• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: teď nechápu kam míříš: v době kdy létal MacCready Solar Challenger např. neexistovaly lithiové baterie a podle všeho ani MPPT regulátory (co jsem dohledal, tak byly vynalezeny v roce 1987). takže fakt mám k dispozici nové triky, jak z toho vyždímat trochu víc, než tenkrát dokázali oni...

    jinak letalo vážící 90kg tedy prostě reálné je (i když je velká otázka, jak křídlo zvládne různé zátěžové testy, ale opakuju: naděje vkládám do těch vzpěr...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "The design incorporated advanced synthetic materials with very high strength to weight ratios, including Kevlar, Nomex, Delrin, Teflon, and Mylar,". .... hmmm. Nerikal jsi, ze se modernim materialum chces vyhnout? Treba proto aby ses vesel do tech 200kCZK? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, asi to budu muset postavit lehčí, než je nějaká DIY trojkolka svařená či sešroubovaná nejspíš z ocelových trubek...

    letadla v téhle váhové kategorii se vyskytly už na přelomu 70. a 80.let: co umíme dnes, jsou lehčí a účinější FV panely, lehčí baterie a výkonější elektromotory, se sinusovými řídícími jednotkami. to, co tehdy byl hi-tech či cutting edge, to by dnes mělo jít DIY (a ještě si pohrát s aerodynamikou podle nejnovějších poznatků, resp. oprášených historických - closed wing není nic zas tak nového..)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: lepsich parametru tim, ze vysantrocis starsi a mene dokonaly model? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tímhle jsem tenhle klub otevřel, historicky. tehdy ovšem neměly k dispozici pořádné panely ani baterie. ale dík za odkaz, empty weight 90 kg a The plane's wings carried 16,128 solar cells yielding a maximum solar power of 3,800 watts dost přesně odpovídají mnou uvedeným číslům.

    já pouze chci dosáhnout lepších aerodynamických parametrů (např. využitím "closed wing") a mít na palubě trochu lithiových baterií dobíjených na zemi (které tehdy oni fakt použít nemohli). taky uvažuju asi 5x větší špičkový výkon motoru (pro zvýšení bezpečnosti a stoupavosti při letu na baterie)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mě to holt nebude až tak "competition class", no. blabol. To ze je to soutezni kluzak je naprosto nepodstatny. Podstatny jsou ty parametry. Zase mlzis a klickujes.

    samotné trojkolky pro závěsné kluzáky váží třeba 15 kg, takže fakt tam moc rezerva není. - HAHAHAHA. Takze PATNACT KILO na celou konstrukci krome kokpitu?

    HAHAHAHA.

    dvouplošná koncepce mi umožní použít nosné trubky o menším průměru - no jasne. "nosne trubky o mensim prumeru", to je ta vec co te zachrani 8))))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Zalozim investicni fond s vynosem 500%/mesic a nulovym rizikem. Nerikam ze to bude jednoduchy. Hodne si slibuju od toho algoritmu (o kterym sice nedovedu nic blizsiho rict, ale to neva), asi by melo smysl vyzkouset to na modelu, ale jak uz asi tusite, nema smysl ten model zkouset v malym, musim do toho rovnou vrazit par mega, abych si vyzkousel jak funguje.

    Proste, LOL.

    A gossamer almatross je uzitecny cteni. Treba si nastuduj, jak zjistili, ze jakakoliv turbulence jim prudce snizovala ucinnost a jaky pozdavky na pocasi meli 8)) A kdyz nekde zjistis kolik stalo ho postavit, sem s tim, radi se pobavime 8))

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hezký, ale highly refined high performance, competition class glider .. u mě to holt nebude až tak "competition class", no. (viděl jsem teda rogala prodávat i výrazně levněji...)

    je to 30kg vč. potahu, u mě bez potahu křídla. je to hodně napjatý hmotnostní rozpočet, samotné trojkolky pro závěsné kluzáky váží třeba 15 kg, takže fakt tam moc rezerva není. pořád ale doufám, že dvouplošná koncepce mi umožní použít nosné trubky o menším průměru, než u jednoplošníku.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: mas uzasnou a dokonalou schopnost vytahnout ve vyvojove rade neco... ne zrovna aktualniho :) Skoda jen, ze to uz napadlo nekoho pred tebou... :D
    MacCready Solar Challenger - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Solar_Challenger
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: neříkám, že to bude jednoduchý. hodně si slibuju od těch vzpěr, asi by mělo smysl to vyzkoušet na modelu... ale doufám už tušíš, proč ten model pokud vůbec chci stavět, tak aspoň tak 4-5 m - abych si vyzkoušel to namáhání materiálu... 5m verze z dřevěných "špejlí", 20m verze z karbonových trubek.

    já ani nevím, jestli chci jít touhle cestou, nebo jestli to bude takhle velký: co když v nějakých simulacích či testech zjistím, že když bude rozpětí i štíhlost poloviční, že jsou aerodynamické vlastnosti zhruba stejné, ale mechanicky je to daleko jednodušší? potom by byla blbost řešit rozpětí 20m....

    mimochodem:
    MacCready Gossamer Albatross - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Gossamer_Albatross#Specifications_.28Gossamer_Albatross.29

    prázdná hmotnost 30 kg, plocha křídla víc než dvojnásobná proti tomu, co plánuju já :-) a pádová rychlost pod 30 km/h. takže: chci se dostat trochu nad šlapací latadla (člověk dlouhodobě dodá 75W, sportovec krátkodobě tak 300W... když mluvím o 2 kW solárního výkonu, je tam teda určitý margin, proti tomuto :-)

    podotýkám, že dnes mám asi k dispozici lepší materiály, než ze kterých byl Gossamer Albatros (zase ale chci získat certifikaci pro létání v ČR, že jo... tu by šlapací letadla dozajista nezískaly)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ano. ale proto těch 40 kg je uvedeno extra. (navíc není nikde psané, že to musí být tak těžké, skutečného křemíku z toho bude jen asi 1/4, tedy 10 kg... kdyby se to zalaminovalo do nějakého lehčího a tenčího materiálu..)

    namáhání křídla asi myslíš během stání na ploše: za letu se samozřejmě zatížení rovnoměrně rozloží, křídlo bude lehčím trupem naopak namáháno zanedbatelně.

    JVCNC: to já taky. problém je, že u vrtulových motorů se prostě místo statického tahu udává výkon přenesný vrtulí (asi se to snáz měří, nevím... prostě se to tak dělá).

    tah 400N popravdě není tak extra závratný a nemyslím, že bude stačit, aby si s tím odstartoval
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: a jeste navic za stejnou cenu bez predchozich milionovych investic do technologii diky kterym je mozne tu cenu srazit diky seriovosti vyroby.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Coz je vlastne jeste vtipnejsi, kdyz si uvedomite, ze ten zavesnej kluzak nese jenom pilota (max 106kg), zatimco xchaosoplan nese pilota, motor (5kg) a baterie (15kg) a solarni panely (40kg). Cili, dvakrat vetsi letadlo, zhruba o polovinu vetsi naklad... stejna hmotnost konstrukce.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jen tak pro pobaveni: vykonej, soutezni zavesnej kluzak vazi 30kg (stejne jako cela konstrukce xchaosoplanu), ma rozpeti necelejch deset metru (polovina co xchaosoplan), plochu kridla 12.5 m^2 (62% xchaosoplanu) a stoji zhruba 200000 CZK (seriovej).

    https://www.willswing.com/hang-gliders/t2c/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely) neprilis podstatne. Hmotnost plateneho potahu, nebo jeste lepe, potahu z nejake moderni folie je vyrazne nizsi nez FV. Samozrejme kompletne ignorujes fakt, ze vyrazne tezsi potah znamena vyrazne vetsi namahani kridla, to znamena ze ve srovnani s platnem potazenym kridlem musi byt jeho vnitrni konstrukce vyrazne pevnejsi a tim i tezsi. A dalsi fakt, kterej ignorujes, je mnohem vetsi krehkost FV clanku, takze zatimco u kridla potazeneho platnem nejake ohybani a krouceni zas tak nevadi, v tvem pripade to bude asi problem. Jak to vyresis? Aha, pevnejsi a tezsi vnitrni konstrukci.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    nicmene ten pomer hmotnost/tah bych u toho elektromotoru znat chtel
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ten elektromotor ale bude potrebovat hromadu mnohem tezsich baterek a baterky budou potrebovat dalsi hmotnost ve forme FW clanku, tzn. na 4KG to nekonci ale tak na 40kg? mohl by jsi tedy spocitat pomer tah hmotnost cele pohone soustavy? k te turbine potrebuejs uz jen palivo jehoz hmotnost v prubehu letu neni fixni, baterky za letu odhazovat nebudes.

    to jen pro predstavu toho co mozne je a co je uz nesmysl, napr ohledne konstrukce letadla, hmotnosti a materialu.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jak při které rychlosti. - ne. Pri kazde rychlosti je "celni prurez" dost na prd, protoza zalezi na celkovem tvaru a uhlu proudeni.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] 8)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: však v pohodě, omnivzducholoď uveze baterek na půl cesty kolem světa. Navíc zapomínáš na všechny ty vychytávky, cos tu navrh, na zvýšení osvitný plochy, vysouvacíma plošinama/křídlama počínaje a dokovacíma stanicema kroužícíma v letový hladině konče.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, 30 kilo. ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely), takže to zahrnuje.. trubky, trubky, spoustu dalších trubek, kolečka, řídící plochy a spodní potah křídel a monokok částečně kapotovaného (ale otevřeného) kokpitu.

    (a odpovídím si na co chci, tohle není tisková konference)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jo, solární vzducholodě budou létat hezký 70. stokou leda tak na baterky :-)

    jdi do toho,a postav nějaký DIY prototyp (jako je to na tomhle obrázku, kde se taky snažím o v podstatě DIY technology demonstrator...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak při které rychlosti... jednotlivé složky odporu vzduchu se mění v závislosti na hustotě vzduchu a rychlosti... co myslíš, jaká bude poměr těch složek při 10 m/s?

    JVCNC: no... hezký, no. a kolik myslíš bude mít poměr tah/hmotnost ten elektromotor? (který navíc nebude potřebovat žádné palivo?) prostě každý má radši jiný styl... lidi, které baví shánět si palivo, asi nepřesvědčím (ani se o to nesnažím)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Já si jenom rejpnu, když jsem tu před x lety propagoval omnihashovzducholoď, tak si mi to smetl s tím, že je to nepraktický, pomalý a drahý..., mám pocit, že to lítalo stovkou? na už reálně postavený konstrukci...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: sou ale umístěné tak, že jejich čelní průřez je menší - a ja pomalu doufal, ze za ty ctyri roky jso pochopil, ze "celni prurez" neni uplne dobra vec pro hodnoceni aerodynamickeho odporu. No nic 8)))
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: treba to ze ta turbina do vetrone vazi 4kg (vcetne "vrtule") a ma pomer tah/hmotnost 10:1 (tedy trvaly tah 400N) ? a nepotrebuje zadne solarni panely
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: XChaosovsko - lidsky slovnik: "estimated" : "uhm, toto cislo jsem si vycucal z prstu, hrozne si preju aby to tak bylo, ale kdyz po me budete chtit abych ho nejak dokazal, tak reknu ze trollujete".

    A samozrejme, uz pri zbeznem pohledu:: baterky 15, fv 40, motor 5, celkem 60 kilo. Takze na celej zbytek konstrukce zbejva 90-60=30kilo? Kabina, kridlo, podvozek? Uuuuuhhhhmmmm... 8)))

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] . Dekuju!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: dobře ale co s tím má společného proudový motor? našel jsem, že elektromotor potřebných parametrů může vážit třeba 3 kg (bez vrtule). už existující.

    můj přístup je součástí toho, o co tady jde: realita kolem mě se bere příliš smrtelně vážně, samozřejmě mi jde i o to bojovat s tím pocitem depresivní předurčenosti k "nevyhnutelným závěrům".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: souhlasím, že k ověření získaných vědomostí jsou nutné experimenty v praxi :-)) (ale o to se právě snažím)

    jinak ale jde mi právě i o to dokázat, že člověk s přístupem k Internetu dnes dokáže nastudovat a postavit prakticky cokoliv: věřil jsem vždycky, že Internet dokáže rozvinout potenciál jedince líp než spousta jiných nástrojů, a chci to dokázat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tohle je sice hodně zprasený rychlonáčrt (navíc ani ne efektivně zprasený, protože ani nevznikl stranovým převrácením jedné půlky :-), ale když se tu dva týdny flejmuje o jakémksi mém jednomístném hypotetickém ultralightu, tak mi prostě nedá aspoň částečně a přiblliženě (není to v měřítku!!! je to jen ilustrace do fantasy knížky, ne hotový projekt nebo dokonce dílenský výkres!!!) znázornit, o čem jsem mluvil.

    Je to hodně lehké, ale jsou tam vzpěry (asi tenkté uhlíkové trubky?), jsou ale umístěné tak, že jejich čelní průřez je menší, než odpovídá délce (nejsou kolmo, tzn. proudění vzduchu by mělo tendenci tlačit ocas trochu dolů, to ale tolik nevadí, protože i horní/zadní křídlo bude vytvážet vztlak).

    kokpit jsem nakreslil otevřený, do jaké míry by klouzavost zlepšila "bublina" z plexiskla, to si netroufám odhadnout (zase při takhle nízkých rychlostech a v horkých letních dnech by létání bez bubliny byl rozhodně lepší zážitek...)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JVCNC: kdyz to je prave problem, ktery XCH nechape. Sezenim u internetu fakt vsechny vedomosti a dovednosti nabyt nejde...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam