• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: já tě fakt žeru.

    A-chtěl bych stavět a prodávat pětipatrový vily za cenu kolem 20-50 tisíc.
    B:za tuhle cenu normálně pkoupíš maximálně zahradní altán nebo kadiboudu.´, to ti asi nevyjde.
    A: no vidíš, jak je to super cena, za to mi lidi urvou ruce...


    Tvoje schopnost ohnout si realitu tak, aby ti nepřekážela ve vizi, je naprosto úžasná. Jsi v podstatě neprůstřelnej, protože jak přesvědčit někoho o čemkoliv, když se jeho základní axiomy naprosto míjej s reálnym světem, popřípadě se třikrát za den změněj, aby nepřekážely ve vývoji.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS:
    1/ kolik sezere nafty - o tom ale prece rec nebyla.. jde o to, jestli to jde za tech 20M vubec postavit..

    2/ cynismus - no comment

    3/ pad z 15km

    4/ OT

    5/ rano letis v poradi, v jakem parkujes - to je myslim jednoduse predstavitelny, ze to tak nejde realne..

    6/ nudna revoluce v cestovani - ok.. ja myslel, ze to je ten duvod, proc se to cely vymysli..

    7/ vize je zabavna tim, ze se muze vznaset nad oblaky - na to moc nevim co rict..

    8/ cenova hladina - tak prototyp asi neni treba resit, pokud neunese pozadovane uzitecne zatizeni.. ano.. pro investora mozna.. ale neresi to nic s cenou..
    takze jsme jednoduse zpatky u multimiliardovy spolecnosti..
    nicmene zpet viz. 1/ samozrejme, ze to za ty penize bude prodejny.. to je asi celkem jasny.. nicmene pokud Neoplan stoji temer pulku (dobre, 40%) a vicemene je to JENOM ta samotna kabina plus motor, cely postaveny z dostupnych materialu, mrskany ve fabrikach s velkou otoci dilu.. nevim.. prijde mi, ze se dostavame do jinych cisel nez 20M..

    9/10/ charterove busy nekonci zrovna v centru - no, nevim.. nicmene i kdyby Zlicin, tak je to dobre dosazitelny metrem.. letiste je porad voser autobusem..
    co jsem byl, tak snad si vybavuju letiste London City a jestli se nepletu Heathrow plus Madrid jsou rozumne dosazitelny vlakem/metrem v case do 30min z centra..
    tak ci tak, letiste jsou dal - treba Stansted je uz uplne v prdeli, do Londyna je to dalka jak prase.. tady spis jde o to, ze uz samotna doprava na letiste bude asi peknej vejlet.. a tim zase prichazis o potencialni klienty..
    tak nejak to jde proti sobe.. na jednu stranu jako provozovatel potrebuju co nejvic cestujicich, na druhou stranu se je snazim odradit vsema moznejma zpusobama - problem s dopravou na letiste (uz ted resi kamoska z Plzne, jak se dostat do Phy pred 7h rano, ze se ji nechce vstavat pred 5h..
    - pokud letadlo bude vzletat pred rozednenim, v kolik bude vstavat clovek z Brna? proste se na to letiste nema sanci dostat.. musi tam bejt nekde ubytko)..
    - s cimz souvisi dalsi proti - ztrata noci doma (pro me dulezity)
    - a nutnost nekde prespat, nedejPriroda za dalsi penize
    - vyber z pouze par destinaci
    - nejistota, ze doletim
    - ztrata nekolika dnu dovoleny namackanej v letadle (nic moc asi nejen pro me - radsi se budu valet na plazi nebo lezt po horach, nez si valet prdel o 4dny dyl na sedacce)
    - atdatd..
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    XCHAOS: Ty ses na ty letecky nehody nejak zatizenej, tak te poprosim, abys mi uvedl tri posledni letecke nehody, jejichz pricinou nebyla lidska chyba, kolik cestujicich letecka doprava prepravila v intervalu od te prvni do te treti nehody, a strucne napsat, jak by xchaosplan ve stejne situaci nehavaroval. Predpokladam, ze to vysypes z rukavu, podle toho jak argumentujes :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: tak.... a kolik takovej autobus podle tebe na vzdálenost 2000 km (kterou solární letadlo přeci jen asi dá?) sežere průměrně nafty? a kolik to při dnešních cenách stojí? a kolik spotřebuje autobus nafty za dobu své životnosti?

    TOMVYN: jeho konzistentní cynismus je sice pozoruhodný, leč přesto odporný (no... zase na offtopic reaguju offtopicem...)

    TOMVYN: mě pád z 15 km nepřijde principiálně nebezpečnější, než třeba z 1 km (spíše naopak: máš víc času s tím něco dělat)

    KEJML: jednoduše jseš offtopic. (a závidíte, že v letadle s tak nízkou pádovou rychlostí půjde po havárii použít cestující aspoň na orgány, co? tohle u dnešních tryskáčů fakt nehrozí... tam je kremace po havárii téměř zaručena... pokud se to nerozfláká o vodní hladinu, teda...)

    KEJML: ráno letíš v tom pořadí, v jakém parkuješ: stejně chceš co nejvíc Slunce. na opozdilce se nečeká (asi jako u těch autobusů). potřebuješ ještě nějakou menší odstavnou plochu, kam případně odtáhneš stroj, který bude mít defekt (nic tak odlišného proti dnešnímu stavu)

    TOMVYN: k ekonomickým otázkám tady odběhli jiní. mě na tom samozřejmě zajímá ta fyzika. až se to dostane do fáze prototypu, přestane to být pro mě zábavné... pak už bude následovat jen nudná revoluce v cestování, to není nic pro mě.

    TOMVYN: statisíce...? nevím. cenu by snížila jedině sériová výroba, dostupnost náhradních dílů, apod.... nutností bude dořešit třeba snadnou diagnostiku trhlin v tak rozsáhlé konstrukci, apod. nikdy jsem neřekl, že by to bylo snadné: to vy mě tlačíte od vize k něčemu jako "projekt", "business plan", apod. .. vize je zábavná právě tím, že se může vznášet nad oblaky a nemusí stát nohama pevně na zemi.

    OMNIHASH: zajímavé. prostě dnes letadla takovou tržní cenu mají. min. z toho vyplývá, že by letadlo pro 40 lidí za 2x takovou cenu asi nebylo zrovna "neprodejné"... samozřejmě z toho ale není jasné, jestli by to tak levně šlo postavit: je to jen takový první nástřel, v jakých cenových hladinách se pohybujeme, a proč by ten prototyp postavený "garážovou technologií" (tedy za méně peněz) asi jen tak neunesl požadované užitečné zatížení (prostě by byl z těžších materiálů...)

    REDGUY:
    FEMUR: popravdě - ani v Praze např. charterové autobusy cestovek nekončí zrovna v centru (nebo jak které, ale většinou ne, spíš někde na Zličíně a tak). mezi pravidelnými linkami a zájezdy je jistý rozdíl, ale obecně si nemyslím, že autobusová nádraží v centrech Londýna nebo Paříže obsluhují nějaké extrémní miliony cestujících: zajíždí tam pár dálkových linek, no. (na Florenc také už jezdí spíše jen dálkové a mezinárodní spoje a řada spojů co tam dřív zajížděla naopak končí na těch různých Zličínech... prostě trh).

    detaily autobusové dopravy jsou offtopic: jestliže jsem mluvil o charterových letech na odlehlé ostrovy, tak je asi jasné, že to má být alternativa k charterovým autokarům cestovek... tam se celkové náklady dají proti letecké dopravě vyčíslit poměrně snadno a jsou všem srozumitelná, takže ta čísla jsou reálnější. (lze si i představit, že kvalifikace pilota poměrně pomalého letadla se bude spíše blížit kvalifikaci řidiče autobusu...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    KEJML: dostanes kotel, jen pockej. takhle uvazovat smi jen moderator :))

    priklad FV panelu:
    100 w Watt 100W 100WATTS Photovoltaic PV Solar Panel Module 12V RV Boat Camp | eBay
    http://www.ebay.com/...-Watt-100W-100Watts-Photovoltaic-PV-Solar-Panel-Module-12V-RV-Boat-camp-/400349651756?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d36b2e32c
    KEJML
    KEJML --- ---
    DANYSEK: Ty jsi hroznej vizioterorista. Tohle osvícení majitelé Xchaosplánů zkrátka nedělají.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    DANYSEK: no hlavne az to, co vypadalo v cajku prestane bejt v cajku v 15ti kilacich, tak ti ani nic jinyho nez modleni nezbyde, ze jo.. ;o)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    REDGUY: prave jsi ziskal pozici financniho reditele..
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    KEJML: takze zadna miliardarska spolecnost? zklamals me..
    DANYSEK: bohuzel nezbyva nez souhlasit.. ;o)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KEJML: ale jo, neco si rozsekam na svem aeroplanu, co treba nebude hned poznat...takze jej vhodne nekde vymenim a budu se modlit, ze novy kus je v cajku :D
    KEJML
    KEJML --- ---
    DANYSEK: Povinost účastnit se těchto výměn bude součástí licenčí smlouvy, kterou podepíšeš při nákupu letadla. Lidi si zvyknou.

    Xchaos mě zabije, až tohle bude číst
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KEJML: chtel bych videt pitomce, co takovou vymenu provede :D
    KEJML
    KEJML --- ---
    TOMVYN: To není nutné, jen před odletem podepíšeš s předchozím majitelem "smlouvu o výměně" :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hmmm, myslim ze mam reseni problemu ceny letadel:

    Kidney and Organ Prices
    http://www.havocscope.com/black-market-prices/organs-kidneys/

    Jestli jedna ledvina stoji prumerne $150k, tak kdyz k tomu pridam srdce, jatra, rohovky, plice, kdovi co jeste, myslim ze z jednoho cloveka ten milion dostaneme. Ne kazdej je transplantacni material, takze odhadnu ze pulka pasazeru je nejak diskvalifikovana, porad mi z tech ctyriceti lidi dvacet zbejva. Cili kdyz xchaosoplan spadne, coz se stane spis driv nez pozdeji, mozna uz v okamziku kdy se prestane opirat o nastupni schudky, razem mam 20 mega dolaru ktery muzu vrazit do stavby novyho.

    Ta-daaaa!
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    KEJML: takze ted uz nejen, ze jeste nemame letadlo, ale uz vyrabime nadnarodni multimilardarskou spolecnost, ktera vlastni vsechna letadla a pujcuje je leteckym spolecnostem?
    oka.. to zni fer.. jsem pro.. 8)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: nasel jsem z roku 2008, najeto 135.000 za 5.5M.. coz znamena, ze novej bude cca za 8M..

    coz o to.. to letadlo by mozna aji prodejny bylo..
    ted jde o to, jestli je za ty penize vyrobitelny, ze jo..
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KEJML: tenhle rezim fungovani s dlouhou zivotnosti dohromady rozhodne zkloubit nepujde :) problem bude v lidech - posadkach, jakmile to nebude "jejich" stroj a budou litat se vsim, co je zrovna po ruce, tak se o to zakonite ani nebudou moc starat...
    KEJML
    KEJML --- ---
    TOMVYN: Tak letadla jsou samozřejmě záměnná, kdo potřebuje letět první, vezme si první letadlo z kraje.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: ja bych asi do takovych podrobnosti nezabihal..
    jakmile rekneme, ze parkujou pres noc takhle, tak jakmile by z jakyhokoliv duvodu nejaky letadlo chtelo vyjet driv, tak proste nevyjede, protoze ma vepredu i vzadu jiny a nejspis se nevytoci..
    urcite pujde vymyslet system, jak je dat k sobe co nejekonomictejs, ale to ted asi neni to k reseni..
    mimo jine - resime jak ustajit cca 10kusu na JEDNOM letisti, coz predpoklada, ze se jich uz vyrobilo nejmin pres sto (u nas 10, na prvni destinaci taky 10 a pocitam, ze se nelita jen tam) nebo se to planuje v historicky dohledny dobe..
    coz znamena, ze nejprve by bylo dobry vyresit jestli to vubec poleti..
    pokud jo a pokud to bude ekonomicky zajimavy, tak parkovani uz se nejak urcite vymysli ;o)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a videls, jak daleko od mesta je treba letiste v Mnichove? ;) A jestli mas pocit, ze (ex-zapado-)berlinsky Tegel je k centru docela blizko, tak vez, ze ho brzo zavrou :)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    FEMUR: tak jeste se mi nikdy nestalo, ze bych to odeslal, ale - platim tak cca 30faktur tydne, a to nekdy i za tyden a pul najednou - a uz nekolikrat se mi stalo, ze jsem prehodil castku a variabilni symbol (kterej ma casto 8cislic).. ;o))..
    takze takovejhle prehmat chapu..
    ale urcite by to tak nemelo zustat ;o)))
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    REDGUY: Hlavne kdyby se to oblepilo FV folii, tak to bude tak rentabilni, ze ti vyrobce jeste zaplati, aby sis to koupil.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    OMNIHASH: Desetimistna Cessna Caravan, 2.1M$, cili 40MCZK. Ale kdyz se to kródsorcuje a oupnsorcuje a sloudizajnuje, tak to urcite krapet klesne 8)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam