• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tohle je otevřená lež: já naopak hledám případ, kdy se solární panely jednoznačně ekonomicky zdůvodní bez jakýchkoliv dotací už dnes - při dnešních cenách energie ze zásuvky a dnešních cenách fosilních paliv!

    obchodní model solárního hydroplánu létajícího na subtropický ostrov obstojí (argumentoval jsem takto už dříve, ale to ještě solární letadlo o hmotnosti a ostatních parametrech SI2 ani neexistovalo)

    - turistická sezóna u moře je v létě, většinou když je extrémně slunečno
    - létá se tak jako tak jen za dobrého počasí
    - vyhlídkový přelet na ostrov by byl konkurenceschopný proti nudné pomalé plavbě lodí sám o sobě
    - elektrický pohon je sám o sobě tišší, než spalovací, navíc oproti variantě s battery packem: pomalý let a větší vzdálenost motoru od trupu hlučnost dále snižuje
    - i solárně poháněný přelet bude rychlejší proti většině lodí (cca 2-4x)
    - hydroplán může spojovat dva přístavy, kde cestující dopraví na palubu malý člun, nepotřebuje žádné letiště (tohle opět cílí na středomoří a Jadran - nikdo ty ostrovy nechce hyzdit letištními plochami, navíc by nebyly v historických centrech přístavních městeček, na rozdíl od přístavů, logicky....)
    - nízká vzletová rychlost je pro hydroplán důležitá (kvůli většímu odporu rozjezdu po vodní hladině, než je tomu na pevnině)
    - provoz hydroplánu je bezpečný (nouzové přistání je možné kdykoliv po cestě)
    - teplota vzduchu nad mořem je nižší než nad pevninou, to zvyšuje účinnost solárních článků
    - doplňování paliva (ani výměna battery packu) by u hydroplánu, který ani nekotví při nalodění cestujících u mola, samozřejmě vůbec nebylo samozřejmé (bez ohledu na cenu paliva je zde cena práce)
    - i kdyby doplňování paliva nebyl ekonomický problém, pořád je to logistický problém (takhle lze letět i do destinace bez jakéhokoliv zásobování z pevniny, v podstatě - např. neobydlený ostrov)
    - ostrov je z definice energeticky "ostrovní systém" (i když tam třeba vedou podmořské kabely, pravda... ale zase je tam nějaký limit) - tzn. cena elektřiny a zejména paliva na ostrově není úplně samozřejmá položka (nehledě na to, že odlehlejší ostrovy mohou být zásobované méně pravidelně)

    jednoznačně: hydroplán uvádím jako příklad konkurenceschopného obchodní modelu - ne jako něco, na co chci získat dotace (pravda, zajímám se o to, že bych mohl nabídnout Hlavnímu Městu Praha solární přívoz - nelétající zakázka - to by sice byla veřejná zakázka, ale i to by mělo cenou za provoz konkurovat dnešním dieselovým přívozům a jen za těchto podmínek mi to zajímá - že by součástí zadání bylo _ušetřit_). (skoro by se dalo říct, že jsem v podstatě eko-libertarián - až na to, že uznávám např. sociální roli státu - hlavně proto, že si to nechci vzít na triko osobně :-)

    solární letadla nekonkurují dopravním proudovým letadlům, konkurují ovšem už jen rychlostí a dosahem potenciálně řadě jiných způsobů dopravy: nejdřív lodě, potom terénní auta, ale i autobusy, vlaky... ta konkurenceschopnost je velmi reálná díky tomu, že můžeš dosáhnout místo odlehlé mimo civilizaci a tam letadlo před dalším startem dobít na zemi (tímto to rozumně doplňuje elektrická letadla i bez schopnosti udržet na solární pohon vodorovný let: jednoduše křídlo je zajímavě velká plocha tak jako tak, i proti střeše auta, například)

    REDGUY: SI2 je prototyp... splňující zbytečně složité zadání. srovnej cenu, za jakou by šlo postavit první Sunseeker před 30 lety a dnes (resp. první "Solar Raiser" nebyl schopen vodorovného letu na slunce i proto, že jeho konstruktér si při tehdejších cenách nemohl dovolit pokrýt panely ani celou horní plochu dvouplošníku!!! ani si nemohl dovolit nejvýkonnější _tehdy dostupné_ FV panely....)

    solárních letadel si lze představit hodně: buď se můžeme bavit o tom, co jde vyrobit levně doma (cca do 5 let by tohle mohlo zahrnovat být solárně-elektrický paraglide),
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOSův plán je prostě všude nacpat solární panely ať to stojí co to stojí, bez ohledu na užitek :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: V cem presne ma solarni letadlo za 150mega pro tri cestujici letajici mezi dvema ostrovama, letici rychlost 50km/h, vyhodu proti elektricke lodi za zlomecek te ceny pro 30 cestujicich, plovouci zhrube stejne rychle nebo jen o malo pomalejc?


    je to dobrý argument, proč nemít 3 battery packy - FV panely a 1 battery pack můžou vyjít docela dobře levněji - ne. Srovnej si cenu normalniho elektrickyho letadla a cenu SI2. Argumentovat cenou samotne baterky a fv clanku je idiotske: instalace fv na letadlo ssebou nese takovy problemy, ze prudce roste cena i zbytku letadla. Jen pro ilustraci: Pipistrel Electric: 2 osoby, vytrvalost hodina plus 30 minut rezerva, cena pod 100k EUR. "Vyhlidkovej SI2": 150 MEGA. Jak velky idiot musis byt, abys nevidel rozdil TRI radu?

    Kdyz uz mluvime o tom idiotstvi: fakt myslis ze SI2 lze jednoduse prestavet nejen pro dopravu lidi, ale i na hydroplan? Fakt v tom nevidis problem?

    A znovu: jakej je teda tvuj KONKRETNI plan? "Prestavet SI2 na letadlo ktere bude napul vyhlidkove, napul dopravni mezi dvema ostrovama a hydroplan"? Protoze uz jse do toho svyho krouceni docela dost zaplejtas, mel by sis to fakt ujasnit 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no.. třeba 4 místné letadlo létající napůl vyhlídkově, napůl dopravně mezi dvěma ostrovama (případně kombinace obojího). (je to dobrý argument, proč nemít 3 battery packy - FV panely a 1 battery pack můžou vyjít docela dobře levněji, u elektrického letadla bude battery pack ještě výraznější položka, než třeba u elektromobilů...)

    hydroplán by řešil požadavky na přistávací plochu (rozpětí není zrovna malé). tohle se debatovalo už dříve.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jako obvykle, kdyz se objevi argumenty proti jeho tvrzeni, xchaos zacne klickovat a prestavovat branky.
    - SI2 lze prestavet na dopravni letadlo!
    - eeehm, vlastne ne, vlastne na vyhlidkove letadlo!
    - eeehm, vlastne ne, na letadlo letajici mezi dvema ostrovama!
    - eeehm, vlastne neco jineho.

    Co vlastne rikas? Muzes napsat nejake shrnuti toho, co presne rikas? Sice to omezi moznosti nasledneho klickovani a vymlouvani, ale pro nas ostatni to fakt debatu zjednodussi a zpruhledni.

    u hydroplánu by výměna baterie nebyl tak přímočarý proces - LOL. Takze ted chces SI2 prestavovat nejen na vyhlidkovy letadlo, ale i na hydroplan? 8)))

    tak potřebuješ dvě letiště se shodnou infrastrukturou. - cili v pripade SI2 dve OBROVSKY, betonovy letiste, pro OBROVSKY letadlo, navic velmi krehky a narocny na provoz? Misto dvou normalnich, travnatejch letist se stacionarnim solarnim panelem?

    Baterie přitom nejsou výrazně levnější, než solární články. Coz je pravda. Nicmene, to ze letadlo se solarnima panemala je vyrazne drazsi nez letadlo s baterkama + pozemni panely, to ignorujes vedomne, nebo ti to fakt nedoslo?

    A idiotske blaboly o tom, jak letadlo za 150 mega dolaru pouzit na vysazovani parasutistu (tri v jednom letu 8))) ) radsi necham stranou 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: solární letadlo za hezkého počasí dnes může mít dolet, který by (ovšem při stejném výkonu a rychlosti, pravda) mělo letadlo s pístovým motorem a výdrží cca 8h ve vzduchu (které malé sportovní letadlo má ale výdrž 8h?). Je pravda, že rychlost je kolem 50 km/h, ale pořád získáš dolet 400 km bez jediné kapky paliva (u menšího letadla než SI2 diskutabilně s nutností dobíjet baterie předem na zemi, což ovšem můžeš opět provádět solárně). (BTW: rychlost letu solárního letadla dnes konkuruje trajektu, ba i motorovému člunu - solární hydroplán by dával velmi dobrý smysl např. ve slunném Středomoří)

    REDGUY: výměna baterie bude možná zajímavá, až budeš přelétat mezi sítí letišť, kde dobíjíš standardizovaný typ baterie a máš pozemní obsluhu, která ti jí vymění, apod. pro vyhlídkový let s návratem na stejné letiště by to šlo, ale už kdyby si chtěl obsluhovat jednoduchou trasu (např. přelety na nějaký ostrov - viz předchozí odstavec), tak potřebuješ dvě letiště se shodnou infrastrukturou. Baterie přitom nejsou výrazně levnější, než solární články. (Kromě toho - u hydroplánu by výměna baterie nebyl tak přímočarý proces, jako na zemi - často k nim dopluješ na člunu a přestoupíš, naopak ti nevadí mírně větší rozpětí, apod., jediné omezení je potřeba cca 2x takového výkonu motoru při startu oproti startu z podvozku)

    výdrž rekordního 4-místného elektrického letadla je dnes cca 1h (speciál Pipistrel, složený se dvou větroňů kolem centrálního segmentu křídla a speciálného bloku s motorem, takže cestující ani nesedí v jedné kabině). neletí to úplně pomalu, takže máš šanci vyhrát cenu NASA za dolet, ovšem na vyhlídkový let je to zbytečné - tam se počítá spíš stoupavost.

    na vyhlídkový let to diskutabilně může stačit, ale je tam nutnost dobíjení/servisu na zemi (takže malý turnaround během dne). Solární letadlo velikosti SI2 by po hodinovém letu nejspíš přistávalo s plně nabitými bateriemi (rozhodně za takového počasí, kdy by se dala očekávat poptávka po dalším vyhlídkovém letu ten samý den). Dtto kdyby kabina byla upravená na možnost seskoků padákem - jednoduše by další parašutisti mohli nastupovat hned, bez nutnosti servisování letadla (dokonce rychleji, než u letadla, které je třeba dotankovat, ovšem climb rate by samozřejmě zase byla pomalejší...).

    (vycházím z toho, že většina vyhlídkových letů i seskoků padákem se stejně odehrává v letní sezóně, cca někdy když je slunce vysoko na obloze a za aspoň čátečně jasné oblohy - resp. v létě v poledne to dobíjí i přes mraky, jak si lze snadno ověřit)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    taky si myslím, že cpát soláry na letadla je za současných podmínek (cena, váha) nesmysl. Jo, až bude panel mít účinnost přes 30% a bude stát dolar na 100Wp a bude mít zanedbatelnou váhu, tak prosím, ale nyní jsou jak energeticky, tak ekonomicky výhodnější baterie
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že by na bázi toho celkem pohodlně šlo udělat čtyřmístné vyhlídkové letadlo Aha. Sice i na tohle castecne plati ty duvody proc je to pitomost ktere jsem psal driv, ale i kdybych je ignoroval, tak vezmeme dve varianty:

    - Vyhlidkovej XChaosoplan, kde jsou ctyri cestujici narvany do malilinkaty kabinky, v letadle, ktery stoji janevimkolik desitek milionu dolaru (ne-li stovek mega), ktery muze litat jen za idealnich podminek jak vetrnejch, tak oblacnejch. Ma rozpeti jako 747, potrebuje obrovsky letiste, minimalni stoupavost a rychlost (tj. dlouho trva nez se dostanu na ty zajimavy mista, coz prodluzuje cyklus a snizuje vydelek), minmalni bezpecnosti rezervy.

    - Normalni elektro letadlo, ve kterym je baterka, kterou na letisti vyndam a vymenim za novou, nabitou z velkyho stacionarniho panelu (nebo ze site, kdyz nesviti slunicko). Lita za stejnejch podminek jako jakykoliv normalni letadlo (tj. skoro porad), potrebuje normalni maly letiste, je mnohonasobne levnejsi na porizeni i provoz nez SI2. O tom, ze je mnohem bezpecnejsi ani nemluve.

    Takze... kterej z tehle dvou napadu je zcela idiotskej a ukazuje, ze XChaos je opet zcela mimo nejen technicky, ale i ekonomicky?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jistě... proto taky solární vyhlídkové letadlo je pro začátek lepší business model, než dopravní :-) na rychlosti nezáleží :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a ted se zamysli nad tim, proc se normalne lita vysoko :-) Hint: energeticka narocnost... na vyhlidce propalis vic...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: pokud by to na vyhlídkový lety nemuselo stoupat až do 5 km, tak tím míň baterií stačí, ne? možná teda šestimístné vyhlídkové solární letadlo - nebo s lepšími kolečky...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Teda, já nejsem odborník na vyhlídkový letadla, ale řek bych, že v pěti kilákách uvidíš pěkný hovno.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, myslím, že by na bázi toho celkem pohodlně šlo udělat čtyřmístné vyhlídkové letadlo: v takovém případě je totiž jedno, že to daleko nedoletí, naopak se krouží nad tou turisticky atraktivní oblastí, létá se stejně jen za ideálních podmínek... a trochu říditelnější než balón to přeci jenom asi bude, že.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Takze ted tvrdis, ze z SI2 odvozene vyhlidkove solarni letadlo pro pilota a tri cestujici je jednak realne, jednak dobrej napad? Nebo co tim srovnanim chces rict?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: srovnávám to s balónem. vyhlídkové lety balónem se konají jen za dobrého počasí, pohodlí je minimální (letí se ve stoje) a ani nevíš, kde přesně přistaneš.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Eeeeh? Proc podle tebe vyhlidkove letadlo ma nejak zasadne mensi naroky na pohodli a bezpecnost nez dopravni letadlo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jako "dopravní letadlo", to je trochu silný požadavek. Jako vyhlídkové letadlo. schopné letu za podobného počasí, jako např. vyhlídkové balóny (což je docela business....)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: SI2 bez celonoční výdrže s dnešní technologií by mohl zřejmě unést až 4 lidi - "unest"? Mozna. "Uvezt pilota a tri cestujici jako realne dopravni letadlo"? Ani nahodou. A o tom jsi puvodne mluvil, o realnych dopravnich letadlech, resp. o tom, co nam SI2 rekne o lejich provozu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: .. a psal jsem někdy u svých návrhů někdy, že úkolem je přistát s plnými bateriemi? nebo vydržet celou noc? nepsal (běžné cestující asi nenacpeš do letadla na 120 hodin, že... i těch 12h je dost limit, co se týče pohodlí, kdo to zažil.. i když na palubě solárního letadla bude ticho)

    já tvrdím, že SI2 bez celonoční výdrže s dnešní technologií by mohl zřejmě unést až 4 lidi a mít cestovní hladimu 5000m (což je bez přetlakové kabiny stejně limit, SI2 má pro pilota kyslíkovou bombu, ale stejně je to dost o strach), bez celonoční výdrže a s pokročilejšími (ale existujícími) bateriemi by mohl zřejmě uvést až 6 lidí.

    Není to zatím 40 lidí a není to zatím na vzdálenost 3000 km za den, souhlasím.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: a s tím hybridním letadlem v úplných začátcích debaty teď pěkně kecáš - nekecam. Protoze nepravda nebylo hybridnost, ale "pred 5 lety" 8))

    k SI2 lze ale říct např. i to, že dobíjí baterie za letu thank you, captain Obvious 8)

    SI2 svou celonoční výdrží prostě značně překračuje moje původní zadání. - a uz jsme si mnohokrat ukazali, ze tohle proste neni pravda. Kdyby byl XChaosoplan funkcni, pak by stacilo z nej odstranit velkou, tezkou a aerodynamicky drahou kabinu i s cestujicima, misto nich namontovat malou, aerodynamicky vyhodou a stejne tezkou baterii a razem bys mel letadlo, ktery by bylo _mnohem_ rychlejsi nez SI2 a melo srovnatelnej dolet. Cili, po korekci na planovane pouziti jsou tvoje "vize" vykonejsi nez SI2. Procpak ti hlupaci v SI2 nestavi to, co propagujes ty a misto toho blbnou s pomalym a krehkym SI2?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: doložím to screenshotem jejich online grafu při dalším přeletu

    (a s tím hybridním letadlem v úplných začátcích debaty teď pěkně kecáš - k čistě solárně elektrickému letadlu se to posunulo až po čase, protože to zjednodušilo řadu úvah a výpočtů... ale bylo to dobře, turbovrtulově-solární hybrid by byl už k ničemu dobrý overkill...)

    k SI2 lze ale říct např. i to, že dobíjí baterie za letu. toto by nebyl požadavek u dopravního letadlo (mohlo by startovat se zcela nabitými a přistávat s jen částečně dobitými, jen s rezervou - dobíjení na zemi by mohlo být součástí procesu a mohlo by přidat tolik energie, aby letoun uvezl užitečné zatížení a ne jen sám sebe)

    SI2 svou celonoční výdrží prostě značně překračuje moje původní zadání.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam