilustraci"? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, těch 15t bude rozloženo mezi tři řady kol (trup a dvě gondoly). odpovídá to spíš 3x 5t letadlu, 3x vedle sebe... a to už snad tak neúnosné není... popravdě, tohle je praktická připomínka: nevím jaká nejtěžší letadla běžně přistávají na nezpevněných drahách.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: pozor, 30x byla cena za _pořízení celého letadla_ ,ne za letenku. aby to vůbec mohlo vyjít srovnatelně draho (což, jak se zdá, vychází).

    hele, bez odhadnutí toho, kolik by to letadlo stálo, kolik startů vydrželo, apod. se o té ekonomice diskutuje fakt špatně. není to ve fázi jednoznačného business modelu: i kdyby se na tom fakt začalo dělat, tak bude business modelem prostě předvést prototyp a přilákat pozornost. je to samozřejmě šité na míru světu, ve kterém bude ropa poněkud dražší.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: mala letiste vetsinou mivaji nezpevnenou drahu... nevim, jestli tam z tech tvych ~15 tun bude nekdo odvazanej :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja netvrdim ze penize jsou vsechno. je to jeden z aspektu, ktery se asi neda zanedbat.

    kdyz se podivam na letenky Student Agency, tak vidim ze zpatecni letenky po Evrope vychazeji na 1,-Kc/km (napr. Viden - Barcelona - vzdalenost 1875km - zpatecni letenka 3021,-), coz je jen 3x drazsi nez tvuj let. ne 30x.

    jo a prosimte jak dlouho ze bude trvat ten prelet? nekde se mluvilo o 3 dnech, plati to jeste?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: dobře, ale já ty náklady nedokážu věštit ze skleněné koule. už jednou tu zaznělo, že při např. 200 letech ročně a 10 letech živnostnosti a ceně 30 milionů Kč za kus (1.5 mil USD) by náklady na jeden let vycházely 15 000 Kč (bez mzdových nákladů na asi-dvoumístnou posádku), při 40 cestujících je to 375 Kč na jednoho... tedy, když k tomu přičteme ty další náklady, dostat se v dnešních cenách za 1000 Kč na vzdálenost 3000 km nebo za cenu 3 takových přeletů do JV Asie... jo, to je to, co by se mi líbilo :-) ale chápej peníze v celém tom konceptu zdaleka nejsou všechno (jen by musely "sedět"... stejně jako ta fyzika, a nakonec i jako bezpečnostní předpisy...)

    DANYSEK: tak ono čím se tam živit, že jo... vozit tam turisty je nakonec jedno z nelepších schémat, co s tím jde dělat.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: zamestanec jsem byl naposledy v roce 2005.

    vetsina populace, takze i ja jsem byrokrat a smelinar? :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: promin, ale ja neopakuji otazku. nejdriv jsem se ptal na naklady jednoho letu, ten postup vypoctu je hezkej, ale kdyz nezname ani jednu ze vstupnich hodnot, tak o nicem nevypovida.

    a druha otazka byla na mezni hodnoty. proste kolik je maximalni cena toho letadla, aby to slo delat, a kolik je minimalni zivotnost toho stroje, aby to slo delat.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: podnikam a do JV Asie v planu utikat fakt nemam :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nevím, co tě tak fascinuje na opakování otázky, na kterou si dostal odpověď

    BURAN: většina populace, prostě :-) (aneb zkoušel si někdy třeba skutečně na vlastní pěst podnikat či pracovat jako živnostník? a ne být jen zaměstnanec? ale jak říkám, to je tu offtopic... prostě všichni ti, před kterými v první řadě chceš uletět někam do JV Asie, že..)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: dobra, nezname ani cenu ani zivotnost letadla. ale muzeme uz ted znat nejake hranice, ne? napr. urcite by melo byt mozne uz ted zjistit, jaka je maximalni cena a minimalni zivotnost toho letadla, aby to slo vubec provozovat, ne?
    mas predstavu o tehlech hodnotach?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jakym byrokratum a smelinarum? wut...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: tak viz předchozí: spočítáš si náklady na letovou hodinu (na což potřebuješ znát cenu a životnost letadla - neznáme ani jedno) a připočteš mzdu palubního personálu a všechny související poplatky za využití vzdušného, které si neumím ani představit (znám jen letištní poplatky). u solárního elektrického letadla se ale spíše než o "letové hodině" bude mluvit o "letovém dni" - většina tras bude evidentně "jednodenních".

    bavit se o ekonomice provozu má tak, že to srovnáš s něčím známým: např. znáš tržní cenu leteckého paliva a víš, kolik za dobu své životnosti průměrný tryskáč tohoto paliva spálí. pak by to srovnání vyšlo okamžitě jinak, než když cenu spotřebovaného paliva zanedbáš.

    kupecké počty jsou na tom tom bohužel to nejjednoduší :-( zjistit, jaký zvolit tvar křídla, a kolik nést baterií na palubě je nesrovnatelně složitější. pokud by se vyřešilo tohle, tak se pak byrokratům a šmelinářům nezbyde než postupně přizpůsobit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no tak když odečteš letišní poplatky (já si od tichého bezemisního stroje s velmi nízkou pádovou rychlostí a tedy velmi krátkou rozjezdovou a přistávací dráhou slibuju např. možnost využívat nějaká malá levná regionální letiště...), tak je to jednoduché: pořizovací náklady / počet dní životnosti / (počet cestujících * průměrná obsazenost jednoho letu).

    už dříve jsem psal, že 3x pomalejší letadlo pro 10x méně lidí by asi mělo být 30x levnější. typický tryskáč pro 400+ cestujících dnes stojí podle dostupných informací více než miliardu Kč: pokud bych svůj design (nebo někdo jiný jakýokoliv jiný, o podobné rychlosti, a podobné kapacitě) dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný (neby by konkurenceschopní měli být dopravci, kteří na to vsadí).
    (_maloobchodní_ cena 1000 m2 tenkých křemíkových FV plátků je něco přes milión).

    háček je v tom, že zatím nám to vychází spíše tak 10x pomalejší, než 3x pomalejší...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam