• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Jenom bych to lehce usadil do reality: tohle je asi nejmenší leteckej motor, co sem kdy viděl - bágl s vrtulí. Používá se k nejmenším rogalům,žádný boxed tandem wingy, jenom dvě trubky s plachtou. Má výkon 33 koňů, tedy 24 kW. Tvůj solární letoun je tedy schopnej 20 minut letu na max, než mu dojdou baterky...

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK:
    DANYSEK: v roce 2017 plánuju vydržet cca 10h denně, 3 týdny po sobě na tomhle:
    AZUB BIKE - AZUB MAX - ležaté kolo
    http://www.azub.cz/lezate-kolo-lehokolo-azub-max/
    a ještě u toho budu muset šlapat (letošní vítěz na tom vydržel až 15h denně, já doufám ve vyšší průměrnou rychlost, takže méně hodin čistého času na kole)

    proti tomu nevypadají 3h ve vzduchu jako úplně extrémní problém (víc to podle dosavadních kalkulací nevypadá, takže pokud si pilot neprodlouží dolet plachtěním, v kombinaci s dobíjením baterie během klouzavého letu, tak dolet bude spíš 120, než avizovaných 160 km...). posunout se za den o víc jak 100 km je každopádně důležitá psychologická hranice (pod 100 km mě to sralo, nad 100 km už člověk "viděl kus světa", a zvlášť při pohledu ze vzduchu to asi bude celkem příjemné, posunout se aspoň o těch 120 a nakouknout za další kopce)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no člověče, moje dosavadní zkušenosti tomu nenapovídají. před tím, než jsem poškodil solární panely na kole, se produkce z cca 2 m2 blížila 900 Wh za den (vyjímečně to bylo přes 1 kWh, ale to už musely být extra dobré podmínky). Vyšší produkce souvisí kupodivu s tím, že panely jsou v pohybu a jsou chlazení proudem vzduchu (to chci zlepšit evaporativním chlazením - klasický příspěvek termodynamice od Kelvinova současníka Járy Cimrmana - mokrý hadr)

    Tzn. jestli letadlo bude mít 10x tolik plochy panelů, co kolo (plné oslunění bude záviset na vhodném úhlu, ale zase na nebi nestíní stromy a s mraky to bude +/- podobné, ovšem letadlo se zase bude hůře "naklápět" za sluncem - jak na zemi, tak za letu.)... tak mimo dny kdy vysloveně přechází fronta můžu počítat asi s 9 kWh. kapacita baterie pro start bude 3 kWh. Tuto kapacitu baterie spotřebuju pro start a stoupání, to se musí odečíst... tzn. pořád je tu ale cca 6 kWh, které vyrobím asi tak přes poledne, někdy od 11 do 15h, a které by měly stačit cca na 3h vodorovného letu (ovšem to předpokládá nejhorší možný případ, že za den nechytím ani jedinou termiku a nenastoupám nic jako kluzák...)

    Jako ono to solární kolo mělo větší vypovídací hodnotu, než to na první pohled vypadá: samozřejmě, už jen tím, když bych chtěl jet 40 km/h místo 20 km/h bych potřeboval jen na překonání odporu vzduchu 4x tolik energie (protože v roce 2017 chci jet na lehokole, tak dejme tomu jen 2x tolik energie, ale letadlo bude mít min. takový odpor jako letošní neaerodynamické ne-lehokolo). Já ovšem nechci 4x tolik, ale 10x tolik energie.. takže prostě ... je to těsné, ale není totak, že bych pracoval s nulou a že by výkon dnes dostupných FV panelů během typického letního dne byl nějak zanedbatelný.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DANYSEK: s výkonem solárních panelů stejně ve vzduchu nevydrží několik hodin, takže je to jedno :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak ono existuje ledacos. Ale pokud se bavime o necem, kde mas par hodit vydrzet, tak ergonomie je pomerne dulezita vec :D Nemuzes vzit konstrukci, kde je predpoklad pobytu par minut a nedostatky se daji snest a pouzit ji stejne na nekolikahodinovou cinnost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: výkres se musí ještě vyvíjet, není pořád v měřítku. existují jiné podobné závěsné kluzáky, kde je pilot hodně v sedoleže. myslím vyjdu ze svého plánovaného lehokola (až si ho koupím a vyzkouším, jak je pohodlné - když navíc nebudu muset šlapat, horší to nebude).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS / XCHAOS: to jako vazne hodlas prorazit s "vykresem" se smajliky? :D Uvozovky jsou na miste, ocekaval bych nejake odpovidajici okotovani, a ne jen dve cisla :) Nicmene i tak prostymi metodami, jako je puleni intervalu jsem se dopracoval k tomu, ze pilot bude zlomen v cca 30cm nudli (ovalek na spodnim vyobrazeni). Pominu-li fakt, ze spousta lidi se tam vubec nevleze, tak i ten, kdo se tam nasouka bude ve znacne nepohodlne pozici. A vazne si nedokazu predstavit, jak tam tech tvych nekolik hodin vydrzi...potazmo, jakym zpusobem si predstavujes vlastni pilotaz :D

    Jako, prekonals i kokpit Formule 1, ktery sam o sobe je ve znacne nepohodlne konfiguraci :)


    Chapu, ze anatomie se na technickych skolach nevyucuje, ale i jako prosty clovek bys mohl prece tusit, ze v nekterych polohach proste dlouhodobe vydrzet nejde :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no já si nemyslím, že mě "usvědčil". ano, tu možnost jsem zvažoval a neudělal jsem to. (a stejně, jako svou pravou identitu odhalil vlastní unáhlenou aktivitou, a já téměř nemusel hnout prstem, tak je možné, že i příval minusek a polemik přivolá jinak, než já bych si najal :-) ale teď to nemusím měsíc řešit)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Teda lhát, nechat se u toho usvědčit a pak dotyčnýho zabanovat na měsíc, a ještě si tu chladit žáhu, když ti nemůže odpovídat, to je novej low...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    trochu offtopic... "we wish you very happy pleasant flight" :-)
    CHARLOTTE GAINSBOURG (Live Potpourri) - AF607105---Set Yourself On Fire---Jamais
    https://www.youtube.com/watch?v=63e2PG4Fa2g

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: při objemu příspěvku, který generuju, je snadné se dostat do rozporu se svými staršími příspěvky. neoznačil bych to za vědomou lež: jednoduše si nepamatuju, co všechno jsem napsal.

    jednak mám právo na vývoj názoru v čase (podstatné pro mě je, aby letadlo s mnou popsanými parametry nakonec létalo - ne kdo to vymyslí, nebo co na mých nápadech bylo špatně). jednak se ty různé nepřesnosti a nesrovnalosti nedají popsat jako vědomá lež.

    cílem téhle debaty pro mě vůbec není nikoho nachytat, že lže ("nelhat" je nejjednodušší buď pro někoho, kdo nepublikuje vůbec a mlčí, nebo kdo do zblbnutí opakuje to samé, protože pak mu nehrozí nekonzistence sám se sebou). jednoduše dejme tomu má cenu srovnávat prediktivní schopnosti různých účastníků diskuze - tedy, kdo se blíž trefí od toho, jaký bude další vývoj v daném oboru. (nepředpovědět něco přesně neznamená "lhát")

    celkově mi tahle posedlost přijde přehnaná. id REDGUY je komik (např. jeho identitu jsem odhalil skrze to, že na mě šel donášet do fóra Pirátské strany a nestálo mi to ani tu nabízenou desetinu bitcoinu :-). každopádně pochybuju, že někdo další tady prochází moje staré příspěvky tak důkladně, jako REDGUY, takže vám ostatním nezbývá, než mu věřit (na rozdíl ode mě ná totiž zjevně úplně úžasné a neodolatelná charisma). Jak si ale můžete být tak jistí, že mezi jeho "šokujícími odhaleními" nejsou přimíchané právě účelové lži? (nebo spíš tam není účelově potlačené, když se taky občas náhodou trefím a pak mám pravdu... pak ta pravda rychle odroluje do minulosti klubu, protože to není stav, který by trolly bavil...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: co mi kdo poradí proti lidem jako ty jiného, než ban

    pro začátek nelhat? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: spíš jsem vyhrožoval tím, že to začnu nabízet, ale žádnou nabídku jsem neuděla. (až ti budu vyhrožovat, že tě nečekaně zasáhnu meteoritem za zálohy, taky mi kvůli tomu označíš za "zmrda"? reálnost té hrozby tě evidentně vyděsila... ovšem fakt by mi zajímalo, co mi kdo poradí proti lidem jako ty jiného, než ban...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak celkem chápu, že když REDGUY potřebuje z jaéhokoliv důvodu pauzu v debatě, tak nechat se zabanovat je pro něj v podstatě nejpohodlnější způsob... ale já potřebuju na poslední stránce celé debaty něco, co zaujme :-) sledujících lidí 49, díky NYX efektu u visible uživatelů s neprémiovými verzemi tu zachvíli bude dost velká parta na crowdfundování doladěného návrhu, a pak tradá - můžeme solárně létat, kdo chceme :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ...pro ty ostatní je tu poslední iterace toho, co bych chtěl do roku 2020 postavit s rozpočtem okolo 200 000 Kč na součástky a materiál (tzn. bez ceny práce a knowhow, které doufám získat nějakým způsobem barterem/spoluprací, případně crowdfundingem, kdy výstupem by byla GNU-FDL dokumentace daného stroje pro jakéhokoliv zájemce o jeho stavbu)

    podstatným posledním pokrokem v úvahách je, že u tandemového křídla, aby šlo ideálně využít čtyři řídící plochy, se tyto musí kombinovaně chovat i jako křidélka, i jako VOP, tohle není úplně snadný představit si spřažené mechanicky (i když určitě to taky nějak půjde), takže jedna z možností jak to udělat je fly by wire (o čemž se ale DIY ultralightů teprve začíná uvažovat, viz http://www.homebuiltairplanes.com/forums/instruments-avionics-electrical-system/527-fly-wire.html )

    fundovanou kritiku celého konceptu a pokračování v diskuzi bez nadávek a osobních výpadů samozřejmě vítám (a odvolávám se na https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect který do celé diskuze vnesl právě REDGUY, a požaduju, aby se od sebe účastníci debaty navzájem očekávali zhruba průměrnou inteligenci a ochotu akceptovat nové poznatky - nadstandardní hodnocení vlastních poznatků a zkušeností se tu bohužel už vyskytlo, a to nikoliv u mě, troufám si říct :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak Redguy má za toho zmrda (a lživé obvinění, že "platím lidem za nadávání oponentům", což je naprosto mimo mísu po všech stránkách - komu? kolik? kde mu nadávají? v tomhle klubu stěží...) ban na 4 týdny, takže má o čem přemýšlet.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já jsem ale nikdy nikomu nezaplatil za to, aby ti nadávali - verejne jsi nabizel platit lidem za to, ze budeou posilat do mailu nadavky tvym oponentum. A protoze jsi idiot a nemyslis dopredu, chytil ses do vlastni pasti a nakonec jsi za to i skutecne zaplatit musel, i kdyz vysledek nebyl co si pral. (a ne, nerikam ze slo o nadavani me)

    Proste jsi zmrd, kterej plati lidem za nadavani tvejm oponentum, nabizi penize za dodani (i ilegalne ziskanych) osobnich udaju a vyhrozuje vydiranim tem, kteri se ti nelibi. A to vsechno je pekne zdokumentovane, netreba si nic domyslet, z toho se nevylzes.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v odkazu, který jsem vyhrabal, řešej, že problémem u fly by wire není hmotnost - jasne. Vyhrabal jsi jeden nahodnej odkaz, kterej se tykal kdovi ceho, ale protoze rikal neco, co se ti hodilo do kramu, tak jsi ho vzal za slovo bozi a okamzite jsi ho aplikoval na svuj konkretni priklad. Opet, nechapes kontext, nechapes souvislosti, nechapes priciny a nasledky, proste vidis jednu vec, ktera se ti hodi a tak ji zacnes do zblnuti opakovat. Kargo kult.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: není to jednoznačný, že by to bylo těžší

    versus

    je jasné, že táhla směřující do zadní části trupu a křídla by nakonec vážila víc

    hmmmmmmmmmmmm..... komedie pokracuje. Predpokladam, ze za par zprav zacnes tvrdit, ze jsi nikdy nic takovyho nerekl 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v odkazu, který jsem vyhrabal, řešej, že problémem u fly by wire není hmotnost, ale absence zpětné vazby, která je u malého letadla důležitá. tak nevím, no.

    REDGUY: já jsem ale nikdy nikomu nezaplatil za to, aby ti nadávali: já jsem pouze nabídl odměnu za zjištění, kdo jsi (a trvám na tom, že je to tak správně, že je to dobrá alternativa k tomu tě zabanovat... možnost neúčastnit se diskuze se mnou si měl od začátku... kde mě všude jinde pomlouváš, kde si to nemůžu přečíst, to je mi celkem jedno - něvěřím, že inteligentní člověk se nechá zmanipilovat drby které si vyslechne od někom od třetí osoby, navíc anonymní...)

    takže se laskavě nedomýšlej, co všechno bych ještě mohl špatného provést a zklidni svojí paranoiu: pokud ti někdo začne online nadávat, tak to může být prostě jeho přesvědčení a nemusíš mi hned podezírat, že stojím za vším :) (i když by mi samozřejmě dělalo dobře, že si myslíš, že jsem tak všemocný :-))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam