JIMIQ: solární letadlo za hezkého počasí dnes může mít dolet, který by (ovšem při stejném výkonu a rychlosti, pravda) mělo letadlo s pístovým motorem a výdrží cca 8h ve vzduchu (které malé sportovní letadlo má ale výdrž 8h?). Je pravda, že rychlost je kolem 50 km/h, ale pořád získáš dolet 400 km bez jediné kapky paliva (u menšího letadla než SI2 diskutabilně s nutností dobíjet baterie předem na zemi, což ovšem můžeš opět provádět solárně). (BTW: rychlost letu solárního letadla dnes konkuruje trajektu, ba i motorovému člunu - solární hydroplán by dával velmi dobrý smysl např. ve slunném Středomoří)
REDGUY: výměna baterie bude možná zajímavá, až budeš přelétat mezi sítí letišť, kde dobíjíš standardizovaný typ baterie a máš pozemní obsluhu, která ti jí vymění, apod. pro vyhlídkový let s návratem na stejné letiště by to šlo, ale už kdyby si chtěl obsluhovat jednoduchou trasu (např. přelety na nějaký ostrov - viz předchozí odstavec), tak potřebuješ dvě letiště se shodnou infrastrukturou. Baterie přitom nejsou výrazně levnější, než solární články. (Kromě toho - u hydroplánu by výměna baterie nebyl tak přímočarý proces, jako na zemi - často k nim dopluješ na člunu a přestoupíš, naopak ti nevadí mírně větší rozpětí, apod., jediné omezení je potřeba cca 2x takového výkonu motoru při startu oproti startu z podvozku)
výdrž rekordního 4-místného elektrického letadla je dnes cca 1h (speciál Pipistrel, složený se dvou větroňů kolem centrálního segmentu křídla a speciálného bloku s motorem, takže cestující ani nesedí v jedné kabině). neletí to úplně pomalu, takže máš šanci vyhrát cenu NASA za dolet, ovšem na vyhlídkový let je to zbytečné - tam se počítá spíš stoupavost.
na vyhlídkový let to diskutabilně může stačit, ale je tam nutnost dobíjení/servisu na zemi (takže malý turnaround během dne). Solární letadlo velikosti SI2 by po hodinovém letu nejspíš přistávalo s plně nabitými bateriemi (rozhodně za takového počasí, kdy by se dala očekávat poptávka po dalším vyhlídkovém letu ten samý den). Dtto kdyby kabina byla upravená na možnost seskoků padákem - jednoduše by další parašutisti mohli nastupovat hned, bez nutnosti servisování letadla (dokonce rychleji, než u letadla, které je třeba dotankovat, ovšem climb rate by samozřejmě zase byla pomalejší...).
(vycházím z toho, že většina vyhlídkových letů i seskoků padákem se stejně odehrává v letní sezóně, cca někdy když je slunce vysoko na obloze a za aspoň čátečně jasné oblohy - resp. v létě v poledne to dobíjí i přes mraky, jak si lze snadno ověřit)