• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zase překrucuješ... to,co byl před 20 lety drahý hi-tech, dnes jde postavit amatérsky, levněji (a jako bonus _o něco_ líp - třeba lehčí baterky, účinnější MPPT, fotovoltaika či řízení motoru...) nic víc, nic míň.

    můžu jít cestou, že pořád utratím všechno co seženu, a posunu hranice někam úplně mimo (já osobně se těším, až začnou spolupracovat týmy Airbus Perlan 2 a SI2... ale právě že SI2 je takový švýcarský hurá trucpodnik, aby byli taky vidět... takže to se asi nestane...). A nebo nemáš takové ambice, a prostě jen děláš DIY remake něčeho,co předvedli průkopníci.

    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: to je ok, ja se ho 2x zeptal na 1 jednoduchou otazku a neodpovedel ani jednou, holt je to jen zvanil
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jen teda btw, z tri otazek, ktery jsem ti polozil jako odpoved na tuhle tvoji zpravu jsi dve zignoroval 8))
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: :D
    XCHAOS: :D
    XCHAOS: :D

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A kdyz o tom mluvime, dalsi otazka, kterou jsi zatim dost ignoroval: jakpak podle tebe v Evrope bude fungovat to "pristanu kdekoliv"? Co soukromy pozemky? Co ponicena uroda? Co poskozeni a havarie po narazu na sutr/prikop, kterej jsi proste z vejsky nevidel? A kdyz s tvym "10m" ultralightem srovnam bateriovy/vodikovy letadlo, ktery poleti mnohem rychlejch, tim i dal, tim padem nema problem litat mezi malejma letistema... proc by nekdo hromadne/komercne pouzival xultralight?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 200m měla mít ta strafosférická dopravní verze, kterou jsem vždy označoval za "vizi". - Takze se shodneme, ze ta "vize" byla pitomost? Uz nerikas, ze to je budoucnost a ze jeste za naseho zivota se toho dockame? Opravdu?

    akumulace energie ale zdaleka není tak vyřešená, jak ty si představuješ. - urcite je vyresenejsi nez letadla s dvestemetrovejma kridlama vazicima par tun. O nejakejch skladacich kridlech ani nemluve 8))

    ty tvrdíš, že na světě není dost místa pro můj ultralight s rozpětím 10m. - ne. Nic takoveho jsem nerekl. Jestli je mozne ten tvuj 10m ultralight postavit (coz vidim tak pul na pul), tak jako amatersky, zabavny stroj pro par nadsencu samozrejme existovat muze. Co mozne neni jsou dve veci: (a) abys to ty postavil v case a rozpoctu kterej hlasas, (b) ve vetsim meritku tim komercne dopravovat lidi.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: - fskutečnosti, cílím na parametry letadel,jaké byly spíš před 20 lety - coze? Pred dvaceti lety existovala v garazi postavena solarni letadla za 200kKc s vydrzi ctyri hodiny? Nebo proste zase jen kecas a vytrhavas jeden parametr z kontextu? Ja sazim na "b" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: kurňa, 200m měla mít ta strafosférická dopravní verze, kterou jsem vždy označoval za "vizi". ty tvrdíš, že na světě není dost místa pro můj ultralight s rozpětím 10m... a to je ten bod, kdy ti oponuju především.

    jestli ten můj solární UL přesvědčí nějakého investora, to je trochu jiná otázka, to souhlasím.

    akumulace energie ale zdaleka není tak vyřešená, jak ty si představuješ.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: chci přistát někde, kde není vodíková čerpací stanice (toho času téměř všude a BTW celková účinnost vodíkového cyklu je asi jen 9%), kde není zástrčka (tohle je věc, kterou lidi málo chápou - že já i na tom solárním kole především chtěl dojet někde, kde není zástrčka) - A ceho je na svete vic? Resp, co je jednodussi zridit? Vodikovou cerpaci stanici, nebo letiste pro letadlo s rozpetim dveste metru, ktery je navic pravdedpobne dost krehky, takze tam musis mit i hangar odpovidajicich rozmeru? A jaka je poptavka po takovejch letadlech, ktery umej pristat "vsude"? A neni jednodussi proste postavit normalni letadlo na vodik s dvakrat vetsim doletem, ktery proste doleti do cile, pristane na louce, vysadi pasazery a vrati se zpatky na zakladnu kde docerpa?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: s FB na křídlech, to fakt nevím.. :-) (čekal bych, že je to azbukou, ale ti zas nemají F)

    ale pokud máš na mysli fotovoltaiku, tak ten důvod je jednoduchý: chci přistát někde, kde není vodíková čerpací stanice (toho času téměř všude a BTW celková účinnost vodíkového cyklu je asi jen 9%), kde není zástrčka (tohle je věc, kterou lidi málo chápou - že já i na tom solárním kole především chtěl dojet někde, kde není zástrčka)

    jinak toho času rekordní elektrické bateriové letadlo má dolet asi 600 km... tím pádem můj UL s ohlášeným max. doletem 150 km za 4h přes poledne (pokud nebude jó foukat vítr správným směrem, samozřejmě :-) je mimo hru, jako letadlo "s lepšími parametry, než cokoliv momentálně existujícího" - fskutečnosti, cílím na parametry letadel,jaké byly spíš před 20 lety...

    stejně by ses mohl ptát, proč vznikla třída "microlift gliderů", když sakra každej normální plachtař si sedne na pivo do hospody a počká až na pořádnou termiku, která by uzvedla i Otto von Lillienthala. Pořádnej chlap přece neplachtí v bezvětří, to je dobrý tak pro pražskou kavárnu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm... a otazka "proc by nekdo vubec chtel masove, produkcne pouzivat letadlo s FB na kridlech, kdyz nasbirat solarni energii na zemi, zkoncetrovat ji do baterii/vodiku/neceho podobneho a nalejt do letadla, ktery pak nemusi mit 200m kridla?" je co? Ne-otazka? Nebo trolling? A co otazka "Porad chces zcela vazne tvrdit, ze letadlo s dvaceti metrama ctverecnima kridla je "10x" vetsi, nez ram kola?" Nebo "Proc proboha uvadis jako priklad lehkyho letadla https://en.wikipedia.org/wiki/Glidersport_LightHawk, kdyz ma plochu kridla zhruba polovicny nez planujes ty, vazi jen o fous min a zcela urcite neni vyrobenej z "prefabrikovanejch trubek"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: žádná tvoje otázka není "nepohodlná" - pouze část z nich ani nejsou otázky, ale spíš samoúčelný trolling (napsal bych, že jsou to "debilní hlášky", ale to si nechám na dobu, kdy mi zase označíš za idiota)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no zeptal ses, nikdo ti neodpověděl - moje otazka: 12:11:24, tvoje odpoved: 12:21:47 . Cili tedka je standard na rychlost odpovedi asi deset minut? No super. Uz se tesim, ze budes stejne rychle odpovidat na vsechny moje otazky, vcetne tech nepohodlnejch 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no zeptal ses, nikdo ti neodpověděl, je mi tě líto (ostatně, kdyby věděli, možná by neodpověděli tady, protože všechny kromě pár nejvytrvalejších trollů se ti podařilo vypudit... gratuluju... jistě skvělý pocit, mít vliv na to, kdo se s někým baví a bere ho vážně, a kdo ne...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ktery casi vety "Jako, opravdu rozumite, ne xchaosovske "predpokladam ze.../verim ze..."" jsi nerozumel?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No jasne. Kdyz v tom sedis, tak je to to samy. Zase, stejna pseudo logika: "sedim v tom, tudiz je to to samy. Nebo aspon skoro to samy."
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: k hrani s modylky, co vim urcite, jsem te smeroval ja jakozto prostredek k overeni vysledku z pevnostni simulace. nicmene hrani s modely te nanuci minimalne to, ze rychlejsi a tezsi letadlo bude ovladatelne i pri nejakem tom vetrnem poryvu a doplachti dal nez lehke pomale letadlo na ktere staci fouknout aby se stalo zcela neovladatelne.

    a kdyz se porad ohanis trubkama, ptam se uz po druhe, jestli jsi venoval hodinu casu tomu aby jsi hodil nejakou konstrukci co cadu a delky tech trubek spocital?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (nebo možná mi k tomu hraní s modýlky jako k zaručené cestě k pochopení řízení letadel směřoval někdo jiný? každopádně.. směřoval... proč ne, Amazon si také hraje s modýlky, ale pro změnu... tyto zkušenosti jsou pro mě prý naopak irrelevantní :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: taky kdyby se to u nákladních aut nemohlo stát (aspoň historicky), tak by asi neexistovala dopravní značka "pozor klesání nad X%" - protože, min. historicky, nemohly náklaďáky bez brždění motorem takový kopec ubrzdit (ano, přetížené kolo nemá brždění motorem: ale když zpomalí, může kopec sjíždět konstantní rychlostí. když nezpomalí, může se dostat do situace, že prostě pod nějakou rychlost už nezpomalím, celý ten kopec až dolů... a když po cestě např. přijde zatáčka, kterou danou rychlostí nevyberu...)

    jediné, co jsem tvrdil je, že řízení osobního auta s dobře dimenzovanýma brzdama mi na tenhle zádrhel při sjíždění dostatečně dlouhých a dostatečně prudkých kopců fakt nepřipravilo.

    piloti dopravních letadel, kterým selhaly motory či došlo palivo, je opakovaně (min. kauzy Hudson river glider a Gimli glider) dokázaly dovést na relativně bezpečné přistání (bez ztrát na životech, v Gimli dokonce i bez neopravitelného zničení letadla) jako kluzák. kupodivu: byli to v obou případech politi, kteří měli i zkušenosti s plachtěním (a naopak: pilot s chybnou neaplikovatelnou zkušeností s řízením malého motorového letadla způsobil zase min. jednu fatální nehodu krátce po startu...)

    a BTW, ty mi tvrdíš, že hraní si s modely letadel mi připraví na situace, které vzniknou při řízení ultralehkého (občas i poháněného) kluzáku, ve kterém budu sedět, nebo (dokonce!) že mi takový kluzák dokonce pomůžou zkonstruovat.

    co si teda z tvých tvrzení (resp. ze zkušenosti skutečných pilotů?) mám vzít? vlastně ještě dřív, než v těžce naloženém nákladním kole, jsem jezdil s vrakem dodávky Škoda 1203, která moc nebrzdila :-) takže je to naopak: zkušenosti s řízením dodávky, která moc nebrzdila, mi pomohly uřídit z kopce těžce naložené nákladní kolo? :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: možná se to nemůže stát, pokud ti neselže ani jeden z brzdících systémů, které máš k dispozici. takové ty odstavné pruhy na konci delších klesání (zejména v cizině), které končí pískovou plochou a ideálně ještě protisvahem, zjevně naznačují, že občas některý z brzdných systémů selhat může...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam