• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: tak.... a kolik takovej autobus podle tebe na vzdálenost 2000 km (kterou solární letadlo přeci jen asi dá?) sežere průměrně nafty? a kolik to při dnešních cenách stojí? a kolik spotřebuje autobus nafty za dobu své životnosti?

    TOMVYN: jeho konzistentní cynismus je sice pozoruhodný, leč přesto odporný (no... zase na offtopic reaguju offtopicem...)

    TOMVYN: mě pád z 15 km nepřijde principiálně nebezpečnější, než třeba z 1 km (spíše naopak: máš víc času s tím něco dělat)

    KEJML: jednoduše jseš offtopic. (a závidíte, že v letadle s tak nízkou pádovou rychlostí půjde po havárii použít cestující aspoň na orgány, co? tohle u dnešních tryskáčů fakt nehrozí... tam je kremace po havárii téměř zaručena... pokud se to nerozfláká o vodní hladinu, teda...)

    KEJML: ráno letíš v tom pořadí, v jakém parkuješ: stejně chceš co nejvíc Slunce. na opozdilce se nečeká (asi jako u těch autobusů). potřebuješ ještě nějakou menší odstavnou plochu, kam případně odtáhneš stroj, který bude mít defekt (nic tak odlišného proti dnešnímu stavu)

    TOMVYN: k ekonomickým otázkám tady odběhli jiní. mě na tom samozřejmě zajímá ta fyzika. až se to dostane do fáze prototypu, přestane to být pro mě zábavné... pak už bude následovat jen nudná revoluce v cestování, to není nic pro mě.

    TOMVYN: statisíce...? nevím. cenu by snížila jedině sériová výroba, dostupnost náhradních dílů, apod.... nutností bude dořešit třeba snadnou diagnostiku trhlin v tak rozsáhlé konstrukci, apod. nikdy jsem neřekl, že by to bylo snadné: to vy mě tlačíte od vize k něčemu jako "projekt", "business plan", apod. .. vize je zábavná právě tím, že se může vznášet nad oblaky a nemusí stát nohama pevně na zemi.

    OMNIHASH: zajímavé. prostě dnes letadla takovou tržní cenu mají. min. z toho vyplývá, že by letadlo pro 40 lidí za 2x takovou cenu asi nebylo zrovna "neprodejné"... samozřejmě z toho ale není jasné, jestli by to tak levně šlo postavit: je to jen takový první nástřel, v jakých cenových hladinách se pohybujeme, a proč by ten prototyp postavený "garážovou technologií" (tedy za méně peněz) asi jen tak neunesl požadované užitečné zatížení (prostě by byl z těžších materiálů...)

    REDGUY:
    FEMUR: popravdě - ani v Praze např. charterové autobusy cestovek nekončí zrovna v centru (nebo jak které, ale většinou ne, spíš někde na Zličíně a tak). mezi pravidelnými linkami a zájezdy je jistý rozdíl, ale obecně si nemyslím, že autobusová nádraží v centrech Londýna nebo Paříže obsluhují nějaké extrémní miliony cestujících: zajíždí tam pár dálkových linek, no. (na Florenc také už jezdí spíše jen dálkové a mezinárodní spoje a řada spojů co tam dřív zajížděla naopak končí na těch různých Zličínech... prostě trh).

    detaily autobusové dopravy jsou offtopic: jestliže jsem mluvil o charterových letech na odlehlé ostrovy, tak je asi jasné, že to má být alternativa k charterovým autokarům cestovek... tam se celkové náklady dají proti letecké dopravě vyčíslit poměrně snadno a jsou všem srozumitelná, takže ta čísla jsou reálnější. (lze si i představit, že kvalifikace pilota poměrně pomalého letadla se bude spíše blížit kvalifikaci řidiče autobusu...)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    REDGUY: prave jsi ziskal pozici financniho reditele..
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    KEJML: takze zadna miliardarska spolecnost? zklamals me..
    DANYSEK: bohuzel nezbyva nez souhlasit.. ;o)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KEJML: ale jo, neco si rozsekam na svem aeroplanu, co treba nebude hned poznat...takze jej vhodne nekde vymenim a budu se modlit, ze novy kus je v cajku :D
    KEJML
    KEJML --- ---
    DANYSEK: Povinost účastnit se těchto výměn bude součástí licenčí smlouvy, kterou podepíšeš při nákupu letadla. Lidi si zvyknou.

    Xchaos mě zabije, až tohle bude číst
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KEJML: chtel bych videt pitomce, co takovou vymenu provede :D
    KEJML
    KEJML --- ---
    TOMVYN: To není nutné, jen před odletem podepíšeš s předchozím majitelem "smlouvu o výměně" :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hmmm, myslim ze mam reseni problemu ceny letadel:

    Kidney and Organ Prices
    http://www.havocscope.com/black-market-prices/organs-kidneys/

    Jestli jedna ledvina stoji prumerne $150k, tak kdyz k tomu pridam srdce, jatra, rohovky, plice, kdovi co jeste, myslim ze z jednoho cloveka ten milion dostaneme. Ne kazdej je transplantacni material, takze odhadnu ze pulka pasazeru je nejak diskvalifikovana, porad mi z tech ctyriceti lidi dvacet zbejva. Cili kdyz xchaosoplan spadne, coz se stane spis driv nez pozdeji, mozna uz v okamziku kdy se prestane opirat o nastupni schudky, razem mam 20 mega dolaru ktery muzu vrazit do stavby novyho.

    Ta-daaaa!
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    KEJML: takze ted uz nejen, ze jeste nemame letadlo, ale uz vyrabime nadnarodni multimilardarskou spolecnost, ktera vlastni vsechna letadla a pujcuje je leteckym spolecnostem?
    oka.. to zni fer.. jsem pro.. 8)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: nasel jsem z roku 2008, najeto 135.000 za 5.5M.. coz znamena, ze novej bude cca za 8M..

    coz o to.. to letadlo by mozna aji prodejny bylo..
    ted jde o to, jestli je za ty penize vyrobitelny, ze jo..
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KEJML: tenhle rezim fungovani s dlouhou zivotnosti dohromady rozhodne zkloubit nepujde :) problem bude v lidech - posadkach, jakmile to nebude "jejich" stroj a budou litat se vsim, co je zrovna po ruce, tak se o to zakonite ani nebudou moc starat...
    KEJML
    KEJML --- ---
    TOMVYN: Tak letadla jsou samozřejmě záměnná, kdo potřebuje letět první, vezme si první letadlo z kraje.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: ja bych asi do takovych podrobnosti nezabihal..
    jakmile rekneme, ze parkujou pres noc takhle, tak jakmile by z jakyhokoliv duvodu nejaky letadlo chtelo vyjet driv, tak proste nevyjede, protoze ma vepredu i vzadu jiny a nejspis se nevytoci..
    urcite pujde vymyslet system, jak je dat k sobe co nejekonomictejs, ale to ted asi neni to k reseni..
    mimo jine - resime jak ustajit cca 10kusu na JEDNOM letisti, coz predpoklada, ze se jich uz vyrobilo nejmin pres sto (u nas 10, na prvni destinaci taky 10 a pocitam, ze se nelita jen tam) nebo se to planuje v historicky dohledny dobe..
    coz znamena, ze nejprve by bylo dobry vyresit jestli to vubec poleti..
    pokud jo a pokud to bude ekonomicky zajimavy, tak parkovani uz se nejak urcite vymysli ;o)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a videls, jak daleko od mesta je treba letiste v Mnichove? ;) A jestli mas pocit, ze (ex-zapado-)berlinsky Tegel je k centru docela blizko, tak vez, ze ho brzo zavrou :)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    FEMUR: tak jeste se mi nikdy nestalo, ze bych to odeslal, ale - platim tak cca 30faktur tydne, a to nekdy i za tyden a pul najednou - a uz nekolikrat se mi stalo, ze jsem prehodil castku a variabilni symbol (kterej ma casto 8cislic).. ;o))..
    takze takovejhle prehmat chapu..
    ale urcite by to tak nemelo zustat ;o)))
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    REDGUY: Hlavne kdyby se to oblepilo FV folii, tak to bude tak rentabilni, ze ti vyrobce jeste zaplati, aby sis to koupil.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    OMNIHASH: Desetimistna Cessna Caravan, 2.1M$, cili 40MCZK. Ale kdyz se to kródsorcuje a oupnsorcuje a sloudizajnuje, tak to urcite krapet klesne 8)
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Ja vim, ze jsem slibil, ze uz sem nic nenapisu, protoze podporovat psychicky nemocne magory je nebezpecne, ale veta "hmm, tak ja zkusim predpokladat vetsi zivotnost letounu" me doslova sundala ze zidle :D

    a abych nebyl offtopic, tak moje nabidka ze zkusim zajistit simulaci modelu stale trva, ovsem v kontextu xchaosovych prispevku o cenach si kladu novou a jedinou podminku - neprijimam vystup generatoru nahodnych cisel.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: no hele nevim.. ale mel jsem pocit, ze jde hlavne o prostredek pro backpackery..
    . coz mi neprijde, ze se to srovnava s
       - mnozstvim provozovanych jednotek
       - s infrastrukturou
       - a s mnozstvim tras autobusove dopravy..
    . druha vec - puvodne jsme se bavili prece hlavne o vytvoreni dopravy do urcitych destinaci..
       - ted najednou rikame, ze budeme mit statisice letadel (pocitam, ze pocet autobusu pujde spis do milionu?
       - uz jen po republice jich bude jezdit tisice a pokud ta infrastruktura ma byt stejna, pak to nejde udelat tak, ze to bude litat jen z Phy..
       - a kolik zastavek maji v infrastrukture autobusy byt jen po Evrope?
    . nemluve o tom, ze autobusum staci udelat zluty hady na silnici a mas parkoviste/nastupiste a je po ptakach.. pak to navali na dalnici a uz frci.. cimz se vytvori infrastruktura velmi jednoduse..
       - oproti tomu my tvrdime, ze litame jen nekam, jen odnekud (zejmena odlehla letiste s nezpevnenou plochou)..

    to mi nejak nesedi..?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    jenom tak abysme měli něco pro srovnání, takhle vypadá letadlo, co stojí zhruba 20 miliónů


    Beechcraft 60 Duke PT6 Turbine
    Price: US$ 1,220,000




    Crew: one, pilot
    Capacity: five passengers
    Length: 33 ft 10 in (10.31 m)
    Wingspan: 39 ft 3¼ in (11.97 m)
    Height: 12 ft 4 in (3.76 m)
    Wing area: 212.9 ft² (19.78 m²)
    Empty weight: 4,275 lb (1,939 kg)
    Max. takeoff weight: 6,775 lb ) (3,073 kg)
    Powerplant: 2 × Lycoming TIO-541-E1C4 turbocharged six-cylinder, horizontally opposed direct drive engines, 380 hp (283 kW) each

    AirCraft24.com - Beechcraft 60 Duke PT6 Turbine aircraft for sale - USD 1,220,000 - Ad IDNo. 102798
    http://www.aircraft24.com/...CH_ADTYPE_ID=M&SEARCH_CURRENCY_ID=USD&SEARCH_PRICEMIN=1200000&SEARCH_YEARMIN=2005&SEARCH_ORDERBY=AD_PRICEEUR&numresults=1
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jo, hele, xchaosi, kdyz jsi psal ze ten autobusovej xchaosoplan by stal 20 meg, myslel jsi 20 mega korun nebo dolaru? Hadam to prvni, protoze jsi srovaval s korunovou cenou autobusu, ale chci se ujistit...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam