• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ok, tak ta chybějící 3. ze 3 "otázek" - ne, akumulace energie není vyřešená o nic lépe, než křídla s dvěstěmetrovým rozpětím.

    co se čisté elektřiny týče, tak prakticky cokoliv nad cca 250Wh/h je ve fázi laboratorních prototypů a nejčastější zádrhel je, že to zvládne nízký počet cyklů (nebo to je postavené na nějakém současném unobtainiu, např. grafénu... budoucnost obecně patří unobtainiu, což dobře věděl nejen režisér Cameron a Divadlo Járy Cimrmana, ale už třeba nacisté, snažící se nahromadit těžkou vodu jen tak pro strýčka Příhodu, aniž by pořádně věděli co a jak s ní potřebují udělat...)

    co se vodíkové ekonomiky týče, UTFG: celková účinnost je kolem 9%, takže možná budeš souhlasit, že elektřinou z pozemních FV panelů se vždy vyplatí přiživovat ledničky, mrazničky, pračky, apod., než z nich vyrábět pracně vodík, vodík je navíc obtížně skladovatelný, na celé planetě není dost platiny pro potřebné množství palivových článků (takže takto postavíš tak max. pár elektrovrtulových business cruiserů pro elitu) a spalovací motory na vodík nejsou sranda (už první Graf Zeppelin měl létat na ventilovaný vodík, prosakující z vnitřních balonetů do vnější konstrukce vzducholodi: kupodivu, ani technicky zdatní Němci tuhle vysokou technologii nezvládli, takže nejprve létali na svítiplyn, protože má cca stejnou hustotu jako vzduch - a později na diesel - při současné kondenzaci vody z výfukových plynů a její recyklaci coby balastu). a rád bych podotkl, že spoustu vysoké technologie, kterou už třeba sto let očekáváme, ale nezvládli jí ani Němci -myšleno během obou válek a období mezi nimi - docela často dodnes nemáme (nebo ne ve fázi sériové výroby - prostě si někdo někde patentoval prototyp a sedí na něm)

    ok, vodíkový spalovací motor sice máme https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle - ale z nějakého důvodu na něj sportovní letadla pořád nelétají. Máme i vodíková letadla na různých principech - https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen-powered_aircraft - podle mě to nikdy nebude ekonomicky životaschopné, ale ok, když tomu fandíš, tak proč si nezaložíš vlastní klub o vodíkové ekonomice, místo abys trolloval tady? určitě má svoje pro a proti, budiž ... solární letadla taky. (když nic jiného, tak létají rychleji, než ucházející horkovzdušný balón). nevidím důvod sabotovat z debatu na nějaké téma jen kvůli osobním antipatiím (což je ale přesně to, co ty i další předvádíte celá léta... a hlavně, to je nejvtipnější, nikdy neopomenete zdůraznit, že ať už se objeví argument sebelepší, tak na těch osobních antipatiích to stejně nic nezmění)

    sice můžeme předpokládat, že cena energie z elektrické zásuvky se bude limitně blížit nule (pokud tou elektřinou přestaneme svítit na debillboardy a pohánět s ní počítače vykoksovanejm kravaťáckejm manažérům v jejich klimatizovanejch kanclech a nebo po práci v posilovnách, tak určitě... toto možná zajistí Bitcoin, který ale tu elektřinu zase spolehlivě vyplýtvá jinak :-)))

    každopádně, ačkoliv můj vztah k moderní civilizaci není zrovna přátelský, tak chci využít jejích vlastních prostředků k tomu, abych před touto civilizací utekl... v čemž sem se podle mě dostal dál, než ledaskdo jiný, v rámci tohoto útěku jsem se dokonce pokusil stát islámským ekoteroristou http://teckacz.cz/archive/suntrip2015/IMG_20150712_173601.jpg (stany v pozadí jsou nejspíš uprchlíci ze Sýrii, ale to jsem v tom červenci ještě nevěděl, nebo ne najisto)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 200m rozpětí bylo ve stratosféře - nikdy jsem netvrdil, že mám vymyšlené, jak se tohle dostane dolů do turbulentní troposféry,kde je hustota vzduchu větší. navrhoval jsem skládání/teleskopické zasouvání, ty ses tomu vysmál jako technicky nemožnému, já zatím nejsem se svými základními technickými znalostmi a (omezeným) všeobecným rozhledem schopen jednoznačně rozhodnout, jestli někdy možné bude, tak jsem začal vymýšlet VTOL.

    pořád věřím, že se pomalejších, výše letících stratosférických solárních dopravních letadel dožijeme. detaily neznám - nevím jestli 20, 40 nebo 100 lidí na palubě, nevím jestli ve 20 nebo 25 km výšky, nevím jestli 250 nebo 500 km/h, nevím jak moc to bude "hybridní", tak či onak.. Arthur C. Clarke taky měl vizi telekomunikační geostacionární družice (či spíše možná obydlené stanice, kde jsou ta zařízení obsluhována,protože automatizaci si moc představit neuměl) ale nenavrhl přesné parametry ruské rakety Proton a dalších...

    pokud vezmeme OZE bez dotací, tak trh je už sám nasměruje na místo, kde mají největší účinnost, jsou nejméně ovlivňovány počasím, apod. tímto místem je stratosféra, která má kupodivu i komerční využití - např. pro dopravu nebo telekomunikace.

    a bezemisní,decentralizovaná letecká doprava by měla na civilizaci velmi zajímavý dopad - protože bychom se pak obešli bez spousty veřejné infrastruktury, budované z veřejných peněz, tedy z našich daní. společnost, která chce omezit výběr daní, musí mít vyřešenou bezpečnou a autonomní přepravu a komunikaci, nezávislou na "man in the middle" útocích, a pokud možno ani nemít žádné negativní externality (v podstatě, jako libertariánský čtenář Roberta Henleina dobře vím, že před byrokraty uteču jen pokud to bude na jinou planetu :-) a pacifistický libertarián, který se nechce ozbrojovat, ani jinou možnost nemá..)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 200m měla mít ta strafosférická dopravní verze, kterou jsem vždy označoval za "vizi". - Takze se shodneme, ze ta "vize" byla pitomost? Uz nerikas, ze to je budoucnost a ze jeste za naseho zivota se toho dockame? Opravdu?

    akumulace energie ale zdaleka není tak vyřešená, jak ty si představuješ. - urcite je vyresenejsi nez letadla s dvestemetrovejma kridlama vazicima par tun. O nejakejch skladacich kridlech ani nemluve 8))

    ty tvrdíš, že na světě není dost místa pro můj ultralight s rozpětím 10m. - ne. Nic takoveho jsem nerekl. Jestli je mozne ten tvuj 10m ultralight postavit (coz vidim tak pul na pul), tak jako amatersky, zabavny stroj pro par nadsencu samozrejme existovat muze. Co mozne neni jsou dve veci: (a) abys to ty postavil v case a rozpoctu kterej hlasas, (b) ve vetsim meritku tim komercne dopravovat lidi.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: - fskutečnosti, cílím na parametry letadel,jaké byly spíš před 20 lety - coze? Pred dvaceti lety existovala v garazi postavena solarni letadla za 200kKc s vydrzi ctyri hodiny? Nebo proste zase jen kecas a vytrhavas jeden parametr z kontextu? Ja sazim na "b" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: kurňa, 200m měla mít ta strafosférická dopravní verze, kterou jsem vždy označoval za "vizi". ty tvrdíš, že na světě není dost místa pro můj ultralight s rozpětím 10m... a to je ten bod, kdy ti oponuju především.

    jestli ten můj solární UL přesvědčí nějakého investora, to je trochu jiná otázka, to souhlasím.

    akumulace energie ale zdaleka není tak vyřešená, jak ty si představuješ.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: chci přistát někde, kde není vodíková čerpací stanice (toho času téměř všude a BTW celková účinnost vodíkového cyklu je asi jen 9%), kde není zástrčka (tohle je věc, kterou lidi málo chápou - že já i na tom solárním kole především chtěl dojet někde, kde není zástrčka) - A ceho je na svete vic? Resp, co je jednodussi zridit? Vodikovou cerpaci stanici, nebo letiste pro letadlo s rozpetim dveste metru, ktery je navic pravdedpobne dost krehky, takze tam musis mit i hangar odpovidajicich rozmeru? A jaka je poptavka po takovejch letadlech, ktery umej pristat "vsude"? A neni jednodussi proste postavit normalni letadlo na vodik s dvakrat vetsim doletem, ktery proste doleti do cile, pristane na louce, vysadi pasazery a vrati se zpatky na zakladnu kde docerpa?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: s FB na křídlech, to fakt nevím.. :-) (čekal bych, že je to azbukou, ale ti zas nemají F)

    ale pokud máš na mysli fotovoltaiku, tak ten důvod je jednoduchý: chci přistát někde, kde není vodíková čerpací stanice (toho času téměř všude a BTW celková účinnost vodíkového cyklu je asi jen 9%), kde není zástrčka (tohle je věc, kterou lidi málo chápou - že já i na tom solárním kole především chtěl dojet někde, kde není zástrčka)

    jinak toho času rekordní elektrické bateriové letadlo má dolet asi 600 km... tím pádem můj UL s ohlášeným max. doletem 150 km za 4h přes poledne (pokud nebude jó foukat vítr správným směrem, samozřejmě :-) je mimo hru, jako letadlo "s lepšími parametry, než cokoliv momentálně existujícího" - fskutečnosti, cílím na parametry letadel,jaké byly spíš před 20 lety...

    stejně by ses mohl ptát, proč vznikla třída "microlift gliderů", když sakra každej normální plachtař si sedne na pivo do hospody a počká až na pořádnou termiku, která by uzvedla i Otto von Lillienthala. Pořádnej chlap přece neplachtí v bezvětří, to je dobrý tak pro pražskou kavárnu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm... a otazka "proc by nekdo vubec chtel masove, produkcne pouzivat letadlo s FB na kridlech, kdyz nasbirat solarni energii na zemi, zkoncetrovat ji do baterii/vodiku/neceho podobneho a nalejt do letadla, ktery pak nemusi mit 200m kridla?" je co? Ne-otazka? Nebo trolling? A co otazka "Porad chces zcela vazne tvrdit, ze letadlo s dvaceti metrama ctverecnima kridla je "10x" vetsi, nez ram kola?" Nebo "Proc proboha uvadis jako priklad lehkyho letadla https://en.wikipedia.org/wiki/Glidersport_LightHawk, kdyz ma plochu kridla zhruba polovicny nez planujes ty, vazi jen o fous min a zcela urcite neni vyrobenej z "prefabrikovanejch trubek"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: žádná tvoje otázka není "nepohodlná" - pouze část z nich ani nejsou otázky, ale spíš samoúčelný trolling (napsal bych, že jsou to "debilní hlášky", ale to si nechám na dobu, kdy mi zase označíš za idiota)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no zeptal ses, nikdo ti neodpověděl - moje otazka: 12:11:24, tvoje odpoved: 12:21:47 . Cili tedka je standard na rychlost odpovedi asi deset minut? No super. Uz se tesim, ze budes stejne rychle odpovidat na vsechny moje otazky, vcetne tech nepohodlnejch 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no zeptal ses, nikdo ti neodpověděl, je mi tě líto (ostatně, kdyby věděli, možná by neodpověděli tady, protože všechny kromě pár nejvytrvalejších trollů se ti podařilo vypudit... gratuluju... jistě skvělý pocit, mít vliv na to, kdo se s někým baví a bere ho vážně, a kdo ne...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ktery casi vety "Jako, opravdu rozumite, ne xchaosovske "predpokladam ze.../verim ze..."" jsi nerozumel?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No jasne. Kdyz v tom sedis, tak je to to samy. Zase, stejna pseudo logika: "sedim v tom, tudiz je to to samy. Nebo aspon skoro to samy."
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: k hrani s modylky, co vim urcite, jsem te smeroval ja jakozto prostredek k overeni vysledku z pevnostni simulace. nicmene hrani s modely te nanuci minimalne to, ze rychlejsi a tezsi letadlo bude ovladatelne i pri nejakem tom vetrnem poryvu a doplachti dal nez lehke pomale letadlo na ktere staci fouknout aby se stalo zcela neovladatelne.

    a kdyz se porad ohanis trubkama, ptam se uz po druhe, jestli jsi venoval hodinu casu tomu aby jsi hodil nejakou konstrukci co cadu a delky tech trubek spocital?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (nebo možná mi k tomu hraní s modýlky jako k zaručené cestě k pochopení řízení letadel směřoval někdo jiný? každopádně.. směřoval... proč ne, Amazon si také hraje s modýlky, ale pro změnu... tyto zkušenosti jsou pro mě prý naopak irrelevantní :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: taky kdyby se to u nákladních aut nemohlo stát (aspoň historicky), tak by asi neexistovala dopravní značka "pozor klesání nad X%" - protože, min. historicky, nemohly náklaďáky bez brždění motorem takový kopec ubrzdit (ano, přetížené kolo nemá brždění motorem: ale když zpomalí, může kopec sjíždět konstantní rychlostí. když nezpomalí, může se dostat do situace, že prostě pod nějakou rychlost už nezpomalím, celý ten kopec až dolů... a když po cestě např. přijde zatáčka, kterou danou rychlostí nevyberu...)

    jediné, co jsem tvrdil je, že řízení osobního auta s dobře dimenzovanýma brzdama mi na tenhle zádrhel při sjíždění dostatečně dlouhých a dostatečně prudkých kopců fakt nepřipravilo.

    piloti dopravních letadel, kterým selhaly motory či došlo palivo, je opakovaně (min. kauzy Hudson river glider a Gimli glider) dokázaly dovést na relativně bezpečné přistání (bez ztrát na životech, v Gimli dokonce i bez neopravitelného zničení letadla) jako kluzák. kupodivu: byli to v obou případech politi, kteří měli i zkušenosti s plachtěním (a naopak: pilot s chybnou neaplikovatelnou zkušeností s řízením malého motorového letadla způsobil zase min. jednu fatální nehodu krátce po startu...)

    a BTW, ty mi tvrdíš, že hraní si s modely letadel mi připraví na situace, které vzniknou při řízení ultralehkého (občas i poháněného) kluzáku, ve kterém budu sedět, nebo (dokonce!) že mi takový kluzák dokonce pomůžou zkonstruovat.

    co si teda z tvých tvrzení (resp. ze zkušenosti skutečných pilotů?) mám vzít? vlastně ještě dřív, než v těžce naloženém nákladním kole, jsem jezdil s vrakem dodávky Škoda 1203, která moc nebrzdila :-) takže je to naopak: zkušenosti s řízením dodávky, která moc nebrzdila, mi pomohly uřídit z kopce těžce naložené nákladní kolo? :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: možná se to nemůže stát, pokud ti neselže ani jeden z brzdících systémů, které máš k dispozici. takové ty odstavné pruhy na konci delších klesání (zejména v cizině), které končí pískovou plochou a ideálně ještě protisvahem, zjevně naznačují, že občas některý z brzdných systémů selhat může...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ...zatímco, současně... lítat s modelem letadla (ve kterým ani nesedíš) ti řekne o řízení letadla víc, jo? (sorry, ale proč teda netvrdím, že mi o řízení kamionu něco řekne to, že budu jezdit s RC modely kamionů? proč mluvím aspoň o něčem, v čem sám sedím?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Mimochodem... rozumite tady nekdo kamionum? Jako, opravdu rozumite, ne xchaosovske "predpokladam ze.../verim ze..." 8) Muze se v beznym provozu kamionu skutecne stat, ze z nejakeho kopce, cituji, "existuje nějaká maximální rychlost, kterou když překročíš, tak ti ani "dupnutí na brzdy" nepomůže od toho, aby rychlost dále vzrůstala"? Samozrejme za predpokladu legalni naklad, legalni silnice, funkcni brzdy, legalni rychlost pri ktere to zacne?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: současně nejste ochotni akceptovat těžce naložené kolo jako "model kamionu" - mozna proto, ze aby nekdo akceptoval "tezce nalozene kolo jako model kamionu", tak musi bejt nepricetnej magor. A takovej je tady jen jeden 8)

    Coz btw, jsme zase u tvyho logicky failu "rikate, ze si mam hrat s modylky letadel => je od vas hnusny, kdyz nechce uznat, ze tezce nalozeny kolo je modylek kamionu". Zase ta nesmyslna uvaha "Pokud dve ruzne veci sdileji jedno slovo, tak jsou nutne stejne funkcni". To neni "cira logika", to je tvoje tupost.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: S ohledem na to, ze zatim mas, co se letadel tyce, nulove vysledky, jsi pozadu zhruba o nekonecne let. A protoze si myslis, ze jsi sezral vsechnu moudrost a nejake mezikroky, na kterych by ses to vsechno postupne naucil, nepotrebujes, je vcelku bezpecna sazka na to, ze takhle pozadu zustanes i nadale a jen budes kecat o tom, jakej jsi zneuznanej genius 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: řekl jsem, že cca 10x větší konstrukce bude asi cca 10x těžší - ne, to jsi nerekl, nelzi. Rekl jsi ze ram solarniho ultralightu (s plochou 20m^2) bude vazit zhruba stejne nez deset ramu na kolo (kde kazdy ma plochu zretelne pod 1m^2). To NENI "10x" vetsi konstrukce. Uz jenom diky tomuhle je to pitomost kdy proste nezvladas trivialni aritmetiku pro zakladni skoly. Pak k tomu pridame trivialni fakt (kterej nicmene stale nechapes a mistama i popiras), ze vetsi konstrukce jsou pomerne namahane vice nez linearne, plus samozrejme ze namahani kridla ma mnohem nevyhodnejsi charakter nez namahani kola (s ohledem na mozny tvar konstrukce) a razem se to stane nesmyslem tak absolutnim, ze si zaslouzi zarazeni do dvorany slavy tvejch blabolu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam