• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tímhle jsem tenhle klub otevřel, historicky. tehdy ovšem neměly k dispozici pořádné panely ani baterie. ale dík za odkaz, empty weight 90 kg a The plane's wings carried 16,128 solar cells yielding a maximum solar power of 3,800 watts dost přesně odpovídají mnou uvedeným číslům.

    já pouze chci dosáhnout lepších aerodynamických parametrů (např. využitím "closed wing") a mít na palubě trochu lithiových baterií dobíjených na zemi (které tehdy oni fakt použít nemohli). taky uvažuju asi 5x větší špičkový výkon motoru (pro zvýšení bezpečnosti a stoupavosti při letu na baterie)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: mas uzasnou a dokonalou schopnost vytahnout ve vyvojove rade neco... ne zrovna aktualniho :) Skoda jen, ze to uz napadlo nekoho pred tebou... :D
    MacCready Solar Challenger - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Solar_Challenger
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: neříkám, že to bude jednoduchý. hodně si slibuju od těch vzpěr, asi by mělo smysl to vyzkoušet na modelu... ale doufám už tušíš, proč ten model pokud vůbec chci stavět, tak aspoň tak 4-5 m - abych si vyzkoušel to namáhání materiálu... 5m verze z dřevěných "špejlí", 20m verze z karbonových trubek.

    já ani nevím, jestli chci jít touhle cestou, nebo jestli to bude takhle velký: co když v nějakých simulacích či testech zjistím, že když bude rozpětí i štíhlost poloviční, že jsou aerodynamické vlastnosti zhruba stejné, ale mechanicky je to daleko jednodušší? potom by byla blbost řešit rozpětí 20m....

    mimochodem:
    MacCready Gossamer Albatross - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Gossamer_Albatross#Specifications_.28Gossamer_Albatross.29

    prázdná hmotnost 30 kg, plocha křídla víc než dvojnásobná proti tomu, co plánuju já :-) a pádová rychlost pod 30 km/h. takže: chci se dostat trochu nad šlapací latadla (člověk dlouhodobě dodá 75W, sportovec krátkodobě tak 300W... když mluvím o 2 kW solárního výkonu, je tam teda určitý margin, proti tomuto :-)

    podotýkám, že dnes mám asi k dispozici lepší materiály, než ze kterých byl Gossamer Albatros (zase ale chci získat certifikaci pro létání v ČR, že jo... tu by šlapací letadla dozajista nezískaly)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ano. ale proto těch 40 kg je uvedeno extra. (navíc není nikde psané, že to musí být tak těžké, skutečného křemíku z toho bude jen asi 1/4, tedy 10 kg... kdyby se to zalaminovalo do nějakého lehčího a tenčího materiálu..)

    namáhání křídla asi myslíš během stání na ploše: za letu se samozřejmě zatížení rovnoměrně rozloží, křídlo bude lehčím trupem naopak namáháno zanedbatelně.

    JVCNC: to já taky. problém je, že u vrtulových motorů se prostě místo statického tahu udává výkon přenesný vrtulí (asi se to snáz měří, nevím... prostě se to tak dělá).

    tah 400N popravdě není tak extra závratný a nemyslím, že bude stačit, aby si s tím odstartoval
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: a jeste navic za stejnou cenu bez predchozich milionovych investic do technologii diky kterym je mozne tu cenu srazit diky seriovosti vyroby.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Coz je vlastne jeste vtipnejsi, kdyz si uvedomite, ze ten zavesnej kluzak nese jenom pilota (max 106kg), zatimco xchaosoplan nese pilota, motor (5kg) a baterie (15kg) a solarni panely (40kg). Cili, dvakrat vetsi letadlo, zhruba o polovinu vetsi naklad... stejna hmotnost konstrukce.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jen tak pro pobaveni: vykonej, soutezni zavesnej kluzak vazi 30kg (stejne jako cela konstrukce xchaosoplanu), ma rozpeti necelejch deset metru (polovina co xchaosoplan), plochu kridla 12.5 m^2 (62% xchaosoplanu) a stoji zhruba 200000 CZK (seriovej).

    https://www.willswing.com/hang-gliders/t2c/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely) neprilis podstatne. Hmotnost plateneho potahu, nebo jeste lepe, potahu z nejake moderni folie je vyrazne nizsi nez FV. Samozrejme kompletne ignorujes fakt, ze vyrazne tezsi potah znamena vyrazne vetsi namahani kridla, to znamena ze ve srovnani s platnem potazenym kridlem musi byt jeho vnitrni konstrukce vyrazne pevnejsi a tim i tezsi. A dalsi fakt, kterej ignorujes, je mnohem vetsi krehkost FV clanku, takze zatimco u kridla potazeneho platnem nejake ohybani a krouceni zas tak nevadi, v tvem pripade to bude asi problem. Jak to vyresis? Aha, pevnejsi a tezsi vnitrni konstrukci.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    nicmene ten pomer hmotnost/tah bych u toho elektromotoru znat chtel
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ten elektromotor ale bude potrebovat hromadu mnohem tezsich baterek a baterky budou potrebovat dalsi hmotnost ve forme FW clanku, tzn. na 4KG to nekonci ale tak na 40kg? mohl by jsi tedy spocitat pomer tah hmotnost cele pohone soustavy? k te turbine potrebuejs uz jen palivo jehoz hmotnost v prubehu letu neni fixni, baterky za letu odhazovat nebudes.

    to jen pro predstavu toho co mozne je a co je uz nesmysl, napr ohledne konstrukce letadla, hmotnosti a materialu.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jak při které rychlosti. - ne. Pri kazde rychlosti je "celni prurez" dost na prd, protoza zalezi na celkovem tvaru a uhlu proudeni.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] 8)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: však v pohodě, omnivzducholoď uveze baterek na půl cesty kolem světa. Navíc zapomínáš na všechny ty vychytávky, cos tu navrh, na zvýšení osvitný plochy, vysouvacíma plošinama/křídlama počínaje a dokovacíma stanicema kroužícíma v letový hladině konče.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, 30 kilo. ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely), takže to zahrnuje.. trubky, trubky, spoustu dalších trubek, kolečka, řídící plochy a spodní potah křídel a monokok částečně kapotovaného (ale otevřeného) kokpitu.

    (a odpovídím si na co chci, tohle není tisková konference)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jo, solární vzducholodě budou létat hezký 70. stokou leda tak na baterky :-)

    jdi do toho,a postav nějaký DIY prototyp (jako je to na tomhle obrázku, kde se taky snažím o v podstatě DIY technology demonstrator...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak při které rychlosti... jednotlivé složky odporu vzduchu se mění v závislosti na hustotě vzduchu a rychlosti... co myslíš, jaká bude poměr těch složek při 10 m/s?

    JVCNC: no... hezký, no. a kolik myslíš bude mít poměr tah/hmotnost ten elektromotor? (který navíc nebude potřebovat žádné palivo?) prostě každý má radši jiný styl... lidi, které baví shánět si palivo, asi nepřesvědčím (ani se o to nesnažím)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Já si jenom rejpnu, když jsem tu před x lety propagoval omnihashovzducholoď, tak si mi to smetl s tím, že je to nepraktický, pomalý a drahý..., mám pocit, že to lítalo stovkou? na už reálně postavený konstrukci...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: sou ale umístěné tak, že jejich čelní průřez je menší - a ja pomalu doufal, ze za ty ctyri roky jso pochopil, ze "celni prurez" neni uplne dobra vec pro hodnoceni aerodynamickeho odporu. No nic 8)))
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: treba to ze ta turbina do vetrone vazi 4kg (vcetne "vrtule") a ma pomer tah/hmotnost 10:1 (tedy trvaly tah 400N) ? a nepotrebuje zadne solarni panely
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: XChaosovsko - lidsky slovnik: "estimated" : "uhm, toto cislo jsem si vycucal z prstu, hrozne si preju aby to tak bylo, ale kdyz po me budete chtit abych ho nejak dokazal, tak reknu ze trollujete".

    A samozrejme, uz pri zbeznem pohledu:: baterky 15, fv 40, motor 5, celkem 60 kilo. Takze na celej zbytek konstrukce zbejva 90-60=30kilo? Kabina, kridlo, podvozek? Uuuuuhhhhmmmm... 8)))

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] . Dekuju!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: dobře ale co s tím má společného proudový motor? našel jsem, že elektromotor potřebných parametrů může vážit třeba 3 kg (bez vrtule). už existující.

    můj přístup je součástí toho, o co tady jde: realita kolem mě se bere příliš smrtelně vážně, samozřejmě mi jde i o to bojovat s tím pocitem depresivní předurčenosti k "nevyhnutelným závěrům".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: souhlasím, že k ověření získaných vědomostí jsou nutné experimenty v praxi :-)) (ale o to se právě snažím)

    jinak ale jde mi právě i o to dokázat, že člověk s přístupem k Internetu dnes dokáže nastudovat a postavit prakticky cokoliv: věřil jsem vždycky, že Internet dokáže rozvinout potenciál jedince líp než spousta jiných nástrojů, a chci to dokázat...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam