• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "The design incorporated advanced synthetic materials with very high strength to weight ratios, including Kevlar, Nomex, Delrin, Teflon, and Mylar,". .... hmmm. Nerikal jsi, ze se modernim materialum chces vyhnout? Treba proto aby ses vesel do tech 200kCZK? 8)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: lepsich parametru tim, ze vysantrocis starsi a mene dokonaly model? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tímhle jsem tenhle klub otevřel, historicky. tehdy ovšem neměly k dispozici pořádné panely ani baterie. ale dík za odkaz, empty weight 90 kg a The plane's wings carried 16,128 solar cells yielding a maximum solar power of 3,800 watts dost přesně odpovídají mnou uvedeným číslům.

    já pouze chci dosáhnout lepších aerodynamických parametrů (např. využitím "closed wing") a mít na palubě trochu lithiových baterií dobíjených na zemi (které tehdy oni fakt použít nemohli). taky uvažuju asi 5x větší špičkový výkon motoru (pro zvýšení bezpečnosti a stoupavosti při letu na baterie)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mě to holt nebude až tak "competition class", no. blabol. To ze je to soutezni kluzak je naprosto nepodstatny. Podstatny jsou ty parametry. Zase mlzis a klickujes.

    samotné trojkolky pro závěsné kluzáky váží třeba 15 kg, takže fakt tam moc rezerva není. - HAHAHAHA. Takze PATNACT KILO na celou konstrukci krome kokpitu?

    HAHAHAHA.

    dvouplošná koncepce mi umožní použít nosné trubky o menším průměru - no jasne. "nosne trubky o mensim prumeru", to je ta vec co te zachrani 8))))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Zalozim investicni fond s vynosem 500%/mesic a nulovym rizikem. Nerikam ze to bude jednoduchy. Hodne si slibuju od toho algoritmu (o kterym sice nedovedu nic blizsiho rict, ale to neva), asi by melo smysl vyzkouset to na modelu, ale jak uz asi tusite, nema smysl ten model zkouset v malym, musim do toho rovnou vrazit par mega, abych si vyzkousel jak funguje.

    Proste, LOL.

    A gossamer almatross je uzitecny cteni. Treba si nastuduj, jak zjistili, ze jakakoliv turbulence jim prudce snizovala ucinnost a jaky pozdavky na pocasi meli 8)) A kdyz nekde zjistis kolik stalo ho postavit, sem s tim, radi se pobavime 8))

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hezký, ale highly refined high performance, competition class glider .. u mě to holt nebude až tak "competition class", no. (viděl jsem teda rogala prodávat i výrazně levněji...)

    je to 30kg vč. potahu, u mě bez potahu křídla. je to hodně napjatý hmotnostní rozpočet, samotné trojkolky pro závěsné kluzáky váží třeba 15 kg, takže fakt tam moc rezerva není. pořád ale doufám, že dvouplošná koncepce mi umožní použít nosné trubky o menším průměru, než u jednoplošníku.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: mas uzasnou a dokonalou schopnost vytahnout ve vyvojove rade neco... ne zrovna aktualniho :) Skoda jen, ze to uz napadlo nekoho pred tebou... :D
    MacCready Solar Challenger - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Solar_Challenger
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: neříkám, že to bude jednoduchý. hodně si slibuju od těch vzpěr, asi by mělo smysl to vyzkoušet na modelu... ale doufám už tušíš, proč ten model pokud vůbec chci stavět, tak aspoň tak 4-5 m - abych si vyzkoušel to namáhání materiálu... 5m verze z dřevěných "špejlí", 20m verze z karbonových trubek.

    já ani nevím, jestli chci jít touhle cestou, nebo jestli to bude takhle velký: co když v nějakých simulacích či testech zjistím, že když bude rozpětí i štíhlost poloviční, že jsou aerodynamické vlastnosti zhruba stejné, ale mechanicky je to daleko jednodušší? potom by byla blbost řešit rozpětí 20m....

    mimochodem:
    MacCready Gossamer Albatross - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Gossamer_Albatross#Specifications_.28Gossamer_Albatross.29

    prázdná hmotnost 30 kg, plocha křídla víc než dvojnásobná proti tomu, co plánuju já :-) a pádová rychlost pod 30 km/h. takže: chci se dostat trochu nad šlapací latadla (člověk dlouhodobě dodá 75W, sportovec krátkodobě tak 300W... když mluvím o 2 kW solárního výkonu, je tam teda určitý margin, proti tomuto :-)

    podotýkám, že dnes mám asi k dispozici lepší materiály, než ze kterých byl Gossamer Albatros (zase ale chci získat certifikaci pro létání v ČR, že jo... tu by šlapací letadla dozajista nezískaly)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ano. ale proto těch 40 kg je uvedeno extra. (navíc není nikde psané, že to musí být tak těžké, skutečného křemíku z toho bude jen asi 1/4, tedy 10 kg... kdyby se to zalaminovalo do nějakého lehčího a tenčího materiálu..)

    namáhání křídla asi myslíš během stání na ploše: za letu se samozřejmě zatížení rovnoměrně rozloží, křídlo bude lehčím trupem naopak namáháno zanedbatelně.

    JVCNC: to já taky. problém je, že u vrtulových motorů se prostě místo statického tahu udává výkon přenesný vrtulí (asi se to snáz měří, nevím... prostě se to tak dělá).

    tah 400N popravdě není tak extra závratný a nemyslím, že bude stačit, aby si s tím odstartoval
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: a jeste navic za stejnou cenu bez predchozich milionovych investic do technologii diky kterym je mozne tu cenu srazit diky seriovosti vyroby.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Coz je vlastne jeste vtipnejsi, kdyz si uvedomite, ze ten zavesnej kluzak nese jenom pilota (max 106kg), zatimco xchaosoplan nese pilota, motor (5kg) a baterie (15kg) a solarni panely (40kg). Cili, dvakrat vetsi letadlo, zhruba o polovinu vetsi naklad... stejna hmotnost konstrukce.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jen tak pro pobaveni: vykonej, soutezni zavesnej kluzak vazi 30kg (stejne jako cela konstrukce xchaosoplanu), ma rozpeti necelejch deset metru (polovina co xchaosoplan), plochu kridla 12.5 m^2 (62% xchaosoplanu) a stoji zhruba 200000 CZK (seriovej).

    https://www.willswing.com/hang-gliders/t2c/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely) neprilis podstatne. Hmotnost plateneho potahu, nebo jeste lepe, potahu z nejake moderni folie je vyrazne nizsi nez FV. Samozrejme kompletne ignorujes fakt, ze vyrazne tezsi potah znamena vyrazne vetsi namahani kridla, to znamena ze ve srovnani s platnem potazenym kridlem musi byt jeho vnitrni konstrukce vyrazne pevnejsi a tim i tezsi. A dalsi fakt, kterej ignorujes, je mnohem vetsi krehkost FV clanku, takze zatimco u kridla potazeneho platnem nejake ohybani a krouceni zas tak nevadi, v tvem pripade to bude asi problem. Jak to vyresis? Aha, pevnejsi a tezsi vnitrni konstrukci.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    nicmene ten pomer hmotnost/tah bych u toho elektromotoru znat chtel
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ten elektromotor ale bude potrebovat hromadu mnohem tezsich baterek a baterky budou potrebovat dalsi hmotnost ve forme FW clanku, tzn. na 4KG to nekonci ale tak na 40kg? mohl by jsi tedy spocitat pomer tah hmotnost cele pohone soustavy? k te turbine potrebuejs uz jen palivo jehoz hmotnost v prubehu letu neni fixni, baterky za letu odhazovat nebudes.

    to jen pro predstavu toho co mozne je a co je uz nesmysl, napr ohledne konstrukce letadla, hmotnosti a materialu.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jak při které rychlosti. - ne. Pri kazde rychlosti je "celni prurez" dost na prd, protoza zalezi na celkovem tvaru a uhlu proudeni.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] 8)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: však v pohodě, omnivzducholoď uveze baterek na půl cesty kolem světa. Navíc zapomínáš na všechny ty vychytávky, cos tu navrh, na zvýšení osvitný plochy, vysouvacíma plošinama/křídlama počínaje a dokovacíma stanicema kroužícíma v letový hladině konče.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, 30 kilo. ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely), takže to zahrnuje.. trubky, trubky, spoustu dalších trubek, kolečka, řídící plochy a spodní potah křídel a monokok částečně kapotovaného (ale otevřeného) kokpitu.

    (a odpovídím si na co chci, tohle není tisková konference)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jo, solární vzducholodě budou létat hezký 70. stokou leda tak na baterky :-)

    jdi do toho,a postav nějaký DIY prototyp (jako je to na tomhle obrázku, kde se taky snažím o v podstatě DIY technology demonstrator...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak při které rychlosti... jednotlivé složky odporu vzduchu se mění v závislosti na hustotě vzduchu a rychlosti... co myslíš, jaká bude poměr těch složek při 10 m/s?

    JVCNC: no... hezký, no. a kolik myslíš bude mít poměr tah/hmotnost ten elektromotor? (který navíc nebude potřebovat žádné palivo?) prostě každý má radši jiný styl... lidi, které baví shánět si palivo, asi nepřesvědčím (ani se o to nesnažím)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Já si jenom rejpnu, když jsem tu před x lety propagoval omnihashovzducholoď, tak si mi to smetl s tím, že je to nepraktický, pomalý a drahý..., mám pocit, že to lítalo stovkou? na už reálně postavený konstrukci...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: sou ale umístěné tak, že jejich čelní průřez je menší - a ja pomalu doufal, ze za ty ctyri roky jso pochopil, ze "celni prurez" neni uplne dobra vec pro hodnoceni aerodynamickeho odporu. No nic 8)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam