• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ti panove uz tehda meli vice vedomosti, nez mas ty dnes - that's point :-) Samotne testovani ve vetrnych tunelech trosku ustoupilo v momente, kdy to slo nahradit energeticky mene narocnejsimi vypocty a modely na pocitacich... byt samozrejme ty pocitace meli uz tehda - moznosti takoveho Royal Aircraft Establishment byly ponekud jinde tak nejak celkove... ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jenže oni měli výrazně méně vědomostí, než my dnes! proboha, já kdybych něco stavěl, použiju nějakou hotovou NACA airfoil, kterou amíci testovali ve větrném tunelu určitě už někde ve 20. nebo 30.letech. jenže řada těchle věcí létala aniž by měli tyhle vědomosti!

    v podstatě ty popíráš, že by se vědomosti mohli šířit jakoukoliv jinou, než "oficiální cestou"... ta myšlenka žije svým vlastním životem, když jednou existujem, a v podstatě jakýkoliv blbec může přijít a implementovat jí. jistě, něco přitom nejspíš rozbije... ale máš velkou šanci, že dnes narazíš na informace, které stavitlé, kteří do těch bastlů fakticky nastoupili, prostě neměli (část z toho jsou jistě parodie, jistě natočené a narežírované speciálně pro ten dokument, protože to nemohli myslet vážně, když to stavěli... ale právě ty věci, co létají, demonstrují přístupy, které předběhly dobu a dodnes se čeká, až přijde jejich čas...)

    každopádně, nejlepší video tohle [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] totiž, že elektrické tilt-rotory budou konstrukčně nesrovnatleně jednodušší, než ty s direct-drive od spalovacích motorů všeho druhu, to se dá dost čekat, a spoustu věcí kolem lítání to může naprosto změnit.. jako by vrtulníky najednou byly tiché a buď daleko rychlejší, nebo s daleko nižší spotřebou a doletem...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: letala spousta na pohled divnych veci... :) ale jejich konstrukteri vychazeli z nejakych vedomosti a znalosti a sledovali nejaky konkretni cil, dokazali to podlozit nejakym vypoctem, atd... v tom je ten rozdil :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (já bych byl jen rád, aby bylo jasné, že výrazně divnější věci, než jsem kdy nakreslil já, skutečně létaly! dnes žijeme ve strašně nudné době...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nebo tohle :-)
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    http://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo&t=349
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle vypadá pro solární létání prakticky, a nemůžu to najít vůbec na wiki...
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    http://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo&t=221
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (pro odlehčení...)
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    https://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, elektrický VTOL tentokrát pilotovaný a pořádný :-)
    Norio pilots the Bixler tilt rotor flying around nasa
    https://www.youtube.com/watch?v=e7QNbU71lsA
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: vyžaduju snad já přetlakovou kabinu? :-) navíc to je 30 kg bez horního potahu křídel (takže jen holá konstrukce s kokpitem, podvozkem a případně svislou ocasní plochou)... není to nereálné, když konstrukce bude z prefabrikovaných karbonových trubek.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: jak můžeš 250 kilo kvalifikovat jako "lehké", když ty chceš 30kg?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jiná lehká přetlaková kabina, dokonce na dnešní poměru (50 let poté) celkem "garážová technologie"
    Empty weight:249 kg
    Lamson L-106 Alcor - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lamson_L-106_Alcor
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Never exceed speed 698 km/h :-)) inu stratosféra, no
    Windward Performance Perlan II - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Windward_Performance_Perlan_II
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Crew 2, vida.
    Aircraft | Perlan Project
    http://www.perlanproject.org/aircraft
    empty weight asi 600 kg (udávají to v librách chmm). takže přetlakovou kabinu jde zjevně udělat... lehkou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak lehoučkou přetlakovou kabinu bychom měli...
    Home | Perlan Project
    http://www.perlanproject.org/

    tak teď už jen udělat mashup Perlanu 2 s SI2, a je to :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kluzák Airbus Perlan 2 má létat třikrát výš než dopravní letadla | 100+1 zahraniční zajímavost
    http://www.stoplusjednicka.cz/kluzak-airbus-perlan-2-miri-k-hranici-30-tisic-metru
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no to se nedá říct... skoro všechno bylo asistované šlapání, pouze na konci bohužel často i dost neasistované (to jsem řešil v jiném klubu). zajímavá čísla se týkají vyrobené energie: na začátku kolem 1 kWh za den, ke konci už asi jen třetina (protože vedro, kratší dny, slunce níž nad obzorem a navíc ještě poškození panelů...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: tak to si docela masta blasta, kolik z toho jsi šlapal a kolik si se vezl?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ach jo, to je tenhle klub. no, tak to je tu offtopic, no. ale teď jdu testovat zrovna nově koupení mono flexibilní panely (bohužel jen malé - přijdou na prototyp městského solárního nákladního kola, taková postapo provokace...). tak dám vědět, jak jsem dopadl (zajímavé bude srovnání s tím, jak se v poslední fázi chovaly velké poničené poly flexible panely na konci mé cesty...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: na km ano, na kopce víc než celý :) no a včetně cesty na start taky víc než celý (francouzi jeli na start asi polovinu co já). ale moje poslední 1/3 byla tak o 1/5 celkově vyrobené energie...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: a ty si to dal minule celý?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: vítěz Sun Tripu na solárním lowraceru (bez přívěsu, ale naložený věcma na kempování) ujel průměrně 300 km za den. souhlasím, že je to frajer, a to, že jsem vyhlásil, že ho v roce 2017 chci trumfnout, je fakticky větší drzost než to, že chci v roce 2020 (nějak, jakkoliv, mimo soutěž...) solárně létat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam