• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, dvouplošníky na průhybu křídla za letu až tak moc postavený nebyly, taky proto ty křídla vypadaly trochu jako příhradová konstrukce... ale nějaká pružnost vždy zůstane zachována.

    dokud tu konstrukci neuvidíš naživo, tak asi nepochopíš, jak to slovně popisuj (a 3D modelery nevím, jak přesně budou simulovat průhyb příhradové konstrukce), tak ti to stejně jasný nebude, ale stejně, shrnu to: ano, očekávám u dvouplošného křídla za letu průhyb v řádu jednotek cm - výrazně méně,než třeba u laminátové větroně, jehož křídlo je monokok.

    oproti dosavadním solárním letadlům tedy konstrukce bude výrazně odlišná - více "historická", levnější, jednodušší na konstrukci, místo lakovaného plátna bude křídlo potažené FV panely, nepatrně těžšími, než plátno.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Takze tvoje kridlo bude v podstate takovej retez? Tuhy clanky, ktery se moc nehnou, spojeny kloubama, kde se to bude ohejbat? 8))

    uz je to zase tady 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (stávající solární letadla BTW používají jinou, daleko pracnější a náročnější techniku - zalaminování individuálních FV článků přímo na souvislý povrch křídla - tzn. je jasné, že můj plán experimentovat s levnými flexibilními panely je cheap'n'dirty hack, který může a nemusí vyjít...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, nemyslím, že když ho ohnu podél toho aerodynamického profilu, že bude opakovaně ohýbaný...

    křídlo se ohýbat bude, ano. ale běžně dostupné jsou např. segmenty 80x60 cm (neříkám,že použiju právě tyhle, ale je to častý formát, monokrystalické, mají 60W). tzn. flexibilita panelů se použije pro okopírování aerodynamického profilu (spíš teda bez náběžné hrany, takže skoro placka) a celek bude spíše rigidní, a křídlose bude ohýbat přednostně v "kloubech" mezi těmi panely.

    kolik to vydrží,to bude právě napínavé. každopádně je zajímavé porovnat, kolik letadlu přinese 1 kg FV panelu (cca 60W špičkového výkonu,tzn. průměrně během dne tak 30W) a kolik 1 kg LiION baterie (cca 200-250 Wh, tzn. 30W po dobu třeba 7h). kdyby šlo o mrtvou váhu, tak je jasné, že se víc vyplatí naložit letadlo bateriema, ale pokud se flexibilní FV panel stane konstrukčním materiálem křídla - což baterie zatím neuměj - tak se to celé posouvá (např. FV segmenty jsou aerodynamické "samonosné", zatímco k bateriím naloženým v trupu musím vztlak konstrukčně přenášet, jako ke zmíněnému spolucestujícímu)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Vis ze "slapat po FV panelu ktery je polozeny na rovne, tvrde podlozce" a "opakovane FV panel ohybat, kroutit a natahovat" jsou dve podstatne rozdilne veci? Nebo v tom nevidis rozdil?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: měl si někdy flexibilní FV panel v ruce? BTW, já používal takový, který byl certifikovaný aby se po něm chodilo (zničil jsem ho až když mi ho přejelo auto, když mu kolo spadlo)

    výcvik na kluzák je dražší. když už, tak ultralehký kluzák. příslušný web jsem už studoval...

    fakt nevím, co bude za pět let. pokud se objeví použitelná FV aktivní tkanina, tak solárně-elektrický paraglide by byl řešení. solární letadlo s tuhým křídlem je další možnost. záleží na tom, která technologie dřív zlevní nebo zlepší nebo bude dostupnější... rychlé solární kolo mi vázne na tom, že nevím kde objednat lehkou 48V MPPT jednotku...

    o aerodynamice modelů fungující o 1:25 teda slyším prvně.. sorry (BTW, jeden z můj prvních pokusů má být 2m2 kite přestavěný na malý elektrický paraglide :-) to čirou náhodou je větší,než 1:25)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    REDGUY: Nechám tě vyhrát =D


    XCHAOS: No, pokud nahradíš kus potahu FV, tak to bude zajímavé kvuli tuhosti a pnutí, protože pak to bude muset vydržet ten panel... snad to zvládne O.o

    Co se týčeparaglyde výcviku - WTF?! k čemu ti je umět skákat na zem, když chceš lítat s konstrukcí o.O raději si udělej výcvik na kluzák a pravděpodobně v průběhu výcviku narazíš na někoho, kdo ti s tím rád pomůže.

    A aerodinamika kupodivu funguje velmi přesně už od měřítka cca 1:25 ( ale ve aerodynamických tunelech výsledky větši trpaslící... )

    Ad Pipistrel a Siemens -> no, nešlo ani tak o dopis, ale přímo o to, že Siemens jim tem motor fyzicky sebral kvuli novým "testum a úpravám", aby to nad vodu mohlo... ale proč nevzít českej motor, kterej je řádově lehčí a levnější, protože Siemens dělá jenom velký hovada.
    A pokud jde o tu premiéru od Airbusu -> jeden frantík jim to přeletěl den před jejich přeletem s KriKri v elektru a jakýkoli elekrický letadlo by La Manche přeletělo aspoň 20x, jen to nikdo zatím nepotřeboval, tak si na tom Airbus chtěl udělat reklamu....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Na predchozi XChaosove zprave muzeme hrat hru kdo napocita vic bullshitu 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: nezmiňoval jsem o 2 motorech, ve svých plánech (Archeopteryx je jen inspirace, ne že ho okopíruju, a i oni mají myslím dvě varianty, co jsem procházel fotky)

    s těma motorama - viz jak dopadl Pipistrel s dopisem od Siemense :-)

    Sunseeker I s danou klouzavostí startoval. asi byl registrovaný nějak speciálně, jako experimentální letadlo, nevím. následoval Sunseeker II a Duo. na elektřinu rozhodně startujou, na YouTube je i pěkné video...

    FV panely budou současně tvořit potah křídla, těží než nějaká folie to asi bude, ale materiál který nahradí, taky neváží 0. snažím se vysvětlit, že nahradí část hmotnosti baterií...

    S modely si chci taky pohrát, ale aerodynamicky mi neřeknou až tolik... nejde jednoduše udělat model v měřítku, aerodynamika se nebude chovat stejně. a velká bezpilotní letadla jsou taky dost regulována...

    popravdě můj plán byl kontaktovat nějakého menšího českého stavitele, a kooperovat s ním. (nejlehčí a nejlevnější česká letadla podle mě dělají někde v Novém Městě nad Metují... co jsem tak sledoval) ale samozřejmě, nejdřív chci mít co předvést... a třeba absolvovat aspoň paraglide výcvik, abych získal základní představu o létání rychlostma, na které cílím.

    nemyslím, že 3D modelování je samospasitelné, stejně jako letecká modelařina. (a taky tu padla zmínka, že elektrické letadlo lze do poslední chvíle testovat bez té FV, důležité je aby bylo stejně těžké...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    TEAPACK: Coz je presne rada, kterou jsme XChaosovi davali uz asi pred dvouma, trema rokama. Neujala se tenkrat, mam takove tuseni ze se neujme ani ted...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: abych ti do toho vnesl ještě trochu bordelu -> v nás mohou být jako UL pouze jednomotorová letadla, takže na druhej motor buď zapomeň, nebo to jdi vyrábět do DE/FR ;-)
    Jinak, ty chceš stavět kluzák, a chceš trumfovat let s EPOSem? O.o To i já mám nelítáno BEZ motoru víc než oni na elektro... ale u EPOSu jim jde o to, aby potvrdili, že na elektro to jde a udělali osvětu v aeroklubech po republice. Na jaře jsem byl v Friedrichshafenu na výstavě a musím říct, že v každém pavilonu byly aspoň dva český stánky a 90% elektroletadel mělo časký motory, takže si myslím, že klukum s EPOSem se to povedlo ;)

    A ne že bych tě chtěl nějak ubíjet, nebo odrazovat, ale když do kluzáku, co má klouzavost 35:1 narveš 60kg elektra, tak je to hned jako bys letěl ve dvojím. A ještě v dnešní době (vyjma Vivata) kluzáky na pomocnej motor nevzlítají a už vůbec ne ve dvojim, protože ta konstrukce na to není dostatečně tuhá.

    Být tebou, tak bych se místo učení se modelovat v 3D raději šel stavět RC balzový kluzáky, kterejm bych na křídla dal FV od vietnamce a k tomu elektromotor a nějakou malou lipolku. A možná se pak dostaneš i na dvoumetrový modely, kde už možná bude potřeba to kreslení ve 3D a počítání tuhostí rámu a nosnosti křídla.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No, vis, tahle debata je oznacena jako odborna (tebou samym, btw). A vest odbornou debatu s patologickym lharem, kterej si dokonce ani neuvedomuje, ze jeho lzi lze trivialne dokazat zalistovanim v historii je krapet problem. Proto se ti to snazim dusledne dokazovat, v zatim marne nadeji, ze se aspon trochu zastydis a neco s tim udelas. Tvoje lzi nejsou nevyhnutelnym dusledkem nejakeho zakladniho matematickeho principu, ale toho, ze rikas co se ti zrovna hodi, bez ohledu na nejakou realitu. Coz je s odbornou diskusi dost v rozporu.

    A btw, nez zacnes machrovat s Godelem, tak si ho prosim nastuduj. On totiz ukazal neco krapet jineho nez tvrdis 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jj. za pet let ta cena klesne na desetinu. Vlastne jeste vyrazne vic, protoze tech $93k je bez motoru 8))

    kolik letových hodin ta varianta za ~200 000 Kč má vydržet jo, jasne. 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ty máš potřebu neustále se snažit odhalovat nějaké lži. bezrozporné výroky si možná jde ohlídat, ale celý bezrozporný logický systém neexistuje, jako ukázal Goedel :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: proto mluvím o tom, že to bude za 5 let. a taky počítám s 20 kW pro start (oni mají asi 5 kW nebo kolik... dvoumotorová a jednomotorová varianta)

    není třeba jasné, kolik letových hodin ta varianta za ~200 000 Kč má vydržet a tak. nemůžeš srovnávat komerčně dostupné letadlo s experimentálním prototypem
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Btw, ten Archeopteryx stoji bez motoru USD 93 000. Takze hodne stesti postavit ho za CZK 200k 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha. Cili jsme u tvoji stare dobre vymluvy "eeee, to nebyla lez, to bylo nestastne vyjadreni" a "eeee, ja jsem sice napsal tohle, ale vlastne jsem myslel neco uplne jineho". Jako obvykle 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, ale mluvil jsem myslím o kapotované tříkolce. (aspoň částečně) kapotovaná tříkolka jako kabina + dvojplošník (ale ne s tak rozsáhlým "lankostrojem", jako měl Easy Riser). Easy Riser neměl kapotovanou tříkolku, takže jsem ho použil pro ilustraci konceptu "dvouplošný hang-glider".

    Archeopteryx je kapotovaný hang-glider, což je spíš vyjímečné uspořádání. žádný kapotovaný dvouplošný hang glider pokud vím neexistuje, takže jsem nemohl použít fotku...

    překonání českého rekordu z roku 2014 (?) není takové drama (počítám ten "rekord" komerční elektrická letadla kolem roku 2020 budou překonávat běžně, takže to byla nešťastná formulace)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "v podstate bude velmi prekvapive, pokud se nedozijes toho, ze to nekdo proste zkusi" 8))) To jako myslis ty tvoje "vize" s rozpetim dveste metru?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zapomněl si na ten Archeopteryx Nezapomel. Vychazim z toho co jsi ty sam napsal ze "velmi zhruba si to představuju nějak takto" a fotka easy riseru, ne Archeopteryxe.

    "překonat rekord českého Phoenixe" není nijak nereálný cíl versus až na (záměrné?) mlžení (rekord který jsem zmínil, je jen lokální český, - wtf? Nejdriv sam priznas, ze ten rekord povazujes za realny a pak me najednou obvinujes z mlzeni? Prosim, vysvetli mi to: proc je moje "XChaos chce prekonat rekord" podle tebe "mlzeni"? Prosim, vysvetli mi to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tady se argumentacne tocime v kruhu. pred 5 lety jsem vyhrabal jen jeden historicky priklad letadla vzdalene podobne kategorie, o ktere se bavime v pripade solarniho letani, ktere menilo za letu rozpeti kridel: protiargumentace byla, ze to byl jen experient a zrejme neprinesl ocekavane vysledky.

    jenze ted se s tim experimentuje znova, opet u vetrone, navic podle komentare vetrone se spickovymi parametry. a protoze solarni letadla jsou taky vetrone, tak se da cekat, ze driv nebo pozdeji problem sloziteho manevrovani s velkymi solarnimi plochami behem startu a pristani vyresi podobne: v podstate bude velmi prekvapive, pokud se nedozijes toho, ze to nekdo proste zkusi. (a divil bych se, kdyby od nekterych techto elektrickych motorovych vetronu neplanovaly solarni verze, se kterou se ceka jen az se objevi vhodna lehka a ucinna solarni folie...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam