• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: no, SI2 určitě mít nebudu... ale můžu mít ekvivalent prvního Sunseekeru Erica Raymonda ( http://solar-flight.com ) - tedy, můžu dosáhnout na "pokročilé garážové technologie" začátku 90.let 20.století :-)

    myslím, že můžu za pět let mít něco, co unese člověka (bez ohledu na to, jestli si do toho troufnu sám vlézt), a co bude schopné na přímém slunci udržet vodorovný let (tzn. stoupání na baterie, vodorovný let udržitelný - jako první a v podstatě i druhý Sunseeker, tzn. dobíjení baterií hlavně před startem na zemi, stoupání převážně na baterie - ale větší výdrž, než čistě bateriové letadlo...)

    tzn. odhaduju 2 kW panelů (těžko říct jakých a s jakou účinností) a hmotnost, která stačí pro vodorovný let - tedy při rychlostech okolo 15 m/s např. při klouzavosti 10:1 (tuším se to uvádí v tomhle pořadí?) bych se musel vejít do cca 133 kg, při klouzavosti 20:1 by to muselo vážit tak do 250 kg, při 10 m/s (paraglide?) a klouzavosti 8:1 (opět: paraglide) by to mohlo vážit např. 160 kg.

    představa, že za 5 let budu mít solárně-elektrický paraglide (buď panely všité do padáku, nebo padák z FV materiálu), který včetně mě (70 kg), baterií a motoru s vrtulí bude vážit méně než 160 kg, mi nepřijde vůbec nereálná: tedy, 110 kg na zádek bych neunesl a padák nemůže být výrazně těžší, než pilot visící pod ním, ale tím spíš: pokud vzhletová hmotnost mě s padákem bude něco kolem 100 kg, tak představa paraglide z FV aktivní tkaniny (či z všitými panely), který se i s backpackem vejde do 30 kg mi nepřijde nijak nereálná.

    pokud FV tkanina dosáhne účinnosti kolem 20% (do 5 let by to mohlo nastat), tak 2 kW v létě dostanu z plochy zhruba 10 m2: toto u paraglidu není nic nereálného. v nejlepších ohebných panelech, které si dnes můžu v ČR objednat, váží 2 kW něco jako 33 kg - tzn. pořád z nich můžu zkusit stavět stroj se vzletovou hmpotností do 160 kg, protože beze mě a bez panelů pořád zbývá 47 kg na baterie, konstrukci a motor - stejně tak ale můžu čekat, až se objeví FV tkanina a potáhnout s ní paraglide.

    mezitím samozřejmě nejelpší, co můžu udělat, je hrát si se soláními koly - protože tím získám velkou část potřebných zkušeností s fotovoltaikou a řídícími jednotkami DC motorů. (bratrům Wrightovým se toto hodilo také...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: zalez, trolle! (a tenhle týpek to dělal od začátku v garáži: http://www.solar-flight.com/home/ )
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: btw kdyz vidis to zrychleny video z konstrukce toho letounu, ty opravdu veris ze nekdy udelas solarni letadlo?:D
    kdyz se natom podileji prinejmensim 10tky odborniku a rozhodne to nedelaji v garazi, ale maji za sebbou takove giganty jako je ABB anebo Airbus?a nejde o to esli jeto letadlo solar/hybrid/anebo ciste elektricky na baterie...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to bych teda neřekl, že mám snahu je omezit - s tim naprosto souhlasim 8)

    Nicmene, ocenuju ze misto mlzeni ses konecne zacal venovat vzoreckum ze zakladni skoly, ktere tvoje predchozi tvrzeni ne tak uplne podporuji. Skepticky pristup FTW! Toho se drz! 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to bych teda neřekl, že mám snahu je omezit. jsem si slušně jistý, že 2.2t těžký SI2 spotřebuje při stoupání do 5000m z baterií 20 kWh. Nejsem si jistý, kolik hodin přitom letí ve tmě a kolik hodin už využívá sluneční energii.

    gravitační potenciál stoupání do 5000m je m*g*h, tzn 2200*9.81*5000 = 107.91 MJ = skoro 30 kWh. tzn. jen toho gravitačního potenciálu musí ze solární energie čerpat 10 kWh (ale nejspíš je spotřeba letadla během stoupání ještě vyšší). každopádně je to zajímavý příspěvek do debaty, kolik baterií musí mít solární letadlo na palubě, aby vystoupalo do nějaké rozumné letové hladiny (že já chci stoupat do 20 km, to je jiná věc :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Problem diskusi s tebou neni ze delas chyby. Problem je, ze jich delas sakra hodne, ze mas naprosto nulovou snahu je omezit (treba tak ze by ses neco naucil nebo si veci kontrolovat nez je zacnes hlasat), ze kdyz udelas chybu a nekdo te na ni upozorni tak zacnes klickovat, mlzit, retconovat a vymlouvat se a v neposledni rade ze v rade pripadu proste uz nejde o chyby, ale o vedome lhani. Tohle jsou tvoje problemy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně, když člověk udělá chybu, není to banální, když se trefí, tak ano... výborný přístup k vedení debaty.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Vis, ono to nefunguje tak ze kdyz jednou placas nesmysly, vymyslis si nebo lzes a potom jednou reknes nejakou banalni pravdu, tak se to navzajem vyrusi a jsi zase zcela duveryhodnej. Bohuzel pro tebe 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jistě... ty příklady, kdy jsem pravdu měl, budeme pro jistotu ignorovat, že.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To bezpochyby. Jenze bohuzel, XChaosi, kolikrat uz jsme videli, zes tady neco tvrdil jako fakt, ale jakmile jsme do toho zacali trosicku rejpat, ukazalo ze, ze to byl nesmysl, omyl, lez, nebo, jak rikas, "nezavazne vypraveni"? Proste ze to nebyla pravda? Takze prosim chapej, ze v komunikaci s tebou, na zaklade minulych zkusenosti, je zcela racionalni pozadovat vic dukazu a dokladu nez v komunikaci s nekym byt jen prumerne duveryhodnym.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: teda: to, že jsem neudělal screenshot nějakého webu, z nějakého mého pozorování nedělá míň "fakta" (ostatně, jak tě znám, ty budeš následně schopen zpochybnit i ten screenshot :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "bude nutné ukázat"? Hele, a nebylo by jednodussi kdybys do budoucna proste jako fakta prezentoval jen veci, ktery skutecne fakta jsou a ne neco, co sis jen tak vsugeroval nebo co si fakt hodne prejes? Bonusem by bylo jednak, ze bys stravil _mnohem_ min casu psanim, druhak, nemusel by ses vymlouvat a lhat kdyz se na to prijde 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ach jo :-) tak bude nutné ukázat, že je to fakt "většina" (no, když startujou snad ve dvě v noci, nebo kdy (?) nepřekvapí to... zas tolik hodin nestoupají, do těch 5000m)

    fakt bude potřeba udělat přesný screenshot toho grafu, při příštích přeletech.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: neřekl jsem "většinu": řekl jsem, že startují za tmy.

    vs.

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : během ranního stoupání z 0 do 5000m se spotřebuje něco mezi 1/3 a 1/2 kapacity (většinou ještě za tmy - režimu letu pak spočívá ve vodorovném letu, dokud se baterie nedobíjí, teprve pak se stoupá dál, už jen na slunce, ne na baterie)

    Ja uz fakt nevim co ti na to rict. O startu ani slovo, ani zminka, ani naznak, mluvis jen a pouze o stoupani. A ted, o dvacet zprav pozdej, najednou zase retconujes a myslis si, ze ti to projde? Chjo, to uz je fakt nemoc.

    A jen tak pro kontrolu, to ze pri stoupani spotrebuje tretinu az pulku baterek, to dokazes nejak ozdrojovat?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: neřekl jsem "většinu": řekl jsem, že startují za tmy. 5000m dosáhnou samozřejmě už za světla, baterky pak na plnou kapacitu už dobíjí poměrně rychle.

    zdrojem tvrzení o 50% vybití během stoupání do 5000m jsou grafy, zveřejňované během letu. dal by se z nich asi udělat screenshot (je to javascript, nejde jednouše sejvnout obrázek). během dalšího přeletu screenshot samozřejmě zkusím udělat.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz ne uplne jde dohromady s tim co jsi psal drive, totiz ze vetsinu stoupani dela za tmy. Muzes na to stoupani za tmy prosim zdroj?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    spousta zajímavých čísel.
    Solar Impulse RTW - 6th Leg from Chongqing to Nanjing
    http://www.solarimpulse.com/infocard-batteries
    mj. z toho vyplývá, že dvoutunový SI2 spotřebuje během stoupání do 5000m z baterií jen něco kolem 20 kWh (pro srovnání: moje solární kolo váží i se mnou nejspíš něco kolem metráku a má 600 Wh v akumulátorech :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    elektrické letadlo Airbusu. Zatím nesolární :-)
    Airbus Group - E-Fan: the electric plane
    http://www.airbusgroup.com/int/en/innovation-environment/e-fan-the-electric-plane.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak teda ještě jeden offtopic (ale moc pěkný :-)
    Carbon Flyer: The Ultimate Crash Proof Video Drone | Indiegogo
    https://www.indiegogo.com/projects/carbon-flyer-the-ultimate-crash-proof-video-drone
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Zhruba stejne jako ty, ty a ty 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsi dost offtopic, řekl bych
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam