• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: koncept solarniho stratosferickeho nepilotovaneho letadla pro komunikaci je pomerne dost stary A NENÍ Z TVE HLAVY (to az se zacnes zase chvastat pri sirsi medializaci tim, jak jsi to rikal ze to tak bude a jakej jsi to genius a vizionar, ja o tom cetl uz pred vice nez 10 lety). nasa s tim experimentuje uz nejakou dobu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 200m rozpětí bylo ve stratosféře - nikdy jsem netvrdil, že mám vymyšlené, jak se tohle dostane dolů do turbulentní troposféry,kde je hustota vzduchu větší. navrhoval jsem skládání/teleskopické zasouvání, ty ses tomu vysmál jako technicky nemožnému, já zatím nejsem se svými základními technickými znalostmi a (omezeným) všeobecným rozhledem schopen jednoznačně rozhodnout, jestli někdy možné bude, tak jsem začal vymýšlet VTOL.

    pořád věřím, že se pomalejších, výše letících stratosférických solárních dopravních letadel dožijeme. detaily neznám - nevím jestli 20, 40 nebo 100 lidí na palubě, nevím jestli ve 20 nebo 25 km výšky, nevím jestli 250 nebo 500 km/h, nevím jak moc to bude "hybridní", tak či onak.. Arthur C. Clarke taky měl vizi telekomunikační geostacionární družice (či spíše možná obydlené stanice, kde jsou ta zařízení obsluhována,protože automatizaci si moc představit neuměl) ale nenavrhl přesné parametry ruské rakety Proton a dalších...

    pokud vezmeme OZE bez dotací, tak trh je už sám nasměruje na místo, kde mají největší účinnost, jsou nejméně ovlivňovány počasím, apod. tímto místem je stratosféra, která má kupodivu i komerční využití - např. pro dopravu nebo telekomunikace.

    a bezemisní,decentralizovaná letecká doprava by měla na civilizaci velmi zajímavý dopad - protože bychom se pak obešli bez spousty veřejné infrastruktury, budované z veřejných peněz, tedy z našich daní. společnost, která chce omezit výběr daní, musí mít vyřešenou bezpečnou a autonomní přepravu a komunikaci, nezávislou na "man in the middle" útocích, a pokud možno ani nemít žádné negativní externality (v podstatě, jako libertariánský čtenář Roberta Henleina dobře vím, že před byrokraty uteču jen pokud to bude na jinou planetu :-) a pacifistický libertarián, který se nechce ozbrojovat, ani jinou možnost nemá..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já za osobní útoky fakt budu banovat
    BURAN
    BURAN --- ---
    presne tak, Misa nema povinnost se orientovat v zaplave otazek. vzdyt to je nesmysl.
    prosimvas berte v potaz, ze ten clovek neni schopen drzet nejakou linii ani u svych prispevku. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já nemám povinnost orientovat se v záplavě tvých neustále se opakujících otázek, kde pravidlo č. 1 je, že _žádná_ odpověď tě neuspokojí a ty v tom máš předem jasno. jsou sugestivní a manipulativní samy o sobě, publikum považuje za hvězdu tebe, že si je vůbec "troufáš" položit, a odpověď nikoho nezajímá a nikdo jí nečte.

    ptej se nejvýše jednu otázku v jednom příspěvku, a pokud možno ne víc najednou. a možná budeš překvapený výsledkem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zase překrucuješ... to,co byl před 20 lety drahý hi-tech, dnes jde postavit amatérsky, levněji (a jako bonus _o něco_ líp - třeba lehčí baterky, účinnější MPPT, fotovoltaika či řízení motoru...) nic víc, nic míň.

    můžu jít cestou, že pořád utratím všechno co seženu, a posunu hranice někam úplně mimo (já osobně se těším, až začnou spolupracovat týmy Airbus Perlan 2 a SI2... ale právě že SI2 je takový švýcarský hurá trucpodnik, aby byli taky vidět... takže to se asi nestane...). A nebo nemáš takové ambice, a prostě jen děláš DIY remake něčeho,co předvedli průkopníci.

    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: to je ok, ja se ho 2x zeptal na 1 jednoduchou otazku a neodpovedel ani jednou, holt je to jen zvanil
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jen teda btw, z tri otazek, ktery jsem ti polozil jako odpoved na tuhle tvoji zpravu jsi dve zignoroval 8))
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: :D
    XCHAOS: :D
    XCHAOS: :D

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A kdyz o tom mluvime, dalsi otazka, kterou jsi zatim dost ignoroval: jakpak podle tebe v Evrope bude fungovat to "pristanu kdekoliv"? Co soukromy pozemky? Co ponicena uroda? Co poskozeni a havarie po narazu na sutr/prikop, kterej jsi proste z vejsky nevidel? A kdyz s tvym "10m" ultralightem srovnam bateriovy/vodikovy letadlo, ktery poleti mnohem rychlejch, tim i dal, tim padem nema problem litat mezi malejma letistema... proc by nekdo hromadne/komercne pouzival xultralight?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 200m měla mít ta strafosférická dopravní verze, kterou jsem vždy označoval za "vizi". - Takze se shodneme, ze ta "vize" byla pitomost? Uz nerikas, ze to je budoucnost a ze jeste za naseho zivota se toho dockame? Opravdu?

    akumulace energie ale zdaleka není tak vyřešená, jak ty si představuješ. - urcite je vyresenejsi nez letadla s dvestemetrovejma kridlama vazicima par tun. O nejakejch skladacich kridlech ani nemluve 8))

    ty tvrdíš, že na světě není dost místa pro můj ultralight s rozpětím 10m. - ne. Nic takoveho jsem nerekl. Jestli je mozne ten tvuj 10m ultralight postavit (coz vidim tak pul na pul), tak jako amatersky, zabavny stroj pro par nadsencu samozrejme existovat muze. Co mozne neni jsou dve veci: (a) abys to ty postavil v case a rozpoctu kterej hlasas, (b) ve vetsim meritku tim komercne dopravovat lidi.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: - fskutečnosti, cílím na parametry letadel,jaké byly spíš před 20 lety - coze? Pred dvaceti lety existovala v garazi postavena solarni letadla za 200kKc s vydrzi ctyri hodiny? Nebo proste zase jen kecas a vytrhavas jeden parametr z kontextu? Ja sazim na "b" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: kurňa, 200m měla mít ta strafosférická dopravní verze, kterou jsem vždy označoval za "vizi". ty tvrdíš, že na světě není dost místa pro můj ultralight s rozpětím 10m... a to je ten bod, kdy ti oponuju především.

    jestli ten můj solární UL přesvědčí nějakého investora, to je trochu jiná otázka, to souhlasím.

    akumulace energie ale zdaleka není tak vyřešená, jak ty si představuješ.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: chci přistát někde, kde není vodíková čerpací stanice (toho času téměř všude a BTW celková účinnost vodíkového cyklu je asi jen 9%), kde není zástrčka (tohle je věc, kterou lidi málo chápou - že já i na tom solárním kole především chtěl dojet někde, kde není zástrčka) - A ceho je na svete vic? Resp, co je jednodussi zridit? Vodikovou cerpaci stanici, nebo letiste pro letadlo s rozpetim dveste metru, ktery je navic pravdedpobne dost krehky, takze tam musis mit i hangar odpovidajicich rozmeru? A jaka je poptavka po takovejch letadlech, ktery umej pristat "vsude"? A neni jednodussi proste postavit normalni letadlo na vodik s dvakrat vetsim doletem, ktery proste doleti do cile, pristane na louce, vysadi pasazery a vrati se zpatky na zakladnu kde docerpa?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: s FB na křídlech, to fakt nevím.. :-) (čekal bych, že je to azbukou, ale ti zas nemají F)

    ale pokud máš na mysli fotovoltaiku, tak ten důvod je jednoduchý: chci přistát někde, kde není vodíková čerpací stanice (toho času téměř všude a BTW celková účinnost vodíkového cyklu je asi jen 9%), kde není zástrčka (tohle je věc, kterou lidi málo chápou - že já i na tom solárním kole především chtěl dojet někde, kde není zástrčka)

    jinak toho času rekordní elektrické bateriové letadlo má dolet asi 600 km... tím pádem můj UL s ohlášeným max. doletem 150 km za 4h přes poledne (pokud nebude jó foukat vítr správným směrem, samozřejmě :-) je mimo hru, jako letadlo "s lepšími parametry, než cokoliv momentálně existujícího" - fskutečnosti, cílím na parametry letadel,jaké byly spíš před 20 lety...

    stejně by ses mohl ptát, proč vznikla třída "microlift gliderů", když sakra každej normální plachtař si sedne na pivo do hospody a počká až na pořádnou termiku, která by uzvedla i Otto von Lillienthala. Pořádnej chlap přece neplachtí v bezvětří, to je dobrý tak pro pražskou kavárnu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm... a otazka "proc by nekdo vubec chtel masove, produkcne pouzivat letadlo s FB na kridlech, kdyz nasbirat solarni energii na zemi, zkoncetrovat ji do baterii/vodiku/neceho podobneho a nalejt do letadla, ktery pak nemusi mit 200m kridla?" je co? Ne-otazka? Nebo trolling? A co otazka "Porad chces zcela vazne tvrdit, ze letadlo s dvaceti metrama ctverecnima kridla je "10x" vetsi, nez ram kola?" Nebo "Proc proboha uvadis jako priklad lehkyho letadla https://en.wikipedia.org/wiki/Glidersport_LightHawk, kdyz ma plochu kridla zhruba polovicny nez planujes ty, vazi jen o fous min a zcela urcite neni vyrobenej z "prefabrikovanejch trubek"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: žádná tvoje otázka není "nepohodlná" - pouze část z nich ani nejsou otázky, ale spíš samoúčelný trolling (napsal bych, že jsou to "debilní hlášky", ale to si nechám na dobu, kdy mi zase označíš za idiota)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no zeptal ses, nikdo ti neodpověděl - moje otazka: 12:11:24, tvoje odpoved: 12:21:47 . Cili tedka je standard na rychlost odpovedi asi deset minut? No super. Uz se tesim, ze budes stejne rychle odpovidat na vsechny moje otazky, vcetne tech nepohodlnejch 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no zeptal ses, nikdo ti neodpověděl, je mi tě líto (ostatně, kdyby věděli, možná by neodpověděli tady, protože všechny kromě pár nejvytrvalejších trollů se ti podařilo vypudit... gratuluju... jistě skvělý pocit, mít vliv na to, kdo se s někým baví a bere ho vážně, a kdo ne...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ktery casi vety "Jako, opravdu rozumite, ne xchaosovske "predpokladam ze.../verim ze..."" jsi nerozumel?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam