• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QNEDLEEQ: dodám. mmnt. (a ty si mezitím najdi na wiki historii návrhů, počítajících s kruhovým křídlem... je to extrémní varianta "boxovaného křídla", která má tu výhodu, že nemá žádné "aerodynamické kouty"... ovšem zase pro svojí danou celkovou plochu vytváří menší vztlak, což nás ovšem nemusí trápit, pokud to křídlo vlečeme a chceme jen aby uneslo samo sebe...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    víceméně - k tomuto, že takováto vlečená konstrukce by měla nízký čelní odpor, mě přivedlo i to, že jsem absolvoval parašutistický výcvik (i když nikoliv seskok - letadlo se nějak záhadně rozbilo, ten den :-). přednáška při výcviku zahrnovala vysvětlení, že současné otevření hlavního i záložního padáku je velmi nebezpečné, protože můžou zaumout postavení, kdy oba padáky míří svým dopředným letem kolmo k povrchu, a současně si vzájemně napínají lana: objekt, který se nachází mezi nimi uprostřed, pak směřuje k povrchu víceméně rychlostí volně padající cihly.

    pro zjednodušení si tedy lze představit, že letadlo za sebou potáhne několik specializovaných paraglid ve zhruba tomto uspořádání (až na to, že se od nich nebude požadováno vytváření přebytečného vztlaku, takže vlastně půjde o paraglidy s vysokou šíthlostí).

    je to opět obloukem návrh k prvním návrhům z doby před asi 1 rokem - jen jsem si od té doby nastudoval něco o aerodynamice, takže mám lepší představu o tom, jaký by byl nejoptimálnější možný tvar pasivně tažený vzduchem...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QNEDLEEQ: ano.. ale ta "superobří konstrukce" (s vlastní hmotností v řádu jednotek kg/m2 - aby i s užitečným zatížením mohlo to plošné zatížení být někde mezi 10 a 20 kg/m2 max) právě potřebuje být tvořena z co největší části konstrukčním materiálem (nějaká ta uhlíková nanovlákna, nebo nanokrystalická celulóza, nebo tak něco) a z co nejmenší části těmi FV panely. A pokud máme rozpočet co já vím - 4 kg/m2 (zatím to tak podle všeho vychází - z např. 12 kg/m2 musí 1/3 připadnout na baterie, 1/3 na trup včetně užitečného zatížení a 1/3 na vlastní konstrukci), tak to, že zbude celých 4 kg na konstrukci a nebudou z toho 0.5 kg tvořit křemíkové destičky, které mají žalostné mechanické vlastnosti - to může hrát docela velkou roli....

    QNEDLEEQ: nedávno jsem náhodou na Discovery channel viděl dokument o stratosférickém paraglidingu v blízkosti vrcholu Mt.Everestu. Víceméně hlavní zlepšení byl přeplňovaný motor a vrtule o větším průměru.

    Vím, že budu zase za nepřítele lidu a samozřejmě vím, že paraglidy mají žalostnou klouzavost, např. proti větroňům. Jsou ale zase s plošným zatížením křídla cca někde tam, kam se potřebujeme dostat - je to i včetně užitečného zatížení.

    Co takhle dlouhá kruhová samonosná stuha, vlečená _za_ poměrně konvenčním elektrickým letadlem? Kruhové křídlo má jedny z nejlepších aerodynamických vlastností, co se týče indukovaného odporu. A pokud od něj nechceme, aby uneslo nic, kromě sebe....

    v podstatě si představ kruhovou stuhu s obrovskou štíhlostí - např. 1 km stuhu stočenou do kruhu, s tětivou 1m. tedy 1000 m2, obvod = po*d - tedy průměr takto vzniklého za letadlem taženého kruhu by byl něco málo pod 300m. celé by to obsahovalo nějaký mechanismus umožňující "řízené zmuchlání" (např. lanka, stahující se rovnoměrně po obvodu toho kruhu a rovnoměrně to muchlající) ... a vážilo by to max. do 1 kg/m2 (to odpovídá materiálům, ze kterých se paraglidy dělají už teď. celá kruhová konstrukce by i při klouzavosti jen kolem 10:1 měla odpor vzduchu jen kolem 1 N/m2.

    dodám nákres :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak jakýkoliv vývoj solárních panelů směrem k snižování hmotnosti, tloušťky a/nebo zvýšování účinnosti mi přijde _zatraceně_ relevantní k solárnímu létání...

    v podstatě jde o to, že pokud dnes s takovýmito mechanickými parametry umíme aspoň neúčinné panely, tak je to určitý příslib toho, že by s těmito parametry mohlo být časem možné vyrobit i ty účinné panely: tedy, těch dnes reálně dosažitelných 33% pomocí netoxického křemíku.

    on ani ten křemík na tom není zle, jde se dostat na 0.5kg/m2... ale ultravelké/ultralehké křídlo samozřejmě bude potřebovat aby co největší podíl tvořily materiály, které mu dodají nějaké strukturální/mechanické vlastnosti, které jako křídlo musí mít. proto mi 4g/m2 přijde jako dost průlomových...
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Hele já ti nevím. Samozřejmě je to obrovský vědecký a inženýrský úspěch, ale příjde ti to relevantní k solárnímu létání? Podle mne v současné situaci nestojí snížování hmotnosti za to, pokud to s sebou nese i menší účinost a to zkrátka proto, že mi právě účinost přijde jako limitující faktor dalšího vývoje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Mírně offtopic, ale přesto to volně myšlenkově souvisí:

    This $5 lamp is powered by gravity (and just destroyed its funding target on Indiegogo) | VentureBeat
    http://venturebeat.com/2012/12/26/this-5-lamp-is-powered-by-gravity-and-just-destroyed-its-funding-target-on-indiegogo/

    hodinový stroj se závažím... když můžou hodiny tikat a hejbat ručičkama a ještě bimbat každou celou, tak to by bylo, aby neutáhly pár ledek!

    21. století ještě bude zábavné, až lidem dojdou některé nové kombinace, které dříve nebyly možné :-) po cyberpunku následuje ledpunk a clockworkpunk :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Odkaz,který tady proběhl cca před rokem, a nějaké googlení mě k němu znovu přivedlo:
    FoilSim III Student Version 1.4d beta
    http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/foil3.html

    Jedno nahodilé nastavení parametrů křídla v tomhle simulátoru:
    Chord ~1.56 m
    Span ~93.13 m
    Area ~145.6 m^2
    Aspect ratio ~59.5
    Speed ~196 km/h
    Altitude ~15087 m
    Shape Airfoil
    Angle 3.08deg
    Camber ~2.04%
    Thick 6.073% (vypočteno z hodnoty "Chord")
    Lift 25079N (2.5t)
    Drag 1043N
    L/D ratio 24.045

    na 1m2 křídla připadá v tomto případě 7.16N odporu vzduchu
    plošné zatížení křídla je ~17.22 kg/m2
    při rychlosti 196 km/h = ~ 54m/s je třeba dodávat výkon 389.8 W
    při insolaci 1.4 kW/m2 toto předpokládá výslednou účinnost cca 28% (té lze dosáhnout při reálně dosažitelném šikmém osvětlení např. tím, že absolutní účinnost FV panelu bude daleko větší)

    Taková je realita v letové hladině 15km - Foil Sim III výše letět neumí, takže tato čísla nemohu porovnat s tím, jak by se solární letadlo chovalo třeba v 25km.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Peel-and-Stick Solar Cells Created At Stanford University - Slashdot
    http://hardware.slashdot.org/story/12/12/24/1255212/peel-and-stick-solar-cells-created-at-stanford-university
    Stanford University researchers create peel-and-stick solar cells
    http://www.gizmag.com/flexible-sticker-solar-cells/25544/

    The cells have been successfully applied to a variety of both flat and curved surfaces – including glass, plastic and paper – without any loss of efficiency.

    Not only does the new process allow for solar cells to applied to things like mobile devices, helmets, dashboards or windows, but the stickers are reportedly both lighter and less costly to make than equivalent-sized traditional photovoltaic panels. There’s also no waste involved, as the silicon/silicon dioxide wafers can be reused.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ultrathin and lightweight organic solar cells with high flexibility : Nature Communications : Nature Publishing Group
    http://www.nature.com/ncomms/journal/v3/n4/full/ncomms1772.html
    "We obtain solar cells with 4.2% power conversion efficiency, an unprecedented specific weight value of 10 W/g, high flexibility and can reversibly attain tensile strains of more than 300% on an elastomeric support."

    Samozřejmě... 4.2% není nic moc... ale tloušťka cca 1,8um, hmotnost cca 4g/m2 ??
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: omyl. diskuze je odborná, a kromě toho, že zde budou občas okouzlující obrázky, by měla být spíš systematicky nudná (pro lidi, co to téma nezajímá). smysl pro humor mám, ale zřejmě ne kompatibilní (každý má sem tam nějaké téma, které bere vážně... ostatní prostě po čase pochopí a odejdou si dělat šprťouchlata jinam... kde je bude sledovat i víc lidí a tak...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Takhle se to dělá jinde, s offtopicama: [ BIDAK @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]

    NINE_OF_NINE: tohle je crosspost z [ BIDAK @ Dobyvani vesmiru a kosmonautika ] ... takže nejen offtopic, ale i neoriginální v rámci NYX.
    BURAN
    BURAN --- ---
    NINE_OF_NINE: to je bozi :)
    NINE_OF_NINE
    NINE_OF_NINE --- ---
    DANYSEK: Co tohle jako zaloha kdyz dojdou baterky?
    2-Stage Water Rocket flies to 810' (246m) - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=0qzOzjRJpaU
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ze nemas smysl pro humor neznamena, ze si tu nemuzou zavtipkovat ostatni. diskuze neni jen pro tebe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: asi okrajově vtipné, ale v tomhle klubu totálně offtopic. (takže ty offtopicy asi budu muset začít promazávat, jako všude jinde na NYXu...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    taky namet na... alternativni pohon... :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: Robur Dobyvatel od Julese Vernea používal něco podobného :)

    JULES VERNE - Robur Dobyvatel.pdf | Ulož.to
    http://uloz.to/xqJxyL/jules-verne-robur-dobyvatel-pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Wood pulp extract stronger than carbon fiber or Kevlar
    http://www.gizmag.com/cellulose-nanocrystals-stronger-carbon-fiber-kevlar/23959/
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: nechapu jak tva odpoved souvisi s mym dotazem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: já znova opakuju, že "vstoupit na trh" neznamená to samé, jako "vytlačit z něj existující alternativy". prozradil jsem ti, jaký podíl na trhu pro tuhle technologii předpokládám kolem roku 2023 - tedy za 10 let - a víc odhadovat nechci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam