• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nemyslím, že mezi ně patřím - Falesna skromnost. Proste pokud rikas "nejsem genialni" a "dokazu navrhnout solarni letadlo uzasnych parametru" tak nutne aspon jeden z tech vyroku je lez. A myslim ze vcelku zjevne nejde o XOR, ale ciste OR 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak jsem ti několikrát vysvětloval, tak to o té "genialitě" máš z "komentářů přátel" tady na NYXu, které jsem si tam fakt nenaklikal sám ani si o to neříkal. (Ano, někteří z nich to myslí možná ironicky, ale někteří možná vážně, protože léta sledovali, co jsem dělal)

    Myslím, že jsem poznal pár zatraceně šikovných a technicky zdatných lidí, kteří jsou na hranici toho označení "génius". Nemyslím, že mezi ně patřím - ale dokázal jsem opakovaně schopností těchto lidí využít, a výstup využít komerčně, či jinak. Nepatřím tedy sám mezi génie nebo vynálezce - nicméně, rád se s nimi přátelím, rád je inspiruju, snažím se využít "idle time", kdy neseženou zajímavější nebo lépe placenou práci. Vidím se spíš jako polyhistor, zkrachovalý podnikatel, early-adopter ledasčeho a celkově zvědavý nadšenec (pokud mě vůbec nějak chceš klasifikovat, což podle mě není nutné). (a je třeba poznamenat, že v éře Internetu něco takového fakt není těžké...)

    být "vizionář" ovšem nesouvisí s genialitou - vizionářství nevyžaduje zvláštní inteligenci ani genialitu, vyžaduje podle mě směs odvahy, poctivosti a soustavného zájmu o to"koukat se z výšky" a "nahlédnout za obzor".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, např. začal _nějak_ létat. to je to... chtěl bych si asi na jaře v Rokytnici udělat ten kurz paraglidu, protože je to pro mě nejlevnější způsob, jak začít vůbec nějak létat (navíc - nahoru se jezdí lanovkou = je to relativně eko-friendly...)

    nicméně, já zmiňoval že neměl Li baterky, ale jen NiCd (stejně jako ostatní průkopníci jakékoliv elektrické mobility, solární i nesolární, do začátku 90tých let... někteří zoufalci to zkoušeli dokonce s olověnými baterkami, jako já ještě v roce 2013, viz: https://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5 )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: sice zajímavej odkaz, ale tady offtopic. proč si ho nedal např. do [ college drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?) ] ?

    já jsem velkým kritikem jednostrannosti vzdělání - je jasné, že posunout hranici lidského poznání se nepodaří každému, ale minimálně (i díky Internetu) můžeš "být při tom" - můžeš třeba followovat na sociálních sítích někoho, komu se to povede, a dá ti jasný návod, jak si to, co zjistil, můžeš sám najít třeba ve veřejně dostupných datech (v lepším případě i experiment zopakovat). celá podstata "souhrnu lidského vědění" se dnes celkově stává decentralizovanější a demokratičtější (ať se to někomu líbí, nebo ne).

    ale opět: rozjet tuhle debatu by tady bylo offtopic. odkaz si postnul zajímavý, nicméně přesně takový, se kterým nesouhlasím: vyřazuješ předem ze hry samouky, lidi s encyklopedickým rozhledem (s jedním kolegou, co se de-facto u nás živí rukama, ale jinak není vůbec blbý, si v některých oblastech navzájem citujeme stránky z wikipedie :-), a celkově - tenhle typ lidí: https://cs.wikipedia.org/wiki/Polyhistor

    překvapilo by tě, kolik lidí v lidské historii, kteří nějak zásadně posunuli hranice ildských znalostí, byli právě polyhistoři. Dnes ale samozřejmě existuje obrovské množství "distractions", takže je jednoduché se ztratit a zamořit si mozek neužitečnými informacemi (typu móda, popkultura, lifestyle... na druhou stranu, pokud to pojmeš tak, že lidská paměť funguje tak trochu holograficky, tak důležité je prostě mozek _jakkoliv_ zaměstnat, a vytvářet nová propojení mezi mozkovými buňkami.... zvyšování kapacity pro uložení jednoho typu informací se může pak promítnout i zvýšení kapacity pro uložení jiného typu informací... dokonce, způsob využití mozku u různých lidí nemusí být uniformě stejný, ale je možné, že každý jednotlivý lidský mozek si vytváří úplně unikátní postupy pamatování a asociace vědomostí a následného prohledávání této znalostní databáze...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Eric Raymond sakra neměl k dispozici ani lithiové baterky a přesto to dokázal! - tak se podivame co o nem rika Wikipedie, ne?

    Eric Raymond was born in the US state of Washington. After completing his public education, he studied photography at Rochester Institute of Technology and aerospace engineering at University of California San Diego, California. He is living now in Europe.

    Aeronautic career[edit]

    Raymond starting flying model airplanes as a child, designing and building his own model airplanes. In his teenage years he started flying sailplanes, but switched to hang gliding. He won the 1979 US Hang Gliding Championship. He also set world hang gliding records and in 1983 and 1984 became world aerobatic champion.
    Working for Paul MacCready on unmanned aircraft, he met Günther Rochelt, and had occasion to pilot Rochelt's Musculair II human-powered aircraft. From this experience, and with help from Rochelt, Raymond determined to design a solar-powered aircraft. He founded Solar Flight and began construction of his design in 1986.


    Mno... takze ted nam asi zacnes vysvetlovat, ze diky temdlectem interwebum a pokroku technologii jsou vzdelani a zkusenosti zbytecne, kdyz si to muzes vygooglit, ze jo? 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Moc hezkej clanek o tom, jak funguje vzdelani: http://www.openculture.com/2012/09/the_illustrated_guide_to_a_phd-redux.html . IMHO je velmi presne aplikovatelnej i na technologii a vytvareni novejch veci na hranici moznosti:



    Tvoje schopnosti a znalosti jsou nekde mezi tim zelenym a modrym kruhem. Nediv se, ze jsi k smichu, kdyz mas plnou hubu reci o tom, jak se behem tri let dostanes nekam do tmave cervenyho vybezku...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nevím o žádný "jediný premise" - ja jo: tvoje presvedceni, ze jsi natolik genialni a uzasny vizionar, ze dokazes navrhovat solarni letadla svetovych parametru se znalostma fyziky na urovni horsi stredni skoly, jen s pomoci neprilis pozorneho surfovani po netu 8)

    spousta lidí tu není moc schopná polemizovat s tím, co říkám, tak polemizuje s něčím, co neříkám - HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Boze, to pokrytectvi uple boli. Ty, kterej o tom, co rikaji ostatni lzes a stravmanujes na bezicim pasu si na to samy stezujes u ostatnich? Jo, jasne 8)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: to ale sam vyzadujes, ne jednou jsem od tebe cetl argument ve smyslu: "no tak jsem se spletl/preklepl, ale kazdemu by melo byt jasne, jak jsem to myslel." :o)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nevím o žádný "jediný premise"... spousta lidí tu není moc schopná polemizovat s tím, co říkám, tak polemizuje s něčím, co neříkám (ale co se mi dá celkem snadno vložit do úst)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik [lidi] jen útočí proti čemukoliv, co na NYXu udělám - presne nula, nikdo takovej tady neni. A to ze kritizujeme vetsinu veci, co tady napises, je dany ciste tim, ze vetsina tech veci, co tady pises, vychazi z jedny naprosto nesmyslny premisy, na ktery neustale trvas a nejsi schopen pochopit, ze je proste spatna. Neni se pak divit, ze vsechny zavery, ktere na jejim zaklade ucinis, jsou take spatne...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co vy zhruba tvrdíte je, že před 20-30. lety ještě letadla bez komplexního počítačového modelování postavit šlo, ale dnes nejde. - ale fuj. XChaosi, proc rikas veci, ktery zjevne nejsou pravda a to hned na nekolika ruznejch urovnich? Nechapes co ti rikame? Nebo to chapes, ale protoze proti tomu nedokazes primo argumentovat, tak si vymejslis takovy kecy na hranici mezi slamenym panakem a lzi? Samozrejme ze muzes postavit letadlo bez komplexniho modelovani. Ale bude te to stat mnohem vic casu a penez a ty ani jedno z toho nemas. To za prve. A za druhe... muzes prosim predlozit nejaky zdroje, ktery by ukazali, ze solarni letadla se pred 20-30 roky stavela bez simulovani a modelovani, tou tvoji metodou pokus omyl? Imho nemuzes a tahle premisa je zase jen dalsi tvuj blabol o necem, cemu vubec nerozumis. Jisteze to pocitani bylo driv slozitejsi. To ale neznamena, ze ho lidi nedelali.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: byla to víceméně námatková volba. - sigh. "namatkova volba". Jo, to je urcite presne ta metoda, kterou pouziva Raymond kdyz stavi svoje letadla 8) Nemluve o tom, jakej obrazek to dava o tvoji praci se zdrojema: nalinkujes presne tu stranku, kde se pise ze je to profil vhodnej pro neco vyrazne jinyho, nez stavis. Proste google, ani se neobtezovat precist co se tam vlastne pise a sup s linkem na nyx.

    A co se toho pdf tyce... no, fakt byl si mozna i zaplatil za to, abych mohl videt, jak se budes tvarit az se ho budes snazit pochopit a vybrat si z nej to, co potrebujes 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nikdo netvrdi, ze to nejde - ale jiz ti tu bylo vysvetleno, ze to je metoda vyrazne nakladnejsi. Otazka tedy zni - jake kapitalove zdroje mas? ;-)
    Pocitace pred triceti lety nicmene uz byly a castecne se vyuzivaly. Pripadne si konstrukteri vypomahaly ruznymi zmensenymi modely, ktere testovali ve vetrnych tunelech - opet ne zrovna lacine.
    V case take rostou naroky na bezpecnost - to, co pred triceti roky nevadilo dnes do vzduchu nikdo nepusti. To je treba tez mit na pameti - zvlast kdyz srovnavas svuj dnesni pristup s historickymi postupy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já nejsem proti modelování - ale to co vy zhruba tvrdíte je, že před 20-30. lety ještě letadla bez komplexního počítačového modelování postavit šlo, ale dnes nejde. což je nesmysl....

    první solární letadla byla navržená podle všeho celkem tradičními konstrukčními postupy - ale s využitím technologií, které jsou z dnešního hlediska podřadné. to je celé: jistě by šlo postavit _lepší_ ultralehké solární letadlo, než to, které postavím já. a právě v tom jde vidět určitou naději - pokud já primitivními postupy dosáhnu _aspoň nějakých_ výsledků (viz moje letošní primitivní solární kolo), tak pokročilejšími postupy by mělo jít dosáhnout lepších výsledků.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak solarni letani je realitou uz peknych par let a prvni let solarne provadeneho letadla probehl uz v dobe, kdy jsi ty popijel Sunar :-) Projektu solarne pohanenych letadel byla v minulosti spousta a i dnes jich je nekolik aktivnich a zivotaschopnych. Spolecnym jmenovatelem vsech soucasnych konstrukci je vychazeni z letitych poznatku v oboru - ktere mimo jine identifikovali spoustu slepych cesticek :-) Nutne je si ale uvedomit, ze moznosti projektovani byly pred 20-30 lety ponekud jinde, nez jsou dnes. A konstrukteri se v dane oblasti pohybovali - byli casto tez aktivnimi letci. Peclive projektovani a modelovani je dnes zakladem - bohuzel ty v debate popiras i to...
    Generalni rada k tematu se da shrnout slovy: nesnaz se v garazi vynalezat jinde davno vynalezene :-) Snaha postavit letadlo debatou na internetu fungovat nebude, skutecni odbornici z oboru se s tebou touhle formou vykecavat nebudou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: s tou smrtí souhlasím, i když je pravděpodobné, že oba termíny u mě budou souviset, tedy že to, že postavím solární letadlo, u mě bude souviset s následným termínem smrti z vašeho pohledu - já si to tedy asi představuju víc jako záverečnou scénu ve filmu Muži co zírají na kozy, ale praktický efekt je spíš asi stejný :-)

    mám náčrt, postoval jsem ho sem, mám spočítaný základní parametry (metodou, kterou můj hlavní oponent příliš neuznává). zejména kvůli tomu, abych splnil všechny předpisy, by to chtělo obrátit se na nějakého zkušeného konstruktéra, kterému už ledacos schválili a ledacos mu létá a který se třeba na závěr, "v důchodu" bude ochoten podepsat i pod něco odvážnějšího...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: že nemám žádný stresující termín

    ale mas jednu deadline, smrt.

    mas uz aspon nacrtnutej model a spocitany zakladni parametry?
    //ja nevim, ja sem jako decko chodil do modelarskyho krouzku a nebylo to s tema letadylkama az tak jednoduchy. ono i blby balzovy hazedlo hazedlo musi splnovat par parametru.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ve skutečnosti je docela možný, že použiju něco jako tohle:
    AG12 (ag12-il)
    http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=ag12-il

    pokud budu trvat na boxed-wing designu se vzpěrami nad podvozkem (kterým se tolik vysmíváte...), tak skutečně zkusím použít v procentech co nejtenčí aerodynamický profil, na který narazím. (6% z celkové délky - tedy ten rozměr co není rozpětí ani tloušťka :-) - křídla kolem 1m je asi 6cm - do toho se mi vejde uhlíková trubka jak kráva...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: střelil jsem od boku NACA 2048 s tloušťkou 8% - protože pokud možno co nejmenší tloušťka mi nevadí konstrukčně (ty nenáviděné vzpěry...) a protože jsem si přečetl něco jiného - že je oblíbený u pomalu letících letadel. byla to víceméně námatková volba.

    před finální volbou bych si asi přečetl něco jako třeba tohle:
    http://m-selig.ae.illinois.edu/uiuc_lsat/Low-Speed-Airfoil-Data-V5.pdf

    pointa je, že vygooglím samozřejmě text k přečtení ("nastudování"), apod. - rozdíl oproti tomu studovat to např. na vysoký je, že nemám žádný stresující termín, do kterého musím u zkoušky či zápočtu předstírat, že tomu rozumím - prostě přečtu si to, až budu mít čas a náladu.

    dříve si lidé podobné knihy mohli najít ve veřejných knihovnách (reps. veřejných technických knihovnách), a pořád může být příjemnější mít knihu na papíře než v PDF - ale co jsem měl na mysli tím, že si to "každý trouba může vygooglit" je právě tohle - že nestrávím půlku času jen zjišťováním, jakou knihu to vlastně hledám
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: tak ty studijní materiály, které vygooglím, jsou obvykle v PDF, jestli máš na mysli tohle :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, a bylo tedy offtopic s tím začínat (i z mé strany). podívej, já bych rád s vymýcením offtopiců začal proti sobě... ale kolik lidí v tomhle klubu téma fakt zajímá a kolik jen útočí proti čemukoliv, co na NYXu udělám? (jako opět offtopic to tu řešit....)

    na rovinu - zajímá tě solárně poháněné létání, a nebo jsi tu jen další z davu, kdo chce hlasitě vykřikovat "i kdyby to bylo možné, bude to neužitečné"?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam