• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: víš, ale já si nemyslím, že zrovna ty bys byl v pozici někoho, kdo může kázat o bezpečnosti ve vzduchu :-) samozřejmě, dokud na svou stranu nezískám zkušeného stavitele, tak s tím nezačnu.

    v Rakousku jsem dal řeč s nájemným pilotem business jetů, který ve volném čase létá na větroních, a ten mi potvrdil, že větroně se solárními panely na křídlech v Rakousku už viděl, že zlepšení technologie je jen otázka času (viz např. od 2% na Sunseekeru I se vývoj posunul k 20% na SI2, dtto Li baterie místo NiMH, apod.), že tomu fandí apod. (výhodou solárního kola s nápisem "Arachne Aerospace" je, že vás pak oslovují takovíhle lidé, po cestě... kdybych se měl spokojit s tím, na koho narazím online, byla by to bída... hlavně online jsou všichni děsně chytří.. zvlášť ti anonymnější z nás, že...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jako ze mimo CR jsou predpisy mirnejsi? Ty jses fakt komik... :D Kdyby vedle tebe byl nejaky zkuseny stavitel, tak v tomhle auditku neplacas nesmysly, zejo :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no ano, mezi "inspektorem techniky" a mnou bude určitě nějaký zkušený stavitel, který bude vědět co a jak, neboj (další varianta je nestavět prototyp v ČR, vyšlo by to nejspíš levněji)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    cituji z toho jeho webu "A motorfloater wing loading is similar to that of a hang glider (less than 2 pounds of gross weight per square foot of wing)" tohle hausnumeru velmi zhruba znamená "méně než 10 kg na m2".

    pokud mi m2 solárního panelu dodá 60W (špičkově má dodat víc, ale počítám reálné podmínky) a pokud letím dopředu 10 m/s (36 km/h), tak plošné zatížení 10 kg/m2 znamená jednak, že mám 2 kg na FV panel a 8 kg na konstrukci a užitečné zatížení jednak 60 W/10 m/s znamená čelní odpor 6N, pokud chci zatížit 1 m2 křídla hmotností skoro 10 kg, tzn. např. 96 N, potřebuju klouzavost 16:1. Silně pochybuju, že stroj s nekapotovaným kokpitem typu Bloop jí dosáhne, ten může mít něco jako 10:1 či 12:1... možná také létá rychleji.

    Na druhou stranu, klouzavost 16:1 je současně výrazně méně, než 30:1 a více, které dosahují špičkové kluzáky a které dosahoval třeba i Sunseeker I (viz rozhovor, na který jsem linkoval). Požadovat klouzavost 16:1 není nic až tak extrémního - nejspíš budu potřebovat aerodynamický kokpit (a proč ho neposkládat taky z flexibilních solárních panelů?) - ale nároky na čistou linií, hladkost povrchu apod. by zase neměly být tak vysoké, jako u větroně.

    současně jsem zmínil, že vodorovný let při 10 m/s bych rád zvládal s 2 kW výkonu, to při (konzervativních ) 60W z m2 dělá přes 30m2 solárních panelů, můj původní plán byl 20m2, tím bych se dostal na stav, kdy typicky čerpám 1/3 příkonu motoru z baterie a 2/3 ze solárních panelů. to ale pořád znamená schopnost podniknout hodinu dlouhý let při výdrži baterie 20 minut (což je typická výdrž dnešních nejlevnějších elektrických letadel na trhu). samozřejmě, když jsem vyhlásil, že chci zvládnout v létě v mírném pásmu za průměrného počasí 4h dlouhé lety, tak to znamená, že spoustu věcí bude ještě nutné optimalizovat, moje odhady bývají mírně optimistické a už se pomalu učím rovnou dělit některé optimistické odhady dvěma (moje první solární kolo mělo dojezd cca 40 km místo očekávaných 80 km, druhé mělo dojezd max. 150 km místo plánovaných 200 km, apod... samozřejmě teď to beru v úvahu a když projektuju kolo co má reálně ujet 300 km za den, tak je mi jasné, že ho celé musím dimenzovat minimálně na 400 km, v těch výpočtech)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: je fuk, o jake kategorii je rec, i na let zavesnym (motorovym) kluzakem musis mit odpovidajici povoleni a kazde takove sportovni letajici zarizeni musi byt ze zakona evidovano (ma poznavaci znacku atd). A skutecne ti nikdo neschvali do provozu vec, co nebude bezpecna... a kdyz s tim bez povoleni vzletis, porusis zakon :D

    XCHAOS: "Inspektor techniky je... oprávněn... v případě zjištěných konstrukčních vad vyžádat či uložit provedení zkoušek pevnosti, pružnosti a jiných, v případě výroby zakázat provoz dříve vyrobených sportovních létajících zařízení, případně žádat změny konstrukce nebo vypracování znaleckého posudku"... preji hodne stesti, to se svymi dojmy asi jen tak neocuras :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Bloop 3 má úplně jinak řešený průhyb křídla, než předchozí verze...
    Bloop News
    http://m-sandlin.info/bloop/bloop%20news/bloop%20news.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ano - že křídla stojícího letadla jsou tlačena dolů, to opravdu tuším. možná mi chybí zkušenosti, ale nejsem zas _takový_ debil, jak se tu ze mě snaží dělat REDGUY, tak se k němu nepřidávej

    historicky, dvouplošníky měly proti dnešním typům velmi malý průhyb křídla, křídlo bylo vyztužené příhradovou konstrukcí a lanky, a i když se to asi lišilo typ od typu, tak prvotním smyslem těchto konstrukcí bylo průhyb zcela eliminovat.

    nevím, jaký byl přesně průhyb o relativně moderního Easy Riseru, nebo jaký je u (zcela současných) dvouplošníku Mike Sandlina, viz:
    bloop
    http://m-sandlin.info/bloop/bloop.htm
    ale počítám, že je ten průhyb křídla na zemi i za letu nižší, než jsi zvyklý ty u letadel, na kterých létáš (jinak průhyb křídla nelze neregistrovat i jako cestující komerčního linkového letu... fakt absence zkušenosti neznamená naprosté ignoranství vůči světu okolo... naopak se snažím shromáždit max. existujících znalostí a zkušeností, které se ke mě dostanou)

    moje představy se vyvíjely od něčeho, jako je ten Bloop, ke spíše závěsnému kluzáku, protože minimalizace hmotnosti bude asi mít přednost před letovými vlastnostmi. fakticky si nechám poradit, jestli to má být spíš "něco jako Easy Riser" nebo "něco jako Bloop". jsem jen přesvědčený, že pokud mi jde o maximalizaci plochy křídla (tenhle parametr myslím nebývá u nesolárních letadel důvod maximalizovat), tak dvouplošník je způsob, jak toho dosáhnout nejlevněji (opět: v době, kdy Eric Raymond postavil Sunseeker I, nebyly AFAIK off-the-shelf flexibilní FV panely na trhu, takže mu nezbylo, než vyvinout vlastní konstrukční postupy...).

    Odhaduju, že zrovna Bloop bude k vodorovnému letu potřebovat cca 10 kW, tedy cca tak polovinu instalovaného výkonu. (Když sleduju u různých typů vztah stoupavosti a výkonu motoru, tak jsem zaregistroval, že jen nárůst potenciálu v gravitačním poli při stoupání konzumuje asi tak 1/3 max. výkonu motoru... většinou se ale motory túrují úplně nadoraz hlavně jen při samotném vzletu, ne?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: zajímavé bude, že žádný v současnosti certifikovaný český konstruktér určitě s tímhle typem konstrukce zkušenosti nemá... takže nevylučuju, že bude nutné navázat širší konexe po Evropě (zejména třeba na Balkáně bych čekal předpisy poněkud benevolentnější, ceny nižší, apod. - a dokonce i toho slunce na zkušební lety tam bude víc - kdo mě zná, tak ví, že za českou identitu se ani nestydím, ani se s ní nehodlám nějak nechat omezovat nebo se na ní vázat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, dvouplošníky na průhybu křídla za letu až tak moc postavený nebyly, taky proto ty křídla vypadaly trochu jako příhradová konstrukce... ale nějaká pružnost vždy zůstane zachována.

    dokud tu konstrukci neuvidíš naživo, tak asi nepochopíš, jak to slovně popisuj (a 3D modelery nevím, jak přesně budou simulovat průhyb příhradové konstrukce), tak ti to stejně jasný nebude, ale stejně, shrnu to: ano, očekávám u dvouplošného křídla za letu průhyb v řádu jednotek cm - výrazně méně,než třeba u laminátové větroně, jehož křídlo je monokok.

    oproti dosavadním solárním letadlům tedy konstrukce bude výrazně odlišná - více "historická", levnější, jednodušší na konstrukci, místo lakovaného plátna bude křídlo potažené FV panely, nepatrně těžšími, než plátno.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nemyslím, že se nevejdu do kategorie závěsných kluzáků. hmotnostně rozhodně...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: Ano, vícvik na kluzák je dražší, ale aspoň získáš praxi, která ti, podle toho, co píšeš, bohužel hodně chybí.

    XCHAOS: Koukal jsi někdy na letadla, co stojí na stojánce? Popř. letěl jsi někdy aspoň v Blaníku? Pokud ano a vybavíš si to, tak si uvědomíš, že pokud letadlo stojí na zemi, tak váhu letadla drží podvozek a křídla jsou gravitací tlačena dolu. Pokud letadlo vzlétne, tak trup táhne letoun dolu a křídla jsou ohnutá nahoru kvuli působení vztlaku. A to nemluvím o tom, když vlétneš do stoupavého proudu, abys nastoupal něco zadarmo... to jsou pak další, ještě horší síly působící na křídlo...

    Vážně bys měl začít lítat aspoň bezmotorový, abys získal představu, jak to ve vzduchu funguje ;-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: vlastne me uklidnuje jedna vec... ze pri stavu pravnich predpisu u nas s tim legalne v CR se svym pristupem ani nevzlitnes :) A zkouset to nelegalne bych byt tebou nezkousel :D Takze je celkem vysoka pravdepodobnost, ze mi za krk tvuj vymysl nespadne :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Takze tvoje kridlo bude v podstate takovej retez? Tuhy clanky, ktery se moc nehnou, spojeny kloubama, kde se to bude ohejbat? 8))

    uz je to zase tady 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (stávající solární letadla BTW používají jinou, daleko pracnější a náročnější techniku - zalaminování individuálních FV článků přímo na souvislý povrch křídla - tzn. je jasné, že můj plán experimentovat s levnými flexibilními panely je cheap'n'dirty hack, který může a nemusí vyjít...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, nemyslím, že když ho ohnu podél toho aerodynamického profilu, že bude opakovaně ohýbaný...

    křídlo se ohýbat bude, ano. ale běžně dostupné jsou např. segmenty 80x60 cm (neříkám,že použiju právě tyhle, ale je to častý formát, monokrystalické, mají 60W). tzn. flexibilita panelů se použije pro okopírování aerodynamického profilu (spíš teda bez náběžné hrany, takže skoro placka) a celek bude spíše rigidní, a křídlose bude ohýbat přednostně v "kloubech" mezi těmi panely.

    kolik to vydrží,to bude právě napínavé. každopádně je zajímavé porovnat, kolik letadlu přinese 1 kg FV panelu (cca 60W špičkového výkonu,tzn. průměrně během dne tak 30W) a kolik 1 kg LiION baterie (cca 200-250 Wh, tzn. 30W po dobu třeba 7h). kdyby šlo o mrtvou váhu, tak je jasné, že se víc vyplatí naložit letadlo bateriema, ale pokud se flexibilní FV panel stane konstrukčním materiálem křídla - což baterie zatím neuměj - tak se to celé posouvá (např. FV segmenty jsou aerodynamické "samonosné", zatímco k bateriím naloženým v trupu musím vztlak konstrukčně přenášet, jako ke zmíněnému spolucestujícímu)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Vis ze "slapat po FV panelu ktery je polozeny na rovne, tvrde podlozce" a "opakovane FV panel ohybat, kroutit a natahovat" jsou dve podstatne rozdilne veci? Nebo v tom nevidis rozdil?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: měl si někdy flexibilní FV panel v ruce? BTW, já používal takový, který byl certifikovaný aby se po něm chodilo (zničil jsem ho až když mi ho přejelo auto, když mu kolo spadlo)

    výcvik na kluzák je dražší. když už, tak ultralehký kluzák. příslušný web jsem už studoval...

    fakt nevím, co bude za pět let. pokud se objeví použitelná FV aktivní tkanina, tak solárně-elektrický paraglide by byl řešení. solární letadlo s tuhým křídlem je další možnost. záleží na tom, která technologie dřív zlevní nebo zlepší nebo bude dostupnější... rychlé solární kolo mi vázne na tom, že nevím kde objednat lehkou 48V MPPT jednotku...

    o aerodynamice modelů fungující o 1:25 teda slyším prvně.. sorry (BTW, jeden z můj prvních pokusů má být 2m2 kite přestavěný na malý elektrický paraglide :-) to čirou náhodou je větší,než 1:25)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    REDGUY: Nechám tě vyhrát =D


    XCHAOS: No, pokud nahradíš kus potahu FV, tak to bude zajímavé kvuli tuhosti a pnutí, protože pak to bude muset vydržet ten panel... snad to zvládne O.o

    Co se týčeparaglyde výcviku - WTF?! k čemu ti je umět skákat na zem, když chceš lítat s konstrukcí o.O raději si udělej výcvik na kluzák a pravděpodobně v průběhu výcviku narazíš na někoho, kdo ti s tím rád pomůže.

    A aerodinamika kupodivu funguje velmi přesně už od měřítka cca 1:25 ( ale ve aerodynamických tunelech výsledky větši trpaslící... )

    Ad Pipistrel a Siemens -> no, nešlo ani tak o dopis, ale přímo o to, že Siemens jim tem motor fyzicky sebral kvuli novým "testum a úpravám", aby to nad vodu mohlo... ale proč nevzít českej motor, kterej je řádově lehčí a levnější, protože Siemens dělá jenom velký hovada.
    A pokud jde o tu premiéru od Airbusu -> jeden frantík jim to přeletěl den před jejich přeletem s KriKri v elektru a jakýkoli elekrický letadlo by La Manche přeletělo aspoň 20x, jen to nikdo zatím nepotřeboval, tak si na tom Airbus chtěl udělat reklamu....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Na predchozi XChaosove zprave muzeme hrat hru kdo napocita vic bullshitu 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: nezmiňoval jsem o 2 motorech, ve svých plánech (Archeopteryx je jen inspirace, ne že ho okopíruju, a i oni mají myslím dvě varianty, co jsem procházel fotky)

    s těma motorama - viz jak dopadl Pipistrel s dopisem od Siemense :-)

    Sunseeker I s danou klouzavostí startoval. asi byl registrovaný nějak speciálně, jako experimentální letadlo, nevím. následoval Sunseeker II a Duo. na elektřinu rozhodně startujou, na YouTube je i pěkné video...

    FV panely budou současně tvořit potah křídla, těží než nějaká folie to asi bude, ale materiál který nahradí, taky neváží 0. snažím se vysvětlit, že nahradí část hmotnosti baterií...

    S modely si chci taky pohrát, ale aerodynamicky mi neřeknou až tolik... nejde jednoduše udělat model v měřítku, aerodynamika se nebude chovat stejně. a velká bezpilotní letadla jsou taky dost regulována...

    popravdě můj plán byl kontaktovat nějakého menšího českého stavitele, a kooperovat s ním. (nejlehčí a nejlevnější česká letadla podle mě dělají někde v Novém Městě nad Metují... co jsem tak sledoval) ale samozřejmě, nejdřív chci mít co předvést... a třeba absolvovat aspoň paraglide výcvik, abych získal základní představu o létání rychlostma, na které cílím.

    nemyslím, že 3D modelování je samospasitelné, stejně jako letecká modelařina. (a taky tu padla zmínka, že elektrické letadlo lze do poslední chvíle testovat bez té FV, důležité je aby bylo stejně těžké...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    TEAPACK: Coz je presne rada, kterou jsme XChaosovi davali uz asi pred dvouma, trema rokama. Neujala se tenkrat, mam takove tuseni ze se neujme ani ted...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam