• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ze tys hodiny fyziky na zakladni skole prospal? :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, muselo by se to otestovat nakonec i při vyšších rychlostech. těch to nedosáhne se svým slabým elektrickým pohonem, takže by se to právě testovalo třeba při vlečení za autem. a ano, hlukoměr by v tom mohl sehrát roli, protože bys to mohl vláčet třeba několikrát s různou délkou vzpěr a porovnat, jaký je rozdíl v hluku, který to dělá
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz k tomu, o cem byla puvodni zprava, naprosto irelevantni a pouze je to jen tvoje dalsi mlzeni a maskovani tvyho blabolu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: se podivej na rychlost toho XCORa :-D Testovani se provadi v meznich situacich, nikoliv za obvyklych cestovnich rychlosti. Pokud pises o testu pri 40km/h, tak v jednom prispevku (!) popiras sam sebe - konstrukce se provadi s rezervou a ty testy jsou prave na hrane tech rezerv - kterych se v beznem provozu ani nedotknes. Seriozni konstrukterstvi je obor sam pro sebe...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud u boxed wingu plánuju plochu křídla 20m^2, tak si nejsem jistý, jestli půjde fakt o rozpětí 20m: ano, ta velká štíhlost je teorií uzavřeného křídla požadovaná, ale u mě možná nepůjde o to překonat účinnost běžného křídla, ale spíš jen přiblížit se jí, aniž by rozpětí muselo být tak velké.

    popravdě očekávám finální rozpětí toho ultralightu spíš někde kolem 10m a testovací model by podle mě dával smysl tak s 5m rozpětím (o čemž jsem ostatně mluvil už před lety, ještě když jsem si představoval konvenčnější dvouplošník)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nějaký menší model toho boxed wingu by skutečně asi vzniknout musel - takze prosim prestan s kecama o tom, jak si odporuju 8)

    A prosim, sla by odpoved na otazku v [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v podstatě: ano. - opravdu? merenim na vic mistech trupu? To jako vazne? Tim zjistis, co, kde a jak moc vibruje?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v podstatě: ano. je to jedna z možností: na dotaz, jestli to zjistím dotykem nebo pohledem jsem odpověděl, že další možnost jak měřit vibrace, je měřit úroveň hluku. (což jde dělat na více místech trupu).

    REDGUY: hmm, nějaký menší model toho boxed wingu by skutečně asi vzniknout musel, abych si ujasnil, jak to bude s řízením, s vestavěným rozdílem úhlů náběžných hran křídel (běžné opatření u všech dvouplošníků), apod. ty opravdu podstatné věci by se ale musely testovat na modelu 1:1

    obvám se ale, že když donekonečna povedu tyhle debaty, tak ale nikdy nic nepostavím...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: HAHAHAHAHA. Jo, jasne. Protoze hlukomer ti presne rekne, ktera cast a jak moc vibruje 8))))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: stejně si protiřečíš - doporučuješ mi nejdřív hraní si s modely, ale když ohlásím nepilotovaný model, nejspíš téměř 1:1 - jestli nevidis rozdil mezi modelama, ktery jsem ti doporucoval (a nez zacnes lhat o tom, jaky to byly, povaz ze muzu snadno najit konkretni odkazy), tj. vecma s rozpetim neco malo pres metr, a tim, co udajne chystas ty, tj. monstrem s rozpetim skoro dvacet metru, a vydavas to za "protireceni", tak jsi idiot. Tedy, nic noveho 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: zní to trapně, ale šlo by to měřit akusticky: čím tišího klouzavého letu dosáhnu, tím více třepotání jsem eliminoval. (a hluk je skutečně něco, co jde kvantitativně měřit snadno, v decibelech, do hlukoměru jsme teď investovali např. kvůli serverovně chlazení tepelným čerpadlem...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já si nemyslím, že jsem schopný vytvořit dostatečně komplexní model. jednoduchý model mít budu (teba stejně neuspojí - ale to vůbec není podstatné!)

    stejně si protiřečíš - doporučuješ mi nejdřív hraní si s modely, ale když ohlásím nepilotovaný model, nejspíš téměř 1:1, tak je to najednou špatně.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jsem si vcelku jistej, ze tahani za autem byl az posledni krok ve vyvoji obou tehle projektu. Ale jen tak hadam 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, metoda testování, která bude spočívat v podstatě v tažení za elektrokolem (ne za tím letošním - ale za tím 48V/1000W, které dosáhne až 40 km/h, což má být přesně moje cestovní rychlost),

    nahrazení větrného tunelu testy na jedoucím dopravním prostředku je dnes čím dál populárnější, a chystají se na to třeba i v Xcor:

    Meet XCOR’s Latest Invention: The Trunnel at Parabolic Arc
    http://www.parabolicarc.com/2015/10/27/meet-xcors-latest-invention-trunnel/

    vlečení za autem použil ten Eric Raymond:

    Sunseeker Duo Successfully Completes First Test Hops - EVWORLD.COM
    http://evworld.com/news.cfm?newsid=30592

    já v podstatě neříkám nic jiného než "budu to dělat tak, jako všichni okolo". nejdřív klidně jen metr, dva nad zemí, tažený za něčím... nejdřív samozřejmě bezpilotně...

    samozřejmě by bylo hezké mít toho spočítaného co nejvíc, ale stejně nejsem do svého modelu schopný zahrnout úplně všechny faktory.. takže pokusy a omyly tam budou (důležité bude nezničit hned na začátku nic drahého, jenže musím třeba od začátku pracovat s potahem křídla cca tak těžkým na jednotku plochy, jako budou ty panely... asi nějaký papundekl? hmm, samozřejmě by mi víc bavila konstruktivní diskuze, než ta, kde to lidi chtějí rozcupovat na kusy předem, ještě než se o něco začnu snažit)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pokud chci snížit náklady, - a to je prave problem, kterej nechapes (nebo spis nechces chapat): tvuj pristup naklady NESNIZUJE. Naopak, velmi vyrazne zvysuje. Nejpravdepodobnejsi vysledek tvyho snazeni (tedy, pominu-li ze se na to proste pod nejakou zaminkou proste vykasles, jako pri posledni "prekonavani rekordu") bude, ze spalis spoustu penez a vysledek bude v lepsim pripade nulovej, v horsim nejaky zraneni. A i kdybys nahodou nejakej funkcni vysledek dostal, bude te to stat mnohem vic penez, nez bylo nutne.

    Tvu pristup nesnizuje naklady, ale snizuje potrebne vedomosti a znalosti a hlavne pravdepodobnost uspechu.

    když chci donutit velké hráče posunout hranice lidských možností pomocí jejich hi-tech - HAHAHAHAHAHAHA. A zase to tvoje nakynuty ego a fantazirovani o vlastni dulezitosti. Ty si myslis ze k necemu "donutis velke hrace"? HAHAHAHAHA.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jako vyjímečně se s tebou shodnu, že můj přístup ke stavbě letadel není nepodobný Babicovu vaření :-) bez ohledu na to, jestli není trapné ukazovat to v televizi, tak podstatné je, že jeho přístup je v podstatě funkční (a levný).

    pokud chci snížit náklady, tak skutečně můj přístup bude dost připomínat Babicu (doporučuju ti nejdřív se podívat na to, v jaké cenové kategorii se pohybují elektrické motocykly, které jsou výkonostně a kapacitou baterií dost blízké k tomu, co chci stavět - jsou k tomu asi v podobném vztahu, jako Trabant a motor z něj ke "konvenčním" českým ultralightům...)

    SunSeeker I měl začátkem 90-tých letech technologii celkem dost podřadnou vůči té, kterou jsem já letos měl i na hloupém solárním kole: základní představa, že to, co tehdy byl hi-tech, by dnes po 25 letech měl být schopen amatérsky postavit každý trouba. Ano, i pomocí off-the-shelf karbonových trubek, které se tehdy ani sériově nevyráběli.

    Ano, je to bastlířství a kutilství - ale o to mi jde, když chci donutit velké hráče posunout hranice lidských možností pomocí jejich hi-tech, musím na ně jako amatér tlačit "zespoda", pomocí toho, co sice před 25 lety neexistovalo ale dnes je to běžně dostupný low-end.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: prave ze dnes mas predem spoctene kdeco, diky ruznym pocitacovym modelum. Driv ty moznosti nebyly (pocitacum chybel vykon) - takze se to dohanelo jinak - napr. testy na modelech ve vetrnych tunelech. Dnes jsou tunely na ustupu - je to energeticky hodne narocne, zvlast ty supersonicke verze...
    Celkem se divim, ze jako ajtak jakoukoliv moznost propoctu ignorujes :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle nikdo neřekl. -- opravdu? Prosim, napis co _konkretne_ podle tebe "nikdo" nerekl. At jsme konkretni.

    dám tam nějaké množství karbonových prefabrikovaných trubek, když nevydrží, dám jich tam příště víc - HAHAHAHA. XChaos je pro konstrukci letadel totez, co Babica pro kulinarstvi. "Kdyz tam nemate losososa, vrazte tam parek. Kdyz tam je malo trubek, vrazte jich tam vic" 8)))


    XCHAOS: že to chci v podstatě dělat tak, jak to dělá většina ostatních - ne, fakt nechces 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MICKK: trochu přesnější čísla v tohle článku ("unit of energy" je překvapivě kWh :-)
    Indian Railways Get Promising Results From Solar Powered Coach | CleanTechnica
    http://cleantechnica.com/2015/06/08/indian-railways-get-promising-results-solar-powered-coach/

    přišli na přesně stejný trik, jako já: návratnost nedotované solární energie je ve srovnání s náklady na elektřinu ze zásuvky sice nízká, ale ve srovnání s cenou energie z dieselgenerátoru to konkurenceschopné je. zvlášť v Indii. a zvlášť když panely během jízdy vlaku chladí proud vzduchu.

    nicméně nevím, jestli tím skutečně pohání vlak, nebo jen spotřebu osobního vagónu (to druhé je relativně trapné...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmm, proto počítám s testováním před tím, než do toho vlezu (tažení za autem, a takové věci... nemyslím, že by třeba první lety Sunseekeru Duo vypadaly jinak, následovala řad úprav).

    víš komické na těhle flamewarech je, že to chci v podstatě dělat tak, jak to dělá většina ostatních (ne každé letadlo má do detailu vše spočítané předem, a naopak ne každé letadlo které někdo spočítá jako diplomku, je pak doopravdy postaveno). (přitom já se simulacím ani výpočtům nebráním, ale prostě není to klíčové.. buď na někoho kdo mi s tím pomůže narazím, nebo ne... paradoxně ti samí lidé, co mi rozmlouvají testování na modelu ve (skoro) životní velikosti mi radí hrát si s modýlky... jenže ty se právě budou chovat dost podstatně jinak, aspoň od určitého měřítka)

    REDGUY: tohle nikdo neřekl. samozřejmě, že nějaký hrubý výpočet (jak jsem psal: jestli to pro danou hmotnost a rychlost letu dá dost vztlaku, apod.) tam být musí. ale jestli třeba křídlo vydrží tu zátěž, to budu prostě zkoušet na modelu a pytlích písku: dám tam nějaké množství karbonových prefabrikovaných trubek, když nevydrží, dám jich tam příště víc. nebudu to dělat jako monokok.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: psal jsem o tom na NYXu před léty, ale nápad byl zesměšněn, stejně jako řada ostatních. chtít cokoliv měnit je totiž směšné - dav moc dobře ví, jaká budoucnost nás (už padesát let) čeká za 30 let...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam