JIMIQ: tak pro začátek: ve funkčním elektromobilu je tolik lithia, že si troufám říct, že za tu cenu fakt postavím nějaký ten solárně elektrický ultralight (bez toho, abych zaplatil práci zkušeného stavitele - musel by to dělat z nadšení a proto, aby získal know-how, které doté doby neměl).
další věc je, že když dám na střechu elektromobilu solární panel, tak tím utáhnu stěží klimatizaci - výkon motoru a kapacita baterií jsou proti té ploše minimální, takže bych auto musel parkovat několik týdnů, aby se dobilo (teď takto ovšem parkuju na chat několik týdnů solární kolo, a panely už nemají tu energii kam dávat...). ultralehké letadlo má tu matematiku přesně obráceně: plocha křídel je velká, kapacita baterie malá, výkon motoru taky (proti elektromobilu). takže ultralehké letadlo nemusím na sluníčku parkovat několik týdnů, ale spíš jednotky dnů, a možná i jen několik hodin.
další argument je, že lithiové baterky jsou tak drahé, že pokud část jejich hmotnost v běžném elektrickém letadle nahradím FV články (ne nutně pro udržitelný let, ale třeba jen pro dobíjení na zemi a za letu během plachtění...), tak se mi ten tradeoff v podstatě vyplatí - finančně, hmotnostně a i z hlediska celkové autonomie.
uznávám, že pokud za 5 let nepředvedu solárně-elektrický stroj s avizovanou výdrží ve vzduchu 4 h přes poledne, ale třeba jen 0.5 h (a zbytek dne dobíjet na zemi), tak to bude v podstatě fail. ale uvidíme, co se podaří...